جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با جعبه کمک های اولیه

author منتشر کننده
نظرات (1) 5 0
آشنایی با جعبه کمک های اولیه

جعبه کمک های اولیه یکی از ضروری­ترین لوازمی است که باید در هر خانه، مدرسه، سازمان، باشگاه ورزشی، شرکت، اتومبیل شخصی و به عبارت دیگر باید در هر مکانی که انسان زندگی می­‌کند، یا به تحصیل، کار و تفریح می­‌پردازد وجود داشته باشد تا در مواقع لزوم و قبل از رسیدن پرسنل اورژانس یا رساندن مصدوم به مراکز درمانی توسط خود مصدوم و یا توسط اطرافیان وی برای کاهش درد و ... مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین آشنایی با این جعبه و محتوای آن و نیز چگونگی کار کردن با ابزار، وسایل و داروهای آن برای همه افراد در هر سنی لازم و ضروری است. ما در این نوشتار قصد داریم مخاطبان عزیز را با این جعبه و نیز چگونگی استفاده از آن آشنا نماییم. اگر شما هم علاقه­ مند به کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا انتهای این نوشتار ما را همراهی نمایید.

جعبه کمک های اولیه

همانطور که پیشتر نیز بیان کردیم جعبه کمک های اولیه دارای وسایل، ابزار و داروهایی است که بر حسب نیاز و در مواقع لزوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این که در این جعبه چه چیزهایی باید قرار بگیرد بسته به نیاز افراد و مکان مورد استفاده متفاوت خواهد بود. بدون شک جعبه کمک های اولیه یک امدادگر حرفه‌­ای نسبت به جعبه کمک های اولیه ­ای که در خانه ­ها و منازل مورد استفاده قرار می­‌گیرد پیشرفته­ تر و کاملتر است. در حالت کلی در یک جعبه کمک ­های اولیه که نسبتاً کامل و پیشرفته است محتویات زیر وجود خواهد داشت:

مواد شیمیایی در جعبه کمک های اولیه

از جمله مواد شیمیایی موجود در جعبه کمک های اولیه به شرح زیر است:

محلول بتادین

محلول بتادین یک ماده ضدعفونی کننده قوی است که برای پانسمان زخم ها و ضدعفونی کردن به کار می‌رود. این ماده باکتری­ های گرم مثبت و گرم منفی، ویروس ها، قارچ ها و اسپورها را از بین می‌برد.

موارد احتیاط استفاده از بتادین

* در سوختگی­ ها هرگز نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

* بعد از 5 الی 6 دقیقه باید از محل مورد نظر پاک شود.

* چنانچه با بافت های زنده داخل زخم همچون عضلات تماس پیدا کند باعث تخریب آن ها و نیز تاخیر در التیام زخم و ایجاد حساسیت های موضعی می­‌شود.

محلول بتادین

الکل سفید

الکل سفید نیز یک ماده شیمیایی ضدعفونی کننده است که باید در جعبه کمک های اولیه وجود داشته باشد. البته الکل سفید در از بین بردن قارچ ها، باکتری ها و اسپورها تاثیر چندانی ندارد.

 محلول آمونیاک

محلول آمونیاک به عنوان یک محرک تنفسی زمانی که فرد با مشکل تنفسی همچون سرفه ­های شدید، تنگی قفسه سینه، تنفس صدادار، تنفس غیر طبیعی و ... مواجه است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرم فیزیولوژی

سرم فیزیولوژی در واقع ترکیب نمک با آب است که فقط جهت شست و شوی زخم مورد استفاده قرار می‌­گیرد.

ژل سوختگی

ژل سوختگی فقط در سوختگی­ های سطحی دارای کاربرد است و تنها می‌­تواند از عمق گرفتن سوختگی جلوگیری کند. البته درد سوختگی را نیز می‌کاهد.

پودر او. آر. اس

پودر او. آر. اس یکی از ضروری­ترین و حیاتی ­ترین اقلامی است که باید در هر نوع جعبه کمک­ های اولیه چه ساده و چه پیشرفته قرار بگیرد. این پودر یک فرآورده خوراکی است که در اسهال های متوسط برای جبران نمک و آب از دسته رفته بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و از دهیدراسیون شدن بدن پیشگیری می‌کند.

از دیگر مواد شیمیایی که در جعبه کمک های اولیه قرار می‌گیرند عبارتند از: آمپول آدرنالین، کیت مارگزیدگی و آنتی شوک.

بیشتر بخوانید: درباره ی پارگی رباط صلیبی بیشتر بدانیم؟

داروهای ضروری در جعبه کمک های اولیه

از داروهای ضروری که در جعبه کمک های اولیه قرار می‌گیرند عبارتند از:

قرص آسپرین

قرص آسپرین خاصیت تسکین دهندگی دارد، ضد التهاب و ضد تب است، از لخته شدن خون جلوگیری می­‌کند و از بیماری های قلبی، بدن درد و ورم مفاصل پیشگیری می‌کند. این قرص بدون تجویز پزشک نیز قابل دسترسی است.

قرص استامینوفن

قرص استامینوفن اغلب برای کاهش دردهای خفیف، سردرد و درمان تب، سرما خوردگی و آنفولانزا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرص رانیتیدین

از دیگر قرص هایی که باید در جعبه کمک های اولیه قرار بگیرد قرص رانیتیدین است. این قرص اغلب برای سوزش سر دل، معده درد، سردرد، تهوع، زخم معده و درد سر دل کاربرد دارد. این قرص باید پیش از غذا مصرف شود.

قرص دیفنوکسیلات

این قرص هر 6 ساعت یک بار جهت کاهش اسهال، دل درد و دل پیچه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرص استازولامید

این قرص برای رفع و یا کاهش بی­ خوابی در ارتفاع، سردرد در ارتفاع و در کل برای کاهش علائم ارتفاع زدگی هر 6 ساعت یک بار مورد استفاده قرار می­ گیرد.

قرص آنتی هیستامین

آنتی هیستامین ها اغلب برای درمان بیماری­ های آلرژیک مختلف همچون آلرژی چشمی، رینیت آلرژیک و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند و به شکل اسپری بینی، قطره چشمی و یا به شکل تزریقی دریافت می‌شوند. بهتر است در جعبه کمک های اولیه چند نمونه از این قرص ها همچون لوراتادین، تلفست، دکونژستان، آنتی هیستامین و ... قرار بگیرد.

قرص بروفن، قرص های ضد اسهال، دیگر قرص های مسکن، قرص های ضد سرما خوردگی، قرص های ضد تهوع، دیازپام رکتال، داروهای ملین، قرص هیوسین، قرص متوکلوپرامید یا پلازیل، پماد سوختگی، پماد گزیدگی حشرات، قرص مترانیدازول و آندرنالین که موارد استفاده از آن ها مشخص می‌باشد از دیگر داروهایی هستند که باید در جعبه کمک های اولیه قرار بگیرند.

داروهای ضروری در جعبه کمک های اولیه

بیشتر بخوانید: سلامت جسم و روح با میوه ها

وسایل ضروری در جعبه کمک های اولیه

از جمله وسایل ضروری در جعبه کمک های اولیه به شرح زیر می‌باشند:

پماد جنتامایسین

پماد جنتامایسین برای رفع عفونت های چشمی، پلکی، مجاری اشکی، عفونت لگن، التهاب و زخم قرنیه مورد استفاده قرار می­‌گیرد.  

پماد تتراسیکلین

پماد تتراسیکلین با آنکه کاربردهای متنوعی دارد اغلب برای رفع سوختگی، ختنه، بخیه، درمان جوش و اسهال خونی، تب مالت و درمان موضعی عفونت های چرکی سطح پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد احتیاط استفاده از پماد تتراسیکلین:

* خانم های باردار هنگام بارداری نباید از پماد تتراسیکلین استفاده نمایند.

پنبه استریل، گاز یا تنزیب استریل در اندازه­ های مختلف، باند و یا نوار در اندازه­ های مختلف، ترمومتر (درجه تب)، ژل شوینده، قیچی جراحی، پنست، موچین یا انبرک، قیچی بانداژ، سرنگ در اندازه­ های 10، 5 و 2 سانتی متر مکعبی که آماده برای تزریق است، باند نواری و باند سه گوش، آتل (تخته شکسته بندی بزرگ و کوچک)، کیسه آب گرم جهت تسکین درد و یا مبارزه با سرما، کمپرس سرد آنی یا  کیف یخ، چسب زخم، پودر تالک که برای ماساژ، دستکش و نوزاد مورد استفاده قرار می­‌گیرد، نوار چسب و یا لوکوپلاست که جهت بستن و ثابت نگهداشتن پانسمان به کار می‌­رود، گیلاس مدرج، پماد ایکتیول که برای باز کردن کورک و دمل کاربرد دارد، گیلاس چشم شویی، آینه، برس، دستکش استرلیزه، صابون، حوله، کبریت، باند زخم، زانوبند، قرصهای تصفیه آب، سوت، چراغ قوه، فندک، نخ و سوزن بخیه از دیگر وسایلی هستند که در جعبه کمک های اولیه قرار می­‌گیرند.  

موارد احتیاط هنگام استفاده از جعبه کمک های اولیه

هنگام استفاده از جعبه کمک های اولیه همواره باید به موارد زیر توجه کرد:

* این جعبه، به خصوص داروهایی که داخل آن قرار دارند را باید دور از دسترس کودکان قرار داد.

* روی هر کدام از شیشه ­ی داروها باید برچسبی قرار بگیرد تا هنگام استفاده از آن‌ها اشتباهی رخ ندهد.

* هنگام استفاده از جعبه کمک های اولیه باید به تاریخ انقضای هر کدام از داروها توجه کرد. هر دارویی برای خود تاریخ انقضایی دارد، چنانچه از مدت استفاده از آن گذشته باشد نه تنها هیچ اثر درمانی روی بیمار نخواهد داشت بلکه ممکن است سبب ایجاد مسمویت نیز شود.

* استعمال و مصرف برخی از داروها که دارای ترکیبات دیگری از آسپرین هستند و حتی خود آسپرین ممکن است در بیماران مبتلا به ناراحتی معده خونریزی ایجاد نماید. بنابراین هنگام استفاده از این دارو باید به این موارد نیز توجه کرد. قرص ویتامین ث نیز چون خاصیت اسیدی دارد می‌تواند چنین عارضه­ ای را برای بیماران به وجود آورد.

* و در نهایت بهتر است تمامی افراد خانواده و یا به عبارت دیگر تمام اعضای جامعه با ابزار، وسایل و داروهای جعبه کمک های اولیه آشنا شوند و موارد استفاده از آن را فرا بگیرند تا در مواقع لزوم بتوانند از آن درست و صحیح و به جا استفاده نمایند.

جعبه کمک های اولیه

نکات مهم هنگام استفاده از جعبه کمک های اولیه

قبل از استفاده از جعبه کمک های اولیه بهتر است نکات زیر در نظر گرفته شود:

* تاریخ انقضای داروها هر 6 ماه یک بار چک و بررسی شود تا هنگام نیاز سریع در دسترس قرار بگیرد. درضمن داروهایی که از زمان انقضای آن‌ها گذشته است باید از کیف خارج شده و داروهای جدید جایگزین آن‌ها شود.

* بهتر است جعبه در دمایی بین 2 تا 30 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

* بهتر است باتری چراغ قوه را از آن خارج کرد و سپس چراغ قوه را به همراه باتری داخل جعبه گذاشت تا باتری شارژ خالی نکند.

* زمانی که از وسایل جعبه کمک های اولیه استفاده می­‌شود در اسرع وقت باید جایگزین آن را تهیه کرد و داخل جعبه قرار داد.

* بهتر است فهرستی از وسایل جعبه کمک های اولیه تهیه کرد و از وجود آن‌ها در جعبه اطمینان حاصل کرد.

* جعبه کمک های اولیه در انواع مختلفی همچون جعبه کمک های اولیه دیواری، کوله ­های کمک های اولیه و امداد و نجات، کیت های تخصصی اورژانس، کیف کمک های اولیه خودرویی، کیف کمک های اولیه گروهی، کیف کمک های اولیه انفرادی و ... وجود دارند که هر کدام در مکان‌های خاص و بر حسب نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. شناخت این جعبه­ ها و آشنایی با محتوای آن‌ها بسیار ضروری و لازم است. چنانچه هنگام کوهنوردی از جعبه کمک های اولیه استفاده می‌شود نقشه جهت یابی و پیدا کردن مسیر نیز از دیگر وسایلی است که باید در این جعبه قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. فوق العاده مفید و کاربردی بود

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید