جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه از اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا کم کنیم؟

author منتشر کننده
نظرات (1) 6 0
چگونه از اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا کم کنیم؟

این روزها با تب داغ اخبار کرونایی خیلی از افراد با اضطراب ناشی از این ویروس مواجه شده اند. بیماری ای که ناشی از رشد و سرایت ویروسی به نام کوئید 19 است که ابتدا در شهر ووهان چین منتشر و طی کمتر از 2 ماه تقریبا به سراسر جهان سرایت کرده است.این ویروس که علائمی شبیه سرماخوردگی و آنفولانزا دارد در بدترین حالت ممکن منجر به فوت قربانی خود می شود.دقیقا مبتلایان به آن سرانجامی مشابه سرانجام مبتلایان به ویروس آنفولانزا در بحرانی ترین شکل ممکن  دارند. اما آنچه بیش از اندازه موجب استرس و اضطراب افراد در جوامع  مختلف شده، قدرت سرایت آن است.

ویروس کرونا

کرونا چیست؟

کرونا ویروسی ناشناخته و جدید نیست و جالب است بدانید این ویروس از اوایل قرن 21 هربار با شکل ها و نام های مختلفی در برخی کشورها بروز کرده است.در تازه ترین آمارهای منتشر شده از سوی دانشمندان این ویروس در سال 2002 با نام سارس و درسال 2012 یعنی به فاصله 10 سال با نام مرس در خیلی از کشورهای جهان سرایت کرده است. کرونا در ماه دسامبر 2020 ابتدا در ووهان چین تمام حواس جهان را به خود معطوف کرد. این ویروس به سرعت در کشور چین با جمعیتی میلیاردی شیوع پیدا کرد به طوری که مقامات این کشور شهر ووهان را به حالت قرنطینه درآورند. طبق نظر دانشمندان و متخصصان بیماری های عفونی، این ویروس ابتدا از طریق حیوان به انسان سرایت کرده و از آنجاییکه مردم چین در دنیا به همه چیز خواری معروف هستند، احتمال می‌رود این ویروس از طریق حیوانات و موجودات دریایی که مردم ووهان مصرف می‌کنند به کل جامعه چین سرایت کرده باشد. از آنجاییکه نوع ویروس کرونا منتقل شده به بدن انسان با نوع مسری آن در بدن خفاش ها یکی است دانشمندان احتمال داده اند که این ویروس از خفاش به انسان سرایت کرده است.پیش از این نیز دانشمندان در مورد احتمال ابتلای انسان به ویروس سارس و مرس، خفاش را منبع اصلی انتقال این ویروس عنوان کرده بودند.

حال با این تفاسیر و با توجه به همه گیر بودن این ویروس در جامعه و سرایت آن به تمام کشورها با توجه به اینکه سرعت انتقال آن چندین برابر سایر ویروس های عفونی است متخصصان و پزشکان راه های پیشگیری از مبتلا شدن به آن را به افراد توصیه کرده اند و تنها راه جلوگیری از انتقال این ویروس را، پیشگیری عنوان کرده اند. اما فراتر از روش های پیشگیری از انتقال این ویروس نحوه مواجه روانی با اپیدمی این ویروس خطرناک است. استرس و اضطراب ناشی از امکان ابتلا به بیماری کرونا در جهان به خصوص در ایران موجب شده فضای روانی جامعه با مشکل مواجه شود. وسواس های روانی و اضطراب ها و استرس های مزمن موجب شده خیلی از افراد تحت تاثیر اخبار منتشر شده از آمارهای رو به رشد منابع اطلاعاتی درمورد مبتلایان به بیماری کرونا، زندگی بدون آرامشی را در این روزهای پایان سال سپری کنند. بدین منظور در صددیم تا با ارائه راهکارهای مفید و موثر و تخصصی درجهت کاهش فضای ملتهب و متشنج عمومی، روش های کاهش اضطراب ناشی از کرونا را ارائه دهیم.

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا و راه های مبارزه با این ویروس

روش های موثر در کاهش اضطراب ناشی از کرونا

متخصصان پزشکی روش های زیادی برای کاهش تسری ویروس کرونا به افراد توصیه کرده اند.از جمله رعایت نکات بهداشتی به خصوص بهداشت فردی. اما در کنار این بسیاری از متخصصان روانشناسی معتقدند باید درکنار ارائه راهکارهای بهداشت فردی، راهکارهای روانی نیز ارائه داد. این امر موجب شده چه در فضای رسانه ای و مجازی چه در فضای حقیقی پای روانپزشکان و روانشناسان به بحران ناشی از سرایت ویروس کرونا نیز باز شود.

روانشناسان معتقدند آنچه بیش از همه افراد جامعه را در مواجهه با ویروس کرونا با چالش مواجه کرده است، اضطراب، استرس و ترس ناشی از احتمال مبتلاشدن است. این بحران روانی که خود منبع اصلی تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود موجب مهیا شدن زمینه انتقال و ابتلا به بیماری است. به طوری که طبق گزارش منابع رسمی بیشتر مبتلایان به کرونا، با زمینه های قبلی بیماری هایی مانند نارسایی قلبی و تنفسی بوده اند که این علایم در حالت های اضطراب و استرس به اوج خود می‌رسد.

دراین میان برآنیم تا با ارائه روش های تخصصی، راهکارهایی در جهت کاهش استرس و اضطراب فردی و جمعی در اختیار افراد قرار دهیم. بی شک با رعایت نکات بهداشت فردی و روانی این ویروس طی مدت کوتاهی از حالت اپیدمی و همه گیری خارج شده و شاهد بازگشت دوباره آرامش به جامعه خواهیم بود. آرامشی که در اثر آمار رو به افزایش ابتلا و مرگ و میر مبتلایان به بیماری کرونا درجهان گسسته است؛ با همکاری، همفکری و رعایت نکات بهداشتی توسط افراد جامعه دوباره به فضای جمعی بر می‌گردد.

روش های بهداشتی مقابله با اضطراب ناشی از بیماری کرونا

همانطوری که اشاره شد مهم ترین راه مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از همه گیر شدن آن رعایت نکات بهداشتی است. سلامت جامعه در گرو سلامت فردی است و افراد برای اینکه از سرایت بیماری به هم نوعان و همشهریان خود در امان باشند باید بهداشت فردی را رعایت کنند.

* شستن مرتب دست ها و صورت با محلول آب و صابون یا مواد شوینده مناسب

* استفاده از ماسک مناسب در مکان های عمومی جهت جلوگیری از انتشار ویروس

* عدم روبوسی و دست دادن با افراد حتی با اعضای خانواده به خصوص کودکان

* ضدعفونی کردن وسایل شخصی از جمله گوشی موبایل و...

* ضدعفونی کردن وسایل منزل،اتومبیل و وسایل محل کار

* درصورت داشتن علائم سرماخوردگی مراجعه به پزشک و مراکز درمانی

ویروس کرونا

بیشتر بخوانید: آنچه باید در مورد ویروس ها باید بدانیم

روش های روانی مقابله با اضطراب ناشی از بیماری کرونا

جسم و روان انسان رابطه مستقیمی با هم دارند به طوری که اختلالات ناشی از مسائل روانی بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر گذاشته و موجب بیماری های جسمی می شود.همچنین بیماری های جسمی در صورت مزمن بودن بر روی روان  افراد تاثیر زیادی می‌گذارد. آنچه اهمیت دارد کنترل استرس، اضطراب و ترس ناشی از بیماری جسمی در کوتاه ترین زمان ممکن برای فرد است. کرونا این روزها نه تنها جسم جوامع را درگیر خود کرده بلکه روح و روان افراد را نیز نشانه گرفته است. در خوشبینانه ترین حالت ممکن باید گفت کنترل روح و روان جامعه می‌تواند از شیوع این بیماری به افراد جلوگیری کند. روش هایی وجود دارد که می‌توان از طریق آن افراد را مجاب به کنترل استرس و اضطراب ناشی از شیوع کرونا کرد.

ورزش کنید

طی تحقیقات پزشکان و روانپزشکان، روزانه خداقل 20 دقیقه ورزش علاوه بر اینکه به تناسب اندام کمک می‌کند درجهت کاهش اضطراب و استرس ناشی از کار روزانه نیز موثر است. در این روزهای پرتنش و استرس زا، ورزش به خصوص نرمش های سبک می‌تواند در ایجاد روحیه ای قوی برای مقابله با اضطراب ناشی از شیوع بیماری کرونا موثر باشد. از آنجاییکه به دلیل سرعت شیوع این بیماری، کارشناسان توصیه می‌کنند کمتر در محیط بیرون تردد صورت بگیرد، توصیه می‌شود این تمرینات در منزل و حدالمقدور در حیاط خانه و محیط باز صورت گیرد.

تغذیه مناسب داشته باشید

همانطوری که پزشکان این روزها در رسانه های جمعی توصیه می‌کنند، تغذیه مناسب و سبک به خصوص استفاده از غذاهای رقیق مانند سوپ و انواع آش علاوه بر گرم نگه داشتن بدن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. همچنین مصرف میوه به خصوص مرکبات که سرشار از ویتامین C و املاح ضروری برای بدن هستند، در این ایام توصیه می‌شود. در کنار این برخی دمنوش های گیاهی مانند گل گاو زبان که برای کاهش استرس و اضطراب مفید هستند توصیه می‌شود. بنابر تحقیقات پزشکان از آنجاییکه ویروس کرونا از طریق حیوان به بدن انسان راحت تر منتقل می‌شود، توصیه شده حدالمقدور از مصرف گوشت و غذاهای دریایی در این ایام کاسته شود.

ویروس کرونا

به اخبار منفی توجه نکنید

رسانه ها این روزها حسابی سرشان شلوغ شده به طوری که در هر چند ثانیه یک خبر در مورد بیماری کرونا در جهان مخابره می‌شود. آمارهای رو به فزونی این بیماری در جهان بیش از اینکه جنبه توصیه ای و آگاهی بخشی داشته باشد، موجب استرس، اضطراب و تنش می‌شود. فضای مجازی و رسانه ای جوامع به سرعت در حال مخابره کردن شیوع ویروس کرونا در جهان هستند و این اخبار منفی نه تنها قرنطینه های خانگی را موثر می‌داند بلکه موجب شده کارکرونابران فضای مجازی بیشتر در معرض استرس و اضطراب قرار بگیرند. لذا توصیه می‌شود افراد کمتر سراغ رسانه ها به خصوص فضای مجازی بروند مگر در مواقعی که اخبار رسمی در جهت آگاهی بخشی منتشر می‌شود. پس به اخبار منفی توجه نکنید وسعی کنید از گوشی های موبایلتان کمی بیشتر فاصله بگیرد. به جای آن بیشتر از پیش کتاب بخوانید، فیلم ببینید و با اعضای خانواده صحبت کنید. مطمئنا کسانی که در جمع های خانوادگی حضور دارند نسبت به انانی که به صورت تنها زندگی می‌کنند کمتر در معرض اضطراب، تنش و استرس ناشی از اخبار منفی کرونا هستند.

البته نباید فراموش کرد که این بیماری هم مانند دیگر بیماری های ناشی از ویروس های عفونی زمان محدودی می‌تواند دوام بیاورد پس خوشبین باشید و اعتماد به نفس تان را بالا ببرید. سعی کنید با رعایت نکات بهداشتی در جهت سلامت خودتان گام بردارید ولی مراقب باشید دچار وسواس فکری نشوید، خودتان را درخانه حبس نکنید و حتی گهگاهی برای خرید و پیاده روی به بیرون از منزل بروید.با رعایت کردن توصیه هایی که از منابع موثق و رسمی اعلام می‌شود می‌توان بر استرس و اضطراب ناشی از بیماری کرونا علبه کرد. این روزها داشتن اعتماد به نفس، امید و توکل یکی از غنیمت هایی است که افراد را دربحبوحه آزمایش و تصمیم گیری صحیح قرار می‌دهد پس از این آزمون هم سربلند بیرون بیایید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. به نظرم در کنار احتیاط باید از اضطراب موجود کم کرد و الا بعد از این بحران با انواع اختلالات روانی مواجه خواهیم بود.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید