جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آنچه درباره بهینه سازی وب باید بدانید

author منتشر کننده
نظرات (1) 5 0
آنچه درباره بهینه سازی وب باید بدانید

طی سال های اخیر وبسایت های زیادی پا به عرصه دیجیتال گذاشته و هرکدام بنا برهدفی مشخص  فعالیت می‌کنند... از لابلای تمام وبسایت های گوناگون بیش از همه نحوه بهینه سازی وب از اهمیت برخوردار است. مهم‌ترین هدف یک سایت اینترنتی ایجاد زمینه هایی برای جلب نظر مخاطبان بیشتراست و مطالعات نشان داده که پهنه عظیمی از کاربران اینترنتی وبسایت‌ها را درموتورهای جستجو پیداکرده اند. اگر تصمیم به راه اندازی وبسایت جدید گرفته اید و یا اینکه وبسایت قدیمی خود را به روز می‌کنید باید توجه داشته باشید که برای پیشرفت، بهینه سازی وب (SEO) را مدنظر قرار دهید. بهینه سازی وب این کمک را به شما می‌کند که مخاطبان بیشتر و پایدارتری برای محتواهای تولیدی خود بیابید.

بهینه سازی وب

اهمیت بهینه سازی وب برای موتورهای جستجو

برتر بودن در نتایج، کاربران بیشتری را به بازدید از وبسایت شما دعوت می‌کند. 78درصد مخاطبان یک وبسایت از جستجو در اینترنت یک وضعیت واحد دارند... 19 درصد از کاربران اینترنت از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. طبق آخرین تحقیقات بیش از 250 میلیون جستجو در روز درکشور انگلیس انجام می‌گیرد. 37 درصد معاملات آنلاین به وسیله موتورهای جستجو آغاز می‌شود اما واقعیت این است که فقط کسرهای یک درصد به صفحه اول می‌رسند. برای موفقیت در نتایج موتورهای جستجو، بهینه سازی صفحات وب اهمیت خاصی می‌یابد. این عمل یک روش علمی است که نیاز به آموختن ترفندهایی دارد.

بیشتر بخوانید: شش علت شکست در کسب و کار

علم بهینه سازی صفحات وب یا همان SEO برای موتورهای جستجو درمورد روش های فنی مانند صفحه مناسب، تگ ها و متاتگ ها، کلمات و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب سایت و کلا محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند بررسی و اقدام، پیدا و فهرست بندی یا به عبارتی ایندکس Index می‌کنند. البته درکنار این موارد باید توجه داشت که فقط ترفندهای فنی لازمه داشتن یک وبسایت خوب نیست بلکه تهیه و تولید محتوای مناسب و به روز و جذاب جهت بهینه سازی صفحات وب یکی از ضروریات برای یک وبسایت پربازدید است.

بهینه سازی وب

بهینه سازی وب چیست؟

سئو مخفف کلمه Search Engin Optimization می‌باشد که به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجوست و به کارهایی گفته می‌شود که موجب افزایش بازدید وبگاه از طریق معرفی بازدید کنندگان از سوی موتورهای جستجوست.

زمانی که شما دریک موتور جستجو مثل گوگل به دنبال یک مطلب خاص می‌گردید حتما متوجه این موضوع شده اید که برخی از وب سایت‌ها و یا وبلاگ‌ها دارای رتبه های بالاتری می‌باشند یعنی در صفحات اولیه نمایش داده می‌شوند و این یعنی داشتن صفحات وبی که برای موتورهای جستجو جالب و فریبنده هستند و باعث می‌شوند تا موتورهای جستجو آن‌ها را در بالاترین مکان به کاربران نمایش دهند. بهینه سازی صفحات وب یا همان سئو سازی این است که شما درنتایج یک موتور جستجوی بزرگ همچون گوگل یا یاهو یا بینگ و... بیشترین امتیاز را داشته باشید و حداقل این که جزء 10 وب برتری باشد که برای یک موضوع یا عبارت خاص در صفحه اول جستجو نمایش داده می‌شود.

اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می‌شود که اکثر کاربران اینترنتی از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول یا خدمات مورد نظر خود استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید اکثر مردم فقط به صفحه اول نتایج جستجو نگاه می‌کنند و تمایلی برای دین صفحات بعدی نتایج ندارند بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو این مسئله الزامی است که سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو باشد و در لیست 10 وب برتر درآن موضوع خاص قرار گیرد.

علم بهینه سازی صفحات وب یا همان SEO برای موتورجستجو درمورد روش های فنی مانند عنوان صفحه مناسب، تگ ها ومتا تگ ها، کلمات و عبارات کلیدی و توضیحات مناسب سایت و کلا محتوایی که موتورهای جستجو دوست دارند، بررسی و اقدام می‌کند. موتورهای جست و جو صفحات وب را به وسیله نرم افزارهای خزنده که به آن‌ها روبات یا عنکبوت می‌گویند پیدا و فهرست بندی یا به عبارتی ایندکس Index می‌کنند. متاسفانه تمام نرم افزارهای خزنده یک جور کار نمی‌کنند. برای مثال اگر صفحه وب شما دریکی از موتورهای جستجو مثل گوگل امتیاز بالایی داشته باشد، ممکن است در دیگر موتورها مثل یاهو این چنین نباشد به عبارت دیگر ملاک ارزش دهی موتورهای جستجو مختلف نسبت به یک وب یا یک صفحه خاص در اینترنت متفاوت است.

بیشتر بخوانید: ایده ای جالب برای شروع کسب و کار

چه سایت هایی به بهینه سازی وب نیاز دارند؟

هر وبسایت یا وبلاگی که به سوی پیشرفت حرکت می کند و درپی دریافت بازدید کننده بیشتر از سوی موتورهای جستجو است، باید صفحات وب خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کند. به خاطر داشته باشید که سئو شما را به مسابقه ای بزرگ می‌برد و شما را در بازار و درکل در دنیای بزرگ مجازی اینترنت معرفی و پیشگام دیگران قرار می‌دهد. پس این مبحث را جدی بگیرید و سعی کنید وب خود را برای رسیدن به این مهم هدایت کنید.

اصطلاحات پرکاربرد در بهینه سازی وب

Keyword

به واژه‌های مهم(کلیدی) هرصفحه گفته می‌شود. اما غالبا منظور کلماتی است که دوست داریم با آن‌ها رتبه های مناسبی کسب کنیم یا به عبارتی دیگر کلماتی که معرف اصلی وبگاه یا مطلب ارسالی ما باشد.

Meta Tags

به کمک این شناسه ها، اطلاعاتی از صفحه در اختیار بینندگان (موتورجستجوگر،مرورگرها و...) قرار داده می‌شود.

META Keywords

به کمک آن، کلمات کلیدی صفحه در اختیار موتورهای جستجوگر قرار داده می‌شود.

META Description

به کمک آن، توضیحی مختصر از صفحه در اختیار موتورهای جستجو قرار داده می‌شود که نقش بسزایی درمعرفی صفحات به بازدید کننده و موتورهای جستجو دارند.

Title

عبارتی است که برای عنوان (نام یا معرف) یک سایت یا وبلاگ به کار می‌رود که می‌تواند در حد چند کلمه یا یک جمله کوتاه باشد.

ALT Tag

محتوای این شناسه یا برچسب،متنی است که یک عکس را توصیح می دهد تا درهنگام سرچ توسط موتورهای جستجو در نتایج جستجو قرار گیرند در واقع راه شناسایی و دیدن عکس توسط موتورهای جستجو نیز همین تگ است.

Link

لینک یا پیوند در واقع پلی بین دوصفحه است به کمک آن می‌توان از یک صفحه به صفحه دیگر رفت یا یک سایت یا وبگاه خاص را معرفی کرد و یا اینکه از طریق آن می‌توان به یک فایل در دنیای مجازی دست پیدا کرد به لینک ها آدرس نیز گفته می‌شود چرا که در واقع آدرس یک وبگاه یا یک فایل خاص را به کاربر معرفی می‌کند.

Robots.txt

با این فایل متنی و ساده، میزان دسترسی موتور جستجوگر به محتوای یک"سایت" را می‌توان کنترل کرد (وبلاگ ها نمی‌توانند به این فایل دسترسی داشته باشند.)

META Robots Tag

به کمک این شناسه میزان دسترسی موتور جستجوگر به محتوای یک"صفحه" را می‌توان کنترل کرد. (وبلاگ ها نمی‌توانند به این شناسه دسترسی داشته باشند.)

Rank

رتبه یک سایت در نتایج جستجو است یک وب با رنک بالاتر را درنظر بگیرید زمانی که جستجویی مرتبط با محتوای آن وبگاه انجام می‌شود در نتایج جستجو در مکان بالاتر و جلوتری نسبت به دیگر وب ها قرار می‌گیرد.

Spider ,Crawler ,Robot

نرم افزار یا اصطلاحا روبوت هایی هستند که از طرف موتورهای جستجو به مشاهده وبگاه های سطح اینترنت می‌پردازند و کارشان جمع آوری اطلاعات از صفحات سایت ها و وبلاگ های مختلف است به این روبوت ها عنکبوت یا اسپایدر نیز می‌گویند.

Tinny Text

نوشتن متن با اندازه های بسیار کوچک و ریز به گونه ای که کلمات بسیاری بدین ترتیب در یک خط قرار داده می‌شود و به سختی نیز در صفحه قابل رویت است نوشتن مطالب به این صورت نوعی تقلب محسوب است و موتور جستجوی گوگل این گونه تقلب ها را دوست ندارد.

Invisible Text

متن نامرئی، منظور استفاده از متن های همرنگ با پس زمینه صفحه است. متن هایی که از دید کاربران مخفی می‌ماند. به عنوان مثال اگر پس زمینه یک صفحه سیاه است، متن صفحه نیز با رنگ سیاه نوشته می‌شود تا دیده نشود. این نوع متن ها از مصادیق تقلب از دید موتورها و روبوت های جستجوگر می‌باشند.

Spam

تقلب، به تمام تلاش هایی گفته می‌شود که به کمک آن سعی می‌شود از راه های غیرمعمول، رتبه های بالایی کسب شود. یا در اختیار گذاردن اطلاعاتی که موتورهای جستجوگر آن‌ها را دوست ندارند (اطلاعات ناخواسته) مانند تکرار یک کلمه به دفعات و پشت سرهم، استفاده از متن های هم رنگ زمینه و...

Learn Frequency

بعضی از موتورهای جستجوگر می‌توانند تشخیص دهند که محتوای صفحات پس از چه مدتی تغییر می‌کند (به روز می‌شود) و بعد از آن مدت به آن صفحات مراجعه می‌کنند.

Stop Word

به کلماتی گفته می‌شود که در کل اینترنت از آن ها بسیار استفاده شده است. کلماتی نظیرhome page ,www ,web ,an ,a ,the در، با، از، است، اینجا، کلیک کنید، و...

Stemming

به معنای این است که موتور جستجوگر می‌توانند صورت های مختلف یک صفحه را جستجو کند. به عنوان مثال با جستجوی swim موتورهای جستجوگر به دنبال swiming,swimmer نیز می‌گردد. همه موتورهای جستجوگر دارای این ویژگی نمی‌باشند.

لازم است تا این نکته مهم را یادآوری کنیم که بهینه سازی صفحات وب و ترفندهای سئو به تنهایی نمی‌تواند موفقیت کامل را برای شما به ارمغان بیاورد و لازم است تابرای وب خود زحمت بکشید و این یک امر بدیهی است چرا که نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود پس اگر خواهان پیشرفت هستید حتما باید زحمت بکشید و روی وبسایت خود مداوم کارکنید. روش ها رسیدن به موفقیت در زمینه بهینه سازی صفحات وب در دو موضوع زیر خلاصه می‌شود:

1-رعایت قوانین و تکنیک های سئو در وب

2- ارسال مداوم و مستمر مطلب جدید در وب

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید