جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با چند نوع گیاه دارویی و خواص آنها

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
آشنایی با چند نوع گیاه دارویی و خواص آنها

در این مقاله سعی داریم شما را با چند نوع گیاه دارویی آشنا کنیم و تاثیرات آن‌ها را بر روی سلامتی بررسی می‌کنیم. پرودگار عالمیان در دامن طبیعت و در دل کوه ها و جنگل ها و صخره ها، گیاهانی رویانده است و عصاره ی سلامتی و تندرسی را در وجودشان نهفته است. گیاهان دارویی، چه در طب قدیم و چه در طب جدید، دارای منزلت و جایگاه ویژه ای هستند و پزشکان به وفور از خواص آن‌ها بهره می‌گیرند.

گیاه دارویی

آشنایی با گیاه دارویی انجیرک و خواص آن!

گیاه دارویی انجیرک از خانواده علف ها محسوب شده و بومی مناطق غرب آسیا و اروپا و شمال آفریقا است. دربسیاری از مناطق این گیاه دارویی را به این دلیل که درمیان بوته ها و مزارع و کشت زار ها و گودال ها و جاهای مرطوب رشد می‌کند، به عنوان علف هرز می‌شناسند. گیاه دارویی انجیرک خواص دارویی و درمانی قابل ملاحظه ای دارد این گیاه سرشار از ویتامین C بوده و در درمان بیماری های scarvy یعنی (کمبود ویتامین) از آن استفاده می شود. همچنین این گیاه برای درمان بواسیر استفاده می‌شود به طوری که پزشکان گیاه دارویی انجیرک را به عنوان ضماد و پماد هایی برای استعمال خارجی تهیه می‌کنند و برای بیماران تجویز می‌کنند.

بیشتر بخوانید: زنجبیل، ریشه ای پرخاصیت و معجزه گر

آشنایی با گیاه دارویی پلنگ مشک و خواص آن!

گیاه دارویی پلنگ مشک، نوعی گیاه از خانواده نعناعیان است و نام هایی دیگری چون فرنجموشک، ریحان فلفلی و ...را نیز به خود اختصاص داده است. این گیاه دارویی بومی مناطق اروپایی است که به دلیل خواص درمانی زیاد آن امروزه در تمام دنیا کشت می‌شود. از خواص دارویی گیاه پلنگ مشک می‌توان به: تسکین درد_ رفع نفخ معده _کاهش درد قاعدگی و آرام بخش اعصاب و کم کردن استرس اشاره کرد و همچنین این گیاه التهابات ناشی از نیش حشرات را بهبود می‌بخشد و در درمان تبخال بسیار موثر است. این گیاه خاصیت خواب آوری داشته و توانایی تنظیم کردن فشار خون را دارد.

آشنایی با گیاه دارویی آویشن و خواص آن!

گیاه دارویی آویشن از تیره ی نعناعیان بوده و خواص دارویی بسیاری دارد، از این گیاه دارویی دمنوش تهیه می‌شود و برای درمان سرماخوردگی های شدید و خفیف و درمان گلودرد ها از آن استفاده می‌شود و همچنین این گیاه داری خاصیت خلط آوری بوده و درمان برونشیت نیز هست؛ از جوشانده ی این گیاه برای هضم بهتر غذا و سلامت دستگاه گوارش و همچنین برای جلوگیری از تشنج ها نیز از آن استفاده می‌شود. این گیاه دارویی خاصیت ضد اسپاسمی داشته و ضد عفونی کننده نیز هست، آویشن توانایی تصفیه خون را دارد.

بیشتر بخوانید: تاثیر دمنوش ها بر سلامتی انسان

آشنایی با گیاه دارویی هفت تخمه و خواص آن!

گیاه دارویی هفت تخمه از هفت گیاه متفاوت و البته دارویی تشکیل شده است که هر کدام از این هفت نوع گیاه خواص دارویی و درمانی جداگانه ای دارند و هر کدام برای درمان بیماری یا بخش به خصوصی است، که برای تاثیر گذاری بیشتر باهم ترکیب شده اند وهفت تخمه یا هفت گیاه نامگذاری شده اند. این هفت گیاه شامل : گل محمدی، چای ترش، به لیمو، گل همیشه بهار، اسطوخودوس، گل بهار نارنج، گل گاو زبان است. از این هفت گیاه به طور ترکیبی دمنوش یا چایی تهیه می‌شود و برای رفع سردرد و همچنین رفع خستگی بسیار موثر واقع می‌شود؛ از خواص دیگر هفت تخمه یا هفت گیاه: رفع مشکلات دستگاه گوارش مانند نفخ و اسهال، همچنین در درمان و بهبود سرماخوردگی و گلو درد موثر است.

آشنایی با گیاه دارویی اسفرزه و خواص آن!

گیاه دارویی اسفرزه دارای نام علمی plantago ovata است که از خانواده علف ها محسوب می‌شود، اسم های دیگر این گیاه دارویی عبارتند از: قارنی، سفید خوش، شکم پاره، حشیشه و ... است. این گیاه دارویی بومی مناطق هندوستان و ایران بوده و در همسایگی این قسمت های جغرافیایی نیز رشد این گیاه وجود دارد. اسفرزه سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها و املاح بوده و از آن در تهیه وسایل آرایشی وبهداشتی و عطر ها از آن استفاده می‌شود. از جمله خواص این گیاه عبارت است از: خاصیت ضد باکتری بودن، خاصیت ضد تب بودن، پایین آورنده کلسترول خون است و همچنین توانایی کاهش اسید اوریک دارد و خاصیت ضد سرطانی نیز دارد.

آشنایی با گیاه دارویی انیسون و خواص آن!

یکی دیگر از نعمت های الهی که در درمان و بهبودی بیماری ها موثر واقع می‌شود، گیاه دارویی انیسون است؛ این گیاه دارویی به اسم «بادیان رومی» نیز شناخته می شود که بسیار شبیه به «گیاه رازیانه» است و طعمی شبیه «گیاه شیرین بیان» دارد. گیاه دارویی انیسون بومی مناطق جنوب غرب آسیا و قسمت‌هایی از مدیترانه است. از انیسون در تهیه ی عطر و کرم و صابون استفاده می شود و همچنین خواص دارویی آن شامل: درمان نفخ معده و سوء هاضمه، افزایش شیر مادران، دفع و از بین بردن سنگ کلیه و مثانه، تقویت قولی جنسی، فشار خون را کاهش می‌دهد و همچنین این گیاه خاصیت ضد روماتیسمی داشته و به گردش بهتر خون کمک می‌کند.

آشنایی با گیاه دارویی بومادران و خواص آن!

گیاه دارویی بومادران را به نام علف «هزار برگ » نیز شناخته شده است. این گیاه دارویی از خانواده پایا است و بسیار خوش بو و معطر بوده و دارای ترکیبات و ویتامین و املاح بسیار ارزشمندی است که از آن اغلب به عنوان دمنوش استفاده می‌شود. البته از گیاه دارویی بومادران، برای درمان درد های قفسه سینه پماد ها و ضماد هایی نیز تهیه می‌شود. خواص دارویی گیاه بومادران: از ضماد این گیاه برای درمان سردرد ها و سینه بسیار موثر است و درد های دوران قاعدگی را کاهش می‌دهد و همچنین ادرار را زیاد می‌کند و سنگ کلیه را دفع می کند. این گیاه دارویی به عنوان محرک گوارشی می‌تواند معده را قوی و درد معده را تا حدودی تسکین می‌بخشد. این گیاه تقویت کننده رگ های واریسی و همچنین ضد ویروس بوده بوده و درمان اگزما و مشکلات پوستی استفاده می‌شود. در گذشته ها و در جنگ ها از ضماد گیاه بومادران برای بند آوردن خون و قطع خونریزی استفاده می‌کردند.

آشنایی با گیاه دارویی روتارین و خواص آن!

گیاه دارویی دارویی روتارین یک فرآورده ی گیاهی است که از بذر گیاه (کیدونیا ابلانگا) به دست می‌آید؛ علم پزشکی و پزشکان از این گیاه دارویی به نام روتارین برای درمان برخی مشکلات و بیماری ها تولید کرده اند. از جمله خواص دارویی گیاه روتارین: درمان اختلالات تنفسی و ترمیم تارهای صوتی و بهبود عفونت و التهابات ریوی است و همچنین خاصیت خلط آوری دارد. از این گیاه دارویی برای درمان لانژیت و عفونت گلو و حلق استفاده می‌شود. بسیاری از افراد برای صاف کردن صدا و جلوگیری از گرفتگی صدایشان در سخنرانی ها، از این دارو استفاده می‌کنند. (مقداری از پودر گیاه روتارین را درون یک لیوان آب جوش بریزید و چند دقیقه به آن فرصت دهید تا خنک شود سپس از آن بنوشید تا صدایی رسا و صاف داشته باشید؛ توصیه می‌شود که حدودا نیم ساعت قبل از اجرای سخنرانی از این دمنوش استفاده کنید).

آشنایی با خواص گیاه دارویی تَشنه داری و تاثیر آن بر حفظ سلامتی!

گیاه دارویی تشنه داری با نام علمی scrophularia striata در قسمت هایی از غرب کشورمان به طور وحشی می‌روید، این گیاه دارویی از خانواده گل میمون است. مردمان محلی و بومی غرب کشور ما همچون استان ایلام به خوبی از اثرات دارویی این گیاه با خبرهستند و برای حفظ سلامتیشان بسیار از این گیاه استفاده می‌کنند. از جوشانده ی این گیاه برای شستشوی زخم ها و رفع عفونت استفاده می‌کنند وهمچنین بخور دادن این گیاه برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است و همچنین این گیاه دارای تسکین درد و التهاب و عفونت را دارد و در درمان عوارض پوستی بسیار مفید است.

آشنایی با خواص گیاه دارویی همیشه بهار و کاربرد آن در علم پزشکی!

یکی دیگر از گیاهان دارویی که کاربرد ویژه ای در علم پزشکی دارد گیاه دارویی همیشه بهار (از نوع کالاندولا) است که از قسمت گل آن دارو تهیه می شود. گل همیشه بهار بومی مناطق مدیترانه ای و کشور مصر است اما امروزه در تمام دنیا کشت می شود. گیاه دارویی گل همیشه بهار خاصیت های درمانی فراوانی دارد و استفاده از این گیاه در علم پزشکی رواج دارد. این گیاه دارویی برای درمان و بهبود مشکلات پوستی بسیار موثر و مفید واقع شده است که از آن پماد ها و ضماد هایی تهیه می‌شود که برای درمان آفتاب سوختگی پوست، خشکی پوست، التیام زخم ها و تاول ها از آن استفاده می‌شود. از دمنوش این گیاه برای درمان ورم و زخم معده و کاهش درد معده مصرف می شود و همچنین عصاره ی گل همیشه بهار برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان گلو درد بسیار مفید بوده و تب را پایین می‌آورد و پماد تهیه شده از این گیاه برای درمان عفونت قارچی دستگاه تناسلی، عفونت چشم و عفونت پوست بسیار کاربرد داشته و مصرف دمنوش آن توانایی دفع رادیکال های آزاد بدن را دارد و روند پیری را کاهش می‌دهد.

آشنایی با خواص گیاه دارویی به لیمو و کاربرد آن در علم پزشکی!

یکی دیگر از گیاهان دارویی که در علم پزشکی و طب به کمک بشر آمده است گیاه دارویی به لیمو است که از آن به شکل دمنوش و یا چایی یا نوشیدنی یا ادویه در غذا ها مورد استفاده است. از جمله خواص و کاربرد های گیاه دارویی به لیمو عبارت است از: کاهش وزن، تقویت عضلات، درمان سرفه، رفع گلودرد، تقویت سیستم عصبی، درمان کم خونی، کاهش تب، افزایش شیر مادران و درمان زخم ها به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی است. این گیاه خاصیت ضد سرطانی داشته و از دمنوش آن برای رفع رادیکال های آزاد و بهبود سینوزیت مصرف می‌شود.

برای بهبود بیماری های دستگاه تناسلی، چه گیاهان دارویی توصیه می‌شود؟

مشکلات و ناراحتی های دستگاه تناسلی می‌تواند بر روی سلامت خانواده تاثیر منفی بگذارد؛ درمان این نوع مشکلات و بیماری ها با استفاده از دارو ها و ترکیبات شیمیایی ممکن است درد را بد تر کند و مشکلات پیچیده تری در قسمت های دیگر بدن به وجود آورد، (نکته : البته همیشه این گونه نیست، این دسته از دارو ها بر روی سیستم بدن برخی از افراد تاثیر عکس می‌گذارند)، پس چه بهتر که برای درمان از روش های طبیعی و گیاهی استفاده کنیم که عوارض بسیار کمتری نیز دارند. چند نمونه از دارو های درمان بیماری های تناسلی عبارتند از :

1- بلوط: پوست و برگ درخت بلوط دارای خاصیت آنتی باکتریال بسیار قوی است و برای از بین بردن بیماری های باکتریایی از جوشانده ی این گیاه برای شستشو استفاده می‌شود.

2- اکالیپتوس: اسانس این گیاه دارای خاصیت ضد میکروبی است و از جوشانده یا حالت بخور برگ درخت اکالیپتوس (جهت شست و شو اندام تناسلی) برای درمان بیماری هایی چون سوزاک بسیار مفید است.

3- پونه: استفاده مداوم از دمنوش پونه یا پونه کوهی، عفونت های زنانه را از بدن دفع می‌کند و همچنین از روغن پونه کوهی جهت درمان عفونت قارچی دستگاه تناسلی استفاده می‌شود.

* از جمله گیاهان دارویی دیگر که بدین منظور استفاده می‌شوند شامل: گیاه رازیانه، گیاه سیاه دانه، گیاه تشنه داری را می‌توان نام برد.

گیاهان دارویی برای بهبود بیماری کبد چرب؟

روش های متنوعی برای درمان بیماری کبد چرب وجود دارد اما استفاده از گیاهان دارویی به دلیل طبیعی بودن، در درجه ی با ارزش تری قرار دارد. این گیاهان دارویی شامل:

1. چای سبز: چای سبز مقدار چربی سوزی را بالا برده و همین عامل سبب می‌شود که از میزان چربی کبد نیز کاسته شود.

2. گیاه دارویی خارمریم: به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، توانایی خودش را در بهبود کبد چرب نشان داده است.

3. زالزالک کوهی : این گیاه دارویی بوده و در طب قدیم و جدید از آن بسیار استفاده می‌کنند، و به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی آن، در کاهش چربی کبد بسیار موثر است و سلول های کبد را بازسازی می‌کند.

* از جمله گیاهان دارویی دیگری که در بهبود کبد چرب موثرند عبارتند از: گیاه رزماری، دارچین، زرد چوبه، سماق و... .(نکته: استفاده از چوب ادویه های فوق بسیار تاثیر گذار تر از حالت پودری آن‌ها است.)

آشنایی با گیاه دارویی چاق کننده!

بسیاری از افراد هستند که احتیاج به اضافه وزن دارند و ممکن است به دارهای شیمیایی و قرص های چاقی روی آورند که این کار بسیار اشتباه است و ممکن است عوارض جبران ناپذیری داشته باشند؛ ما در ادامه شما را با چند نوع گیاه دارویی آشنا می‌کنیم که دیگر سراغ قرص های چاقی نروید! این گیاهان دارویی که در ادامه معرفی می‌کنیم، باعث افزایش اشتها- رفع یبوست-بهبود عمل هضم غذا می‌شوند و همچنین فیبر بالایی دارند که مشکلات دستگاه گوارش را حل می‌کنند. این گیاهان دارویی شامل: ریشه گل قاصدک- زنجبیل- مارچوبه - شیرین بیان - گل بابونه – جنیتاین - بهار نارنج- جنسینگ هندی و گل سپاسی و خار مریم... . از این گیاهان دارویی، اغلب به طور دمنوش استفاده می شود و یا اینکه می‌توان با سایر گیاهان دیگر یا در پخت غذا از آن‌ها استفاده کرد.

آشنایی با چند نوع گیاه دارویی خواب آور!؟

1. در این قسمت شما را با چند نوع گیاه دارویی خواب آور آشنا می‌کنیم که دیگر برای رفع بی خوابی یا کم خوابی از قرص های پرخطر و پر عوارض شیمیایی استفاده نکنید. گیاهان دارویی خواب آور:

۱-سنبل الطیب: از ریشه‌ی این گیاه دمنوش درست کنید و هر شب دو ساعت قبل از خواب میل کنید تا خواب راحت و کافی را تجربه کنید.

۲-عناب، ۳- دانه های زیره سبز، ۴- بادرنجبویه، ۵- زعفران. این چند گیاه دارویی دارای خاصیت خواب آوری و تسکین درد هستند، می‌توانید از آن‌ها دمنوش درست کنید و هر روز میل کنید. گیاه جوز هندی و گل بابونه از جمله گیاهان دارویی قوی برای درمان کم خوابی و بی خوابی هستند، از آن‌ها چایی درست کنید و جوز هندی را می‌توانید با شیر یا عسل هم میل کنید.

آشنایی با چند نوع گیاه دارویی تب بُر؟!

گیاهان دارویی که خاصیت ضد تب و یا تب بری دارند بسیار متنوع و زیاد هستند. این گیاهان تعریق بدن را افزایش می‌دهد و خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارند و همچنین دارای خاصیت محرک و تونیک بودن دارند. ما به چند مورد از آن ها اشاره می‌کنیم : گل ختمی- گل بابونه- بومادران – شیرین بیان – لیمو – سیر. از این گیاهان به صورت دمنوش میل می کنند و برای کودکان نیز مناسب هستند. دمنوش گل بابونه علاوه بر خاصیت تب بری، خاصیت خواب آوری نیز دارد و دستگاه گوارش کودک را نیز تنظیم می‌کند. از گیاه دارویی گل ختمی به عنوان پاشویه و خنک کننده بر روی بدن فرد تب دار استفاده می‌کنند تا تب را کاهش دهد. از دیگر گیاهان دارویی تب بر می‌توان به گیاه «زیرفون» و گیاه «آقطی» را نام برد، این گیاهان تعریق را زیاد می‌کنند و تب را پایین می‌آورند.

آشنایی با گیاه دارویی خارمریم!

گیاه دارویی خار مریم که با نام علمی silybmommar ianum شناخته شده است. این گیاه گل های قرمز و بنفش دارد و بومی مناطق جنوب اروپا و مناطقی از آسیا است اما پراکندگی آن در تمام جهان وجود دارد، این گیاه دارویی به دلیل وجود فلاونوئید ها در ترکیب شیمیایی آن خاصیت سم زدایی دارد و به محافظت از کبد کمک می‌کند. عصاره ی خارمریم مقدار انسولین خون را تنظیم کرده و همین باعث شده که ما را از ابتلا به دیابت حفظ کند و همچنین عصاره ی این گیاه دارای اسید های چرب و امگا 3 است که میزان چربی خون را متعادل نگه می‌دارد به همین خاطر خطر ابتلا به سکته و حمله های قلبی را می‌تواند کاهش دهد. از جمله خواص دارویی گیاه خارمریم عبارت است از: جلوگیری از ایجاد سنگ صفراء- کند کردن روند پیری پوست-خاصیت ضد قارچی دارد و میزان ایمنی بدن را بالا می‌برد و برای آقایان سلامت پروستات را تضمین می‌کند.

 آشنایی با گیاه دارویی حنا و کاربرد آن؟!

از قدیم الایام تا به امروز استفاده از گیاه دارویی حنا در کشور ما مرسوم بوده است و از این گیاه دارویی بهره های فراوانی می برند. برگ درخت حنا از جهات زیادی مورد استفاده است و خواص دارویی بی نظیری دارد. از حنا برای سلامت پوست و مو بسیار استفاده می‌شود و یکی از قوی ترین گیاهان برای تسمین درد نیز هست. از برگ درخت حنا ضماد هایی درست می‌شود: (پودر حنا+ آب + چیز های دیگر مانند «سدر یا ... » بنا به میل خودتان)، این ضماد برای رفع سردرد برروی سر می‌گذارند و تاثیر فوق العاده ای می گذارد و همچنین از این ضماد به عنوان ماسک های زیبایی و جوان سازی برلی پوست نیز استفاده می‌شود. حنا خاصیت این را دارد که لکه ها را ازبین ببرد و پوست را تغذیه کند. از ریشه درخت حنا در جهت شست و شو برای درمان ترشحات و سوزاک استفاده می‌شود. جوشانده ی برگ درخت حنا و غرغره کردن آن، امراض دهان و مشکلات لثه را بهبود می‌بخشد و بینایی را زیاد می‌کند و درد را تسکین می‌دهد و گرفتن کف پاها به حنا سبب افزایش میل جنسی می‌شود. گیاه دارویی حنا خواص بسیاری دارد که به چند مورد از آن ها بسنده می‌کنیم.

آشنایی با گیاهان دارویی چربی سوز و لاغر کننده!

شاید دلتان بخواهد وزنتان را کاهش دهید اما به طور طبیعی و با دارو های گیاهی! ما شما را با چند گیاه دارویی لاغر کنند و چربی سوز آشنا می‌کنیم؛ گیاه دارویی نعناع – گیاه دارویی دارچین و هل- استفاده از چایی به خصوص چایی سبز- تخم کتان (تخم کتان چربی اضافی بدن را مخصوصا چربی دور شکم را آب می‌کند) زنجبیل و سبزی و یا گیاه دارویی «شوید» که بسیار معجزه می‌کند، از این گیاهان دارویی می تواتید درغذا ها یا به طور دمنوش استفاده کنید و نتیحه آن را ببینید. این مواد سوخت وساز بدن را زیاد می‌کنند و باعث افزایش میزان چربی سوزی طبیعی بدن می‌شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید