جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بررسی سامسونگ گلکسی Z Flip

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
بررسی سامسونگ گلکسی Z Flip

سال گذشته سامسونگ با معرفی گلکسی فولد همه را شگفت زده کرد. البته چند ماهی طول کشید تا پس از کار کردن با این گوشی از نقص ها و مشکلات آن آگاه شویم. با این حال سامسونگ فهمید که این گوشی یکی از گوشی هایی است که می‌تواند صنعت گوشی سازی را برای همیشه تغییر دهد. گلکسی Z Flip دستگاه تاشو نسل دوم سامسونگ است که راه برادر خود یعنی گلکسی فولد را ادامه می‌دهد. این محصول از هر جهت یک دستگاه منحصر به فرد است که این بار خود را با فناوری صفحه نمایش انعطاف پذیر ترکیب می‌کند.

صفحه Amoled دارای یک برش سوراخ مانند یا پانچ در بالای صفحه برای دوبین سلفی 10 مگاپیکسلی است و دوربین دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی نیز در پشت دستگاه قرار گرفته است. گلکسی زد فلیپ همچنین برخی از ویژگی های شارژ پرچم دارهای سامسونگ نظیر شارژ بی سیم و شارژ معکوس را نیز در خود دارد. هرچند که باتری ۳۳۰۰ میلی آمپری برای این گوشی کمی کوچک به نظر می‌رسد. گلکسی زد فلیپ در جلوی نمایشگر پیشرفت های جدیدی را مشاهده می‌کند، همچنین یک ماده محافظ در مقابل نمایشگر قرار دارد که سامسونگ آنرا UTG یا Ultra Thin Glass می‌نامد. این شیشه با همان مواد پلیمری گلکسی فولد محاظت می‌شود پس هنوز به اندازه گوشی معمولی گوریلا گلس شما در برابر خراش مقاوم نیست.

گلکسی Z Flip

بیشتر بخوانید: مقایسه ی سه گوشی تاشو پر طرفدار از دو برند سامسونگ و موتورولا

مشخصات گلکسی Z Flip

بدنه: لولای مخفی، فریم آلومینیومی، گوریلا گلس ۶، ۱۸۳ گرم وزن

ابعاد: در حالت بسته: 87.4x73.7x15.4-18.33 mm، درحالت باز: 167.9x73.6x6.9-7.2 mm

نمایشگر: ۶.۷ اینچی آمولد تاشو با پوشش UTG زیر محافظ پلیمری، فول اچ دی پلاس، رزولیشن 1080x2636 پیکسل، نسبت ابعاد ۲۱.۵:۹

نمایشگر بیرونی (Cover Display): ۱.۱ اینچ با رزولیشن ۱۱۲ در ۳۰۰ پیکسل، Super Amoled

پردازنده: اسنپ دراگون ۸۵۵+، پردازنده گرافیکی Adreno 640

حافظه: ۸ گیگ رم + ۲۵۶ گیگ حافظه داخلی UFS-3.0

نرم افزار: اندروید ۱۰، رابط کاربری One UI 2.1

باتری: ۳۳۰۰ میلی‌ آمپری، شارژ سریع ۱۵ وات، شارژ سریع وایرلس، شارژ معکوس ۹ وات

دوربین عقب: دوربین اصلی: ۱۲ مگاپیکسل (f/1.8، 27mm wide)، اولترا واید: f/2.2 , 12mm، فلش LED

دوربین سلفی: ۱۰ مگاپیکسلی، f/2.4، ۲۶mm(wide)

اتصالات: بلوتوث نسخه ۵.۰، وایفای، USB-C

آنباکسینگ گلکسی Z Flip

جعبه گلکسی زد فلیپ دارای یک آرم دو لایه است که به شکل Z، شکل گرفته است. پس از جدا کردن مهر و موم ها می‌توانید درب جعبه را باز کرده و گلکسی Z Flip را ببینید. اولین چیزی که متوجه آن می‌شوید لیست هشدارهایی است که روی پلاستیک محافظتی زد فلیپ درج شده است. هشدار می‌دهد از اشیاء تیز روی صفحه استفاده نکنید، با انگشت یا ناخن صفحه را خیلی سخت فشار ندهید، و هیچ محافظی را به صفحه نچسبانید. همچنین به شما می‌گوید که تلفن ضد آب نیست و آهنربای قوی که در زد فلیپ وجود دارد ممکن است باعث آسیب رسیدن به کارت های اعتباری یا دستگاه های پزشکی شود.

محتوای درون جعبه شامل اسناد و دفترچه راهنما، سوزن بیرون کشیدن سیمکارت و یک پلاستیک محافظ برای گلکسی زد فلیپ است. به هرحال به نظر نمی‌رسد چندان بتواند از تلفن در برابر صدمه محافظت کند و بهتر است خوب مراقب بود تا قسمت بیرونی آسیب نبیند. همچنین یک آداپتور شارژ سریع ۱۵ واتی، یک کابل USB-C به USB-A، یک آداپتور انتقال اطلاعات با درگاه USB-A و یک جفت هدفون AKG با اتصال USB-C در جعبه قرار گرفته است.

گلکسی Z Flip

طراحی گلکسی Z Flip

تنها دلیل واقعی انتخاب گلکسی زد فلیپ در واقع طراحی آن است. لولای مخفی سامسونگ این امکان را برای گوشی فراهم می آورد که بتواند به جای آن فشرده شود. لولا یک بروزرسانی مجدد از گلکسی فولد است که عملکرد تاشوی آن بهبود یافته است و برس هایی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار در هر دو طرف این لولای مخفی قرار گرفته است. لولای بروز شده سخت تر شده است تا درب گلکسی زد فلیپ را در هر موقعیتی بین حالت های باز و بسته بتواند نگه دارد. برنامه های دارای قابلیت Flex Mode سامسونگ میتوانند از این مزیت استفاده کنند.

مانند گلکسی فولد این لولای مخفی توسط یک محفظه سخت محافظت میشود، دقیقا مشابه یک کتاب عمل میکند که چگونه جلد و صفحات یک کتاب در کنار هم قرار گرفته اند و توسط ستون فقرات آن محافظت می‌شوند. طراحی ظاهری این تلفن واقعا زیباست، بازتاب های خیره کننده از نور روی سطح آلومینیومی، واقعا شگفت انگیز است. قطعا رنگ بنفش آن با بازتاب های آبی رنگ جزو محبوب ترین ها خواهد بود. در پشت گوشی نیز دوربین دوگانه به همراه نمایشگر خارجی ۱.۱ اینچی قرار گرفته اند. اثر انگشت گوشی نیز روی کلید پاور قرار گرفته است. همچنین این گوشی جک ۳.۵ میلی متری هندزفری نیز ندارد.

گلکسی Z Flip

بیشتر بخوانید: گلکسی s20، جدیدترین محصول سامسونگ در رویداد آنپکد

نمایشگر گلکسی Z Flip

نمایشگر جذابیت اصلی Z Flip است. این تلفن باز می‌شود تا صفحه نمایش ۶.۷ اینچی داینامیک آمولد را نشان دهد که دارای نام تجاری "Infinity Flex” سامسونگ است. این پنل کیفیت FHD+ دارد، انعطاف پذیر است و با رزولیشن ۲۶۳۵ در ۱۰۸۰ به همراه نسبت ابعاد ۲۱.۵:۹ کار میکند. این صفحه نمایش ۶.۷ اینچی است اما عرض صفحه نمایش به همان اندازه عرض ۵.۸ اینچی آیفون ۱۱ پرو است اما به طرز چشمگیری بلندتر است. در زیر لایه پلاستیکی بیرونی لایه ای از UTG جدید سامسونگ قرار دارد. اگر چه از یک لایه نازک ۳۰ میکرونی شیشه ساخته شده است اما صفحه نمایش آن توسط همان ماده پلیمری محافظت می‌شود.

پس اگر دقت نکنید و مراقب نباشد صفحه نمایش به راحتی آسیب می‌بیند، در صورت فشار بیش از حد حتی یک اثر انگشت می‌تواند علامتی باقی بگذارد. خود سامسونگ نیز هشدار می‌دهد که هرگز نباید روی این گوشی محافظ صفحه نصب کنید. میزان روشنایی این نمایشگر انعطاف پذیر کمی نسبت به گلکسی فولد برتری دارد اما با سایر پرچمداران سامسونگ همخوانی ندارد. Z Flip حداکثر روشنایی ۵۹۶ نیت را در حالت خودکار ثبت کرد. در حالت دستی اما این روشنایی به ۳۷۷ نیت می‌رسد. به هرحال در زیر نور آفتاب مشکلی از بابت خوانایی این نمایشگر نخواهید داشت.

نمایشگر خارجی (Cover Display)

نمایشگر خارجی یک صفحه نمایش ۱.۱ اینچی سوپر آمولد است که در قسمت پشت گوشی قرار دارد. رزولیشن این نمایشگر ۳۰۰ در ۱۱۲ پیکسل است، درخشندگی این نمایشگر در تنظیمات گوشی قابل دسترسی و تغییر است اما تنظیم روشنایی خودکار را ارائه نمیدهد. اگرچه این نمایشگر بسیار کوچک است اما دارای چند ویژگی مفید است. میتوان برای چک کردن زمان روی آن دوبار ضربه زد یا هنگامی که گوشی بسته است کلید پاور را فشار داد. با حرکت به سمت راست جدیدترین اعلانات را به شما نمایش میدهد، همچنین به محض ورود پیش نمایش سریع اعلانات را به شما نشان می‌دهد. همچنین امکاناتی مانند کنترل صدا هنگام پخش موسیقی، کنترل های اولیه موسیقی و … را در اختیار شما می‌گذارد.

گلکسی Z Flip

عمر باتری گلکسی Z Flip

اگر چه این باتری برای ۳۳۰۰ میلی آمپر ساعت ارزشیابی شده است اما زد فلیپ دارای سیستم باتری دوگانه است مانند گلکسی فولد. یک باتری ۹۳۰ میلی آمپر ساعتی در نیمه بالایی گوشی وجود دارد و نیمه پایینی آن حاوی بسته بزرگتر ۲۳۷۰ میلی آمپر ساعتی است که در توزیع وزن تلفن کار خوبی را انجام می‌دهد. بر خلاف دیگر پرچمداران سامسونگ زد فلیپ تنها با حداکثر توان ۱۵ وات شارژ می‌شود. این گوشی از شارژ سریع بی سیم پشتیبانی میکند و همچنین دارای قابلیت شارژ‌ معکوس نیز هست. ما حداکثر یک روز و نیم توانستیم از باتری این گوشی کار بکشیم و بهتر است یک شارژر و یا پاور بانک همراه خود داشته باشید. در تست ویدیو این گوشی ۱۴ ساعت و۴۷ دقیقه، در وب گردی ۱۴ ساعت و ۱۲ دقیقه و در زمان مکالمه ۲۷ ساعت و ۵۵ دقیقه دوام آورد.

رابط کاربری گلکسی Z Flip

این گوشی بر پایه اندروید 10 و با رابط کاربری One UI 2.1 به بازار عرضه شده است. حالت تاریک بهتر، ژست های حرکتی کاملتر و مجوز های موقعیت مکانی سه لایه که همگی از اندروید 10 به این رابط کاربری به ارث رسیده اند. عنصر تاشو خود چند ویژگی منحصر به فرد را به نرم افزار این گوشی اضافه می‌کند. رابط کاربری همچنین به لطف اسنپ دراگون ۸۵۵+ بسیار روان و سریع است. اگر چه کلید های ناوبری این گوشی از نوار کلاسیک تنظیم شده اند اما شما می‌توانید آنرا تغییر داده و بین حالت های مختلف جابجا شوید.

برای امنیت نیز این گوشی به یک حسگر اثرانگشت تجهیز شده است که روی کلید پاور قرار دارد و یا می‌توانید چهره خود را برای قفل صفحه انتخاب کنید که امنیت پایینتری دارد. از آنجا که زد فلیپ دارای کلید بیکسبی نیست اکنون هنگام نگه داشتن کلید پاور به منوی بیکسبی منتقل می‌شوید و برای خاموش کردن گوشی باید به نوار اعلان ها مراجعه کنید. همچنین Flex Mode UI سامسونگ به طور خودکار برنامه ها را تغییر میدهد تا برای خوانایی بهتر برخی از مطالب را به نیمه بالایی منتقل کند. مثلا Google Duo و دوربین به خوبی با این قابلیت هماهنگ شده اند، در Google Duo می‌توانید گوشی را روی یک میز قرار دهید و دوربین جلویی را به سمت خود زاویه دهید تا به راحتی امکان انجام مکالمه تصویری را داشته باشید.

گلکسی Z Flip

بیشتر بخوانید: بررسی سامسونگ گلکسی S20 Ultra

عملکرد گلکسی Z Flip

گلکسی زد فلیپ قدرت خود را از اسنپ دراگون ۸۵۵+ دریافت می‌کند که وظیفه پردازش را در این گوشی به عهده دارد. انتخاب مناسبی برای گوشی های در این محدوده قیمت است، این گوشی از ۸ گیگ رم به همراه ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد. حافظه این گوشی از نوع UFS-3.0 است که سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات را افزایش می‌دهد. پردازنده گرافیکی نیز Adreno 640 است. در گیک بنچ ۴.۴ در بخش چند هسته ای این گوشی امتیاز ۱۱۰۶۶ را بدست آورد و در بخش تک هسته ای امیتاز ۳۵۳۸ را بدست آورد. هرچند از رقبای دیگر در این بخش عقب ماند اما هنوز هم قدرت خوب و پردازش عالی دارد.

دوربین گلکسی Z Flip

دوربین عقب این گوشی شامل دو دوربین میشود که دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی است. به دلیل فرم خاص این گوشی محدودیت هایی در اندازه اضافی برای دوربین تحمیل شده است. دوربین اصلی از سخت افزار مشابه S10 برخوردار است اما به یاد داشته باشید که S10 دارای دیافراگم سوئیچینگ بود درحالی که در زد فلیپ اینطور نیست. صفحه نمایش روی جلد این گوشی میتواند به یک منظره یاب برای گرفتن عکس های سلفی با دوربین اصلی تبدیل شود. دوربین سلفی این گوشی نیز 10 مگاپیکسلی است که دارای دیافراگم f/2.4 می باشد که به صورت خودکار وقتی برنامه دوربین تشخیص دهد چهره های بیشتری در نمای دوربین وجود دارند دوربین را به حالت واید تغییر می‌دهد.

گلکسی Z Flip

جمع بندی گلکسی Z Flip

گلکسی زد فلیپ صفحه نمایش تاشو دارد و طراحی جذاب و منحصر به فردی را ارائه می‌دهد، شاهکاری است که سامسونگ امسال به بازار عرضه کرد. در بخش دوربین، وجود تله فوتو نیاز می‌شود اما به هرحال دوربین کیفیت مناسبی دارد و از طرفی هم طراحی فضا را محدود کرده است. ظرفیت باتری نیز کم است اما می‌شود با آن کنار آمد. به هرحال احساس میشود کسی این گوشی را برای شایستگی و قدرت آن نمیخرد و بیشتر بر اساس خاص و منحصر به فرد بودن آن است. خواه این دلیل حس نوستالژیک بودن باشد یا فقط تمایل به خاص بودن گوشی.

رقبای گلکسی Z Flip

اگر چه گلکسی زد فلیپ یک گوشی هوشمند منحصر به فرد در طراحی و ظاهر آن است اما برخی دیگر نیز هستند که این کار را با قیمتی پایینتر انجام می‌دهند و عمر باتری و سخت افزار دوربین بهتری دارند. تنها چیزی که زد فلیپ را ارزشمندتر می‌کند صفحه نمایش تاشوی آن است. موتورولا Razr گزینه دیگری است، با این حال استقبال اولیه از آن به دلیل کیفیت ساخت مشکوک و تجربه دوربین آن ضعیف بود. زد فلیپ با ۲۵۶ حافظه هنوز از ایفون ۱۱ پرو مکس گرانتر است. حتی اگر آیفونی با تجربه یکسان بخواهید آیفون ۱۱ با ۲۵۶ گیگ حافظه ۸۴۹ دلار قیمت دارد و از دوربین دوگانه فوق العاده ای استفاده می‌کند که از هرلحاظ از زد فلیپ بهتر است. حتی گوشی های سال گذشته سامسونگ مانند ‌S10+ و Note 10+ عملکرد یکسانی با زد فلیپ دارند به همراه دوربین های مجهزتر و بهتر.

مزایا و معایب گلکسی Z Flip

مزایا گلکسی Z Fli

* صفحه نمایش تاشو به همراه لولای مخفی به خوبی اجرا شده و محافظت بهتر در مقابل گرد و غبار

* شارژ بی سیم

* طراحی زیبا و بی نظیر

* پشتیبانی و مراقبت از مشتریان

* تجربه جدید از دوربین

معایب گلکسی Z Fli

* قیمت بسیار گران

* با وجود UTG صفحه در برابر خراش مستعد است

* نمیتوانید صفحه نمایش را با عینک آفتابی مشاهده کنید

* عمر باتری متوسط است

* نبود دوربین تله فوتو

سخن آخر

اینکه آیا شما تصمیم به خرید گلکسی زد فلیپ دارید یا خیر، انتخابی شخصی است اما در اینجا یک سوال پیش می‌آید. آیا فکر می‌کنید صفحه نمایش تاشو و فرم جمع و جور ارزش این قیمت گزاف را دارد؟ بدون شک این گوشی منحصر به فرد است اما ویژگی های آن نمی‌تواند برچسب قیمت ۱۳۸۰ دلاری آنرا توجیح کند. یکی از بزرگترین نگرانی ما فراتر از قیمت این است که این تلفن هوشمند به شدت شکننده است و صفحه نمایش نیز به راحتی خراشیده می‌شود، در برابر آب نیز مقاومت ندارد و شما همیشه استرس خراب شده آن را خواهید داشت. به هرحال باز هم این تصمیم شخصی است و به سلیقه شما بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید