جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

شش علت شکست در کسب و کار

author منتشر کننده
نظرات (1) 10 0
شش علت شکست در کسب و کار

دنیای کسب و کار مثل یک بازی فکری ، قوانین خود را دارد. بدون اطلاع داشتن از این قوانین، تجارت شما محکوم به شکست است. براساس تحقیقات مدیریت تجارت­‌های کوچک، تنها نیمی از تجارت‌­ها در پنج سال اول کار خود دوام می‌­آورند و تنها یک سومِ آن‌ها به ده سالگی می‌رسند. شرکت فاربر، آمار به مراتب بدتری را گزارش کرده است که از هر ده تجارت، هشت مورد در هجده ماه اول شکست می‌­خورند.

اما باید بدانید که جلوگیری از شکست، قابل پیشگیری ست. قبل از آنکه به معرفی شش مورد از مهم‌ترین عوامل شکست در کسب و کار بپردازیم، لازم است به شما یادآور شویم برای داشتن یک کسب و کار موفق، اولین و اصلی­ترین فاکتور، مطالعه و به روزرسانی اطلاعات تجارتی و مدیریتی ست. مدیریت با اطلاعات خاک گرفته و قدیمی؛ یک مدیریت ضعیف و شکست خورده است.

کسب و کار

بیشتر بخوانید: استارتاپ واژه‌ای که در مورد آن زیاد می‌شنویم

در یک کسب و کار ناموفق، انگشت اتهام اول به سمت مدیر خواهد بود

یکی از عوامل شکست در کسب و کار، مدیریت ضعیف است که می‌­تواند به اَشکال مختلفی ظاهر شود. شما به عنوان یک مدیر، با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد اگر تجربه­ی کافی برای اتخاذ تصمیمات مدیریتی، نظارت بر کارکنان یا بصیرت رهبری سازمانتان را نداشته باشید. شاید تیم رهبری شما در مورد نحوه­ی اداره‌­ی کسب و کار اتفاق نظر ندارند، شاید شما و مشاورانتان در جلوی کارمندان با هم بحث می‌­کنید یا دستورات متناقض با هم به آن‌ها می‌­دهید، شاید وقتی مشکلات بزرگی رخ می‌­دهند که نیاز به مدیریت قوی دارند، از زیر بار مسئولیت شانه خالی می­کنید. تمام این موارد، نشان ­دهنده‌­ی یک مدیریت ضعیف است.

چطور از این مشکل جلوگیری کنیم؟ مدیریت ضعیف در کسب و کار روی تمام جنبه‌های عملیاتی سازمان تاثیر می‌­گذارد، از جنبه‌­های مالی گرفته تا رفتار کارکنان و وقتی سودآوری کاهش پیدا کند، تجارت شما در سرازیری سقوط قرار می­‌گیرد. برای اینکه یک مدیر قوی باشید، مدام مطالعه کرده و اطلاعات مدیریتی خود را به روزرسانی کنید. آخرین تکنیک‌های مدیریتی را یاد بگیرید. مشاوران باتجربه استخدام کنید. مدام در حال ارتقای مهارت­‌های مدیریتی خود باشید. گذراندن جلسات دوره­ای یا کنفرانس‌­های مدیریتی نیز می‌­تواند بسیار موثر باشد. از تجارب تجارتهای دیگر الگو بگیرید و آن‌ها را بسته به نوع تجارت خود شخصی­ سازی کنید.

کسب و کار

در کسب و کار باید خاص و خلاق بود

ممکن است کالا یا خدماتی که ارائه می­‌کنید عالی باشد و تقاضای زیادی هم داشته باشد، اما تجارت شما هنوز در حال شکست خوردن باشد. این موضوع ممکن است به این خاطر باشد که دیدگاه شما در تولید محصول یا ارائه­‌ی خدمات، یک دیدگاه متوسط و تکراری باشد و چیز ارزشمند یا جدیدی برای ارائه دادن نداشته باشید. لازم است همیشه به یاد داشته باشید که هرجا تقاضا زیاد باشد، به همان نسبت رقابت نیز زیاد می­‌شود.

برای موفقیت در این زمینه، یا باید محصول یا خدماتی ارائه دهید که نسبت به رقیبان، یک ویژگی خاص و منحصربفرد داشته باشد یا باید در شیوه‌ی عرضه­‌ی آن تغییراتی انجام دهید که باعث شود مشتری در این رقابت شدید، برند شما را ترجیح دهد. هویت برند شما، شامل لوگو؛ برچسب، رنگ، زیبایی شناسی و فلسفه های تجاری ست که شرکتِ شما را به مشتری معرفی می­‌کند. باید در هویتتان چیزی باشد که شما را در بین رقیبانتان متمایز کند. برای این کار به یک تیم بازاریابی و فروش قوی نیاز دارید. که نیاز اصلی مشتریان را پیدا کند و به پیشنهادات آن‌ها، ترتیب اثر دهد.

بیشتر بخوانید: ایده ای جالب برای شروع کسب و کار

عدم ارتباط با مشتری راهی یک طرفه به سمت شکست کسب و کار

یکی دیگر از عوامل شکست در کسب و کار، نادیده گرفتن ارتباط با مشتری و عدم درک نیاز آن‌ها و نگرفتن بازخوردهایشان است. ممکن است مشتری، محصول شما را دوست داشته باشد اما با انجام یک تغییر کوچک، عاشق برند شما شود و به مشتری همیشگیتان تبدیل گردد. یک تجارت موفق، هیمشه به دنبال شنیدن نظرات مشتریان و گرفتن بازخورد آن‌هاست.

دنیای رقابت امروز، تنها روی نوع و کیفیت خدمات و محصولات تمرکز ندارد. امروزه توقعات مشتریان به گونه‌­ای تغییر کرده که صرفاً کیفیت محصول، آن‌ها را جذب خرید نمی‌­کند. مشتریان به دنبال برندی هستند که صدایشان را بشنود، به نظرات و احتیاجاتشان اهمیت دهد و درصورت بروز مشکل، از آن‌ها دلجویی کرده و درصدد جبران برآید.

یک مدل تجاری بی­‌ثمر در کسب و کار

یکی از علل داشتن کسب و کار ناموفق، پیروی از مدلی بیثمر، اقدام بدون برنامه­‌ی تجارتی و دنبال کردن کسب و کاری ست که هیچ سیستم بازگشت سود اثبات شده­ای ندارد. ممکن است ایده­‌ی یک تجارت خوب باشد اما اگر هیچ استراتژی هدایت‌گری برای اجرای آن وجود نداشته باشد، منجر به شکست می‌شود. برای جلوگیری از این موضوع نحوه­ی عملکرد تجارت­‌های موفق را مطالعه کنید یک برنامه­‌ی تجاری کامل تشکیل دهید که شامل پیشبینی مالی مبتنی بر درآمد قابل پیشبینی، بازاریابی استراتژیک و راه حل­ های مدیریت بحران برای غلبه بر موانعِ احتمالی و فعالیت‌­های رقبا باشد. برای خود اهداف کوتاه مدت تعیین کنید و پله پله به سمت موفقیت قدم بردارید.

کسب و کار

بحران مدیریت مالی ضعیف، یک بحران همیشگی در کسب و کار

40 درصد از کسب و کارهای کوچک به سود می‌­رسند، 30 درصد سود و ضررشان برابر می­‌شود و 30 درصد دیگر سرمایه­‌شان را ازدست می­‌دهند. شما باید بدانید که تا ریال آخر پولتان از کجا آمده و خرج چه کاری می‌شود. یکی از دلایل داشتن یک کسب و کار ناموفق، نداشتن برنامه­‌ی بودجه­ و سرمایه‌­ی ذخیره­ای ست که در صورت بروز بحران مالی بتوانید از آن استفاده کنید. بیشتر افراد تجارت را با هدف کسب درآمد آغاز می­‌کنند اما هیچ برنامه‌ای برای کنترل جریان پول، مالیات، مخارج و سایر مسائل مالی ندارند. اَعمال حسابداری ضعیف یکی از مهم‌­ترین عوامل شکست در کسب و کار است. قبل از هرچیز یک نرم ­افزار قوی حسابداری برای کسب و کارتان تهیه کنید. استخدام یک مدیر مالی باتجربه و داشتن حسابداران باسواد نیز دومین گام شما خواهد بود. اگر مایل به استخدام کارمند نیستید، پس شرکت ­های حسابداری قدرتمند را شناسایی کرده و با آن‌ها قرارداد ببندید.

بیشتر بخوانید: در خانه درآمد زایی کنید،کسب و کار خانگی خود را راه اندازی کنید!

بیش از اندازه کسب و کارتان را دست بالا نگیرید!

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از عوامل شکست در کسب و کار، رشد سریع است! ممکن است شما برای کسب و کارتان یک وبسایت بسازید و ناگهان سیلی از تقاضا به سمت شما سرازیر شود که قادر به تامین آن‌ها نباشید یا برعکس، بیش از اندازه کسب و کارتان را دست بالا گرفته باشید و هزینه­‌ی زیادی صرف تولید محصول یا ارائه ی خدمات قبل از تقاضا کرده باشید و با تقاضای کم روبه رو شده باشید. برای رشد و توسعه­‌ی یک تجارت باید یک برنامه‌­ی مدیریتی روز به روز داشته باشید. حتی تجارت ­های قوی و قدیمی که سال‌ها در بین مشتریان شناخته شده­‌اند نیز از همین سیاست استفاده می‌­کنند و یک برنامه­‌ریزی محتاطانه و روز به روز دارند. آن‌ها دموگرافیک‌­های محلی و ناحیه­ای را بررسی می‌­کنند و بسته به شرایط اجتماعی موجود و نیاز روز همان منطقه، اقدام به تغییر محصول و خدمات خود می­کنند. اگر قصد توسعه‌­ی کسب و کارتان را دارید، اول از محکم بودن گام قبلی­تان مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. مطالب جامع و مفید و بروز در این قسمت ارائه شده.ممنون از زحمت نویسنده محترم

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید