جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

محل کار خود را برای مواجهه با کووید - 19 آماده کنید

author منتشر کننده
بدون نظر 7 0
محل کار خود را برای مواجهه با کووید - 19 آماده کنید

در ژانویه سال 2020، سازمان جهانی بهداشت (WHO)، به دلیل شیوع ویروس کرونا جدید در استان هوبئی چین اعلام وضعیت اضطراری جهانی کرد. با وجود اقدامات WHO و مقامات بهداشت عمومی سراسر جهان، موفقیت در طولانی مدت تضمینی در برابر عدم شیوع دوباره این بیماری نیست. اگر بخواهیم جلوی شیوع این بیماری را بگیریم، تمام بخش های جامعه ما، از جمله مشاغل و کارفرمایان، باید نقشی داشته باشند اگر بخواهیم این بیماری را کنترل کنیم. در واقع شاید نیاز باشد جهان برای مدت طولانی سبک زندگی و کار خود را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا می تواند تا دو برابر فاصله ایمن سفر کند و 30 دقیقه در هوا بماند

کووید-19 چگونه گسترش می‌یابد؟

وقتی شخص دارای کووید-19 سرفه یا بازدم می‌کند، قطرات مایع آلوده را آزاد می‌کند. بیشتر این قطرات روی سطوح و اشیاء اطراف مانند میز یا تلفن قرار می‌گیرند. افراد می‌توانند به این بیماری با دست زدن به سطوح یا اشیاء آلوده و سپس لمس کردن چشم، بینی یا دهان مبتلا شوند. البته اگر در یک متری فرد مبتلا قرار گرفته باشند. به عبارت دیگر، کووید-19 به شکلی مشابه آنفولانزا گسترش می‌یابد. بیشتر افراد آلوده به کووید- 19 علائم خفیفی را تجربه می‌کنند و بهبود می‌یابند. به هر حال، برخی از آن ها به مراتب بیماری شدید تری را تجربه می‌کنند و ممکن است نیاز به مراقبت در بیمارستان داشته باشند. خطر بیماری شدید با افزایش سن افزایش می‌یابد: به نظر می‌رسد افراد بالای 40 سال نسبت به افراد زیر 40 سال آسیب پذیرتر هستند. افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و افرادی که دارای بیماری هایی مانند دیابت، بیماری های قلبی و ریوی هستند نیز در معرض ابتلا به بیماری های شدید قرار دارند. این نوشته در سه بخش به مسایل ایمنی لازم در محیط کار اشاره می کند.

1. راه هایی ساده برای جلوگیری از شیوع کووید-19 در محل کارتان

اقدام های کم هزینه زیر از شیوع عفونت ها (همانند سرماخوردگی و آنفولانزا) در محل کارتان جلوگیری و از مشتریان، پیمانکاران و کارمندانتان محافظت می‌کند. کارفرمایان باید همین حالا نسبت به انجام این کارها اقدام کنند، حتی اگر کووید- 19 هنوز وارد مجموعه هایی که در آن فعالیت می‌کنند نشده است. این اقدام ها می‌توانند تعداد روزهای کاری ای که به دلیل بیماری از دست می‌رود را کاهش دهند و اگر کووید- 19 به محل کارتان آمد شیوع آن را متوقف کنند یا کاهش دهند.

- خاطر جمع شوید که محل کارتان تمیز و بهداشتی است. لازم است که سطوحی مثل میزهای کار و اشیایی مثل کیبورد و تلفن مدام با مواد ضدعفونی کننده پاک شوند. چرا؟ چون آلودگی سطوحی که کارمندان و مشتریان لمس می‌کنند یکی از راه های اصلی شیوع کووید- 19 است.

- کارمندان، پیمانکاران و مشتریان را مدام ترغیب کنید که دستان خود را بشویند. در جاهای مختلف محل کارتان، طوری که به چشم بیاید تعدادی مایع ضدعفونی کننده دست قرار دهید. دقت کنید که در صورت تمام شدن سریع جایگزین شوند. شستشوی دست ها را با پوسترهایی تبلیغ کنید. اقدام های دیگری هم برای انتقال این پیام انجام دهید، مثلاً صحبتی کوتاه پیش از شروع جلسات، قرار دادن اطلاعات روی پلتفورم های کاری، توضیحات مسئول منابع انسانی هم می‌تواند به تبلیغ شستن مرتب دست ها کمک کند. مطمئن شوید که کارمندان، پیمانکاران و مشتریان دسترسی کافی به جاهایی که می‌توانند دستان خود را با آب و صابون بشویند دارند. چرا؟ چون شستشو [با آب و صابون] ویروس روی دستان را از بین می‌برد و از شیوع کووید- 19 جلوگیری می‌کند.

- بهداشت تنفسی را در محل کارتان گسترش دهید. برای تبلیغ بهداشت تنفسی از پوستر استفاده کنید. اقدام های دیگری هم برای این امر ترتیب دهید، مثلاً پیش از شروع جلسات توضیحی مختصر درباره بهداشت تنفسی بدهید یا بر روی پلتفورم های کاری خود اطلاعات مرتبط قرار دهید یا حتی از مسئول منابع انسانی بخواهید که به افراد در این زمینه راهنمایی هایی ارائه دهد. خاطر جمع شوید برای کسانی که آبریزش بینی دارند یا سرفه می‌کنند ماسک یا دستمال کاغذی و نیز سطل زباله دردار برای دفع آن ها در محل کارتان موجود است. چرا؟ چون بهداشت تنفسی از شیوع کووید- 19 جلوگیری می‌کند.

- به کارمندان، پیمانکاران و مشتریان خود توصیه کنید که حتی اگر کمی سرفه می‌کنند یا تب خفیف دارند ( 37.3 درجه یا بیشتر) لازم است در خانه بمانند. آن ها همچنین در صورتی که دارویی مصرف می‌کنند که ممکن است نشانه های عفونت را از بین ببرد باید در خانه بمانند (یا از خانه کار کنند). مدام این پیام را گوشزد کنید که حتی اگر نشانه های خفیف کووید- 19 دارند هم باید حتماً در خانه بمانند. از پوسترهایی که چنین پیامی می‌دهند استفاده کنید. به علاوه از روش های دیگری که در فضای کاری شما مرسوم است نیز برای رساندن این پیام استفاده کنید. مطمئن شوید که می‌توانید این زمان مرخصی را به عنوان مرخصی استعلاجی در نظر بگیرید و این موضوع را به کارمندان خود اطلاع دهید.

2. چگونه خطر ابتلا به کووید-19 را هنگام برگزاری جلسات و رویدادها مدیریت کنیم

چرا کارفرمایان و مسئولان برگزاری رویدادها باید به کووید- 19 توجه نشان دهند؟ زیرا:

- این خطر وجود دارد که افراد شرکت کننده در جلسه یا رویداد ناخواسته ویروس کووید- 19 را با خود به محل برگزاری بیاورند و دیگران هم بی آنکه بدانند در معرض کووید- 19 قرار گیرند.

- هرچند کووید-19 برای بیشتر افراد به صورت یک بیماری خفیف بروز پیدا می‌کند اما می‌تواند منجر به بیماری شدید بعضی از افراد شود. تقریباً از هر 5 نفر 1 نفر نیاز به مراقبت بیمارستانی پیدا می‌کند.

بیشتر بحوانید: ویروس کرونا و راه های مبارزه با این ویروس

ملاحظات بسیار مهم برای جلوگیری از یا کاهش خطر کووید- 19

پیش از جلسات و رویدادها

- از مسئولان محل برگزاری جلسه یا رویداد راهنمایی بگیرید و توصیه هایشان را دنبال کنید.

- یک برنامه آماده سازی برای جلوگیری از سرایت بیماری در جلسه یا رویداد خود آماده کنید. بررسی کنید که به جلسه یا رویداد رودررو نیازی هست یا نه. شاید بتوان آن را با یک جلسه تلفنی یا جلسه و رویداد آنلاین جایگزین کرد. شاید بتوان به نحوی تعداد شرکت کنندگان را کاهش داد. از پیش، از مسئولان مراقبت های بهداشتی تأییدیه اطلاعات و کانال های ارتباطی را بگیرید. از پیش، به میزان کافی اجناس و تدارکاتی مانند دستمال کاغذی و ضدعفونی کننده دست تهیه کنید. برای افرادی که علائم تنفسی دارند ماسک های جراحی آماده داشته باشید. از پیش، شرکت کنندگان را آگاه کنید که اگر هر گونه علائمی دارند یا حس می‌کنند که حالشان خوب نیست نباید شرکت کنند. خاطر جمع شوید که تمام برگزارکننده ها، شرکت کننده ها، سرویس دهنده ها و مهمان های رویداد اطلاعات تماس خود را در اختیار بگذارند: شماره موبایل، آدرس ایمیل و محل اقامت. شفاف توضیح دهید که در صورت نیاز اطلاعاتشان را در اختیار مسئولان بهداشت عمومی قرار می‌دهید و اگر کسی با این شرط موافق نباشد نباید در این رویداد یا جلسه شرکت کند.

- برای این موقعیت که کسی در طول جلسه یا در مدت رویداد با علائم کووید- 19 مانند سرفه خشک، تب، احساس ضعف، بیمار شد یک «برنامه پاسخ» تهیه کنید و بر سر آن به توافق برسید. این برنامه باید دستکم دربرگیرنده موارد زیر باشد:

برای کسی که احساس ناخوشی می‌کند یا علائمی دارد اتاق یا فضایی را تعبیه کنید که بتواند در آن ایزوله شود. برنامه ای داشته باشید برای شیوه انتقال فرد از محل شما به یک تسهیلات بهداشتی. بررسی کنید در صورتی که آزمایش کووید- 19 یکی از شرکت کنندگان، کارکنان یا خدماتی ها در حین جلسه (یا رویداد) یا پس از آن مثبت اعلام شد چه باید کرد. از پیش، بر سر این برنامه با واحد بهداشت یا تأمین کنندگان مراقبت های بهداشتی خود به توافق برسید.

در حین جلسه یا رویداد

- درباره اقدام هایی که برگزارکننده ها انجام می‌دهند تا این رویداد یا جلسه برای شرکت کننده ها امن باشد ترجیحاً در دو حالت شفاهی و مکتوب اطلاعات یا توضیحات مختصری ارائه دهید. اعتماد ایجاد کنید. مثلاً برای باز کردن سر صحبت در جلسه تمرین کنید که چه راه هایی برای خوشامدگویی بدون دست دادن و لمس کردن وجود دارد. شرکت کننده ها را ترغیب کنید که طی جلسه یا رویداد مرتب دست های خود را [با آب و صابون] شستشو دهند یا مداوم از الکل برای ضدعفونی دست های خود استفاده کنند. شرکت کننده ها را تشویق کنید که موقع سرفه یا عطسه آرنج خود را خم کنند و دهان و بینی خود را با آن بپوشانند. همچنین دستمال کاغذی و سطل زباله در دار برای دفع دستمال استفاده شده مهیا کنید. یک شماره تماس یا شماره خط تلفن ویژه برای شرکت کننده ها فراهم کنید که در صورت نیاز به راهنمایی یا دریافت اطلاعات با آن تماس بگیرند.

- در جای‌جای محل برگزاری جلسه یا رویداد مایع های ضدعفونی کننده تعبیه کنید.

- در صورتی که فضا هست صندلی ها را طوری بچینید که دستکم 1 متر فاصله داشته باشند.

- در هر زمان ممکن پنجره ها و درها را باز کنید تا خاطر جمع شوید که محل برگزاری تهویه مناسبی دارد.

- هر کس احساس ناخوشی کرد از برنامه آماده سازیتان استفاده کنید یا با خط تلفن ویژه تماس بگیرید. بسته به موقعیت محل برگزاری فرد را در اتاق ایزوله قرار دهید. در صورت نیاز به اینکه فرد به خانه رود یا به تسهیلاتی برای تست کووید- 19 مراجعه کند به او یک ماسک ارائه دهید.

- از تمامی شرکت کننده ها برای همکاریشان در شرایط پیش آمده تشکر کنید.

بعد از جلسه (یا رویداد)

- دستکم به مدت یکماه از اسامی و اطلاعات تماس شرکت کننده ها نگهداری کنید. این امر به مسئولان بهداشت کمک می‌کند که در صورت بیمار شدن یک یا تعدادی از شرکت کننده ها در فاصله زمانی اندک بعد از جلسه یا رویداد بتوانند افرادی که احتمالاً در معرض کووید- 19 قرار گرفته اند را ردیابی کنند.

- اگر فردی در جلسه یا رویداد به دلیل مشکوک بودن به کووید- 19 ایزوله شد، برگزارکننده موظف است به شرکت کننده ها اطلاع رسانی کند. باید آن ها را راهنمایی کرد که به مدت 14 روز گوش به زنگ علائم باشند و دو بار هم در روز دمای بدن خود را اندازه گیری کنند.

- در صورتی که حتی سرفه خفیف یا تبی با درجه پایین دارند (یعنی دمای 37.3 سانتیگراد یا بیشتر) باید در خانه بمانند و خود را ایزوله کنند. این یعنی از تماس نزدیک (کمتر از 1 متر) با دیگر افراد، از جمله اعضای خانواده شان بپرهیزند. همچنین لازم است که با مرکز مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرند و اطلاعات سفر و علائم خود را به آن ها گزارش دهند.

- از تمامی شرکت کننده ها برای همکاریشان در شرایط پیش آمده تشکر کنید.

کووید-19

3. ملاحظات لازم در رابطه با کووید-19 هنگام سفرهای کاری

پیش از سفر

- خاطر جمع شوید که سازمان شما و کارمندانش از اخبار مناطق شیوع کووید- 19 مطلع هستند.

- سازمان شما باید مزایا و خطرات مرتبط با برنامه سفر پیشرو را مطابق با آخرین به روز رسانی های اطلاعات ارزیابی کند.

- از فرستادن کارمندانی که در صورت درگیر شدن به بیماری پر خطرتر هستند (کارمندان مسن تر و کسانی که مشکل سلامتی مانند دیابت، یا بیماری های قلبی و ریوی دارند) به مناطقی شیوع کووید- ۱9 اجتناب کنید.

- خاطر جمع شوید یک فرد حرفه ای اطلاعات لازم را به افرادی که بناست به جایی سفر کنند که کووید- 19 در آن شیوع دارد ارائه میدهد.

- به کارمندانی که قصد سفر دارند یک مایع ضدعفونی کننده دست کوچک بدهید. این کار امکان شستشوی مرتب دست ها را تسهیل می‌کند.

حین سفر

- کارمندان را ترغیب کنید که دست های خود را مرتب [با آب و صابون یا مایع ضدعفونی کننده] بشویند و از افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند دستکم 1 متر فاصله بگیرند.

- خاطر جمع شوید که کارمندان در طول سفر میدانند که در صورت بیمار شدن چه کنند و با چه کسی تماس بگیرند.

- مطمئن شوید که کارمندانتان طبق دستورات مسئولان محلی و هر گونه محدودیت سفر، تردد یا حضور در گردهمایی ها در جایی که سفر می‌کنند عمل می‌کنند.

کووید-19

هنگامی که شما یا کارمندتان از سفر بر می‌گردید

- کارمندانی که از سفر به جاهایی که کووید- 19 شیوع دارد برگشته اند باید به مدت 14 روز خود را برای علائم بیماری تحت نظر داشته باشند و روزی 2۲ بار هم دمای بدن خود را اندازه گیری کنند.

- در صورتی که حتی سرفه خفیف یا تبی با درجه پایین دارند (یعنی دمای 37.3 سانتیگراد یا بیشتر) باید در خانه بمانند و خود را ایزوله کنند. این یعنی از تماس نزدیک (کمتر از 1 متر) با دیگر افراد، از جمله اعضای خانواده شان بپرهیزند. همچنین لازم است که با مرکز مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرند و اطلاعات سفر و علائم خود را به آن ها گزارش دهند.

به خاطر داشته باشد:

اکنون زمان آماده شدن برای کووید- 19 است. اقدام های احتیاطی ساده و برنامه ریزی می‌تواند تغییرات بزرگی ایجاد کند. اقدام فوری می‌تواند به محافظت از کارمندان و کسب وکارتان کمک کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید