جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بروز آسیب قلبی در بیماران مبتلا به کووید-19 پزشکان را متحیر کرده است!

author منتشر کننده
نظرات (4) 6 1
بروز آسیب قلبی در بیماران مبتلا به کووید-19 پزشکان را متحیر کرده است!

از زمان شیوع کووید-19 (COVID-19) در جهان، تقریبا یکی از پنج بیمار بستری شده در اثر این بیماری علائم آسیب قلبی دارد. متخصصان قلب و عروق از این علایم و تعداد موارد گزارش شده از آن متحیر شده اند و در تلاشند تا بدانند كه آیا ویروس کرونا جدید به دیگر اعضای بدن نیز حمله می‌كند یا خیر.

در حالی که تمرکز پاندمی (همه گیری) کووید-19 بر مشکلات تنفسی و تأمین دستگاه های ونتیلاتور (دستگاه تهویه) کافی بوده است، پزشکان در خط مقدم با معما پزشکی جدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند. تا به امروز علاوه بر آسیب ریوی، بسیاری از بیماران مبتلا به کووید-19 دچار مشکلات قلبی و مرگ ناشی از ایست قلبی نیز می‌شوند. از آنجا که هر روز داده های بیشتری از چین و ایتالیا و همچنین واشنگتن و نیویورک به دست می‌آید، بیشتر متخصصان قلب معتقدند که ویروس عامل کووید-19 می‌تواند عضله قلب را هم آلوده کند. یک مطالعه اولیه نشان داد که در هر 5 بیمار 1 مورد آسیب قلبی دارد که منجر به نارسایی قلبی و مرگ می شود؛ حتی در بین افرادی که علائم تنفسی ندارند.

این می‌تواند طرز تفکر پزشکان و بیمارستان ها در مورد بیماران، به ویژه در مراحل اولیه بیماری را تغییر دهد. همچنین می‌تواند جبهه دیگری را در نبرد با پاندمی کووید-19 با نیاز به اقدامات احتیاطی جدید در مبتلایان پیش از بروز مشکلات قلبی، تقاضای جدید برای تجهیزات و در نهایت برنامه درمانی جدید برای قلب های آسیب دیده در بین کسانی که زنده مانده اند، فراهم کند.

"پاسخ دادن به این سؤال بسیار مهم است: آیا قلب آن ها تحت تأثیر ویروس است و آیا ما می‌توانیم کاری در مورد آن انجام دهیم؟" دکتر اولریش جورد، رئیس بخش نارسایی قلبی، پیوند قلب و پشتیبانی مکانیکی گردش خون از سیستم بهداشتی مونتفيور (Montefiore) در شهر نیویورک این موضوع را مطرح کرد. چون پاسخ آن ممکن است در نهایت جان بسیاری از افراد را نجات دهد. در ذیل به چالش هایی که پزشکان در این مورد با آن رو به رو هستند اشاره کرده ایم.

کووید-19

بیشتر بخوانید: محل کار خود را برای مواجهه با کووید - 19 آماده کنید

این مشکلات قلبی ناشی از خود ویروس است و یا عارضه بدن در ابتلا به کووید-19 است؟

این سوال که آیا مشکلات قلبی در حال بروز توسط خود ویروس ایجاد شده است یا عارضه بدن در واکنش به ابتلا به کووید-19 است، به یکی از ناشناخته های مهم تبدیل شده است و پزشکان در پی درک بیشتر این بیماری جدید هستند. تا حدودی تعیین چگونگی تاثیر ویروس بر روی قلب دشوار است، زیرا این بیماری شدید به تنهایی می‌تواند بر سلامت قلب تأثیر بگذارد.

دکتر رابرت بونو، استاد قلب و عروق در دانشکده پزشکی دانشگاه شمالغربی فاینبرگ و سردبیر ژورنال پزشکی جاما کاردیولوژی (JAMA Cardiology) گفت: "کسی که در اثر یک پنومونی (بیماری ریوی) بد در حال مرگ است، در نهایت خواهد مرد زیرا قلب متوقف می‌شود." "زیرا شما نمی توانید اکسیژن کافی را به سیستم خود وارد کنید و همه چیز به هم ریخته می‌شود."

اما بونو و بسیاری دیگر از متخصصان قلب معتقدند که یک عفونت کووید-19 می‌تواند با چهار یا پنج روش به آسیب قلبی منجر شود. به گفته آن ها، برخی بیماران ممکن است به طور همزمان تحت تأثیر بیش از یکی از این مسیرها قرار گیرند. پزشکان از مدتها قبل می‌دانند که هر اتفاق پزشکی جدی و شدید، حتی چیزی مثل عمل جراحی لگن، می‌تواند استرس کافی برای آسیب به قلب ایجاد کند. علاوه بر این، شرایطی مانند پنومونی می‌تواند باعث التهاب گسترده در بدن شود. این به نوبه خود می‌تواند منجر به ناپایدار شدن پلاک در شریان ها شود و باعث حمله قلبی شود. التهاب همچنین می‌تواند باعث شرایطی به نام میوکاردیت (التهاب قلب) شود، که می‌تواند منجر به ضعیف شدن عضله قلب و در نهایت نارسایی قلبی شود. اما بونو گفت آسیب های دیده شده در بیماران کووید-19 می‌تواند ناشی از تاثیر مستقیم خود ویروس به عضله قلب باشد. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ویروس کرونا به گیرنده های خاصی در ریه ها متصل می‌شود و همان گیرنده ها در ماهیچه های قلب نیز یافت می‌شوند.

داده های اولیه از بروز آسیب قلبی در بیماران مبتلا به کووید-19 در چین

در ماه مارس، پزشکان از چین دو مطالعه منتشر کردند که اولین نظر اجمالی درمورد چگونگی بروز و شیوع مشکلات قلبی در بین بیماران مبتلا به کووید-19 را ارائه دادند. 416 بیمار بستری در این مطالعه بررسی شدند. محققان دریافتند که 19٪ آن ها علائم آسیب قلبی را نشان دادند و كساني كه به طور قابل توجهی محتمل برای مرگ بودند: 51٪ از آن ها با آسيب هاي قلبی مردند در مقابل 5/4٪ کسانی که آن آسیب را نداشتند.

بیمارانی که قبل از آلودگی به ویروس کرونا، خود دچار بیماری قلبی شده بودند، بسیار محتمل بودند که بعد از آن نیز آسیب قلبی در خود نشان دهند. اما برخی از بیماران بدون بیماری قلبی قبلی نیز علائم آسیب قلبی را نشان دادند. در حقیقت، بیماران با هیچگونه شرایط پیشین قلبی که در اثر عفونت متحمل آسیب قلبی شده باشند، از بیماران مبتلا به بیماری قلبی قبلی که هیچگونه آسیب قلبی ناشی از کووید-19 در آن ها مشاهده نشده؛ بیشتر محتمل برای مرگ هستند.

مشخص نیست که چرا برخی از بیماران اثرات قلبی بیشتری نسبت به سایرین تجربه می‌کنند. بونو گفت این می تواند ناشی از یک استعداد ژنتیکی باشد یا می‌تواند به این دلیل باشد که آن ها در معرض دوز ویروسی بالاتر قرار دارند. جورد گفت این عدم قطعیت ها بر لزوم نظارت دقیق تر از مارکرهای قلبی در بیماران کووید-19 تأکید می‌کنند. اگر پزشکان در نیویورک، واشنگتن و دیگر نقاط داغ و پرخطر بتوانند چگونگی تأثیر این ویروس بر قلب را بررسی کنند، ممکن است آن ها بتوانند میزان خطر یا راهنمایی دیگری را برای کمک به پزشکان در مدیریت بیماران مبتلا به کووید-19 در سایر مناطق ارائه دهند. جورد گفت: "ما باید فرض كنیم كه این ویروس مستقیماً بر قلب تأثیر می‌گذارد." "اما کشف عامل اصلی این مساله ضروری است."

بیشتر بخوانید: FDA با پلاسما درمانی برای درمان بیماران بحرانی مبتلا به کووید-19 موافقت کرد!

موانع در موشکافی علت اصلی بروز آسیب قلبی در بیماران مبتلا به کووید-19

جمع آوری داده ها در این بحران، برای کشف عامل اصلی می‌تواند مشکل باشد. در حالت ایده آل، پزشکان باید بیوپسی (نمونه برداری) از قلب انجام دهند تا مشخص شود که آیا عضله قلب به ویروس آلوده است یا خیر. اما بیماران مبتلا به کووید-19 غالباً بسیار مریض هستند، بنابراین انجام چنین روش های تهاجمی برای آن ها دشوار است. و انجام آزمایش های اضافی می تواند کارمندان مراقبت های بهداشتی بیشتری را در معرض ویروس قرار دهد. بسیاری از بیمارستان ها حتی برای جلوگیری از وارد شدن کارمندان اضافی به اتاق های ایزوله و استفاده از ماسک های محدود و یا سایر تجهیزات محافظتی، از بیماران در اتاق های ایزوله نوار قلب نمی‌گیرند و از دستگاه الکتروکاردیوگرام استفاده نمی‌کنند.

با این وجود، دکتر ساهیل پاریخ، متخصص قلب و عروق مداخله ای در مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک، گفت: بیمارستان ها برای سفارش آزمایشات مورد نیاز و وارد کردن یافته ها در سوابق پزشکی، تلاش هماهنگی انجام می دهند تا اینکه بتوانند آنچه را برای قلب اتفاق می‌افتد را دسته بندی کنند. او گفت: همه ما این معضل را تشخیص می دهیم، زیرا ما در لبه پیشروی هستیم برای بهتر یا بدتر شدن، باید سعی کنیم اطلاعات را گردآوری کرده و از آن برای کمک به پیشرفت در این زمینه استفاده کنیم.

در واقع، علیرغم افزایش بیماران، پزشکان همچنان در زمانی فوری به جمع آوری داده ها، تدوین روند و انتشار یافته های خود می‌پردازند. اخیراً پاریخ و همکارانش تلفیقی از آنچه در مورد عوارض قلبی کووید-19 شناخته شده است را نوشتند و مقاله را بلافاصله به صورت آنلاین در دسترس قرار داده و یافته های جدیدی را قبل از چاپ مقاله مدام اضافه می‌کنند.

متخصصین قلب و عروق در نیویورک و نیوجرسی جدیدترین اطلاعات کووید-19 را از طریق یک گروه واتس اپ که حداقل 150 عضو دارد به اشتراک می گذارند. و حتی در حالی که بیمارستان های نیویورک تحت شرایط بحرانی فعالیت می‌کنند، پزشکان آزمایشات بالینی داروها و درمانهای جدید را بررسی می‌کنند و اطمینان دارند که آنچه در مورد ویروس کرونا آموخته اند را می‌توان در جای دیگری با اعتبار علمی به اشتراک گذاشت.

این کار منجر به تغییر در نحوه برخورد بیمارستان ها با پیامدهای قلبی کووید-19 شد و پزشکان دریافتند که این عفونت می‌تواند با خود حمله قلبی داشته باشد. آن ها بیماران را به آزمایشگاه کاتتریزاسیون قلبی (آنژیوگرافی) بیمارستان رساندند تا موردهای مشکوک به انسداد قلبی را مشخص کنند، فقط برای پیدا کردن آن بیمارانی که خودشان از قبل واقعاً دچار حمله قلبی نشده اند اما حالا مبتلا به کووید-19 شده اند.

سال ها است که بیمارستان ها بیماران مشکوک به حمله قلبی را به طور مستقیم به آزمایشگاه کاتتریزاسیون قلبی، اتاق اورژانس بای‌پس قلب می‌فرستند. این کار در تلاش برای کوتاه کردن زمان از ورود بیمار تا زمانی که پزشکان می‌توانند انسداد را با یک بالون از بین ببرند؛ انجام می‌شود. این مدت زمان اختصاص داده شده، به معیار مهمی در مورد چگونگی درمان بیمارستان ها در حملات قلبی تبدیل شده است.

در شرایط کنونی همه گیری کووید-19، ما اکنون از این روند یک قدم عقب رفته ایم و فکر می‌کنیم که بیماران باید به اورژانس بیایند تا بتوانند به طور خلاصه ارزیابی شوند، تا بتوانیم تعیین کنیم که: آیا این فرد کسی است که واقعاً در معرض خطر بالای کووید-19 است؟ " پاریخ گفت. "و آیا این تظاهری که ما حمله قلبی می‌نامیم واقعاً یک حمله قلبی است؟"

پروتکل های جدید در حال حاضر شامل آوردن یک متخصص قلب و عروق و گرفتن EKG یا سونوگرافی برای تأیید انسداد است. ما این کار را با اقدامات گسترده انجام می‌دهیم تا از بیمار در برابر روش های غیر ضروری محافظت کنیم، "به گفته پریخ ،"از طرفی به ما کمک می کند تا تصمیم بگیریم از چه نوعی از تجهیزات محافظ شخصی در آزمایشگاه کاتتریزاسیون قلبی استفاده کنیم."

فهم چگونگی تاثیر این ویروس بر روی قلب باید به پزشکان کمک کند که روش های درمانی لازم و مربوط به این مساله را برای زنده نگه داشتن بیماران تعیین و شناسایی کنند. جرد گفت حتی پس از بهبودی بیماران کووید-19، آن ها می‌توانند اثرات طولانی مدتی از چنین صدمات قلبی داشته باشند. اشکال مختلفی از صدمات قلبی که بعد از از بین رفتن عفونت ویروسی نیز اثرگذار هستند. با این وجود، این امر می‌تواند موج دیگری از مطالبات گسترده مراقبت های بهداشتی را پس از نزول این بیماری بخواهد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (4)

  1. شاید دستاورد دیگری در نتیجه این بحران باشد .

  1. به فرد دیگر شد این بیماری نیز باعث گشوده شدن تازه هایی در علم پزشکی خواهد شد . برگزاری کلاس های آنلاین که باعث صرفه جویی در زمان و انرژی می شود نیز

  1. مثبتی در پیشرفت علوم مختلف از جمله پزشکی و تکنولوژی داشته باشد . همانگونه که جنگ جهانی دوم باعث کشف داروی بسیار و همچنین محقق ساختن انتقال خون از فردی

  1. جدای از آسیب های شدیدی که ویروس کووید 19 بر سلامتی روحی و جسمی افراد دارد ، اما به نظر می رسد این بیماری نیز همانند دیگر بحران های عظیم تاریخ اثرات

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید