جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

ویروس کرونا می تواند تا دو برابر فاصله ایمن سفر کند و 30 دقیقه در هوا بماند

author منتشر کننده
نظرات (3) 8 0
ویروس کرونا می تواند تا دو برابر فاصله ایمن سفر کند و 30 دقیقه در هوا بماند

مقامات به مردم توصیه می‌کنند که 1-2 متر از هم فاصله بگیرند، اما محققان چینی دریافتند که مسافر اتوبوسی که دیگر مسافران را آلوده کرده بود؛ تا 4.5 متر با آن ها فاصله داشته است. دانشمندان در پس این تحقیق می گویند که این تحقیق، همچنین اهمیت پوشیدن ماسک های صورت را به دلیل طولانی بودن مدت زمان ماندگاری این ویروس در حمل و نقل عمومی را برجسته می‌کند.

- توجه: مطالعه در مركز این مقاله در مورد انتقال كرونا ویروس، در روز سه شنبه توسط مجله طب پیشگیری عملی بدون بیان دلیلی پس گرفته شد. اما مجله صبح چین جنوبی، به نویسندگان این مقاله دست پیدا کرد و مقاله را به صورت به روز شده منتشر کرد.

بیشتر بخوانید:‌ ویروس کرونا و راه های مبارزه با این ویروس

یافته ای جدید در مورد ویروس کرونا با بررسی مسافران یک اتوبوس

براساس مطالعه تیمی از اپیدمیولوژیست های دولت چین، ویروس کرونا که باعث بیماری کووید-19(Covid-19) می شود، حداقل 30 دقیقه می تواند در هوا بماند و تا 4.5 متر سفر کند - بیشتر از "مسافت ایمن "که توسط مقامات بهداشتی در سراسر جهان توصیه شده است. محققان همچنین دریافتند که این ویروس می تواند روزها بر روی سطحی که قطرات تنفسی در آن قرار دارد دوام بیاورد. این موضوع خطر انتقال را افزایش می‌دهد؛ اگر افراد غیر مشکوک، آن را لمس کنند و سپس به صورت خود بمالند.

 مدت زمان ماندگاری آن روی سطح به عواملی مانند دما و نوع سطح بستگی دارد. به عنوان مثال در دمای حدود 37 درجه سانتی گراد (95 درجه فارنهایت)، می‌تواند دو تا سه روز بر روی شیشه، پارچه، فلز، پلاستیک یا کاغذ زنده بماند. این یافته ها، از سوی گروهی از محققان رسمی استان هونان که در مورد یک مورد خوشه ای تحقیق می‌کنند، توصیه های مقامات بهداشتی در سراسر جهان را به چالش میکشد که مردم باید در "فاصله ایمن" از یک تا دو متر (سه تا شش و نیم پا) از هم فاصله بگیرند.

کار آن ها بر اساس یک مورد شیوع محلی در 22 ژانویه در اوج فصل سفر برای سال جدید انجام شد. یک مسافر به نام "A"، سوار اتوبوس شد و در ردیف دوم از پشت مستقر شد. این مسافر قبل از آن زمان احساس بیماری می کرد، اما این موضوع قبل از آن بود که دولت چین شیوع کرونا ویروس را به عنوان یک بحران ملی اعلام کند، بنابراین نه مسافر "A" و نه بیشتر مسافران یا راننده آن اتوبوس با 48 صندلی، ماسک نپوشیده بودند. در واقع دولت چین درخواست نصب دوربین های تلویزیونی مدار بسته را بر روی تمام اتوبوس های به مقصد مسافتی طولانی داد، چرا که فیلم های ارزشمندی را برای محققان فراهم کردند تا بالاخره شیوع ویروس در این اتوبوس که پنجره های آن همه بسته بود؛ را نیز بازسازی کنند.

ویروس کرونا

می‌توان تأیید کرد که در یک محیط بسته با تهویه هوا مطبوع، فاصله انتقال ویروس کرونا جدید از مسافت ایمن رایج شناخته شده، فراتر خواهد رفت. محققان روز جمعه گذشته در مقاله ای که در مجله طب پیشگیری عملی منتشر شده بود، این مطلب را ذکر کردند. در این مقاله همچنین خطر اینکه ویروس می‌تواند شناور بماند، حتی پس از خارج شدن ناقل آن از اتوبوس، برجسته شده است. دانشمندان هم چنین هشدار دادند كه ویروس کرونا می‌تواند بیش از پنج روز در مدفوع انسان یا مایعات بدن زنده بماند. آن ها گفتند که این مطالعه اهمیت شستشوی دست ها و پوشیدن ماسک های صورت را در اماکن عمومی اثبات می‌کند؛ زیرا ویروس می‌تواند در هوای دارای ذرات قطرات ریز حامل ویروس، باقی بماند. آن ها افزودند که توصیه ما این است كه در هر صورت، از ماسك صورت (به خصوص در اتوبوس های عمومی) استفاده كنید.

هو شیکسونگ، نویسنده اصلی این تحقیق که برای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های استان هونان کار می‌کند، گفت: فیلم های دوربین امنیتی نشان می‌دهند که بیمار "A" در طول چهار ساعت سفر با دیگران هیچ تعاملی نداشته است. اما تا زمان متوقف شدن اتوبوس در شهر بعدی، این ویروس قبلا از طرف فرد ناقل به هفت مسافر دیگر جهش پیدا کرده بود. این افراد نه تنها افرادی بودند که نسبتاً نزدیک به "بیمار صفر"  (اولین بیمار ناقل ویروس کرونا) نشسته بودند، بلکه یک جفت از قربانیان، شش ردیف از او - تقریباً 4.5 متر - فاصله داشتند. تست همه آن ها بعداً مثبت شد، از جمله یك مسافر كه هیچ علامتی از بیماری نشان نداد.

پس از عزیمت این مسافران، گروه دیگری حدود 30 دقیقه بعد سوار اتوبوس شدند. یک مسافر که در ردیف جلو در طرف دیگر راهرو نشسته بود نیز آلوده شد. هو گفت: این بیمار که ماسکی نداشت، احتمالاً هوای معلق (آئروسل) یا ذرات ریزی را که توسط مسافران آلوده از گروه قبلی بازدم شده بودند، استنشاق کرده بوده است. آئروسل ها ذره هایی سبک وزن هستند که از قطرات ریز مایعات بدن تشکیل می‌شوند.

دلیل احتمالی این است که در یک فضای کاملاً محصور، جریان هوا به طور عمده توسط هوای گرم ناشی از تهویه هوا هدایت می شود. افزایش هوای گرم می‌تواند قطرات ویروس را به مسافت بیشتری منتقل کند. پس از پیاده شدن از اتوبوس اول، ناقلان اولیه سوار مینی بوس دیگری شدند و برای ساعتی دیگر سفر کردند. این ویروس به دو سرنشین دیگر نیز جهش كرد كه یكی از آن ها نیز در فاصله 4.5 متر از بیمار "A" نشسته بود. تا پایان یافتن مطالعه در اواسط فوریه، بیمار "A" حداقل 13 نفر را آلوده كرد.

به طور کلی اعتقاد بر این است كه انتقال هوابرد (ایر بورن) ویروس عامل کووید - 19 محدود است زیرا قطرات ریز تولید شده توسط بیماران به سرعت به زمین فرود می آیند. این عقیده باعث شده است تا مقامات بهداشت چینی پیشنهاد کنند که مردم باید یک متر از هم در سطح عمومی فاصله داشته باشند و مراکز کنترل بیماری ایالات متحده مسافت ایمن شش فوت (حدود 1.8 متر) را توصیه می کنند.

محققان همچنین دریافتند که هیچکدام از سرنشینان این دو اتوبوس که ماسک صورت استفاده کرده بودند، آلوده نشدند. آن ها گفتند كه تصمیم مبنی بر درخواست از مردم برای پوشیدن ماسك صورت در ملاء عام، مورد تایید آن ها است. آن ها ادامه داد: "هنگام سوار شدن در وسایل نقلیه عمومی بسته تر مانند مترو، ماشین، هواپیما و غیره، شما در باید تمام مدت حضورتان ماسک بپوشید و در عین حال تماس بین دستان و اماکن عمومی را به حداقل برسانید و از لمس صورت خود قبل از تمیز کردن دستانتان خودداری کنید."محققان همچنین بهبود بهداشت در حمل و نقل عمومی و تنظیم تهویه هوا برای به حداكثر تأمین رساندن حجم هوای تازه را پیشنهاد كردند. آن ها همچنین گفتند که فضای داخلی حمل و نقل و مکان های عمومی باید یک یا دو بار در روز، به خصوص پس از ورود مسافران به ترمینال مسافربری، تمیز و ضد عفونی شوند.

بیشتر بخوانید: چگونه از اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا کم کنیم؟

ابهامات وارده به یافته های جدید این تحقیق در مورد ویروس کرونا

یک پزشک در پکن درگیر در تشخیص و معالجه بیماران مبتلا به کووید - 19 گفت: این تحقیق برخی از سؤالات را بی جواب گذاشته است و هنوز ابهاماتی در رابطه با آن وجود دارد. به عنوان مثال، به چه دلیل مسافرانی که بلافاصله در کنار افراد ناقل نشسته اند، آلوده نبودند، اگرچه که بیشترین میزان و احتمال مواجهه با آئروسل های حامل بیماری را داشته اند. وی گفت: "دانش ما در مورد انتقال این ویروس هنوز محدود است."

در کنار این مطلب، یک مقام ارشد سازمان بهداشت جهانی، در جریان کنفرانس خبری این نهاد گفت: بر پایه مطالعات موجود، اکثر موارد انتقال ویروس کرونا به عنوان عامل بیماری کووید - 19 از طریق افرادی صورت گرفته است که علائم بیماری را نشان داده بودند و ناقل بدون علامت نبوده اند. مدیر برنامه اپیدمیولوژی سازمان بهداست جهانی نیز در همین رابطه بر این موضوع تاکید کرد.

از طرفی، ذرات انتقال یافته از عطسه و سرفه بیماران، به صورت آئروسل و دراپلت (قطره) است و این گونه ذرات معمولا در محیط بسته و بدون تهویه تا فاصله 6 تا 8 متر و به مدت 10 دقیقه منتشر می‌شوند. همان طور که در بالا هم ذکر شد، احتمال انتقال ویروس کرونا به صورت هوابرد بسیار محدود است و بنابراین مدت ماندگاری آن در هوا هم پس از عطسه و سرفه در حدود 30 دقیقه نخواهد بود و بسیار کمتر در حدود 10 دقیقه خواهد بود. در نتیجه، به طور کلی، در آلوده کردن مسافران تا فاصله 4.5 متر نمی توان ابهامی داشت، اما اینکه ویروس انتقال یافته از عطسه و سرفه فرد A تا 30 دقیقه در هوا می تواند بماند، مورد ابهام است. زیرا ممکن است فرد بعدی که 30 دقیقه بعد سوار آن اتوبوس شده است، خودش از قبل بیمار بوده باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (3)

  1. بله ذرات معلق درهوا مشکل اصلی درمورد این ویروس منحوس است امیدواریم باگرم شدن هوا رشد وتکثیرش متوقف شود

  1. امیدوارم هرچه زودتر از بین بره این ویروس تا کسب و کارها دوباره راه بیفتند. جالب بود

    1. البته همه امیدواریم که زودتر کارهای اقتصادی دوباره رونق بگیر رشد اقتصادی امسال اسیا متاسفانه صفر بود.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید