جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با طب سوزنی و کاربرد آن در درمان بیماری‌ ها

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
آشنایی با طب سوزنی و کاربرد آن در درمان بیماری‌ ها

شاید شما در ابتدا برای استفاده از روش درمانی طب سوزنی احساس خوبی نداشته و هیچ تمایلی برای انتخاب این روش درمانی نداشته باشید و علت آن هم ممکن است احساس ترس و نگرانی از سوزن های آن باشد و حتی برایتان سوال پیش آید که چگونه ممکن است وارد کردن تعداد زیادی سوزن در بدن، حال انسان را خوب کند و بیماری را از بین ببرد؟ اگر شما هم جزء این عده از افراد هستید که چنین تصوری دارند، مطمئن باشید که طب سوزنی آن چیزی که شما می‌اندیشید و در تصور دارید نیست.

طب سوزنی را می‌توان روش درمانی سنتی دانست زیرا از دیر باز و حدود 2500 سال پیش مورد مطالعه قرار گرفته و روی بیماران متعددی انجام شده است. و تعداد بسیار زیادی از افرادی که از طب سوزنی استفاده کرده ‌اند، آن را نوعی معجزه می‌دانند و می‌گویند که این روش کیفیت زندگی ‌شان را تحت تأثیر قرار داده و ارتقاء بخشیده است.

محققان بر این باورند که این روش می‌تواند بیماری‌ های بسیاری از جمله افسردگی و اضطراب، مشکلات و حساسیت های فصلی، دردهای عضلانی، سردرد و میگرن و بسیاری موارد دیگر را درمان کند.

در ادامه در مورد طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی موثر و بهبود برخی بیماری ها، بحث خواهیم کرد.

طب سوزنی

بیشتر بخوانید:‌ زنجبیل، ریشه ای پرخاصیت و معجزه گر

طب سوزنی چیست؟

در تعریف طب سوزنی باید گفت که یکی از انواع روش های درمانی می‌باشد و در آغاز در کشور چین شناخته شده و به کارگرفته شد. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که می‌توان با استفاده از سوزن‌ هایی بسیار باریک و ایجاد سوراخ ‌هایی بسیار کوچک بر روی قسمت ‌های مختلف و مشخصی از بدن انسان، مشکلات و بیماری ‌های مختلف را به خوبی درمان نمود.

پاول کمپیسی، یکی از متخصصان در حوزه‌ی درمانی طب سوزنی در مورد این روش درمانی توضیح می‌دهد و می‌‌گوید: با کمک و استفاده از سوزن های مخصوص و با وارد کردن آن به برخی از نواحی بدن که دارای عصب‌ های حساس هستند، رگ های عصبی، غده‌ ها، ارگان‌ ها و به‌ طور کلی عملکرد بدن تحت تأثیر قرار گرفته و تغییراتی ایجاد می‌شود. روش کار به این صورت است که هر یک از سوزن ‌ها جراحتی بسیار خفیف در سطح پوست ایجاد می‌کند به گونه‌ ای که فرد درد خاصی را احساس ‌نمی‌کند و همین جراحت سطحی واکنشی را به بدن منتقل می‌کند و با تحریک سیستم ایمنی بدن و افزایش گردش خون به آن نواحی، بدن را به سطح تعادل رسانده و در نتیجه منجر به‌ ایجاد بهبود و رفع بیماری می‌شود.

روش چینی ‌های دوران باستان در درمان بیماری ها بر اساس علم و دانش امروزی و مشابه درمان‌ هایی که هم اکنون همه‌ی ما می شناسیم، نبوده است. آنان معتقد بودند که بدن تمام انسان ها دارای یک نیروی نامرئی حیات‌ بخش می‌باشد و توسط همان است که انسان دارای حیات است و نام این نیروی نادیدنی را «نیروی چی» نامیده بودند.

آن‌ها این نیروی حیاتی و روند فعالیت آن در بدن را این گونه بیان می‌داشتند که در تمامی نقاط بدن جریان دارد و به خوبی فعالیت انجام می‌دهد. مادامی که این نیرو در سطح تعادل قرار دارد، در خلال آن انسان از سلامت جسمی و روحی و روانی برخوردار است، اما چنان‌ چه اختلالی در جریان نیروی چی پیش آید، و از سطح تعادل خود فاصله بگیرد، مثلاً نیروی چی ضعیف شود، بدن انسان دچار ضعف و بیماری خواهد شد.

با دقت در این موضوع می‌توان دریافت که همه‌ی ما وجود و حضور نیروی چی را به خصوص در هنگام تجربه‌ی استرس و اضطراب و پس از برطرف شدن آن احساس می ‌کنیم. هم‌ چنین بسیار پیش آمده در زمانی که مشکل روحی و روانی ما را آزار می‌‌دهد، جسم و بدن ‌مان را نیز تحت تأثیر قرار داده و دچار بیماری های مختلف می‌شویم. این‌ ها همه نشانه‌ هایی از نیروی نامرئی چی هستند.

با این توضیحات می‌توان نتیجه گرفت که روش درمانی طب سوزنی به دنبال آن است که با تلاش برای به تعادل رساندن نیروی چی بدن فرد بیمار را به حالت نرمال رسانده و بیماری ‌وی را درمان کند.

روش درمانی طب سوزنی

بیشتر بخوانید: آشنایی باپونه کوهی وتاثیرآن برروی سلامتی انسان

چه زمانی از روش طب سوزنی استفاده کنیم؟

ممکن است هر فردی به روش و دلایل مختلفی با روش درمانی طب سوزنی آشنا شود و آن را بشناسد، ممکن است یکی از آشنایان از این روش استفاده کرده و درمان شده باشد. و یا فردی سال‌ های طولانی درگیر مشکلاتی چون سردرد مزمن و دردهای سینوسی باشد که با هیچ روشی درمان نشده و متوجه شود که طب سوزنی می‌‌تواند آن را درمان کند و به سراغ آن رود تا بهبود یابد.

اگر چه گفته می‌شود که طب سوزنی، قادر به درمان تمامی مشکلات جسمی و روانی انسان است. ولی علم پزشکی جدید آن را به عنوان روش مکمل و جایگزین می ‌شناسد و ادعاهای موجود مبنی بر درمان تمام بیماری‌ ها را به صورت قطعی نپذیرفته است. البته لازم به ذکر است که برخی مواقع علم پزشکی نیز در درمان بیماری‌ ها فاقد قطعیت بوده و حتی در مواردی عاجز است.

طی سالیان طولانی و تجارب به دست آمده ثابت شده که بیماری‌ هایی چون حساسیت های فصلی، اضطراب و افسردگی، درد های مزمن به خصوص در ناحیه زانو، گردن و سر، میگرن، دردهای قاعدگی، گرفتگی عروق و رگ ‌ها و... با روش طب سوزنی قابل درمان هستند.  

شواهدی وجود دارد که نشان می ‌دهد این روش درمانی برای افرادی که دارای شرایط وخیم و دشوار هستند و بیماری‌ های متعددی دارند، دارای ارزش درمانی زیادی بوده است.

برخی تحقیقات حاکی از این است که طب سوزنی قادر است در درمان سرطان نیز مؤثر واقع شود، گرچه تحقیقات در این زمینه محدود بوده و نیازمند بررسی ‌های بیشتر و دقیق تر است.

بیشتر بخوانید: دارچین، ادویه‌ای شگفت انگیز

چگونه روش درمانی طب سوزنی انجام می‌شود

در طی جلسه درمان به روش طب سوزنی در ابتدا علائم بیماری شما به طور دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس با تشخیص بیماری و تعیین نقاط مورد نظر، فرآیند طب سوزنی انجام می‌شود و یک جلسه درمان حدود 30 دقیقه زمان می‌برد، پس نگران این موضوع نباشید که باید تعداد زیادی سوزن را برای مدتی طولانی روی پوست خود تحمل کنید.

بررسی ها و شواهد موجود نشان داده که واکنش افراد پس از تجربه‌‌ی روش درمانی طب سوزنی متفاوت است، برخی از آن‌ها احساس آرامش و برخی احساس خستگی دارند و عده ای دیگر بسیار پرانرژی شده و آماده‌ ی انجام هرکاری هستند.

این روش درمانی در برخی از افراد بسیار سریع عمل می‌‌کند و این عده در مدتی کوتاه و شاید با یک جلسه درمان، بهبود یابند. در حالی که برخی دیگر نیاز به مدت زمان بیشتر و گذراندن چندین جلسه طب سوزنی دارند.

همان ‌گونه که بیان شد طب سوزنی می‌‌تواند روش درمانی مؤثری، برای بسیاری از بیماری های مزمن باشد و می‌توان گفت این روش درمانی، با بیش از 2500 سال سابقه، یک طب سنتی پزشکی بوده و برای شما و هر فردی مفید می‌باشد.

اما نکته ‌ای که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، این است که در حال حاضر مراکز بسیاری بدون مهارت، مجوز و صلاحیت، اقدام به انجام این روش درمانی می‌‌کنند. توصیه می‌شود چنانچه قصد انجام طب سوزنی دارید، حتما پیش از مراجعه به مراکز طب سوزنی از صلاحیت آن ها مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید