جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بررسی تخصصی گوشی آیفون XR، حذف طراحی قدیمی

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
بررسی تخصصی گوشی آیفون XR، حذف طراحی قدیمی

آیفون پس از عرضه ی گوشی های 1000 دلاری خود یعنی XS و XMax عرصه را بر توانایی مالی بسیاری از کاربران تنگ کرد. قیمت این گوشی ها به اندازه ای بالاست که ضمن دستمزدهای کنونی کاربران ایرانی، خرید آن ها اندکی دور از تصور به نظر می‌رسد. لذا اپل تصمیم گرفت گوشی هایی را طراحی کند و با قیمت کم تری روانه بازار کند. این گوشی را با نام XR می‌نامیم که در حقیقت جانشین مدل های اصلی آیفون 8 و 7 شده اند. این گوشی ها به این دلیل طراحی شده اند تا کاربرانی که قادر به پرداخت های با هزینه هنگفت نیستند نسبت به خرید آن اقدام کنند. اپل در گوشی XR تمامی تلاش خود را برای نزدیک کردن آن به گوشی XS کرده است. پس با خرید XR تقریباً یک گوشی XS را با قیمت 750 دلار خریده اید.

ظاهر گوشی هوشمند آیفون XR و کنار رفتن فرآیند قدیمی

اپل با حذف حاشیه های قدیمی در گوشی هوشمند آیفون XR نشان داد که از این به بعد گوشی های با نرخ ارزان تر هم در طراحی با نسخه های جدید تفاوتی نخواهند داشت. این رویداد از آنجا رخ می‌دهد که دیگر برندها و شرکت ها، گوشی های قدیمی و میان رده خود را به مانند سابق طراحی می‌کنند. اپل گوشی XR را به مانند آیفون X طراحی کرده و ظاهر قدیمی آیفون 6 را کنار گذاشته است. البته ظاهری که به کار رفته شده است عیناً شبیه آیفون X است و اپل برای اینکه قیمت کمتری را در نظر بگیرد از طراحی ها و بدنه های آیفون XS بهره نبرده است. به طور مثال قاب فلزی بدنه پشتی و حواشی گوشی که از جنس آلومینیوم است نمی‌تواند به خوبی XS احساس خوشایندی را در دست کاربران به ارمغان بیاورد ولی کیفیت خوب محصول، منزلت ظاهری گوشی را بالا نگه می‌دارد. حتی شیشه ای که در پشت گوشی XR به کار رفته است در حد و مقام شیشه ی به کار رفته در آیفون X است و به هیچ وجه نمی‌توانید آن را با XS مقایسه کنید.

آیفون XR ضخیم تر از XS طراحی شده است و حتی نسبت صفحه نمایش به بدنه ی بیشتری را دارد. در همان نگاه اول می‌بینید که حاشیه های اطراف نمایشگر بیشتر شده اند، ولی به گونه ای نیست که آن را کاملا منفی جلوه دهیم. در کنار تلاش های زیادی که در طراحی آیفون XR شده استنقطه ضعفی مشاهده می‌شود که آن انحرافی است که در بخش پورت لایتنینگ دیده می شود. در دیگر آیفون ها پورت لایتنینگ دقیقا در مرکز و هم سو با سوراخ های بلندگو بود ولی در این گوشی، پورت لایتنینگ کمی بالاتر رفته که خود یک نقص ظاهری در نظر گرفته می‌شود. این نقص، در نگاه اول شاید کوچک به نظر برسد، ولی از کمپانی اپل که سال هاست در زمینه ی گوشی های هوشمند حرف اول را می زند بعید به نظر می‌رسد. امید می‌رود که این کار تکرار نشود. قرارگیری کلیدها، به کلی مشابه قرارگیری کلیدهای آیفون XS و یا آیفون X است و تغییراتی در آن دیده نمی‌شود. اثرانگشت به همراه کلید تاچ آیدی حذف شده و بر روی صفحه نمایش منتقل شده است. در پشت گوشی نیز شاهد یک دوربین 12 مگاپیکسلی هستیم که اپل صرفاً برای کم هزینه بردار شدن گوشی طراحی دو دوربینه را کنار گذاشته است.

آیفون XR در کنار قیمت 750 دلاری خود، رنگ های جذابی را پذیرا بوده است. اپل این گوشی را در طرح و رنگ های قرمز، زرد، آبی، مشکی، مرجانی و سفید عرضه کرده است.

گوشی هوشمند آیفون XR

بیشتر بخوانید: گوشی آیفون XS و XMax، نسل جدید آیفون های X

محروم شدن نمایشگر در گوشی هوشمند آیفون XR از پنل OLED

به کار گرفتن صفحه نمایش LCD در گوشی هوشمند آیفون XR و استفاده نشدن از پنل OLED یک گام ریز به عقب محسوب می‌شود. البته که گوشی 750 دلاری آیفون باید از پنل های LCD استففاده کند و الا قیمت بالاتری را برای خود دست و پا خواهد کرد. اما همین پنل LCD آیفون XR نیز با پنل های LCD قدیمی بسیار متفاوت تر است. این پنل بدونه لبه و با گوشه های گرد طراحی شده است و هیچ نقصی در قسمت های منحنی آن دیده نمی‌شود. رزولوشن 828×1792 پیکسلی صفحه نمایش به همراه دقت رنگ فوق الهاده نمایشگر اپل را مجاب کرد تا نام جدیدی به صفحه نمایش گوشی خود اضافه کند. اپل آن را Liquid Retina Display می نامد. فراموش نکنیم که پنل های LCD در هر اندازه ای که قدرتمند باشند نمی توانند مانند پنل های OLED باشند. پنل های OLED به خوب حالت تیره نمایشگر را ارائه می دهند ولی در این پنل به طور کامل شاهد ارائه حالت تیره نیستیم. در پنل های OLES تصاویر به طور کاملا شفاف نشان داده می‌شوند، در حالیکه در پنل LCD آیفون XR بسته به ظرفیت پیکسلی که دارند به صورت بلور نمایش داده می شوند. البته از آنجایی که اپل صفحه نمایش LCD IPS را برای آیفون ارزان خود در نظر گرفته ، میزان رضایت بالایی را پس از فروش در میان مشتریان  کسب کرده است.

بحثی که این وسط می ماند نمایشگر 6.1 اینچی آیفون XR است. آیفون XR بزرگ تر از نسخه های اصلی گوشی های 7 و 8 است اما کوچک تر از نسخه ی پلاس آن ها. به هرحال گوشی آیفون XR یک گوشی هوشمند با صفحه نمایش بزرگ محسوب می‌شود. خوش دست تر از آیفون 8 پلاس ایت ولی نمی تواند به خوبی آیفون 8 باشد.

گوشی هوشمند آیفون XR

سخت افزار یکسان گوشی هوشمند آیفون XR با آیفون XS

به لطف استفاده اپل از چیپست A12 Bionic در گوشی هوشمند آیفون XR، پرچم این نسخه نیز به مانند نسخه های XS و XMax بالا نگه داشته شد. آیفون XR دقیقا می‌تواند همان کارهایی که با XS انجام می دهید را عملی سازد. به مانند قبل قدرت پردازش مرکزی 15 درصدی و پردازش گرافیکی 50 درصدی را در چیپست شاهد هستیم. اما یک سری تفاوت ها در بخش سخت افزاری، مسیر آیفون XR را از XS جدا کرده است.

در آیفون XS از 4 گیگابایت رم استفاده شده بود که این بار در آیفون XR از 3 گیگابایت رم بهره گرفته شده است. همچنین حافظه ی 512 گیگابایتی XS و XMax در این سری به کار نرفته و ما این ظرفیت داخلی را در گوشی آیفون XR نمی بینیم. بالاترین حافظه داخلی به کار رفته آیفون XR حافظه 256 گیگابایتی است.

باتری 2942 میلی آمپری آیفون XR به خوبی کارآیی پردازشگر را انجام می‌دهد و عمر بالای آن مرهون چیپست قدرتمند A12 بایونیک خواهد بود.

گوشی هوشمند آیفون XR با IOS 12 معرفی شد

مطمئناً آیفون تصمیم نمی‌گیرد تا گوشی هوشمند آیفون XR را که یک گوشی به روز است با سیستم عامل های گذشته روانه بازار کند. پس در این گوشی نیز شاهد سیستم عامل IOS 12 هستیم. از سفارشی کردن مموجی های مسنجرها تا ویژگی های جدید Face ID در IOS12 در این گوشی نیز به کار رفته است و شما با استفاده از رابط کاربری آن احساس استفاده از یک گوشی کاملا جدید را می کنید.

اپل تا قبل از IOS13 علاقه چندانی به اضافه کردن واقعیت افزوده ها به گوشی خود را نداشت و در این گوشی نیز بیشترین توسعه نرم افزاری را در بخش اپلیکیشن های موجود در اپ استور می‌بینیم که به روزرسانی های بیشتری را به خود دیده اند.

بیشتر بخوانید: بررسی گوشی آیفون 8 پلاس، مهمان جدید گوشی های با نمایشگر بزرگ

دوربین تکی 12 مگاپیکسلی گوشی هوشمند آیفون XR

شاید بخش بزرگی از قیمت متعادل گوشی هوشمند آیفون XR دوربین آن باشد. در گوشی های XS و XMax 1000 دلاری دو دوربین 12 مگاپیسکلی به کار رفته در حالیکه در آیفون XR یک دوربین 12 مگاپیکسلی را می‌بینیم. نمی‌توان این کار اپل را یک قدم رو به عقب خواند؛ زیرا دوربین 12 مگاپیکسلی آیفون XR دقیقا همان چیزی که یک کاربر می‌خواهد را در اختیار او می گذارد. البته نبود دوربین تله فوتو بی تاثیر نیست. شما با وجود تصویربرداری پرتره و مخصوص چهره، نمی‌توانید تجربه زوم دو برابری تله فوتو را داشته باشید. تکنولوژی HDR در این گوشی نیز با وجود موتور عصبی پیشرفته به کار گرفته شده است و سوژه ها با دقت رنگ و روشنایی بیشتری تصویربرداری می‌شوند. امکان تصویربرداری پرتره با وجود افکت بوکه، تنظیم کنتراست نور و پرتودهی متناسب با محیط، بزرگ ترین مسائلی است که یک کاربر در تصویربرداری می‌خواهد که آیفون XR این موارد را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

ویدئوها نیز با وضوح 4k و 60 فریم بر ثانیه فیلمبرداری می‌شوند. البته توجه داشته باشید علی رغم وجود تک دوربینه بودن گوشی، فیلم ها با کیفیت بسیار بالایی ضبط می‌شوند که مطمئناً حجم بسیاری را نیز خواهند داشت. لذا اگر شخصی هستید که ثبت ویدئو بسیار برای شما حائز اهمیت است حتما نسبت به خرید یک آیفون با ظرفیت داخلی بالای 64 گیگابایتی اقدام کنید.

گوشی هوشمند آیفون XR

اکنون که ویژگی های آیفون XR را مرور کردیم، به نظر شما آیا خرید این گوشی می‌تواند برای کاربران مناسب به نظر برسد؟ یک سری معایبی در گوشی دیده شد. وضوح صفحه نمایش می توانست بیشتر باشد و حتی شارژری که برای گوشی در نظر گرفته شده است چندان مطرح نیست. اندک نقص هایی در پورت لایتنینگ گوشی و نسبت صفحه نمایش دیده می‌شود اما چندان هم نقص بزرگی نیست که موشکافانه مورد نقد قرار بگیرد. در کنار معایبی که در آیفون XR دیده می‌شود، وجود نمایشگر بزرگ، دوربین خوب، بلندگوهای مناسب، عمر زیاد باتری و طراحی هوشمندانه آن در کنار رنگ بندی های منحصر به فرد هر کاربری را برای خرید این گوشی مجاب می کند. همین نکته بس که با وجود چنین مزایایی و یک قیمت 750 دلاری، چنین گوشی هوشمندی را خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید