جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اهمیت زندگی مشترک و بهبود آن

author منتشر کننده
نظرات (1) 4 0
اهمیت زندگی مشترک و بهبود آن

در ابتدا می‌خواهم یک موضوع ساده و واضح را بیان کنم و آن این است که در روند زندگی هیچ وقت نمی‌توان به موفقیت و پیروزی و دستاورد های مهمی دست یافت، مگر اینکه برنامه ای مشخص و کاربردی برای آن در نظر گرفته باشید و با علم و آگاهی و شناخت دقیق از آن پیش روید. دستیابی به آنچه که مورد نظر و پسند شماست به آسانی و به سادگی به دست نمی‌آید و این موضوع به خوبی در مورد موضوع ازدواج صدق می‌کند.

نقش زندگی مشترک برای تمام افراد قابل توجه است تا بدانجا که می‌توان گفت ازدواج  و تشکیل زندگی مشترک و خانواده موضوع مهم و محدوده ای از امورات افراد را تشکیل می‌دهد و باید به داشتن برنامه ریزی دقیق و همه جانبه و اثربخشی آن دقت نظر داشت و اطمینان داشت که نمی‌توان بدون هدف و برنامه برای بهبود بخشی به آن، پیش رفت. زیرا نتیجه ای جز  بهم ریختگی و آسیب و فروپاشی نخواهد داشت. زندگی مشترک نیاز به مراقب دارد تا بتوان در مواقع لازم برای بهبود آن کوشید.

به عنوان مثال، برخی افراد در زندگی مشترک خود به جای داشتن برنامه ریزی و اقدام به مطالعه‌ی بیشتر و یادگیری روش هایی برای بهبود زندگی مشترک، در زمان بروز  اختلاف و مشکلات پیش آمده، اغلب از غریزه ی خود پیروی می‌کنند و چه بسا مشکلات ساده ی پیش آمده را به معضلی بزرگ تبدیل می‌کنند و افراد دیگر و خانواده های خود را درگیر می‌کنند.

 در حالی که پیروی از غریزه های شخصی در هنگام دعوا و مشاجره منجر به عصبانیت و بی احترامی به طرف مقابل و بغرنج تر شدن موضوع می شود و این عامل نه تنها احساسات موجود بین دو نفر را از بین می‌برد، بلکه اصلاح و ترمیم آسیب های ناشی از بی احترامی های پیش آمده را بسیار دشوار تر می‌سازد. پیروی از برنامه ای صحیح و اصولی (مطالعه و شرکت در کارگاه های آموزشی) می تواند تا حد زیادی از بروز و پیشروی اختلافات زندگی مشترک پیشگیری نماید. دلیل این امر کاملا مشخص است، یعنی تا زمانی که شما  شیوه بهتری برای برخورد و بهبود افکار و مواجه با مشکلات خود نیاموزید و آن را به کار نبرید، به انجام شیوه های قبلی ادامه خواهید داد و سبب از هم پاشیدگی هر چه بیشتر زندگی مشترک خود می شوید. پس بهتر است برای یادگیری و آموزش راهکارهایی مبنی بر بهبود زندگی مشترک و یا ساختن یک زندگی مشترک مطلوب اقدام نمایید.

زندگی مشترک

بیشتر بخوانید: اهمیت توسعه فردی

نقش زندگی مشترک

یکی از بزرگ ‌ترین و دشوار ترین دغدغه‌ های افراد در جوامع امروزی، بروز مشکلات خانوادگی و معضلات ناشی از آن می‌باشد. هر فردی با هدف دست یافتن به آرامش و خوشبختی تصمیم به ازدواج و تشکیل زندگی می‌گیرد. به همین دلیل باید به نقش زندگی مشترک در حفظ و تقویت بنیان خانواده و بروز  احساسات مثبت و سازنده توجه داشت. هنگامی که افراد وارد زندگی مشترک می‌شوند و به آن میزان انتظاری که از آرامش و شادی و خودشکوفایی در زندگی  مشترک خود دارند، نمی‌رسند.  از عدم وجود و دسترسی به زندگی آرمانی که برای خود تصور کرده بودند، احساس ناکامی می‌کنند.

اهمیت زندگی مشترک تا آنجاست که یکی از بخش‌ های مهم زندگی هر فرد را تشکیل می‌دهد و موفقیت و یا شکست در آن می‌تواند زمینه ای برای موفقیت و یا شکست فرد در زمینه های مختلف کاری و اجتماعی وی باشد و نقش حساس و تعیین کننده ای را ایفا می‌کند.  

یکی از مهم ترین مسائل برای موفقیت در زندگی مشترک و اقدام مهم و اولیه‌ی آن، تصمیم گیری و  انتخاب شریک زندگی مناسب است. دو فردی که تصمیم به تشکیل زندگی مشترک با یکدیگر را دارند باید قبل از ازدواج از یک مشاوره کمک بگیرند و با کمک و راهنمایی های وی تا حد زیادی نسبت به موفقیت یا شکست در زندگی مشترک خود اطمینان یابند و راهکارهای وی را برای تقویت و بهبود زندگی مشترک خویش به کار بندند. زیرا  کانون گرم خانواده از اصلی ترین و مهم ترین موارد برای رشد و پرورش والدین و همچنین فرزندان می‌باشد و تنها در سایه‌ی احترام و ارزش و آرامش به دست می‌آید. دو فردی که قصد زندگی مشترک دارند، والدین آینده هستند و در قبال ایجاد محیط امن و سرشار از آرامش برای فرزندان خود مسئولیت دارند و نمی‌توانند به سادگی از آن عبور نمایند.

یکی از نکات مهمی که در مشاوره قبل از ازدواج انجام می‌شود این است که افراد از جنبه های مختلف وجود بلوغ عقلی، جسمی، روانی، مالی و اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرند و با انجام تست های مورد نظر و بررسی های دقیق و مطمئن، روش ها و راهکارهای مهم و مفیدی در جهت بهبود زندگی مشترک و مهارت ‌های زندگی فرا می‌گیرند و چنانچه افراد با تعارضات و مشکلات روحی و شخصی جدی مواجه نباشند، مشاور به آن ها کمک می‌کند تا با فراگیری نکات مهم برای بهبود و تقویت زندگی مشترک، ازدواج پایدار و قابل قبول را فراهم کنند و در روند زندگی مشترک خود موفق تر ظاهر شوند.

هر فردی که تصمیم به ازدواج و تشکیل خانواده دارد باید این موضوع را مورد توجه قرار دهد که  اگر تنها با هدف خوشبخت شدن و به واسطه وجود فردی دیگر در کنار خود، دست به ازدواج می‌زند، طبعا به خوشبختی نرسیده و چه بسا در رسیدن به آن ناکام خواهند ماند. زیرا افراد زیادی وجود دارند که برای ایجاد تغییر در طرف مقابل تلاش و کوشش فراوان می‌کنند و  تصور دارند که زندگی مشترک خود را از سقوط و تخریب نجات می‌دهند، در حالی که موفق نشده و به این نتیجه می‌رسند که روش درستی نیست. هر فرد باید به استقلال فردی رسیده و بتواند خودش به تنهایی و بدون حضور فرد دیگر نیز بتواند خود را مدیریت کند، اگر چه که حضور فردی دیگر بسیار موثر و اثربخش تر خواهد بود. افراد باید سعی کنند که برای تغییر خود تلاش نمایند و از انعطاف لازم برای تغییر و بهبود اوضاع برخوردار باشند.

توجه به خود و اعمال تغییراتی که فرد باید در نگرش و اعمال خود در زندگی مشترک داشته باشد، در درجه‌ی اول آموزش ‌های مشاور خانواده به افراد و زوجین قرار دارد. در این زمینه، متخصصین پژوهش ‌های فراوانی انجام داده‌اند و توانسته اند که آموزش‌ های لازم برای مهارت ‌های زندگی مشترک را جمع آوری نموده و در اختیار زوجین قرار دهند تا هم بر ایجاد آرامش روانی جامعه کمکی کرده باشند و هم از میزان نارضایتی در زندگی مشترک بکاهند.

زندگی مشترک

بیشتر بخوانید: برقراری تعادل بین زندگی شغلی و زندگی شخصی

حفظ و پایداری زندگی مشترک

موثر ترین روشی که برای برخورد با مشاجره و دعوا های احتمالی در زندگی مشترک بایستی استفاده کرد، بدون شک افزایش میزان آگاهی و مهارت برقراری ازتباط موثر و حفظ خونسردی و تسلط بر نفس می‌باشد و تمام این موارد با مدیریت خود و برنامه ریزی دقیق و مشخص به دست می‌آید.

در اکثر مواقع مشاهده شده که عدم وجود  دانش و آگاهی کافی در مورد ازدواج و تشکیل زندگی مشترک منجر به بروز اختلافات اساسی شده است که به سادگی و بسیار آسان قابل پیشگیری هستند و مجال بروز نمی‌یابند، اما متاسفانه به دلیل فقدان دانش و نگرش کافی در این زمینه، این گونه اختلاف ها شدت گرفته و به زندگی مشترک آسیب وارد می‌آورد.

 بهترین و موثرترین روش برای جلوگیری از آن و کمک به حفظ و پایداری زندگی مشترک، آموزش گذشت و وفاداری و تلاش برای حفظ عشق است، این عامل یاری رسان ترین توصیه ای است که می‌توان برای حل اختلاف های همیشگی به زوجین ارائه داد که نتیجه بخش خواهد بود. علت موفقیت این رویه ، افزایش میزان علاقه ای است که هر یک از طرفین نسبت به یکدیگر ابراز می‌دارند  و می تواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای جلوگیری از شکست رابطه باشد. شاید به ظاهر ساده باشد اما بسیاری از افراد در همین مورد مشکل دارند و به همین سادگی زندگی مشترک خود را از دست می‌دهند.

یادگیری برای حل اختلافات و به نتیجه مناسب رسیدن در مورد آن‌ها، بسیار مهم است ولی به نظر می رسد عنصری مهم تر وجود دارد که به معنای کلید اصلی حفظ و پایداری زندگی مشترک می‌باشد و بقای زندگی را تضمین می‌کند و این عنصر چیزی جز ابراز علاقه و احترام ارزش قائل شدن نسبت به یکدیگر نیست.

نکاتی برای بهبود زندگی مشترک

اهمیت زندگی مشترک و نقشی که بر بنیان خانواده دارد شما را بر آن می‌دارد که همواره در پی یادگیری برای بهبود آن باشید تا بتوانید زندگی مشترک خود را زیباتر و شاد تر بسازید و از لحظه لحظه ی زندگی در کنار هم لذت ببرید.

اگر می خواهید در ترمیم نقاط از میان رفته زندگی مشترک خود موفق ظاهر شوید، سعی کنید همواره شنوای حرف های یکدیگر باشید. منظور از شنوا بودن این است که در مواقعی که همسرتان در حال گفت و گو با شما است، هر چند که شرایط مناسبی ندارید و یا حتی مشاجره ای بین شما رخ داده، باز هم تلاش کنید تا از نظر ذهنی کاملا حاضر و شنوا باشید. خستگی و کسالت را از خود دور نموده و پذیرای گفت و گو و شنیدن حرف های وی باشید. در حقیقت این شیوه یک تمرین ایده آل برای درک فرد مقابل و شناخت نیاز های او می‌باشد. با این عمل همسر شما تصور می‌کند برای شما فردی مهم و مورد توجه است و همصحبتی و شنیدن درد و دل و یا شکایت های وی و در مواقعی ارائه ی راه حل برای رفع آن، بسیار کارگشا است و شما را از قهر و آسیب های فراوان بعدی دور می‌کند. نکته ای که باید در این مورد بدان توجه داشته باشید، نشانه های ظاهری است. به عنوان مثال، هنگامی که همسر شما در حال صحبت و بسیار ناراحت و عصبانی است و در چشمانش ناراحتی وجود دارد و برافروخته است، توجه به حالات مختلفی که در این زمان بروز می یابد می تواند کمک بزرگی برای درک او و تغییر و تصحیح شرایط پیش آمده باشد. با این عمل شما خواهید توانست او را درک کرده و برای بهبود زندگی مشترک خود قدم بردارید.

موضوع مهم بعدی برای بهبود زندگی مشترک، عمل کردن است. به عبارتی زمانی که اقدام به انجام عمل صحیحی در راستای بهبود شرایط می کنید، اقدام شما بیانگر علاقه و توجه شما برای تغییر شرایط بد و ناخوشایند است و می‌تواند تاثیر مثبتی در روحیه و رفتار همسرتان داشته باشد. هنگامی که همسرتان درمی‌یابد که برای ایجاد راحتی و خوشی بیشتر وی تلاش می‌کنید، به میزان توجهی که به نگرانی های وی دارید، پی خواهد برد و  در سایه ی آن عمل شما، احساس ارزش و احترام خواهد داشت و متقابلا همین عمل را او نیز برای شما انجام خواهد داد و  این روند می تواند چرخه ای مثبت  ایجاد کند که طی آن علاقه فرد مقابل به شما افزایش یافته و عامل موثری بر زندگی مشترک تان خواهد بود.

این موضوع را هرگز فراموش نکنید که اگر چه بروز اختلاف و درگیری های اخیر موجب ایجاد فاصله میان شما دو نفر شده باشد، باز هم می‌توانید میزان علاقه ی خود را تقویت کرده و آن را خدشه دار نسازید، حفظ علاقه و مراقبت از آن بسیار مهم است و تنها کافی است که راهی برای بخشش خود و همسرتان و فراموش کردن تمام سختی ها و تلخی هایی که پیش آمده بیابید و با دادن فرصتی دوباره به یکدیگر، نسبت به تغییر شرایط و بهبود آن امیدوار باشید. مثبت نگری همواره نتایج شگفت انگیزی را به دنبال دارد و این موضوع در زندگی مشترک همواره نتایج مطلوب به بار می‌آورد.

تلاش برای تغییر خود، تقویت علاقه دو طرفه، شنیدن فرد مقابل، حفظ و بهبود زندگی مشترک، انرژی مثبت و سازنده ای را برای حرکت کردن و قدم برداشتن برای ایجاد رابطه ای سالم و پایدار فراهم می آورد و زمانی که دو فرد با شخصیت های متفاوت، علایق و نیاز های مختلف و حتی نگرانی ها و دغدغه های فکری مختلف تصمیم به تشکیل یک زندگی مشترک می گیرند، لازم است سهم خود را برای کسب درک درست و کامل از یکدیگر به جا آورند و یک زندگی سالم و مطمئن بسازند، جایی که در آن آرامش و امنیت را حس کنند و از آن لذت ببرند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. به نظر من سکوت کردن هنگام دعوا و مشاجره بهترین راهکار دنیاست. با سکوت کردن به راحتی می توان آرامش رو به خونه برگردوند

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید