جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آیا گرسنگی انواع مختلفی دارد؟

author منتشر کننده
بدون نظر 6 0
آیا گرسنگی انواع مختلفی دارد؟

آیا می­‌دانستید که گرسنگی انواع مختلفی دارد و هر کدام در شرایط و موقعیت­ های مختلف به سراغ ما می­‌آید؟! آیا می‌­دانستید که ما با شناخت انواع گرسنگی­‌ها می­‌توانیم بهتر، سالم‌تر و با نشاط­‌تر زندگی کنیم؟ از پر خوری بپرهیزیم و در نهایت به وزن ایده‌­آل خود برسیم؟ آیا اصلاً می­‌خواهید به پاسخ سوال های بالا برسید؟! اگر جوابتان مثبت است تا انتهای نوشتار با ما همراه باشید چرا که ما می­‌خواهیم در این مقاله شما را با انواع گرسنگی و راه­‌های کنترل آن ها آشنا نماییم. امیدواریم با خواندن این مطالب که بدون شک در موقعیت های بیان شده زیر نیز قرار گرفته‌­اید هم لذت ببرید و هم به اطلاعات پزشکی خود بیافزایید.

گرسنگی

بیشتر بخوانید:‌ سلامت تضمین شده بدن، با میوه های مرکب

آشنایی با مفهوم گرسنگی چشم

آیا می‌­دانید چرا سرآشپزها به ظاهر غذا بسیار اهمیت می­دهند و دوست دارند که آن را به بهترین شکل بیارایند؟ بله درست حدس زدید. آن ها هم به اهمیت ظاهر غذا پی برده­‌اند و خوب می­‌دانند که اگر ظاهر غذا جذاب باشد، افراد را ترغیب به خوردن همه­‌ی آن می­‌نماید. به این حس که بعد از دیدن ظاهر زیبای غذا به شما دست می‌­دهد، گرسنگی چشم می­‌گویند. گرسنگی چشم یعنی این که شما با دیدن غذا دیگر نمی­‌توانید در برابر خوردن آن مقاومت نمایید. انگار که این چشم‌های شما هستند که غذا می‌­خواهند. می­دانید روش کنترل این نوع گرسنگی چیست؟ این که سریعاً به محض دیدن غذا با ظاهری جذاب فوراً توجه خود را به سمت دیگر جلب نمایید تا از این طریق بتوانید فکر غذا را از ذهن خود بیرون کنید.

آشنایی با مفهوم گرسنگی ذهن

آیا می­‌دانستید گرسنگی ذهن که در زیر آن را شرح خواهیم داد، دشوارترین نوع گرسنگی است چرا که روح و فکر ما را دچار تغییر می­‌نماید. در گرسنگی ذهن، ذهن ما بعد از دیدن غذا، به ما می­‌گوید که آن را میل کنیم یا نه. در واقع تصمیم گیرنده نهایی ذهن ماست. حتماً شما نیز این موقعیت را تجربه کر‌د‌‌‌‌‌‌‌ه‌­اید که وقتی غذایی را جلوی ما می­گذارند ذهن ما شروع به حرف زدن می­‌کند و به ما می­‌گوید آن را نخور چون اضافه وزن داری یا دچار اضافه وزن می­شوی. البته در برخی مواقع هم درست برعکس این عمل می­‌کند و می­‌گوید اضافه وزن را ول کن و از خوردن غذا لذت ببر. برای کنترل گرسنگی ذهن می­‌دانید بهتر است چکار کنید؟! چون شما اول باید تشخیص دهید که گرسنگی شما واقعی است یا کاذب، ابتدا به غذایی فکر کنید که اصلاً دوستش ندارید. اگر گرسنگی شما واقعی باشد، باز هم دوست دارید آن غذا را بخورید چون بدنتان واقعاً به آن نیاز دارد اما چنانچه بعد از تصور غذا، دوست نداشتید آن را میل کنید بدانید گرسنگی شما کاذب است و شما دچار گرسنگی ذهن شده­‌اید و فعلاً به خوردن غذا نیازی ندارید.

بیشتر بخوانید: چرا باید به مقدار کافی آب بنوشیم؟

گرسنگی بینی به چه معناست؟

آیا تا به حال شنیدن بوی خوش غذا شما را گرسنه کرده است؟! می­‌دانید به این نوع گرسنگی چه می­‌گویند؟ گرسنگی بینی. در گرسنگی بینی در واقع این بوی خوش غذاست که ما را به سمت خود می‌­کشاند و ما را تشویق به خوردن غذا می­‌کند. برای کنترل این نوع گرسنگی وقتی غذا را آماده می­‌کنید هر کدام از ترکیبات مورد استفاده در آن را به صورت جداگانه بو کنید. بعد که غذا آماده شد حین بو کردن غذا آن را میل کنید. با این کار شما کمتر احساس گرسنگی کرده و در نتیجه کمتر غذا می­‌خورید.

منظور از گرسنگی دهان چیست؟

آیا برای شما هم پیش آمده است که گاهی هوس خوردن غذای ترش کنید، گاهی غذای شیرین، گاهی تند، گاهی سرد و گاهی گرم و ... . آیا می‌­دانستید ما برخی از غذاها را صرفاً برای این می­‌خوریم که پرزهای چشایی‌­مان ارضا شود؟ در واقع هوس می­‌کنیم و بعد احساس گرسنگی می­‌کنیم؟ گرسنگی دهان نیز در واقع همین است. یعنی ما هر لحظه غذایی را با ویژگی­‌هایی خاص هوس کرده بعد حس گرسنگی به ما دست می­‌دهد و بعد به سمت خوردن آن می­‌رویم. گرسنگی دهان گرسنگی واقعی نیست و ناشی از هوس است. بنابراین تنها یک سرگرمی به حساب می‌­آید. برای کنترل این نوع گرسنگی بهتر است ابتدا به حرف زبانتان گوش دهید و نیازش را برطرف کنید اما قول دهید وقتی احساس سیری کردید حتماً از خوردن آن دست بکشید. بالاخره سرگرمی و تفریح هم برای زندگی لازم است مگر نه؟

گرسنگی معده به چه معناست؟

بدون شک شما هم مطابق یک برنامه، غذا می­‌خورید. منظورم را که فهمیدید. یعنی همان وعده­‌های غذایی صبحانه، ناهار و شام. خوردن صبحانه که واجب است و بحثی در آن نیست اما چون ما عادت کرده­‌ایم ناهار و یا شام میل کنیم چه گرسنه باشیم و چه گرسنه نباشیم، پس این ما هستیم که به معده می­‌گوییم تو گرسنه هستی نه معده به ما. به این نوع گرسنگی، گرسنگی معده می­‌گویند. گرسنگی معده هم گرسنگی واقعی نیست و صرفاً به خاطر این است که ما معتقدیم وقت غذا خوردن است. روش کنترل این نوع گرسنگی این است که واقعاً موقعیت خود را ارزیابی کنیم و ببینیم آیا واقعاًً گرسنه هستیم یا نه بعد اگر تصمیم به خوردن گرفتیم هم غذا را آرام میل کنیم و هم با حوصله. زمانی هم که به طور کامل سیر نشدیم دست از خوردن بکشیم.

گرسنگی

آشنایی با مفهوم گرسنگی سلولی

می­‌دانید چرا کودکان از خوردن برخی از غذاها خودداری می­‌کنند؟ آیا به خاطر مزه آن هاست و یا حسی درونی که آن ها را از خوردن باز می­‌دارد؟ گرسنگی سلولی به ما می‌­گوید چه چیزی را باید بخوری چون به بدن نفع دارد و چه چیزی را نباید بخوری چون به بدن ضرر دارد. مثلاً نمک نخور یا کمتر بخور یا روزانه 8 لیوان آب بخور چون برای بدن مفید است و جزئی از نیاز بدن است. پس گرسنگی سلولی یعنی توجه به نیاز بدن و پاسخ درست دادن به آن ها. روش کنترل آن نیز به این صورت که به ویتامین ها، املاح، مواد معدنی، چربی ­ها، کربوهیدرات و به عبارت دیگر به نیازهای بدنمان توجه کرده و درست، صحیح و به جا به آن ها پاسخ بگوییم تا بدنمان به میزان لازم هر کدام از آن ها را دریافت نماید.

گرسنگی گوش یعنی چه؟

باز و بسته کردن یک خوراکی لذیذ که صدای آن به گوش ما می­‌خورد آبی را در دهان ما راه می‌­اندازد که نگو و نپرس. آن چنان حس گرسنگی به ما دست می­‌دهد که دوست داریم ما نیز آن را سریع تهیه کرده و میل کنیم. پس زود دست به کار می­‌شویم و با خرید و یا سفارش آن خوراکی به احساس خود پلسخ می­‌گوییم. به این نوع گرسنگی، گرسنگی گوش می­‌گویند. یعنی فقط با شنیدن صدای غذا گرسنه شدیم و بس. برای کنترل این نوع گرسنگی نیز بهتر است به جای گرفتن گوشهای خود که البته غیرممکن نیز هست، سریع توجه خود را به سمت دیگر جلب نماییم.

آیا قلب نیز گرسنه می­‌شود؟

گاهی اوقات ما غذا را صرفاً نه برای رفع گرسنگی و آرام گرفتن معده بلکه فقط به خاطر این می­‌خوریم که روحمان آرام شود. مخصوصاً آن دست از غذاهایی که خوردن آنها به شدت حس خوبی را به ما انتقال می­‌دهد مثل کیکی که مادرمان درست کرده یا نان سنتی که مادربزرگمان پخته است. وای که چه حسی دارد خوردن این غذاها. به این نوع گرسنگی که ما خودمان خواهان به وجود آمدن آن هستیم گرسنگی قلب یا گرسنگی احساسی می­‌گویند. برای کنترل این نوع گرسنگی غذا یا خوراکی بخورید و از خوردن آن لذت ببرید اما حد و حدود را رعایت کنید و زیاده روی نکنید. چون واقعاً نمی­‌شود گرسنگی قلب را نادیده گرفت.

بیشتر بخوانید: با انواع میوه و فواید آن آشنا شوید

چرا حین انجام کار، تماشای تلویزیون و یا هنگام بیکاری احساس گرسنگی می­‌کنیم؟

می­‌دانید چرا ما حین تماشای تلویزیون، انجام کار و یا بیکاری دوست داریم غذا بخوریم؟ مثلاً اگر جلوی تلویزیون نشسته­‌ایم ترجیح می­‌دهیم تخمه بشکنیم یا هنگام بیکاری به سراغ یخچال برویم و مدام در آن را باز و بسته کنیم تا چیزی برای خوردن گیر آورریم. چون در این حالت دستمان خالی است و کاری برای انجام دادن نداریم پس آسانترین کار که همان خوردن است را انتخاب می­‌کنیم تا بی­کار ننشسته باشیم. این حالت نیز نوع خاصی از گرسنگی است که ما درگیر خود می­‌کند. برای کنترل این نوع گرسنگی بهترین کار این است که دست های خود را با کاری مشغول کنیم. مثلاً هنگام تماشای تلویزیون بافتنی ببافیم البته هنگام تماشای تلویزیون اجازه داریم چیزی بخوریم اما چون می­‌خواهیم زیاده رویی نکنیم پس از سیر شدن بلافاصله شروع به بافتن کنیم یا هنگام بیکاری کتاب بخوانیم، موسیقی گوش گوش کنیم، ورزش کنیم، کاردستی درست کنیم، جدول حل کنیم و خلاصه هر کاری که از دستمان بربیاید را انجام دهیم تا دستمان خالی نباشد و کار دستمان بدهد. البته باز هم گوشزد می­‌کنیم که منظور ما این نیست که خود را از خوردن محروم کنید آن هم به طور کلی بلکه منظور ما این است که بخورید اما به اندازه. مثلاً وقتی بیکار هستید میوه بخورید و بعد که احساس سیری کردید دست از خوردن بکشید و خود را به کاری دیگر مشغول کنید تا هم سالم‌تر بمانید، هم به وزن ایده‌­آل خود برسید و هم این که همیشه شاد و با طراوات بمانید. آیا می­‌دانستید که تغذیه درست و سالم رابطه مستقیمی با میزان طراوت و شادی شما دارد؟ اگر تا به حال به این موضوع فکر نکرده‌­اید از این به بعد به آن فکر کنید. مطمئن باشید هرگز ضرر نمی­‌کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید