جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

برنامه نویسی و اصول بهره وری آن در دنیای تکنولوژی

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
برنامه نویسی و اصول بهره وری آن در دنیای تکنولوژی

امروزه دنیای مجازی و استارتاپ ها کلید ارتقای سطح بشریت در دنیای تکنولوژی را رقم زده اند. رد و پای بی حد و حصر این تکنولوژی در زمین های فناوری روز قابل مشاهده است. این استارتاپ ها همه و همه دست نشانده های طبیعی و مصنوع بشریت اند که از طریق برنامه نویسی به پویایی رسیده اند. در دنیای امروزی ما نیز بسیاری از افراد هستند که نسبت به طراحی و قالب سازی این تکنولوژی جامه ی عمل می پوشند که به آن ها لقب برنامه نویس را داده ایم. قطع یقین افراد بسیاری هستند که چه تخصصی و یا چه آماتور در حال کار بر روی اصول برنامه نویسی هستند تا گستره ی این علم هر روز پهن تر و پهن تر شود. در این مقاله قصد داریم با برنامه نویس و برنامه نویسی، اصول و پیش نیازهای آن تا مبدأ و مقصد زمان وزبان های برنامه نویسی آشنا شویم. با رایامگ همراه باشید.

برنامه نویسی

برنامه نویسی و کاربردهای آن

اگر بخواهید یک معنای ساده برای برنامه نویسی پیدا کنید می توان آن را اینگونه تعریف کرد: برقراری ارتباط با یک سیستم کامپیوتری جهت اجرای وظایف مشخصی که یک کاربر به آن داده است. در حقیقت این فرآیند برنامه نویسی است که راه ارتباط ما با سیستم های کامپیوتری را فراهم می‌کند. ما با کد نویسی وظایفی را بر دوش سیستم  های کامپیوتری می گذاریم تا سیستم  های کامپیوتری با قوانینی که بر روی آن اعمال کرده ایم این وظایف را به درستی انجام دهند. سیستم نیز به واسطه زبان های برنامه نویسی با ما ارتباط برقرار می‌کند. به همین دلیل است که زبان های برنامه نویسی سیستم کامپیوتری باید گویا و قابل درک باشند و یقیناً همینطور است. برای برنامه نویسی زبان های فارسی، انگلیسی و زبان های انسانی تخصیص داده شده است که از قواعد نوشتاری و دستورات خاصی پیروی می کنند. هرگاه ما از برنامه نویسی صحبت می کنیم منظورمان توسعه و ارتقای یک نرم افزار و یا استارتاپ است که نیازمند یادگیری زبان در وهله اول است.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای کاهش استرس و از بین بردن آن

اهداف یک برنامه نویس برای برنامه نویسی موفق

اکنون که تعریف برنامه نویسی و کاربرد آن را دانستیم به سراغ کسی که این مهم به او محوّل شده است می‌رویم. به طور ساده برنامه نویس کسی است که زبان کامپیوتر را به خوبی می‌داند، مسادل و مشکلات آن را در می‌یابد و با توانایی منحصر به فردی که دارد از پس مسائل و مشکلات سیستم بر می‌آید. پس هدف یک برنامه نویس، حل مشکلات و مسئله های یک سیستم کامپیوتری است.

از آنجایی که سیستم های کامپیوتری به مانند یک مغز خام هستند لذا نیازمند کدگذاری و برنامه نویسی هستند. یک برنامه نویس با کدنویسی در سیستم، قوانینی را در اختیار سیستم کامپیوتری می‌گذارد و سیستم نیز طبق برنامه ای که به آن محوّل شده مجبور به انجام آن است. یک برنامه نویس زمانی موفق خواهد بود که زبان های برنامه نویسی را به خوبی آموخته باشد، اصول و پیش نیازهای آن را در دستور کار خود قرار داده باشد و بتواند با زمان بندیو برنامه نویسی موفق کار خود را به اتمام برساند.

برای یادگیری و آموزش برنامه نویسی چه مسیری را باید طی کنیم؟

یادگیری و آموزش برنامه نویسی منوط به توانایی یک کاربر در دریافت و فراگیری زبان برنامه نویسی دارد. زبان، مهم ترین عضو کد نویسی است حتماً این سوال را تاکنون شنیده اید که بهترین زبان برای برنامه نویسی کدام است؟ برای اینکه شما بتوانید زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید، به جدیدترین اطلاعات تکنولوژی روز نیاز خواهید داشت. چرا که محدوه برنامه نویسی بسیار گسترده است و تعدد زبان ها موضوع این مهم را داغ تر از همیشه کرده است. ابتدا یک مسیر موفق را برای خود در نظر بگیرید و سپس مراحل زیر را ادامه دهید:

در مرحله اول با مفاهیم و واژه های برنامه نویسی آشنا شوید. زمانی که می خواهید کار برنامه نویسی را شروع کنید به واژه های زیادی برخورد خواهید کرد که مطمئناً تا قبل از دانستن آن ها درکشان سخت به نظر می رسد.

در وهله دوم در چشم انداز رو به روی خود تفکر کنید و نسبت به راهی که می خواهید در آن گام بگذارید هوشیار باشید.  دانش نسبت به ارتباط برنامه نویسی با سایر رشته ها (مانند ریاضیات و ...) بسیار مهم هستند.

مرحله سوم شناخت حوزه های تخصصی برنامه نویسی است. برنامه نویسی چه حوزه هایی دارد و اصول و پیش نیازهای آن چیست؟

در مرحله چهارم که مهم ترین بخش برنامه نویسی به شمار می‌رود فراگیری زبان برنامه نویسی است. زبان های متعددی برای برنامه نویسی عرضه شده اند که یادگیری آن ها روند برنامه نویس شدن شما را چند برابر می‌کند. زمان نیز از اصول و پیش برنامه های این وهله به شمار می‌رود.

در مرحله آخر پس از فراگیری زبان و پیش نیازها، کار برنامه نویسی را شروع می‌کنیم.

برنامه نویسی

بیشتر بخوانید: روش هایی برای پس انداز در زندگی

اصول و پیش نیازهای برنامه نویسی

اگر خود را یک برنامه نویس تلقی کنید، سخت ترین انتخاب شما برای برنامه نویسی گزینش حوزه برنامه نویسی است. برنامه نویسی دارای حوزه های متععدی مانند وب نویسی، حوزه اپلیکیشن ها های اندروید و دسکتاپ و حتی استارتاپ ها است که یک شخص برای شروع عملیات خود به آن وابستگی تام دارد. کسی که خواهان کد نویسی طراحی وب است حوزه تخصصی خود را متفاوت از یک کد نویس استارتاپ می‌یابد. البته بگوییم که بسیاری از افرادی که در حوزه تخصصی استارتاپ ها یا اپلیکیشن ها کار می کنند توانایی کد نویسی و طراحی وب را نیز دارند و این وابسته به توانایی آن ها دارد. یک برنامه نویس موفق در حوزه استارتاپ می‌تواند یک برنامه نویس وب هم باشد. البته کسانی که تازه کار هستند و به تازگی کد نویسی را در یکی از حوزه های تخصصی دنبتا می‌کنند ظرفیت گنجاندن دیگر حوزه های تخصصی را در ذهن خود ندارند. شما که به تازگی وارد برنامه نویسی اپلیکیشن می‌شوید، کد نویسی وب بسیار سخت است و ممکن است از روی بی تجربگی وقت خود را هم تلف کنید. لذا زمانی در حوزه های تخصصی متفاوت گام بردارید که تجربه شما در همه زمینه ها بالا رفته باشد.

برنامه نویسی نیازمند پیش نیازهای شما نیز هست. اصول برنامه نویسی فقط به انتخاب حوزه تخصصی شما منتج نمی شود بلکه ریشه در پیش نیازهای شما نیز دارد. از مهم ترین و برجسته ترین پیش نیازهای برنامه نویسی داشتن هدف و انگیزه در وجود شخص است. فرد باید انگیزه کافی را برای شروع برنامه نویسی داشته باشد. همچنین آشنایی با الگوریتم ها و قدرت تایپ و فراگیری کامپیوتر دیگر عوامل تشکیل دهنده یک پیش نیاز مهم برای آغاز به کار برنامه نویسی است.

بررسی زبان و تاثیر زمان در یادگیری برنامه نویسی

اکنون که با برنامه نویسی، کاربردهای آن و اصول رایج کد نویسی آشنا شدیم، به بخش مهم برنامه نویسی یعنی زبان آن می رسیم. زبان، گسترده ترین رشته ی این درخت پر محصول است. زبان برنامه نویسی از جاوا اسکریپت معروف تا برنامه نویسی های php ادامه می یابد.

مشهورترین زبان برنامه نویسی، جاوا اسکریپت است که با دریافت 70 درصد رضایت آرا در میان کاربران جایگاه نخست زبان های برنامه نویسی را به خود اختصاص داده است. برنامه نویسی جاوا اسکریپت یک تیم همه فن حریف در میان زبان های برنامه نویسی است که اگر نگوییم 100 درصد، حدود 90 درصد آن در کد نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه از طریق جاوا اسکریپت نمی توانید یک هکر شوید و یا از بیگ دیتاها استفاده کنید ولی فریمورک های معروفی همچون الکترون و ریَکت نیتیو کار برنامه نویسی شما را در جاوا اسکریپت راحت می‌کنند. بی شک جاوا اسکریپت از بهترین زبان هایی است که برای ساخت استارتاپ و اپلیکیشن های دسکتاپ استفاده می‌شود.

برنامه نویسی پایتون از دیگر زبان های کدنویسی است که نسبت جاوا ایکریپت ترفند ساده تر و فرآیند راحت تری را برای کار با آن خواهیم داشت. کد نویسی پایتون را به سرعت می توانید یاد بگیرید و آغاز به کار آن سختی جاوا اسکریپت را ندارد. علی رغم سادگی پایتون، این زبان دارای سطح بسیار بالایی در کد نویسی است که از جمله آن ها ساخت و طراحی وب اپلیکیشن ها و کد نویسی های مربوط به دسکتاپ است.

برنامه نویسی php نیز به مانند پایتون روند ساده ای برای کارآیی دارد و به مانند آن از محبوبیت خاصی برخوردار است. php در حوزه تخصصی وابسته به وب کارآیی دارد و یک گزینه مناسب برای زبان های تحت وب به شمار می رود. این مار خوش خط و نام علاوه بر گستره وسیعی که در بستر اینترنت دارد، نقطه ضعف هایی را نیز در خود گنجانده که از جمله آن ها می توان به سرعت کند اجرا و اعمال آن و حتی پشتیبانی نکردن از بسیاری از فریمورک های معروف اشاره کرد. خالی از لطف نیست که بگوییم نقاط قوت آن نقطه ضعف های آن را خواهد پوشاند و زمانی این اتفاق می‌افتد که شما شاهد بستر اینترنت خواهید بود. جایی که مشاهده می‌کنید 32 درصد سایت های جهان بر پایه ی سیستم مدیریت محتوای php طراحی شده اند.
از دیگر زبان های برنامه نویسی معتبری که به جز این موارد می توان به آن اشاره کرد زبان #C ، زبان ++C و روبی است که در حوزه های تخصصی متفاوتی کارآیی دارند.

بیشتر بخوانید: روش های رشد و افزایش خلاقیت

چه ابزارهایی برنامه نویسی را به پردرآمدترین تجارت روز تبدیل می‌کنند؟

با گسترش دنیای فناوری، برنامه نویسی بهترین گزینه تجارت برای کاربران جهان به شمار می‌رود. عامیانه بخواهیم بگوییم: نون توی برنامه نویسیه! اما این برنامه نویسی نیاز به ابزارهایی دارد تا پیشرفت خدو را در دنیا نشان دهد. برنامه نویسان نیز باید از به روزترین ابزارهای برنامه نویسی بهره ببرند تا کارهایشان به روز و آپدیت جلوه دهد. دو ابزار مفید برنامه نویسی را IDE ها و Text Editor ها تشکیل می‌دهند. این ابزارها بسته به مزایا و معایبی که دارند برای برنامه نویسی موثر خواهند بود. البته هر کدام از آن ها روش های استفاده متفاوتی را دارند.

چند نکته مهم برای آغاز یک برنامه نویسی موفق

اکنون اگر می خواهید کار برنامه نویسی را آغاز کنید بهتر است چند نکته مهم را برای فراگیری برنامه نویسی در نظر داشته باشید. جمع بندی این مطلب بسیار حائز اهیمت است.

نکته اول: همان طور که گفتیم یکی از مهم ترین نکات آغاز برنامه نویسی توجه به پیش نیازهاست؛ پیش نیازهایی اعم از یادگیری کامپیوتر، آشنایی با زبان انگلیسی، فراگیری ریاضیات و الگوریتم ها.

نکته دوم: دانش واژه های فناوری روز. آشنایی با واژه هایی همچون پروتکل ها یا کامپایلرها و طریقه کارکرد کدها بر روی برنامه ها و نحوه اتصال آن ها به سمت سرور.

نکته سوم: انتخاب زبان متناسب با حوزه تخصصی کار شما.

نکته چهارم: از یک محیط برنامه نویسی متناسب استفاده کنید. اگر تازه وارد دنیای برنامه نویسی شده اید حتما از برنامه های ویرایشگر و یا ادیتورهای ساده برای کد نویسی بهره ببرید. ادیتورهای پیشرفته نه تنها کار شما تازه کارها را کند خواهد کرد بلکه ممکن است وقت زیادی را هم صرف این ایتورهای پیشرفته کند که عواقب آن بی سود باشد.

نکته پنجم: فراگیری تخصصی زبان انگلیسی است. هرچه نسبت به زبان انگلیسی مسلط تر باشید در برنامه نویسی کمتر دچار مشکل می شوید.

نکته ششم: انتخاب حوزه های مناسب برنامه نویسی. انتخاب حوزه همان طور که گفتیم بسیار حائز اهمیت است. به طور مثال انتخاب حوزه تخصصی برنامه نویسی دسکتاپ با حوزه تخصصی وب فرق می کند و سعی کنید در ابتدای کار حوزه های خود را تعیین کنید و سپس آغاز به کار کنید.

نکته هفتم: هیچ وقت از کار کردن دست برندارید. مایوس نشوید و برای کار مبادرت ورزید. هر روز تمرین کنید و به مانند یک ربات عمل کنید. بسیاری از افراد هستند که شما را دلسرد می کنند ولی همت شما را هیچ کس نمی تواند درنگ کند.

نکته هشتم: سعی کنید بهترین زبان ممکن را برای برنامه نویسی انتخاب کنید؛ هر چقدر که سخت تر باشد و زمان بیشتری برای فراگیری نیاز داشته باشد باز هم آن را انتخاب کنید.

نکته آخر: نکته آخری که می توانم به آن اشاره کنم انتخاب یک استاد برنامه نویس است. شما همیشه سعی کنید کارآموز باشید. اساتید بزرگی در این راه وجود دارند تا شما را به بهترین مسیر برنامه نویسی سوق دهند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید