جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

روش هایی برای پس انداز در زندگی

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
روش هایی برای پس انداز در زندگی

رفتن به بازار و خرید ملزومات، یکی از ضروریات در زندگی هر انسانی محسوب می‌شود و شاید اینگونه به نظر برسد که گاهی خرید و ولخرجی ‌کردن، بسیار جالب است، اما باید گفت که این عمل، تنها هدر دادن پول است و شاید در طولانی مدت دیگر لذت بخش نباشد و حتی پشیمانی به بار آورد.

 گاهی اوقات هیچ توجهی نداریم که چگونه پولمان را خرج می‌کنیم و به ناگاه متوجه می‌شویم که موجودی حسابمان کاهش یافته است. با توجه بیشتر به نحوه ی  خرید و هزینه ‌کردن های روزانه مان و در نظر داشتن مبلغی برای پس انداز کردن، به‌ راحتی می‌توانیم از هدر رفتن پول ‌هایمان جلوگیری نماییم.

اگر شما هم به اهمیت پس انداز در زندگی خود پی برده اید و تمایل دارید که اقتصادی ‌تر عمل نموده و پول هایتان را هدر ندهید، می‌توانید با استفاده از روش هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کرده ایم، به صرفه جویی در هزینه ها و پس انداز در زندگی تان بپردازید.

پس انداز

برای پس انداز، حساب هزینه ها و مسائل مالی خود را داشته باشید

یک موضوع مهم و جدی را که در زمینه‌ی پس انداز باید در نظر بگیریم و دراولویت قرار دهیم، همین مساله ی بررسی و حساب امور مالی می‌باشد،‌ ولی متاسفانه باید گفت که آنچه که در فهرست مهم ‌ترین اولویت‌های اغلب افراد قرار ندارد، همین موضوع است.

سعی کنید که مسائل مالی را همواره مد نظر داشته باشید و به این شیوه جلوی هزینه های بیهوده را بگیرید تا بتوانید میزانی از پول خود را پس انداز کنید، ‌شما می‌توانید با بررسی دقیق حساب‌ بانکی و میزان بیمه‌ی بازنشستگی تان به این موضوع رسیدگی کنید.

سعی کنید که  اطلاعات دقیقی را درمورد انواع بیمه‌ های بازنشستگی به دست آورید، اگر شاغل هستید که داریا مزایای بیمه درمانی و بازنشستگی می‌باشد. بنابراین باید از همان خدمات بیمه ‌ای که شرکت تان برای شما در نظر گرفته، استفاده نمایید و اگر دارای شغل آزاد هستید، می‌توانید از طرح ‌های بیمه بازنشستگی که توسط شرکت ‌های مختلف بیمه ارائه می‌شود، استفاده کنید.

بررسی کنید و همان شرکت بیمه‌ ای که شرایط بهتری برای شما دارد را انتخاب نمایید و بدانید که بهره ‌گیری از این طرح‌ ها، مزایای زیادی برای شما خواهد داشت.

اگر تمایل به سرمایه گذاری در زمینه ‌های گوناگون دارید، ‌سعی کنید که سرمایه ی خود را که در حساب‌ های پس انداز با سود کم به سپرده گذاشته‌اید، به حساب ‌هایی با سود بیشتر منتقل کنید.

با مراجعه به سایت بانکی که قصد سپرده گذاری در آن را دارید، از نرخ‌ های سود آن مطلع شوید و اگر دریافتید که بانک دیگری نرخ سود بالاتری را ارائه می‌دهد و شرایط  بهتری برای سرمایه‌ گذاری دارد، سرمایه ی خود را در آن قرار دهید.

سعی کنید که نرخ ‌های بیمه درمانی، خودرو، خانه و غیره را مورد بررسی مجدد قرار دهید، زیرا این احتمال وجود دارد که شما به دلیل انتخاب یک شرکت و کارگزار بیمه، ترجیح دهید که برای سال های طولانی از همان استفاده کنید و در مورد سایر بیمه ها تحقیقی انجام ندهید، چه بسا که شرکتی دیگر با شرایطی بهتر را بیابید. اگر کمی وقت بگذارید و درمورد بیمه‌ های مختلف تحقیق کنید، می‌توانید در میزان هزینه ‌های خود صرفه ‌جویی کرده و پول بیشتری را پس ‌انداز کنید.

این نکته‌ی مهم را در نظر داشته باشید و سعی کنید همواره با دقت و هوشیاری کامل، حساب هزینه هایتان را داشته باشید و برای این موضوع، سعی کنید از پول نقد، به جای کارت اعتباری خود استفاده کنید. به این شیوه شما از میزان نقدینگی خود برای هزینه کردن و خرید اقلام مورد نیاز، آگاهی کامل دارید و اگر جز آن دسته افرادی هستید که از به همراه داشتن پول نقد ترس دارید، پس سعی کنید که حتما از دو عدد کارت اعتباری، یکی به عنوان کارتی برای پس انداز و دیگری برای هزینه‌ی روزانه استفاده کنید. اگر به این شیوه عمل نکنید، بدون اینکه متوجه شوید موجودی حساب ‌تان به پایان می‌رسد.

پس انداز

بیشتر بخوانید: چگونه شرایط بحرانی را مدیریت کنیم

برای پس انداز در زندگی از خریدهای بدون برنامه دست بردارید

شاید یک تفریح جالب برای شما، خرید کردن باشد، ولی این یک معضل بزرگ برای شما خواهد بود، زیرا خریدهای آنی و بدون فکر، موجب هدر رفتن پول می‌شود. تنها باید آنچه که برای شما ضروری است و به آن نیاز دارید را خریداری کنید. اگر همواره آنچه را که می‌بینید و در دسترس ‌تان قرارمی‌گیرد را بخرید، این رفتار به عادت تبدیل می‌شود. سعی کنید آن را ترک نموده و در این شرایط به ‌جای خرید، به خانه بروید و کمی درمورد آنچه که می‌خواهید بخرید، فکر کنید، تا بتوانید بهتر عمل نموده و پس انداز کردن را جایگزین خرید های بیهوده کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر  هر چیزی در بخش فروش ویژه قرار داده شده  و تخفیف خوبی خورده است، به این معنا نیست که شما حتما باید آن را بخرید، چون ارزان تر از هفته ی قبل است، با خود تکرار کنید که شما نباید چیزی را که واقعا نیازی به آن ندارید را فقط به ‌دلیل تخفیف و قیمت پایین ‌تر بخرید. قیمت پایین تر باز هم مبلغی از پول شما را در برمی‌گیرد. سعی کنید که آن را پس انداز کنید.

برا پس انداز بیشتر به صورت عمده خرید کنید

اگر خانواده ی پرجمعیتی دارید و مصرف کالاهای ماهانه ی شما زیاد است، سعی کنید که خرید خود را به ‌صورت عمده انجام دهید، زیرا باعث پس انداز بیشتر در زندگی شما می‌شود، خرید کردن به‌ صورت عمده می‌تواند روش بسیار خوبی برای صرفه‌ جویی در هزینه‌ ها باشد. این مساله به ‌ویژه درمورد مواد غذایی و انواع کالاهای مصرفی، اهمیت زیادی دارد.

این امر، یعنی خرید به صورت عمده باعث می‌شود که بخش زیادی از ملزومات خود را با هزینه ای کمتر خریداری کنید و آن بخشی از پول را که در اثر خرید عمده به دست آمده را صرفه جویی کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه استرس خود را مدیریت کنیم

برای پس انداز بیشتر در خرید مواد غذایی دقت بیشتری داشته باشید

برخی افراد در هنگام خرید مواد غذایی و خوراک خود، بدون فکر و منطق عمل می‌کنند و گاهی کالاهایی می‌خرند که هیچ نیازی به آن ندارند و چه بسا از تاریخ مصرف آن‌ها گذشته و غیرقابل استفاده شده و هدر می‌روند. این هدر رفتن، در اصل به معنای هدر رفتن پول است که می‌توانست با کمی درایت به خوبی پس انداز شود و در مواقع لزوم از آن استفاده شود. شما می‌توانید برای داشتن یک خرید بهینه و مفید، روش‌های زیر را در نظر داشته باشید.

سعی کنید برای خرید های خود یک لیست تهیه کنید و همیشه در زمان خرید، فهرستی از آنچه که بدان ها نیاز دارید را با خود همراه داشته باشید، زیرا خرید بدون فهرست، باعث می‌شود که وسوسه ‌شوید و چیزهایی بخرید که  هیچ نیازی به آن‌ها ندارید و تنها به این دلیل که جذب آن‌ها شده‌اید آن را خریداری کنید.

شما باید تلاش کنید و در طول هفته، آنچه را که بدان نیاز دارید را یادداشت کرده و فهرستی تهیه نمایید و در هنگام خرید، به فهرست خود پایبند باشید و به خود اجازه دهید که تنها یک مورد را می‌توانید خارج از لیستی که تهیه کرده اید را خریداری نمایید تا به این شیوه از ولخرجی و پرداخت های بیهوده جلوگیری کنید. شما در طی ماه خواهید دید که مبلغی را پس انداز کرده اید و لذت و خرسندی این مبلغ پس انداز برای شما بسیار بیشتر از خرید های ناگهانی است.

شما می‌توانید به جای خریدهای زیاد و کلی، در مقادیر کمتر ولی متنوع‌ تر خرید کنید، به این شیوه همیشه مواد غذایی تازه و مختلف را در اختیار دارید و در زمان مناسب استفاده شده و دور ریخته نمی‌شوند.

سعی کنید که از خرید کالاهای دارای برند، خودداری کرده و اقلام و کالاهای بدون برند را خریداری کنید تا از پرداخت هزینه‌ی هنگفت برای اقلام خوراکی خودداری کنید و تنها زمانی اقدام به خرید کالاهای برند نمایید که تفاوت چشمگیری بین آن‌ها وجود داشته باشد و یا زمانی که این کالاها تخفیف بالایی داشته باشند و قیمت آن‌ها با کالاهای بدون برند و معمولی یکسان باشد. درمورد محصولات خارجی و ایرانی هم به همین شکل است، فقط به کیفیت و کاربرد آن بسنده کنید و توجه خود را به معروف‌ تر بودن و یا  قیمت بالاتر آن معطوف نکنید.

نکته‌ی مهمی که باید بدان توجه داشته باشید این است که هرگز در زمانی که گرسنه هستید، به خرید مواد غذایی نروید، زیرا در این صورت، شما بدون استثنا و به سرعت  اقلامی را می‌خرید که نیاز چندانی به آن ندارید و فقط به دلیل واکنش ناگهانی مغزتان، آن محصول را برمی‌دارید و پول خود را بیهوده خرج می‌کنید.

برای پس انداز در زندگی از امکانات کم هزینه استفاده نمایید

به احتمال زیاد در محدوده ی محل زندگی شما، مراکز متعدد فرهنگی و ورزشی با امکانات رایگان و یا حداقل هزینه‌ی کمتر، وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده نموده و در هزینه‌ های خود صرفه‌ جویی کنید.

شما برای برای صرفه جویی در هزینه های خود می‌توانید در کتابخانه عضو شوید و به جای خریدن کتاب، از آنجا کتاب به امانت بگیرید. با عضویت در کتابخانه‌ی محل زندگی خود و پرداخت حق عضویت اندک، کتاب‌های فراوانی را به رایگان در اختیار دارید که می‌توانید به مطالعه ی آن‌ها بپردازید. اگر تمایل دارید که از منابع آنلاین و کتاب های الکترونیکی استفاده کنید، به ‌راحتی می‌توانید از وب سایت‌هایی که خدمات و سرویس‌ های رایگان ارائه می‌دهند، استفاده کنید. به این شیوه شما مبلغ زیادی از پول خود را پس انداز خواهید کرد.

شما می‌توانید از نرم ‌افزارهای رایگان استفاده کنید و به‌ جای پرداخت هزینه بابت نسخه ‌های پولی، در خرید نرم ‌افزارهای رایانه ‌ای صرفه ‌جویی کنید و همچنین می‌توانید با بهره‌ گیری از منابع آموزشی آنلاین، در خرید کتاب ‌های آموزشی صرفه ‌جویی کنید و به این شیوه به اهمیت پس اناز در زندگی خود پی ببرید.

بیشتر بخوانید: چطور خوش صحبت باشیم و دوست پیدا کنیم؟

برای پس انداز بیشتر در مصرف انرژی صرفه ‌جویی کنید

یکی از هزینه هایی که همواره وجود دارد و بخشی از بودجه ی شما را در بر می‌گیرد، پرداخت هزینه بابت مصرف انرژی است. برای صرفه جویی در این زمینه، سعی کنید زمانی که منزل خود را ترک می‌کنید، درجه ی بخاری را کم کنید و آن را در درجه و سطحی مناسب و راحت، قرار دهید. چراغ‌ هایی که لازم ندارید را خاموش کنید تا از مصرف زیاد انرژی و هدر دادن آن جلوگیری کنید.

مصرف بهینه و منطقی پول به قصد پس انداز بیشتر، به این معناست که شما به زندگی خود و خانواده تان اهمیت می‌دهید. البته که این موضوع بسیار مهم است، زیرا وقتی در هزینه‌ هایتان صرفه‌ جویی می‌کنید و میزان پس‌اندازتان افزایش می‌یابد، همواره احساس بهتری خواهید داشت و در روند زندگی با خیال آسوده به سرمایه گذاری های مهم تر می‌پردازید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید