جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

باید منتظر چه پیشرفت‌هایی در دوربین گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۲ باشیم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
باید منتظر چه پیشرفت‌هایی در دوربین گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۲ باشیم؟

در هفته‌های پایانی ۲۰۲۱ به سر می‌بریم؛ سالی که در آن گوشی‌های پرچمدار زیادی معرفی شدند و دوربین این محصولات با پیشرفت‌های زیادی همراه بود. در این سال گوشی‌های میان‌رده با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی از راه رسیدند و حالت‌های عکاسی مختلف مانند عکاسی نجوم به دوربین گوشی‌های هوشمند اضافه شدند. اما برای سال آینده میلادی باید منتظر چه تغییراتی باشیم؟

در سال‌های اخیر دوربین گوشی‌های هوشمند پیشرفت‌های زیادی داشته‌‌اند و حالا اکثر آن‌ها، از اقتصادی گرفته تا میان‌رده و پرچمدار به چنین دوربین مجهز شده‌اند. در سال ۲۰۲۱ کیفیت دوربین گوشی‌های هوشمند پیشرفت‌های زیادی داشتند و حتی گوگل هم تصمیم گرفت با سری پیکسل ۶، پس از سال‌ها دست از سر دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی‌اش بردارد.

با وجود چنین پیشرفت‌هایی، همچنان باید در آینده منتظر تغییرات و بهبودهای بیشتری باشیم. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به بهبودهای احتمالی دوربین گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۲ داشته باشیم، تا پایان همراه دیجیاتو باشید.

بهبود کیفیت دوربین زیر نمایشگر

به لطف ZTE، اولین گوشی تجاری با دوربین سلفی زیر نمایشگر در سال ۲۰۲۰ از راه رسید، اما در سال جاری میلادی چندین گوشی دیگر به آن پیوستند. ZTE از نسل دوم فناوری‌ها با اکسون ۳۰ رونمایی کرد و گوشی‌های شیائومی میکس ۴ و گلکسی زد فولد ۳ هم از دوربین سلفی زیر نمایشگر بهره می‌برند.

با وجود اضافه شدن این گوشی‌ها به لیست محصولات مجهز به دوربین زیر نمایشگر، اما همچنان نمی‌توان از عملکرد آن‌ها رضایت داشت. در حالت کلی می‌توان در روشنایی روز، به کیفیت آن‌ها نمره قابل قبولی داد، هرچند هنوز نمی‌توانند حتی در چنین شرایطی با دوربین‌های استاندارد و سنتی رقابت کنند. علاوه بر کیفیت پایین، محل قرارگیری دوربین سلفی در نمایشگر هم باعث کاهش کیفیت پنل می‌شود و کیفیت نمایشگر در آنجا با سایر بخش‌ها متفاوت است.

سال آینده میلادی محصولات بیشتری به این فناوری مجهز می‌شوند و انتظار داریم کیفیت آن افزایش یابد. در کنار استفاده از سنسورهای بهتر و تغییر در نمایشگر، باید منتظر استفاده از الگوریتم‌های جدید و بهینه‌تر هم برای این دوربین‌ها باشیم. احتمالا برخی پرچمدارهای عادی مانند سری شیائومی ۱۲ یا نسخه اولترا آن به دوربین سلفی زیر نمایشگر مجهز شوند، البته طبق گزارش‌ها نباید منتظر چنین فناوری در سری گلکسی S22 سامسونگ باشیم.

باید منتظر چه پیشرفت‌هایی در دوربین گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۲ باشیم؟

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی ردمی نوت 11 پرو

فیلمبرداری سینمایی برای گوشی‌های اندرویدی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین‌های سری آیفون ۱۳ اپل، حالت فیلمبرداری سینمایی است که بطور هوشمندانه و موثرتری از حالت پرتره استفاده می‌کند. اگرچه فیلمبرداری پرتره ایده جدیدی نیست و در گذشته شاهد چنین ویژگی در گوشی‌های هواوی و سامسونگ بوده‌ایم، اما اپل رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته. کوپرتینویی‌ها در این حالت، از فوکوس خودکار در هنگام شناسایی چهره، ردیابی اشیاء و موارد دیگر استفاده کرده‌اند.

با توجه به اینکه ویژگی‌های آیفون‌ها و گوشی‌های اندرویدی پس از مدتی به یکدیگر راه پیدا می‌کنند، باید منتظر افزودن حالت فیلمبرداری سینمایی به برخی محصولات اندرویدی در سال ۲۰۲۲ باشیم، البته احتمالا در ۲۰۲۳ تمام گوشی‌های پرچمدار اندرویدی به حالت مشابهی مجهز خواهند شد. در گذشته چندین بار قابلیت‌های آیفون‌ها مانند تاچ سه بعدی به گوشی‌های اندرویدی راه پیدا کرده‌اند، بنابراین درباره افزودن حالت فیلمبرداری سری آیفون ۱۳ به برخی پرچمدارهای ۲۰۲۲ هم نباید شکی داشته باشیم.

دوربین‌های RGBW

برای اولین بار شاهد افزودن سنسورهای RGBW به گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۵ بودیم، یعنی زمانی که هواوی از گوشی P8 رونمایی کرد. اوپو چنین مسیری را ادامه داد و در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ از محصولات مجهز به چنین سنسورهایی رونمایی کرد.

سنسورهای دوربین عادی دارای فیلترهای رنگی حاوی زیرپیکسل‌های قرمز، سبز و آبی هستند، اما سنسورهای RGBW به آن‌ها زیرپیکسل سفید را هم اضافه می‌کند. با افزودن این زیرپیکسل جدید، با جذب نور بهتر و نویز کمتر روبه‌رو می‌شویم.

شرکت‌های اوپو و ویوو از سنسورهای دوربین RGBW برای محصولات آینده‌شان استفاده کرده‌اند و در همین راستا انتظار داریم در سال ۲۰۲۲ دوباره شاهد عرضه گوشی‌های مجهز به آن‌ها باشیم. البته اوپو گفته در فصل چهارم ۲۰۲۱ از یک دستگاه تجاری با این سنسور رونمایی می‌کند و ویوو هم در سال ۲۰۲۰ از معرفی چنین محصولی در سال ۲۰۲۱ خبر داد. این سنسورها کیفیت بالاتری نسبت به سنسورهای RYYB که در گوشی‌های هواوی دیده‌ایم، در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

در کنار شرکت‌های چینی، شایعات به افزودن این سنسور به پرچمدارهای بعدی سامسونگ هم اشاره می‌کنند. گفته می‌شود سری گلکسی S22 با دوربین ۵۰ مگاپیکسلی RGBW از راه می‌رسد. حتی اگر کره‌ای‌ها چنین سنسوری را به خانواده گلکسی S22 اضافه نکنند، به احتمال زیاد چندین محصول با سنسورهای RGBW سال آینده میلادی از راه می‌رسند.

بهبود عملکرد لرزشگیر دوربین

سال‌هاست گوشی‌های پرچمدار و حتی بالارده به لرزشگیر اپتیکال (OIS) مجهز شده‌اند و قدمت آن به گوشی لومیا ۹۲۰ می‌رسد. اما در این میان چندین کمپانی دست به اقدامات دیگری زده‌اند و در سال‌های اخیر عملکردش را بهبود داده‌اند. برای مثال ویوو به سراغ فناوری لرزشگیر میکرو گیمبال رفته یا اپل از تکنولوژی لرزشگیر سنسور شیفت استفاده کرده است.

انتظار می‌رود پیشرفت فناوری میکرو گیمبال ویوو سال آینده میلادی هم ادامه پیدا کند و البته سامسونگ هم لرزشگیر اپتیکال را به گوشی‌های میان‌رده سری گلکسی A بیاورد. در این میان شرکت اوپو هم فناوری لرزشگیر ۵ محوره را در سال جاری میلادی به نمایش گذاشت که اوایل سال آینده میلادی از راه می‌رسد. در حالت کلی، فناوری OIS در پرچمدارها عملکرد بهتری در سال ۲۰۲۲ خواهند داشت و نمونه استاندارش هم به گوشی‌های مقرون به صرفه می‌آید.

دوربین تله فوتو متغیر

سونی در سال ۲۰۲۱ به یک دستاور فنی مهم دست پیدا کرد که آن، معرفی و عرضه گوشی‌های هوشمند با دوربین‌های تله فوتو متغیر بود. این قابلیت که در گوشی‌های اکسپریا ۱ مارک ۳ و اکسپریا ۵ مارک ۳ وجود دارد، کاربر و سازنده گوشی را از دو دوربین تله فوتو برای دستیابی به توانایی زوم باکیفیت، بی‌نیاز می‌کند.

دوربین‌های تله فوتو و پریسکوپ معمول، یک ضریب زوم ثابت دارند و زوم هیبریدی که میان آن‌ها وجود دارد، به کمک نرم افزار بدست آمده است. اما سونی رویکرد متفاوتی را در پیش گرفت و از یک دوربین تله فوتو در پرچمدارش استفاده کرد که می‌تواند زوم اپتیکال ۲.۹ و ۴.۴ برابری را در اختیارتان قرار دهد.

البته این سبک طراحی یک مشکلی هم دارد و آن، وابستگی به زوم هیبریدی برای ضرایب زوم متنوع است. با این حال نسبت به دوربین تله فوتو یا پریسکوپی معمولی، کیفیت و انعطاف‌پذیری بالاتری در اختیارتان قرار می‌دهد.

بهبود کیفیت فیلمبرداری ۸K

انتظار داریم سونی در سال ۲۰۲۲ به بهبود این فناوری ادامه دهد، البته یک شرکت دیگر هم در این زمینه فعالیت دارد: اوپو. اوپو در سال جاری میلادی از زوم اپتیکال پیوسته ماژولار رونمایی کرد که می‌تواند بطور روان میان زوم اپتیکال ۳.۳ و ۷ برابری حرکت کند و امکان عکاسی را برای کاربران فراهم کند. این احتمال وجود دارد که در سال ۲۰۲۲ شاهد عرضه محصولات با این فناوری باشیم.

دوربین شیائومی 12

فیلمبرداری ۸K برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ وارد دنیای گوشی‌های هوشمند شد و رد مجیک ۳ چنین روندی را کلید زد، البته توانایی فیلمبرداری ۸K با سرعت ۱۵ فریم بر ثانیه آن ناامیدکننده بود. خوشبختانه در سال ۲۰۲۰ به لطف تراشه اسنپدراگون ۸۶۵، کیفیت فیلمبرداری ۸K در گوشی‌های هوشمند بهبود زیادی را تجربه کرد و شاهد پشتیبانی از ویدیوهای ۸K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه بودیم. این روند در سال ۲۰۲۱ هم ادامه پیدا کرد.

انتظار داریم در سال ۲۰۲۲ هم کیفیت فیلمبرداری ۸K بهبود پیدا کند. اگرچه کمی برای پشتیبانی از فیلمبرداری ۸K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه زود است، اما احتمالا با کیفیت بالاتری روبه‌رو می‌شویم و برای مثال گوشی‌های پرچمدار قادر به فیلمبرداری ۸K HDR باشند و همچنین کیفیت لرزشگیر در ویدیوهای ۸K بهبود می‌یابد.

باید منتظر چه پیشرفت‌هایی در دوربین گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۲ باشیم؟

تراشه‌های تصویربرداری اختصاصی

گوشی‌های هوشمند معمولا برای پردازش تصاویر به پردازشگر سیگنال تصویر (ISP) موجود روی چیپست خود وابسته‌اند. برای مثال گوشی‌های مجهز به تراشه‌های اسنپدراگون اغلب از Spectra ISP استفاده می‌کنند. با این وجود، در سال ۲۰۲۱ برخی برندها به سراغ استفاده از ISP اختصاصی خودشان رفتند.

شیائومی میکس فولد و همچنین ویوو X70 پرو پلاس بجای تراشه تصویربرداری اسنپدراگون، از ISP اختصاصی بهره می‌برند. شیائومی ادعا می‌کند که ISP آن کیفیت بالاتری در شرایط نوری ضعیف دارد، عملکرد فوکوس خودکار بهتری دارد و همچنین در زمینه وایت بالانس و نوردهی خودکار قدرتمندتر است. ویوو هم می‌گوید که ISP آن نویز را کاهش می‌دهد و بهره‌وری انرژی بالاتری دارد.

این اولین باری نیست که شاهد استفاده از تراشه‌های تصویربرداری اختصاصی در گوشی‌های هوشمند هستیم. پرچمدارهای گوگل از سال ۲۰۱۷ تا به امروز از سیلیکون تصویربرداری اختصاصی بهره می‌برند و در سری پیکسل ۶ این تراشه بهبود یافته است. انتظار می‌رود این رویکرد در سال آینده میلادی هم ادامه پیدا کند و شاهد استفاده از ISPهای اختصاصی جدیدتر و باکیفیت‌تر باشیم تا کیفیت پردازش تصاویر بهتر شود.

دوربین گوشی‌های سری پیکسل ۶ از قابلیت‌های جالبی بهره می‌برد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، پاک‌کن جادویی یا Magic Eraser نام دارد. گوگل هم مانند سامسونگ و هواوی قابلیت حذف اجسام و اشیاء مزاحم را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و می‌توانید آن‌ها را از صحنه حذف کنید. گوگل برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ این ویژگی را به نمایش گذاشت اما در سال ۲۰۲۱ به گوشی‌هایش اضافه کرد.

با ورود گوگل به این حوزه، انتظار می‌رود سال آینده میلادی شیائومی، اوپو و وان پلاس هم قابلیت حذف خودکار و هوشمند اجسام مزاحم را به گوشی‌های هوشمندشان اضافه کنند. گوگل عکاسی نجوم را سال ۲۰۱۹ به گوشی‌هایش اضافه کرد و بعد از آن ریلمی و ویوو از آن استفاده کردند. بنابراین باید منتظر کپی‌برداری از این ویژگی گوگل هم باشیم.

گوشی‌های سری پیکسل ۶ قابلیت‌هایی مانند حالت Motion و رفع تاری چهره هم دارند که احتمالا گوشی‌های هوشمند برندهای دیگر هم سال آینده میلادی به آن‌ها مجهز می‌شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید