جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بررسی تخصصی گلکسی نوت 5، یک کاغذ و قلم مدرن

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
بررسی تخصصی گلکسی نوت 5، یک کاغذ و قلم مدرن

سامسونگ در حالی نسل پنجم گوشی های هوشمند گلکسی نوت را عرضه کرد که دیگر ظاهر آن ها داستان نسل قبلی را تکرار نمی کند. تغییرات گسترده ای، چپ و راست نسل پنجم را به چالش می کشد. از حذف درگاه حافظه تا تغییر کلی پردازنده نوت 5 جدیدترین و بلند ترین قدم های سامسونگ در عرضه ی گوشی های هوشمند است که نسل گذشته تا را حدودی کنار گذاشت و آینده ی خود را به تحولات جدیدی پیوند زد. گلکسی نوت ها بنا به ظاهر و هیکل بزرگی که دارند با وجود قلم S Pen معروف خود یک کاغذ و قلم دیجیتالی را جلوه می‌دهند. اگر نیم نگاهی به گوشی گلکسی s6 نوت 4 داشته باشیم به خوبی متوجه می شویم که سامسونگ محتویات این دو گوشی را با هم جمع کرده و از آن یک گوشی جدیدی به نام گلکسی نوت 5 ساخته است.

گوشی هوشمند گلکسی نوت 5

نگاهی به مشخصات کلی گوشی هوشمند گلکسی نوت 5

مشخصات کلی گوشی هوشمند گلکسی نوت 5:

- سیستم عامل: اندروید 5.1

- صفحه نمایش: 5.7 اینچ

- رم: 3 گیگابایت

- حافظه داخلی: 32 و 64 گیگابایتی

- درگاه حافظه: ندارد

- چیپست: Exynos 7420

- دوربین پشت (اصلی):  16 مگاپیکسل + دوربین جلو: 5 مگاپیکسل

- وزن: 171 گرم

- باتری: لیون پلیمری 3000 میلی آمپری

- رنگ: مشکی، طلایی، سفید و نقره ای

بیشتر بخوانید: گلکسی نوت 4، راه سختی که نسل چهارم سامسونگ طی کرد

گوشی هوشمند گلکسی نوت 5، باریک تر و سبک تر از نسل قبل

گوشی هوشمند گلکسی نوت 5 نسبت به نسل گذشته خود سبک تر، کوچک تر و حتی سبک تر شد. گوشی نوت 4 یه گوشی 176 گرمی بود؛ اما سامسونگ نوت 5 را 171 گرمی کرده است و به جز سبکی حداقلی، شاهد اندام کوچک تر آن هم هستیم. در حواشی بدنه ی گوشی نوت 5 به مانند نوت 4 از فریم آلومینیومی استفاده شده و اندک تغییراتی در سبک و ساختار آن مشاهده می کنیم. اما بزرگ ترین تغییر ظاهری گوشی، مربوط به پشت گوشی است. قاب پشتی گوشی شیشه ای شده و جنس پلاستیکی قبلی به کلی کنار گذاشته شده است. قاب شیشه ای پشتی گوشی از جنس گوریلا گلس 4 است که نه تنها زیبایی خاصی به گوشی می بخشد بلکه دوام دو چندانی را به محصولات جدید اضافه می کند. قاب هاشی شیه ای اگرچه با دوام ترند اما معایبی را نیز دارند که نمی توان آن را فراموش کرد. استعداد بالای بدنه در جذب آثار انگشتان شما به علاوه ی چربی و عرق بر روی آن، یکی از معایب قاب های شیشه ای است که به نظر می رسد رفع این مشکل آنچنان ساده نیست و هنوز هم کمپانی های سازنده، در رفع آن به مشکل خورده اند. در هر صورت واجب است یک دستمال کوچک و نیمه مرطوب را با خود داشته باشید و دستی به سر و روی گوشی بکشید.

طراحی شیشه ای پشتی توسط سامسونگ به کلی با بدنه پیوند خورده و باتری به هیچ وجه قابل جدا کردن نخواهد بود. لذا در گلکسی نوت 5 شاهد یک باتری لیتومی غیر تعویض هستیم. خمیدگی خاصی به اطراف گوشی اضافه شده و بدنه ی زیرین و یالایی گوشی تغییرات زیادی به خود دیده است. بر خلاف آنچه تصور می کنید، اسلات سیمکارت به بالای گوشی منتقل شده و این بار خبری از درگاه خارجی یا اسلات کارت حافظه نیست. یک حفره ی ریز میکروفون دوم نیز در بالای گوشی قابل مشاهده است. در زیر گوشی علاوه بر درگاه USB و اسپیکر، جک 3.5 میلی متری هدفون نیز به آن ها اضافه شده تا برای اولین بار در گوشی های سری نوت، جک 3.5 میلی متری را در قاب زیرین گوشی ببینیم. در کنار آن ها نیز قلم S Pen به خوبی خود را جای کرده و به مانند نوت 4 از قلم مخصوص استفاده شده که در گوشی های دیگر، قرار نمی گیرد. کلید های ولوم نیز یه تغییر کوچکی دارند که تغییر آن ها در جدا بودنشان است و دیگر به هم نچسبیده اند.

گوشی هوشمند گلکسی نوت 5

صفحه نمایش دست نخورده نسل قبل در گوشی هوشمند گلکسی نوت 5

صفحه نمایش سری نوت 4 به حدی خوب بود که سامسونگ را مجبور کند آن را برای گوشی هوشمند گلکسی نوت 5 نیز به کار بگیرد. لذا در گوشی نوت 5 شاهد یک نمایشگر تقریباً دست نخورده از سری قبل هستیم. یک صفحه نمایش 5.7 اینچی با کیفیت QHD که دقیقا همان تراکم پیکسلی را دارد و نسبت آن به بدنه با اندک تغییری 75.9 درصد می باشد. تفوات در کیفیت نمایش تصاویر خیلی ریز مشهود است و فاصله ی چندانی دیده نمی‌شود. گلکسی نوت 5 نیز به مانند گلکسی نوت 4 از صفحه نمایش سوپرآمولد بهره می برد که در زیر نور خورشید روشنایی خاصی را در صفحه نمایش می بینیم. از دیگر تغییرات ریزی که در صفحه نمایش گوشی نوت 5 قابل رؤیت است روشنایی بیشتر آن نسبت به نسل گذشته است. 620 نیت یک روشنایی بسیار عجیبی است که سامسونگ برای گوشی خود به کار گرفته تا در بدترین شرایط نور آفتاب بتوانید نور نمایشگر را به صورت دستی به حاکثر منتقل کنید. در کنار عمق زیاد نور و رنگ ها، زاویه ی دید صفحه نمایشگر نیز قابل ستایش است. اگر از گوشه ی چپ و یا راست به صفحه نمایش نگاه کنید تفاوتی با مشاهده کردن آن از رو به رو ندارد.

بیشتر بخوانید: گلکسی نوت 3، قدم های ابتدایی و هوشمندانه‌ی سامسونگ

گوشی هوشمند گلکسی نوت 5 در جبهه ی سخت افزاری خود قدم می زند

سامسونگ در ساخت و ساز گوشی هوشمند گلکسی نوت 5 به سخت افزارهای خود اعتماد کرد و با ایمان راسخی که به سازندگان خود داشت این بار هم دست خود را به سمت کمپانی کوالکام دراز نکرد. پردازنده ی Exynos 7420 که شاید اولین بار در گوشی نوت 5 بود که شما آنرا به گوش خود شنیده باشید توسط خود سامسونگ به صورت انحصاری ساخته شد و قلب پلتفرم نوت 5 به شمار می رود. 8 هسته ی اگزینوس متشکل از 4 هسته ی پرمصرف 2.1 گیگاهرتزی و 4 هسته ی کم مصرف 1.5 گیگاهرتزی است. از آنجایی که پردازنده اگزینیوس 7420 بر پایه ی معماری 14 نانومتری بنا شده به سازندگان کمک کرده تا ترانزیستورهای زیادی را در یک فضای خیلی کوچک گرد هم آورند.

4 گیگابایت رم، مقدار حافظه ای است که سامسونگ برای نوت 5 در نظر گرفته و برای شروع بسیار خوب بود. اما چرا سامسونگ از 4 گیگابایت رم برای نوت 5 استفاده کرده و رم 3 گیگابایتی کنار گذاشته شده است؟ وجود قابلیت مولتی تسکینگ که یک رابط سیستم عاملی بسیار سنگین و فشرده است گوشی را محبور می سازد تا از یک رمقدرتمند بهره ببرد و هنگی را در آن نبینیم.

باتری گوشی نوت 5 همانطور که پیش تر گفتیم یونی پلیمتری چسبیده و غیر قابل تعویض است. 3000 میلی آمپر در ظاهر نشان می‌دهد که قدرت کمتری از باتری 3200 میلی آمپری نوت 4 دارد، ولی اینگونه نیست. باتری های چسبیده به لطف ساختار درجه یک پردازنده ها به گونه ای طراحی می شوند که در طول مدت زیادی از آن ها هیچ گونه ضعفی نبینیم. برای اولین بار گوشی نوت 5 را خریده باشید، یک ساعت فیلم را با نور 100 درصد پخش کنید فقط 7 درصد از باتری شما کاسته می شود. لذا اگر دوست دار گوشی های سامسونگ نیستید از اکنون بدانید که سامسونگ در تعبیه باتری در گوشی های هوشمند بی نظیر است.

دوربین گوشی هوشمند گلکسی نوت 5، تیزبین تر از نسل 4

اگر دوربین برای شما بسیار مهم است، در میان گوشی هوشمند گلکسی نوت 5 و گلکسی s6 بهتر است خانواده نوت را انتخاب کنید. نوت 5 اگرچه محتویات مشابهی را با با اس6 در دوربین دارند اما کیفیت تصاویر در روزهای ابری قابل قیاس نیست. در روشنایی روز هم تصویربرداری نوت 5 بسیار شفاف تر است. اما در نویز تصاویر مشابه هم اند و نویز کمی در تصاویر دیده می شود. نویز کم، دقت بالای رنگ، ثبت دقیق جزئیات و فوکوس خودکار عالی نوت 5 دوربین های این گوشی را به یک دوربین فوق العاده برای تصویربرداری تبدیل کرده است. نکته ی جالبی که در خصوص دوربین نوت 5 وجود دارد این است که منوی دوربین با دو بار زدن کلید Home اجرا می شود. همچنین وجود تکنیک Tracking AF کمک می کند تا شما راحت تر بر روی سوژه مورد نظرتان فوکوس کنید. در فیلمبرداری تغییر گسترده ای دیده نمی شود دقیقا همان قابلیت های گوشی نوت 4 مرور می شود.

گوشی هوشمند گلکسی نوت 5

تزئین شدن گوشی هوشمند گلکسی نوت 5 به نسخه 5.1

گوشی هوشمند گلکسی نوت 5 با اندروید 5.1 وارد بازار شد و تا نسخه هفتم هم قابل ارتقا بود. سامسونگ در نوت 5 شکل و شمایل آیکون ها را نسبت به گذشته تغییر داد و کلیدهای لمسی پیمایشی هم مانند گذشته نیستند. رابط مولتی تسکینگ همان رابط نوت 4 است و بد نیست برای بیشتر فهمیدن موضوع نگاهی به نوت 4 بیندازید. تنها چیزی که جای بحث دارد سنگین تر شدن مولتی تسک به خاطر تغییرات موجود در سیستم عامل است که سامسونگ با اضافه کردن رم نسبت به حل مشکل برآمده است.

قلم S Pen نیز همان قابلیت های قبلی را در خود دارد با این تفاوت که کیفیت نوشتاری آن بر روی صفحه نمایش بیش از اندازه ای که در نظر دارید بالاتر رفته است. به همین دلیل است که گوشی نوت 5 را یک دفترچه ای می بینید که با قلم S تکمیل می شود. تفاوت دیگری که در بخش قلم دیده می شود تغییر سبک بیرون آمدن قلم است که یک حالت فنری به خود گرفته و سختی نسل قبل را ندارد؛ با یک فشار دادن به راحتی بیرون می آید.

اما چیزی که پس از بررسی حائز اهمیت است نتیجه گیری برای خرید گوشی نوت 5 است. اگرچه این گوشی دیگر تولید نمی شود اما هنوز هم مورد علاقه بسیاری از کابران است و در بازار با عنوان کالای از پیش مصرف شده، دست به دست می شود. نوت 5 بسیار زیبا و خوش ساخت است و حس دلنشین نوشتن را هم به شما القا می کند. خوش دست بودن آن در کنار اینکه یک دوربین فوق العاده ای را در اختیار دارد، فکر شما را به سمت خرید آن می‌کشاند. علاوه بر مزایای گفته شده، معایبی را به همراه داشت. جنس شیشه ای قاب، گوشی را به شدت سر می‌کرد و حتی نسبت به جذب اثرانگشت بسیار حساس است. کماکان کیفیت اسپیکر نوت 5 جای کار دارد و عدم تقبل درگاه حافظه خارجی، ممکن است شما را از خرید این گوشی پشیمان کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید