جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

با انواع پوشش ها و جداکننده های چوبی آشنا شوید

author منتشر کننده
نظرات (2) 10 0
با انواع پوشش ها و جداکننده های چوبی آشنا شوید

هدف از نوشتن این مطلب این است که شما بابا انواع پوشش ها و جداکننده های چوبی آشنا شوید.  یکی از عناصر مهم در فضاهای داخلی، عنصر کف می‌باشد که برای پوشش نهایی آن از انواع مصالح استفاده می‌شود. چوب یک یاز مصالح متداول برای استفاده در عملیات های مختلف اخلی ساختمان می‌باشد. استفاده از کف پوش‌های چوبی به دلیل داشتن دوام و نمای زیبایی که دارد بسیار متداول است. بلوک های چوبی ساخت و چنانچه این کف پوش به شکل الوار مانند کف معلق چوبی به تیرچه ها متصل شود، به عنوان پوشش کف ساختمان نیز عمل می‌کند، که چند نمونه هایی از آن در عناوین بعدی برای شما توضیح داده  می‌شود.

انواع چوب های مورد استفادر در پوشش های چوبی

انواع چوب های مورد استفادر در پوشش‌های چوبی: چوب های بدون روکش به سه دسته تقسیم می‌شوند که دسته اول تخته می‌باشد که به طور معمول از چوب خام یا توپر درختان سوزنی برگ تهیه می‌شود. تخته ها به کمک اتصال های کام و زبانه یا فاق و زبانه و یا سر به سر به یکدیگر متصل می‌شوند. دومین دسته نوار های چوب است که این نوع تخته ها را می‌توان از چوب نرم تهیه نمود. به طور معمول برای کاهش هم کشیدگی و واکشیدگی و در نتیجه جلوگیری از باز شدن درز ها و پیچش، پهنای این تخته هارا حداکثر 10 سانتی متر در نظر می‌گیرند.  دسته سوم بلوک‌های چوبی است و معمولا به صورت مجموعه‌ای چیده می‌شوند. نوع دوم چوب های مورد استفاده در کف، صفحات روکش دار می‌باشد.

بیشتر بخوانید: با چوب و انواع آن بیشتر آشنا شوید

کفپوش لمینت بجای استفاده از کفپوش چوبی

کفپوش لمینت بجای استفاده از کف پوش چوبی: لمینت در لغت به معنی لایه لایه است و چون این نوع کف پوش از لایه های مختلف تهیه شده به آن لمینت می‌گویند. لمینت از محصولات یاست که در دسته صفحات روکش دار قرار می‌گیرد و از آن برای کف پوش های داخلی استفاده می‌شود. این محصول در قیاس با کف پوش های سنگی و سرامیکی به دلیل زیبایی، مقاومت های مکانیکی و ویژگی هایی همچون مقاومت در برابر هدایت گرما، هدایت صوتی و هدایت لکتریکی در ساختمان سازی و معماری داخلی از آن استفاده می‌شود. همچنین در مقایسه با کف پوش های چوب طبیعی ارزانتر بوده و زمان نصب کوتاه تری را دارد.

اجرا و نصب کف پوش چوبی

اجرا و نصب کف پوش چوبی به این صورت است که بهتر است قبل از شروع کردن به نصب کف پوش های لمینت، به دستور العمل کارخانه مراجعه کرده و روش نصب آن را مطالعه کنید زیرا روش نصب این کف پوش ها به شکل زبانه و شیار قطعات تولید شده بتسگی دارد. اما به طور معمول برای نصب لمینت به نکاتی که گفته می‌شود، توجه کنید: برای تسلط بیشتر در کار، کار نصب را از سمت چپ اتاق شروع کرده، قطعه اول را بر روی کف قرار دهید. برای نصب  قطعه بعدی ابتدا آن را با زاویه 45 درجه نسبت به قطعه نگه داشته و با کمی فشار قعطات را داخل یکدیگر قرار دهید.

پارکت های چوبی

پارکت جز قطعات و بلوک های ساخته شده از چوب دسته بندی می‌شود. این کف پوش  از باریکه های نازک چوب های سخت و خوش نقش مانند گردو، بلوط، راش و زبان گنجشک ساخته می‌شود. از نظر کیفیت و مرغوبیت طبقه بندی می شود و در طرح های متفاوت مانند شطرنجی، جناغی و حصیری از چوب خشک شده ساخته می‌شود. چوب پارکت باید در برابر ضربه و سایش مقاوم باشد.  چوب بلوط باعث ایجاد فضایی شاد و درخشان می‌شود. چوب راش برای تمامی فضاهای داخلی مناسب می‌باشد.  چوب کاج در عین سادگی زیبا هستند. چوب گیلاس دارای گرمای طبیعی و عمق هستند.

پارکت های چوبی

گونه های چوبی مورد مصرف در دیوار پوش چوبی

گونه های چوبی مورد مصرف در دیوار پوش چوبی: در گذشته از چوب های نراد، کاج و سرو برای دیوار پوش ها استفاده می‌کرند، اما امروزه  به دلیل ظهور صفحات مصنوعی فشرده مانند انواع تخته فیبر، نئوپان، تخته چند لایه استفاده می شود. همچنین صرفه اقتصادی، سادگی اجرا و نیاز نداشتن به رنگ کاری و کاهش معایب چوب خام دلایل دیگر استفاده از این صفحات است. به طور کلی در پوشش بدنه  و سقف های فضاهاای داخلی از مواد اولیه متنوعی استفاده می‌شود که از میان آن‌ها، استفاده از انواع تخته فیبر یا نئوپان روکش دار برای دیوار های جدا کننده و دیوار پوش فضاهای داخلی رایج تر است.

تاریخچه استفاده از مصالح چوبی

تاریخچه استفاده از مصالح چوبی: از گذشته های دور در مناطقی که چوب مرغوب و فراوان ر دسترس بود، قسمت های مختلف ساختمان ها از جمله بدنه آن ها را با چوب می پوشاندند. امروزه نیز یکی از دیوار پوش های زیبا که درفضاهای داخلی رستوران ها، ادارت، سالن های کنفرانس و.. اجرا می‌شود دیوار پوش های چوبی می‌باشد. چوب با توجه به نوع، گونه و زیستگاه درختان دارای مشخصات و ویژگی های متفاوتی است. برای افزایش کیفیت چوب خام باید قبل از مصرف آن را فراوری نمود. رطوبت پذیری چوب، تاب خوردگی پیچش، تفاوت چشمگیر ویژگی های فیزیکی و مکانیکی آن‌ها در حالات و جهات مختلف، از جمله معایب آن‌ها محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: تولید چوب مصنوعی ضد آب و ضد آتش

تخته نئوپان روکش دار جهت اعمال دیوار پوش چوبی

تخته نئوپان روکش ار جهت اعمال دیوار پوش چوبی نیز استفاده می‌شود. همان طور که گفته شد، تخته خرده چوبف صفحه ای است که از خرده های چوب و سایر مواد لیگنو سلولزی مناسب که توسط یک ماده اتصال دهنده  و سخت کننده و مواد افزودنی دیگر تحت تاثیر گرما و فشار ساخته می شود. ضخامت نئوپان تولید شده بین 5 تا 25 میللی متر است. تخته خرده چوب با روکش های بیعی و مصنوعی روکش می‌شود. درر گذشته چسب های رزینی چسب مناسبی برای چوب و فرآورده‌های چوبی شناخته می‌شدند که با پیشرفت هایی که در صنایع پلاستیک رخ داد سبب پیدایش چسب های رزینی جدیدی شد.

جداکننده های چوبی

جدا کننده های چوبی با توجه به سبک و تنوع بسیار زیادی که از نظر طرح  دارد، یکی از پرطرفدار ترین نوع پارتیشن یا تقسیم کننده های فضا است. هرگاه نیاز داشته باشیم از یک فضا ر ساختمان با چند کاربری مختلف استفاده کنیم، می‌توانیم از جدا کننده ها استفاده کنیم. با یک انتتخاب هوشمندانه می‌توان پارتیشنی انتخاب کرد که علاوه بر جدا کردن فضاها، فضای اضافه ای نیز برای ما ایجاد کند. مانند جداکننده هایی که در دو طرف دارای فضا برای قرار دادن وسایل تزئینی یا کتاب هستند. پارتیشن می‌تواند علاوه بر جداسازی فضا، دید فضای یگر را محدود کند. و فضا را تقسیم بندی کند.

مواد اولیه در ساخت جدا کننده های چوبی

مواد اولیه در ساخت جدا کننده های چوبی به این صورت است: ترکیب مواد اولیه در ساخت پارتیشن، تنوع در طرح و رنگ را افزایش  داده و می‌تواند نظر استفاده کنندگان را به خود جلب کند و همچنین می‌توان با تغییرات اندکی در مواد اولیه ک سطح پارتیشن را پوشش می‌دهد، قیمت تمام شده محصول را کاهش داد تا صرفه اقتصادی نیز داشته باشد. به طور کلی قاب پارتیشن هر نوع که باشد، می‌توان از چوب خام یا فرآورده های چوب ساخت و برای پوشش سطح آنن نیز می توان علاوه بر مواد ذکر شده، از پارچه، کاغذ های رنگی، کاغذ شفاف، شیشه های ساده، مات و رنگی  و نیز صفحات مشبک چوبی و فلزی و مانند آن‌ها استفاده نمود.

انواع جدا کننده های چوبی

انواع جدا کننده های چوبی: پارتیشن ها از نظر ارتفاع تقسیم بندی می‌شوند. پارتیشن های بلند یا سراسری: دیوار های جدا کننده از نظر ارتفاع به دو بخش سراسری و کوتاه تقسیم می‌شود. نوع سراسری تمام فاصله سقف تا کف را پوشش می‌دهد، دید را کاملا محدود کرده و میتواند تا اندازه ای محدودیت به وجود بیاورد و کاربری فضا را نیز تغییر می دهد. دیوار های جدا کننده معمولا باربر نبوده و قابلیت جابجایی ندارند و معمولا ثابت هستند و مانند دیوار های صلی قابلیت ایجاد در، پنجره و قفسه بندی را نیز دارند.

جدا کننده های چوبی متحرک

جدا کننده های چوبی متحرک نوع دیگری از جدا کننده ها هستند که ارتفاع آن کوتاه است و به صورت متحرک از آن استفاده می‌شود.  این نوع پارتیشن به پاراوان معروف است و کاربرد تزیینی نیز دارد و از نظر قرارگیری در محل، قابل تنظیم است. پاراون خاصیت جا به جایی و جمع شدگی نیز دارد. اگر بخواهیم فضای یک اتاق را بدون ساخت و ساز جدا کنیم، یکی از بهترین راه ها استفاده از دیوارک یا همان پاراون است. پاراون یا دیوارک یکی از تفکیک کننده های ساده و زیبا است که به راحتی می‌توان به وسیله آن بخشی از فضای یک اتاق را جدا کرد.

ویژگی جدا کننده های چوبی

ویژگی جدا کننده های چوبی عبارت است از: سبک بودن و یک نفر می‌تواند آن را جابجا کند و نوع ثابت آن، چون جز دیوار های بابر محسوب نمی‌شود، بنابر این وزن اضافی به ساختمان تحمیل نمی‌کند. سریع ساخته می‌شود زیرا قاب آن چوبی بوده و برای پوشش سطح آن نیز می از مواد اولیه ممتنوع استفاده نمود. با توجه به امکان استفاده از مواد اولیه متنوع در ساخت جدا کننده ها، طیف وسیعی از طرح و زیبایی را می‌توان خلق نمود. جدا کننده های چوبی متحرک را می توان  به راحتی جمع نمود و پس از جا به جایی دوباره آن را باز کرده و در محل جدید قرار داد. استفاده بهینه از فضا را در پی خواهد داشت، زیرا علاوه بر اینکه فضا را به گونه دلخواه تقسیم می‌کند، ضخامت بسیار کمی دارد و فضای اندکی را اشغال می‌کند.

روش کار با دریل شارژی جهت اتصال جدا کننده های چوبی

روش کار با دریل شارژی جهت اتصال جدا کننده های چوبی به این صورت است:  این بازر در تولید محصولات چوبی به ویژه کابین سازی و ساخت مبلمان بسیار کاربرد دارد و در اندازه ها، شکل ها، توان ها و کارایی های متنوع به چشم می‌خورد که در شکل 29 چند نوع از آن مشاهده می‌شود. از این ابزار برا سوراخ کاری و باز و بسته کردن پیچ استفاده می‌شود. برای استفاده از دریل پیچ پوشتی شارژی ابتدا باید روش کار با آن را بدانید تا نتیجه کار رضایت بخش باشد. برای کار با این ابزار به نکات زیر توجه کنید: از سر پیچ گوشتی مناسب استفاده کنید. برای تغییر سرعت از دکمه مخصوص استفاده شود.

مراحل ساخت جدا کننده های چوبی

مراحل ساخت جدا کننده های چوبی: ابتدا قطعاتی را که برای ساخت پاراون تهیه شده اند رادر دسترس قرار می‌دهیم، بعد یکی از قطعات بلند را برداشته و از طرف پایین با متر به اندازه 100 میلی متر جدا کرده و یه خط بکشید و به اندازه عرض قطعات افقی 30 میلی متر است از خط قبلی علامت بزنید و خطی دیگر بکشید. از خط کشیده شده 500 میللی متر اندازه گرفته و علامت بزنید، و مانند مرحله قبل انجام دهید. سر دیگر چوب را نیز همین مراحل را انجام دهید. پس از اینکه اندازه ها و خط کشی ها بر روی قطعه کار دوم نیز منتقل شد، خط کشی را دور تا دور ضخامت قطعه و روی دیگر قطعات با گونیا و مداد ترسیم کنید. با توجه به اینکه قید های عمودی 60 میلی متر اس و قید های افقی 50 میلی متر است از هر طرف باید 5 میلی متر به سمت داخل قرار گیرد و با پیچ و دستگاه منگنه زن به یکدیگر متصل می‌کنیم.

آموزش سوراخ کاری جدا کننده های چوبی

آموزش سوراخ کاری جدا کننده های چوبی: در مرحله سوراخ کاری باید قطعات به یکدیگر متصل شوند. برای اتصال از پیچ های 70 میلی متری استفاده می‌شود. جای قرارگیری پیچ باید سوراخ شود. قطر سوراخ باید با قطر جان پیچ برابر باشد تا پیچ در چوب پیچیده شود و آنن را نشکافد. انتهای پیچی که در اینجا استفاده می‌شود، به شکل مخروطی است و باید پس از اینکه تا آخر بسته شد، سر پیچچ با چوب همسطح شود. برای اینکار از مته های خزینه دار استفاده می‌شود که در یک مرحله سوراخ کاری، چوب را خزینه هم می‌کند. برای هر طرف از دو پیچ استفاده می‌شود.

آماده سازی قطعات جهت ساخت مبلمان چوبی

آماده سازی قطعات جهت ساخت مبلمان چوبی: انتخاب مواد اولیه: پس از اینکه اندازه قطعات با دقت تعیین شد، باید مواد اولیه انتخاب شوند. مواد اولیه به دو بخش مواد اصلی و مواد جانبی تقسیم می‌شوند. مهم ترین ماده اولیه در ساخت مبلمان، چوب است که در انتخاب آن باید بسیار دقت کرد. مهم ترین عامل کیفی در چوب خشک بودن آن است و پس از آن مشخصات ظاهری مانند یکدست بودن، نداشتن گره و ترک های بزرگ که در رنگ کاری نهایی تاثیر بسزایی دارند. مناسب ترین گونه چوب برای ساخت مبلمان راش است. البته سایر گونه های چوبی وارداتی و داخلی نیز در ساخت مبلمان به کار می‌رود. پس از اننتخاب قطعات از ابزار های مورد نیاز برای برش کار و.. استفاده می‌کنیم.

انواع مبلمان چوبی از نظر مواد اولیه

انواع مبلمان چوبی از نظر مواد اولیه: دسته اول تمام چوبی بوده و به طور کامل از چوب یا صفحات فشرده چوبی مانند تخته چندلایه ساخته می‌شود. دسته دوم از ترکیب چوب و پارچه ساخته می‌شود. نمای ظاهری این مبلمان به صورت چوب و پارچه یا تمام پارچه است. در مبلمان تمام چوبی باید از چوب مرغوب و ظاهری سالم و با رنگ یکنواخت استفاده کرد تا زیر رنگ نمای خوب و یکدستی داشته باشد. در مبلمان با پوشش مام پارچه نیاز به استفاده از چوب درجه یک نیست،  اما باید از چوب خشک و سالم استفاده کرد.

روش کار با دستگاه اره عمود بر جهت برش مواد اولیه چوبی

روش کار با دستگاه اره عمود بر جهت برش مواد اولیه چوبی: روش کار با این ماشین بسیار ساده ست. از آن برا برش های مستقیم و منحنی انواع مواد اولیه مانند چوب، مواد فشرده چوبی، پلاستیک، ورق آلمینیوم و سایر فلزات نرم با استفاده از تیغه مناسب استفاده می‌شود. این اره دارای یک پایه بوده که روی قطعه کار که قبلا با گیره محکم بسته شده، قرار گرفته و تیغه آن که در میان پایه قرار دارد و با حرکت عمودی خود به طرف بالا و پایین قطعه را برش می‌دهد. ماشین اره عمودبر با حرکت دست به جلو حرکت کرده، عمل برش کاری را با رعایت نکات ایمنی انجام می‌دهد.

رویه کوبی مبلمان چوبی چگونه است؟

رویه کوبی مبلمان چوبی چگونه است؟ در جواب این سوال باید بگوییم که رویه کوبی بخشی از مبلمان با موادی مانند پارچه، چرم، اسفنج و.. به منظور تامین پوششی راحت و آراسته و قابل استفاده است. پارچه مورد نیاز برای رویه کوبی مبل باید دارای دوام، ضخامت لازم و زیبا باشد. اجرای یک پروژه رویه کوبی زمانی دلخواه ما خواهد بود که از مواد اولیه با کیفیت بالا، استفاده شده و مراحل کار بر اساس اصول صحیح انجام شده باشد. بنابر این  هر دو عامل مواد اولیه و مهارت انجام کار بسیار اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: با انواع شیشه، آشنا شوید

مواد اولیه رویه کوبی مبلمان چوبی

مواد اولیه رویه کوبی مبلمان چوبی: نوار: برای کف سازی در قسمت هایی که رویه کوبی بر روی کلاف یا قاب انجام می‌شود، از نوار استفاده می‌شود که با منگنه روی قاب محکم می‌شود. فنر برای ایجاد حالت نرمی و انعطاف پذیری در زیرسازی رویه کوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولا در دو نوع سینوسی و لول در بازار موجود است. اما در این کتاب به دلیل دشواری انجام کار، به ان پرداخته نمی‌شود. اسفنج و فوم در ضخامت ها و جرم مخصوص متنوع در بازار عرضه شده و مصارف مختلفی در قسمت های مختلف مبل دارد و با استفاده از کاتر یا اره فوم بر می‌توان آن را برش داد و به وسیله چسب فوم که بیشتر به صورت اسپری به کار می‌رود. پراچه دارای تنوع بسیار زیادی از نظر رنگ و کیفیت بوده تا بتواند پاسخ گوی انواع سلیقه ها باشد.

انواع رویه کوبی مبلمان چوبی

انواع رویه کوبی مبلمان چوبی: 1- رویه کوبی تخت همانطور که از نامش پیداست بر روی یک سطح تخت، رویه کوبی انجام می‌شود. رویه کوبی تخت را می توان بر روی یک سطح ساده مانند یک تخته چند لایه و یا تخته خرده چوب و یا بر روی قاب نوارکشی شده انجام داد. 2- رویه کوبی با کف فنری بلند: این نوع رویه کوبی ویژه انواع مبلمان با کف های بلند است که با  استفاده از فنر های مخصوص و نواربندی انجام می‌شود و به دلیل دشواری مراحل انجام کار در این مقاله به آن پرداخته نمی‌شود.

روش منگنه زنی مبلمان چوبی

روش منگنه زنی مبلمان چوبی: یکی از ابزار های پرکاربرد در مبل سازی، به ویژه رویه کوبی، دستگاه منگنه زن است. این دستگاه در مبل سازی و معماری داخلی برای نصب قطعات مانند دیوار پوش، مونتاژ کاری و از همه مهم تر کوبیدن و ثابت کردن پارچه رو مبلی استفاده می‌شود. همچنین در قسمت های زیر مبل برای کوبیدن پارچه آستری و نصب نوار کف مبل به کار می‌رود. به همین منظور قبل از شروع کار باید روش با آن را فرا گرفت و با رعایت نکات ایمنی و حفاظتی به کار با آن پرداخت.

روش کار با دستگاه منگنه زن جهت اتصال پارچه با مصالح چوبی

روش کار با دستگاه منگنه زن جهت اتصال پارچه با مصالح چوبی: برای کار با منگنه زن دستی باید مراحل زیر را که تقریبا با اندکی تفاوت برای منگنه زن ها یکسان است طی کرد: انتخاب دستگاه و سوزن: اگر حجم کار کم است باید سوزن های کوتاه انتخاب کرد. آماده سازی سیستم هوای فشرده، این مرحله تنها برای ابزار نیوماتیک انجام می‌شود. ثابت کردن قطعه کار برای بالا بردن دقت در انجام کار و آژاد بودن هر دو دست لازمه کار است

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. مطالب جامع و مفیدی ارائه شده.سپاسگذار زحماتتون هستیم

  1. اطلاعات کامل ومفیدی درمورد مواردکاربردی چوب بود ،خیلی ممنون

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید