جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تاثیر انرژی های تجدید پذیر در زندگی آینده

author منتشر کننده
نظرات (2) 10 0
تاثیر انرژی های تجدید پذیر در زندگی آینده

همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم سوخت های فسیلی بر روی کره ی زمین رو به اتمام می‌باشد و در آینده ی نه چندان دوری با منابع خالی از نفت و زغال سنگ رو به رو خواهیم شد. از این رو بسیاری از کشورهای صنعتی جهان در حال خلق راه کارهایی برای بهره برداری از انرژهای تجدید پذیر که به انرژی های پاک نیز معروف هستند، می‌باشند. زمانی که از انرژی های مختلف صحبت می‌کنیم مسلما هدف خود ماهیت انرژی نبوده، بلکه جوانب و طبعاتی که به دنبال خواهد داشت باعث چالش برانگیز بودن این مبحث می‌شود. سوخت های فسیلی را می توان یک اقتصاد تقریبا شکست خورده بنامیم چراکه علاوه بر تجدید ناپذیر بودن آن، در سال اخیر با افت قیمت چشمگیری رو به رو شده است. همچنین در بسیاری از کشورهای پیشرفته به دلیل سختی استخراج و پالایش آن، استفاده از انرژی های تجدید پذیر مقرون به صرفه تر می‌باشد. همچنین طبق آمارهای جهانی انرژهای تجدیدپذیر نسبت اشتغال زایی بیشتری نسبت به سوخت فسیلی داشته اند.

انرژی های تجدید پذیر

بیشتر بخوانید: انرژی جایگزین یک ضرورت برای آینده زمین

تاثیر انرژی های تجدید پذیر در زندگی آینده

انرژی های تجدید پذیر نه تنها در زندگی آینده بشر تاثیر گذار خواهد بود بلکه وجود زندگی در آینده برای انسان ها در گرو انرژی های تجدید پذیر می‌باشد. با توجه به مشکلات فراوان زیست محیطی که سوخت های فسیلی به همراه دارند: از جمله آلودگی هوا و بیماری های بسیاری که به واسطه مصرف بی رویه آن برای تمام موجودات زنده به ارمغان آورده، در صورت ادامه‌ی آن هیچ آینده ای برای بشر وجود نخواهد داشت. در واقع اگر همه ی ما علاقمند به ادامه‌ی حیات بر روی کره ی زمین هستیم چاره ای جزء روی آوردن به استفاده از انرژی های پاک نخواهیم داشت. اینکه انرژی های تجدید پذیر تاثیرات مثبتی در زندگی آینده همه ساکنین زمین می‌گذارد هیچ شکی نخواهد بود و فارغ از بعد معنوی و سلامتی که به دنبال دارد، به لحاظ اقتصادی نیز قابلیت سرمایه گذاری بسیار بالایی دارد.

انرژی های تجدید پذیر و نوآوری های بشر

به طور قطع زمانیکه یک محصول جدید به دنیا عرضه و معرفی می‌شود در پی آن نوآوری و اختراعات بسیاری را شاهد خواهیم بود. و در پی این موضوع اقتصاد جامعه رونق فراوانی خواهد داشت که می تواند درصد بسیار چشمگیری باعث کاهش نرخ بیکاری شود. به عنوان مثال یکی از انرژی های تجدید پذیر که در ایران سرمایه گذاری فراوانی بر روی آن شده است، انرژی باد می باشد. انرژی باد جزء انرژی هایی می‌باشد که در مناطق خاصی از کشور که بادهای آن به بادهای 120 روزه معروف هستند، وجود داشته و دولت سرمایه گذاری زیادی بر روی آن داشته. اما خب ممکن است این سوال مطرح شود که چگونه از نرخ بیکاری کاسته می‌شود؟ برای یافتن پاسخ مناسب باید کمی جزئی تر به موضوع بنگریم. زمانیکه می خواهیم از انرژی باد یک منطقه استفاده کنیم احتیاج به توربین های بادی بسیار زیادی داریم که برای تهیه آن احتیاج به خط تولید می‌باشد. در نتیجه تنها ساخت و نصب این توربین ها به تنهایی می‌تواند کارگران و مهندسان زیادی را صاحب شغل و درآمد کند.

آینده انرژی های تجدید پذیر و سوخت های فسیلی

انرژی های تجدید پذیر تنها آینده ای می‌باشد که بشر می تواند برای ادامه ی زندگی به آن تکیه کند. سوخت های فسیلی آینده ی چندان قابل توجهی نخواهند داشت و شاید تنها در مصارف صنعت و دارو از آن استفاده بشود اما در بحث تامین سوخت هیچ آینده ی درخشانی در انتظار نخواهد داشت. یکی از نیازهای مبرم بشر در آینده احتیاج به تولید برق در کوتاه ترین زمان و با بیشترین کمیت ممکن می‌باشد. در آینده هر چیزی که امروزه با نفت و سوخت های فسیلی کار می‌کند چاره ای جزء الکتریکی شدن نداشته و این نیازمند تولید برق در سطح بسیار گسترده و فراوانی می‌باشد. به همین منظور شاید در آینده شاهد آن باشیم که از هر پدیده‌ی طبیعی تولید برق و انرژی پاک کنیم. همین حالا مهندسان سعی می‌کنند از انرژی جزر و مد دریاها تولید برق کنند و یا شاهد آن هستیم که بسیاری از کشورها از ظرفیت بالای بیابان های خود بهره جسته و از انرژی خورشیدی به تولید برق می پردازند و با تولید این انرژی در سطح گسترده تقریبا بی نیاز از سوخت های فسیلی می‌باشند.

بیشتر بخوانید: رویکردهای معماری پایدار چیست؟

چند نمونه از انرژی های تجدید پذیر در فناوری

همانطور که قبلا اشاره شد با حذف اجباری سوخت های فسیلی نیاز بشر به تولید انرژی های پاک چندین برابر خواهد شد و چاره ای جزء ابداع روش های مختلف برای تولید انرژی های پاک نخواهیم داشت. با گذشت زمان و اتمام سوخت های فسیلی صنعت هایی که با این سوخت ها فعالیت می‌کردند، چاره ای ندارند جزء اینکه فناوری های خود را به روز رسانی کرده و از انرژی های تجدید پذیر استفاده کنند و غیر از این راهی جزء حذف شدن و ورشکستگی کامل نخواهند داشت.

از جمله فناوری هایی که به واسطه انرژی های تجدید پذیر فعالیت می کنند، توربین های آبی هستند. همانطور که مستحضر هستید امواج دریا به نوعی دارای انرژی مکانیکی هستند که توسط این توربین های آبی می‌تواند به برق مصرفی صدها هزار خانواده تبدیل شود.

خودروهای الکتریکی یکی دیگر از فناوری های نوینی می باشد که می تواند جایگزین مناسبی برای حمل و نقل سنتی امروزه باشد که علاوه بر سهولت حمل و نقل مانع از آلودگی هوا خواهد شد. اما خودروهای الکتریکی حال حاضر به لحاظ قدرت موتور نتوانسته اند پا جای خودروهای گازوئیلی بگذارند. البته کمپانی های زیادی مشغول طراحی خودروهای برقی که با افزایش قدرت موتور همراه باشند، هستند. خودروهای الکتریکی مانند بسیاری از دیگر قطعات الکترونیکی نیازمند باطری و شارژ مجدد باتری پس از چندین دفعه استفاده می باشند. به عنوان مثال آخرین خودروی الکتریکی که توسط کمپانی تسلا در سال 2018 وارد بازار شد، هر بار شارژ باتری توانایی پیمودن مسافت 500 کیلومتر را داشت و امید است در آینده این رقم افزایش چشمگیری داشته باشد. احتمالا به زودی شاهد آن خواهیم بود که به جای ایستگاه های پمپ بنزین، دکل های مخصوص شارژ ماشین جایگزین خواهند شد.

یکی دیگر از انرژی های تجدید پذیر، انرژی خورشیدی می‌باشد که به جرعت می‌توان گفت یکی از بهترین انرژی های تجدید پذیر می باشد. از دلایلی که می توان انرژی خورشید را جزء بهترین ها دانست، سهل الوصول بودن آن می‌باشد. تقریبا در همه ی کشورها از نعمت آفتاب چه کم یا چه زیاد برخوردار می باشند و صنعت و فناوری که برای استفاده از این نعمت بی پایان وجود دارد نسبت به سایر انرژی های تجدید پذیر ارزان قیمت تر می باشد. تقریبا در هر کجای نقطه از زمین که باشید با نصب چند عدد سلول فتوولتاییک به راحتی می‌توانید برق مورد نیاز خود را تولید کنید و از این انرژی پاک و ارزان قیمت نهایت استفاده را ببرید. بحث انرژی خورشیدی و سلول های فتوولتاییک یکی از موضوعات روز دنیا می باشد که با گذشت زمان طرفداران زیادی را به خود جذب کرده و البته قابل ذکر می باشد که میزان سختی کار نیز در جذب مخاطبان بی تاثیر نبوده است. آسانی کار با سلول های فتوولتاییک نسبت به سایر انرژی هایی مانند انرژی هسته ای می تواند بسیار مسمر ثمر باشد.

چرا که از لحاظ صرفه اقتصادی می توان انرژی هسته ای را مقدم بر انرژی خورشید دانست. از شکافتن یک هسته ی اتم می‌توان چندین برابر انرژی خورشیدی، نیرو و انرژی تولید کرد که به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر می‌باشد. اما سختی کار و تجهیزات خاصی که انرژی هسته ای داشته برای جذب خیل عظیمی از مخاطب کمی بازدارنده می‌باشد. البته انرژی هسته ای را می توان جزء پر خطر ترین انرژی ها دانست حتی مضر تر از سوخت های فسیلی به این دلیل که زباله های هسته ای بسیار برای سلامتی مضر بوده و باید تحت شرایط کنترل شده از این انرژی استفاده کرد چون انرژی هسته ای بیش از حد مجاز به راحتی می تواند به یک سلاح کشتار جمعی بسیار پیشرفته ای مبدل شود.

کاربرد انرژهای تجدید پذیر در مشاغل گوناگون

اگر به طول حیات بشر بر روی کره زمین دقت کرده باشید با هر تغییری در طبیعت و جهان پیرامون ما سبک زندگی و نحوه ی معاش ما به طرز مشهودی تغییر کرده است. با ورود انرژی های تجدید پذیر به عرصه ی بازار کار شاهد تغییرات چشمگیری در تمام حوزه ها از جمله کارافرینی هستیم. از جمله انرژی های تجدید پذیری که شغل های زیادی را فراهم کرده می‌توان به انرژی خورشیدی و سلول های فتوولتاییک اشاره داشت که با استقبال زیادی که از آن شده بسیاری از سرمایه گذاران راغب به سرمایه گذاری در این حوزه شده اند. بسیاری از کشورهای آسیایی با راه اندازی صنعت واردات و صادرات سلول های فتوولتاییک توانسته اند یک سوم نیروی کار را در حوزه ی انرژی مشغول به کار کنند. از جمله نوآوری هایی که انرژی های تجدید پذیر به دنبال داشته می توان به اشتغال قابل توجه بانوان در این زمینه اشاره داشت.

همانطور که ما می‌دانیم بسیاری از مشاغل به دلیل تغییر عادات سبک زندگی در حال نابودی و منسوخ شدن می باشند و چاره ای جزء خلق مشاغل جدید و تخصص پیدا کردن در آن نداریم. حوزه ی انرژی های تجدید پذیر یکی از همین حوزه ها می‌باشد که با توجه به نو ظهور بودن آن رشد قابل توجهی در این مدت کوتاه داشته است و این رشد در آینده نیز چن برابر خواهد شد. انرژی های پاک یک تخصص علمی می باشد که هم اکنون در بسیاری از دانشگاه ها به آن پرداخته می‌شود و این فرصت مناسبی برای دانشجویانی می باشد که به دنبال بازار کار پر رونق و جدیدی هستند.

آیا انرژی های تجدید پذیر جایگزین مناسبی در مقابل سوخت های فسیلی هستند؟

در پاسخ به این سوال ابتدا باید پرسید که از چه آینده ای صحبت می‌کنیم؟ آینده ای که ممکنه وجود نداشته باشه؟ یا آینده ای که میتونه از زمان حال بهتر باشه؟ شما به عنوان یکی از ساکنان کره ی زمین چه آینده ای برای خود و فرزندانتان می خواهید؟

ادامه ی استفاده از سوخت های فسیلی نهایتا تا 50 سال آینده امکان پذیر خواهد بود و با توجه به تجدید ناپذیر بودن آن پس از اتمام منابع چاره ای جزء روی آوردن به انرژی های تجدید پذیر نخواهیم داشت. انرژی های تجدید پذیر بهترین گزینه و تنها انتخاب بشر برای زندگی در آینده خواهد بود و تنها در صورت پذیرش این نکته می توان به ادامه ی حیات بشر بر روی کره ی زمین امیدوار بود. با ادامه سوخت های فسیلی انسان خود را به ورطه ی نابودی خواهد کشید و به نوعی می توان آن را خود کشی دسته جمعی نامید. چراکه طبیعت و تمام موجودات زنده ی آن قابلیت آن را دارد که دوباره خود را احیاء و بازسازی کند و انسان با روند زندگی که در پیش گرفته تنها نسل خود را منقرض خواهد کرد.

انرژی های تجدید پذیر بهترین گزینه برای جایگزینی استفاده از سوخت های فسیلی می باشد و دلایل بسیار زیادی برای اثبات این موضوع وجود دارد: از جمله این دلایل می‌توان به پاک بودن و عدم تولید آلودگی اشاره کرد برای تمام ساکنین کره زمین از جمله انسان ها بسیار حائز اهمیت می باشد. اگر آما بهداشت جهانی را مشاهده فرمایید، متوجه خواهید شد که مرگ بر اثر آلودگی هوا از ویروس کرونا نیز بیشتر می‌باشد.

مورد بعدی اقتصاد پویا و اشتغال زایی میلیونی می‌باشد که به همراه دارد و سالانه توسط انرژی های تجدید پذیر میلیون ها فرصت شغلی در اختیار همگان قرار می‌گیرد. اما نکته آخر تجدید پذیر بودن این منابع می‌باشد و هر چقدر هم که نسان از آن استفاده کند هیچگاه تمام نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. آینده متعلق به این انرژی هاست و خیلی چیزها تغییر میکند

  1. عالی بود. ممنون از شما بابت مطالب خوبتون.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید