جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تاریخچه‌ی کوالکام و هر آنچه این غول به دنیای فناوری وارد کرد

author منتشر کننده
نظرات (2) 4 0
تاریخچه‌ی کوالکام و هر آنچه این غول به دنیای فناوری وارد کرد

امروزه دنیای تکنولوژی بی تاثیر از سخت افزارهای به روز نیست. بی شک هر کمپانی و شرکت تولیدی پلتفرمی، برای عرضه محصولات خود در بهترین کیفیت سعی در استفاده از برترین چیپست های سخت افزاری را دارد. شرکت کوالکام نیز با ساخت و تهیه ی یکی از بهترین چیپست های روز، پیشرفت قابل ملاحظه ای را در پلتفرم های امروزی ایجاد کرده است. یکی از بزرگ ترین گام های آن ساخت چیپست قدرتمند کوالکام است که استفاده آن را در گوشی های هوشمند سامسونگ عملی ساخته است. کوالکام که یک شرکت تکنولوژی ارتباطی و مخابراتی در آمریکا است با هدف گسترش زمینه ی استارتاپ متولد شد. در ادامه با تاریخ این کمپانی و زمینه هایی که در آن فعالیت داشته و دارند آشنا می‌شویم.

شرکت کوالکام

تاریخچه شرکت کوالکام، پروژه اولیه‌ی راه اندازی ماهواره اومنی تراکس

شرکت کوالکام در سال 1985 توسط چند دانش آموخته تشکیل شد. دانش آموختگانی که در یک موسسه فناوری به نام ماچاسوت در حال تحصیل بودند به همراه جیکابز و آندره وتربی موفق شدند پروژه کوالکام را با شعار «داستان یک استارتاپ موفق» راه اندازی کنند. اولین پروژه آن ها راه اندازی ماهواره اومنی تراکس بود. از طریق این ماهواره، فعالیت های جدیدی اعم از پیام های کوتاه و GPS آغاز شد. موفقیت آن ها رشد روزافزونی گرفت تا اینکه دست به طراحی ساخت تجهیزات مخابراتی از راه دور زدند. مشارکت آن ها در مدارهای مجتمع و پروژه نسل سوم شبکه تلفن همراه مثال زدنی است. طراحی سامانه جهانی مخابرات سیار و توسعه بستر GSM از دیگر تلاش های این نوآوران بود.
اما شرکت کوالکام در چند سال گذشته، اصل فعالیت های خود را بر طراحی و توسعه پردازنده اسنپدراگون بنا کرده است. کوالکام این پردازنده را در دسته های تک هسته، دو هسته ای و 4 هسته ای تولید می‌کند و از مجموع آن یک پردازنده مرکزی قوی را به چیپست های گوشی های هوشمند اضافه می کند. بیهوده نیست که بگوییم شرکت های بزرگی از جمله سامسونگ، هواوی، شیائومی و سونی از آب این برکه سهیم می‌شوند.

این شرکت که در 10 سال گذشته حدود 30 میلیارد دلار پارو کرده است بعید به نظر می‌رسد که تا کنون درآمدی 50 میلیاردی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: برترین پردازنده‌ اینتل

تولید تراشه اسنپدراگون 875 کوالکام، توسط TSMC با پشتیبانی از فناوری 5G

یکی از بزرگترین تولیدکننگان مستقل سخت افزاری شرکت کوالکام در تایوان وجود دارد که آن را با نام TSMC می‌شناسیم. طبق گواهی های اخیر این شرکت بنا بر سازه های کمپانی کوالکام سعی دارد تراشه اسنپدراگون 875 کوالکام که نسل بعدی چیپست های پرچمدار می‌باشد را تولید کند. این پردازنده به گفته تولیدکنندگان تایوانی، از محتوای لیتوگرافی 5 نانومتری بهره می‌برد و یقیناً نسل بعدی پرچمداران را همین چیپست پوشش خواهد داد. چیپست اسنپدراگون 875 کوالکام به طور علنی از فناوری 5G پشتیبانی خواهد کرد. پردازنده هایی که از لیتوگرافی 5 نانومتری بهره می‌برند در مصرف انرژی بسیار بهینه تر کارآیی خواهند داشت. همچنین توان پردازش تمامی قسمت های یک گوشی هوشمند بیشتر از قبل خواهد شد. در نسل گذشته چیپست های کولاکام همانطور که در اسنپدراگون 865 شاهد بودیم، مودم های X60 به طور جداگانه بر روی مادربرد نصب می‌شدند، اما این بار کوالکام سعی کرده تا مودم X60 را مستقیماً بر روی چیپست تعبیه نماید. این کار، موجب می‌شود تا چیپست از فناوری 5G بهره ببرد.

در تراشه جدید اسنپدراگون 875 شامل سه خوشه ی اصلی مرکزی هستیم.

1. خوشه ی Cortex a77 تک هسته ای

2. خوشه ی Cortex a78 سه هسته ای

3. خوشه ی Coretex a77 چهار هسته ای

خوشه های تک هسته ای a77 و a87 به ترتیب قادرند تا 30 درصد و 20 درصد توان مصرفی بالاتری را در گوشی های هوشمند فراهم کنند.

همچنین پردازش اطلاعات گرافیکی کار شده بر روی این چیپست با 50 درصد توان مصرفی بالا همراه خواهد بود. لذا انتظار می‌رود پردازنده گرافیکی آدرنو 650 جای خود را به آدرنو 660 دهد.

شرکت کوالکام

عرضه ی تراشه های وایفای 6E کوالکام برای گوشی های هوشمند

چند روز پیش بود که شرکت کوالکام دو مجموعه تراشه قدرتمند را معرفی کرد. این دو مجموعه که شامل نتورکینگ پرو و فست کانکت می‌شوند گوشی های هوشمند را قادر می‌سازند تاز از وایفای پر سرعت 6E بهره ببرند. وایفای 6E که جایگزین وایفای 5E شده است ضمن طیف گسترده ای که در دامنه ی ارتباطات دارد می‌تواند با سرعت بیشتر و امنیت بالاتری به اینترنت متصل شود. طبق آنچه در استاندارد وایفای 6E دیده می‌شود امواج رفت و برگشت آن طیف 6 گیگاهرتزی را دارند که بزرگ ترین طیف عرضه شده برای وایفای به شمار می‌رود. کوالکام نیز راه اتصال سریع تر را با توسعه وایفای پیدا کرد و اکنون دست به ساخت و ساز دو مجموعه تراشه وایفای 6E زده است.

تراشه های FastConnect، از جمله تراشه هایی است که به سرعت، گوشی های هوشمند شما را به اینترنت متصل می‌کند. این تراشه ها با نام های فست کانکت 6700 و فست کانکت 6900 معرفی خواهند شد. البته پیش از این نیز شاهد وایفای 6E بوده ایم ولی با امکاناتی که کوالکام در وایفای 6E تعبیه شده بر روی اسنپدراگون 875 در نظر گرفته است باید کارکرد بهتری را انتظار داشته باشیم. لذا کوالکام سعی دارد هرچه سریع تر این تراشه ها را در اسنپدراگون 875 آینده ی گوشی های هوشمند ادغام کند.

این دو مجموعه تراشه علی رغم گوشی های هوشمند برای روترها نیز عرضه خواهد شد. احتمال می‌رود مردادماه امسال شاهد عرضه این دو مجموعه تراشه باشیم. بی شک پیشرفت روزافزون دنیای تکنولوژی و عرصه ی ارتباطات آنلاین و اینترنتی مدیون شرکت کوالکام خواهند بود.

تراشه جدید به روز شده ی 5G اسنپدراگون 6 کوالکام

تا قبل از عرضه اسنپدراگون 875 ، کمپانی کوالکام تلاش بسیاری برای ارتقاء تراشه 865 می‌کند. اسنپدراگون 865 آخرین محصول کوالکام در زمینه ی تراشه های مرکزی است که صرفاً برای گوشی های پرچمدار و بالارده عرضه شده است. این چیپست مجهز به اینترنت 5G است و می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که گوشی های بالارده تنها به اینترنت نسل پنجم مجهزند. کوالکام در کنار چیپست اسنپدراگون 865 دو چیپست دیگری را با نام های اسنپدراگون 765 و 765G عرضه کرده است که علناً برای گوشی های میان رده به کار رفته است. این چیپست ها به فناوری 5G مجهز نمی‌شوند و لذا گوشی های میان رده به اینترنت های نسل پنجم دسترسی ندارند. اما خبر خوش آنجاست که کوالکام شروع به به روزرسانی تراشه های جدید خود کرده است و قرار است در اسنپدراگون 6 که شامل اسنپدارگون 765 است از فناوری 5G استفاده کند. این کار موجب می شود که گوشی های میان رده نیز به اینترنت های 5G مجهز شوند. بسیاری علت این به روزرسانی را تولید اینپدراگون 875 می‌دانند که قرار است برای گوشی های پرچمدار جدید عرضه شود.

تراشه جدید اسنپدراگون 6 که قرار است به اینترنت 5G مجهز شود از دو چیپست 2 هسته ای و 6 هسته ای تشکیل شده است. دو هسته ی پرقدرت آن با فرکانس پردازشی 246/2 و شش هسته ی 804/1 گیگاهرتز گوشی های میان رده را تا جایی که می تواند نزدیک گوشی های پرچمدار می‌برد.

همکاری دو جانبه ی کوالکام با BOE برای طراحی نمایشگرهای مجهز به اسکنر اثر انگشت

کوالکام در یک خبرگزاری مطرح خبر از شراکت خود با کمپانی BOE جهت طراحی نمایشگرهای ادغام شده با اثر انگشت داد. طبق گفته های کمپانی، پنل هایی در دستور ساخت قرار گرفته اند که به تکنولوژی سونیک سه بعدی مجهز خواهند بود. این فناوری برای گوشی های هوشمند جدید عرضه خواهد شد. لذا پنل های نمایشگر گوشی های جدید با حسگرهای سونیک ادغام می‌شوند. این حسگرها، در حقیقت حسگرهای اثرانگشت هستند که نه بر روی صفحه نمایش بلکه در خود نمایشگر ادغام می شوند.
چیزی که از این توضیح می توان فهمید، این است که از این به بعد کاربر پس از لمس اثر انگشت خود بر روی صفحه نمایش خاموش بلافاصله با روشن شدن نمایشگر مواجه می‌شود. کمپانی BOE نیز که وظیفه تولید و توسعه صفحه نمایش های LCD و OLED را در دستور کار خود دارد، با شرکت کوالکام دست به همکاری زده است و اکنون منتظر پنل های حیرت انگیز OLED مجهز به حسگرهای سونیک سه بعدی ادغام شده با پنل نمایشگر هستیم.

استفاده از این حسگرها به گفته شرکت کوالکام، قیمت صفحه نمایش را پایین تر خواهد آورد. این پنل نیز در نیمه دوم میلادی که تقریباً مرداد ماه می‌شود معرفی خواهد شد. لذا مرداد ماه، روزهای شلوغی برای شرکت کوالکام حدس زده می‌شود.

تاثیرات موفق تراشه های جدید کوالکام در گوشی های هوشمند

همانطور که در بالا مرور کردیم تلاش های کوالکام در تولید تراشه های جدید و توسعه‌ی آن ها مثال زدنی بوده است. اما این تراشه های قدرتمند برای گوشی هوشمند دقیقا چه کارآیی خاصی را دارند؟!
 لغو نویز: از مهم ترین تاثیرات موفقی که چیپست های جدید اسنپدراگون کوالکام بر روی گوشی اهی هوشمند داشته اند، لغو نویز اسپیکرها و بلندگوها پس از حذف جک 3.5 میلی متری بوده است. زمانی که گوشی اهی هوشمند جک 3.5 میلی متری هدفون را حذف کردند با وجود نویزهای اولیه انتقادهای زیادی را برای خود خریدند. اما چیزی نگذشت که کمپانی کوالکام آب سردی بر پیشانی انتقادها ریخت. عرضه چیپست های جدید این شرکت هرگونه انتقاد و بدرفتاری منتقدین را که در مورد حذف جک هدفون و وجود نویز صدا بود کنار زد. اکنون اسپیکرها و جایگاه های هدفون به دلیل وجود چیپست های قدرتمند کوالکام هیچ مشکلی ندارند. همچنین کوالکام مشکل کم بودن صدای اسپیکرها را هم برطرف کرده است.

کاهش مصرف باتری: تولید باتری های فراقدرتمند توسط سازندگان گوشی های هوشمند یک امر ناشدنی خواهد بود. بیشترین تلاش آن ها در زمینه طراحی باتری به تولید باتری های لیتومی قدرتمند خواهد رسید. اما از آنجایی که صفحه نمایش های OLED، وایفای 6E، پردازش گرافیکی و پردازش های مرکزی بالایی در فرآیند گوشی اهی جدید در حال اجرا است لذا انتظار می رود مصرف باتری های این گوشی ها نیز دو چندان شود. لذا عرضه‌ی چیپست های جدید توسط کوالکام توان مصرفی باتری ها را بالاتر برده و در نقطه ی مقابل، مصرف آن ها به شدت کاهش پیدا کرده است.

اینترنت 5G: به لطف وجود شرکت کوالکام و عرضه ی چیپست های جدید، گوشی های هوشمند به اینترنت های نسل پنجم مجهز شده اند. مودم های X50 مستقل از چیپست و کودم های X60 تعبیه شده بر روی اسنپدراگون 875 جدیدترین محوصلاتی هستند که زمینه‌ی وجود اینترنت 5G را در چیپست های کوالکام فراهم کرده اند.

ارتقاء سطح کیفی اثرانگشت: پیش از این فناوری اثرانگشت در پشت گوشی و حواشی آن به کار گرفته میشد، اما وجود اسنپدراگون 865 بالارده، حسگرهای اثرانگشت را به جلوی گوشی و بر روی صفحه نمایش منتقل کرد.

کم شدن حجم تصاویر: شاید باور نکنید؛ ولی تراشه های جدید کوالکام قادرند تا حجم تصاویر و ویدئوهای ضبط شده را به شدت کاهش دهند. چیزی که هنوز هم شرکت اپل در انجام آن با دشواری های زیادی همراه است.

حالت پرتره: برای شما حتما پیش آمده است که حالت پرتره از کجا به وجود آمد؟ این فناوری جدید که از پرطرفدارترین حالت های تصویربرداری در گوشی های هوشمند به شمار می رود به خاطر چیپست های جدید اسنپدراگون بر روی گوشی ها فراهم شده اند.

شرکت کوالکام

آیا پردازنده های کوالکام در سرقت شدن اطلاعات آسیب پذیرند

کوالکام مدت زمان زیادی است که پیشگامی تحولات آینده‌ی تکنولوژی را در دست خود گرفته است. اما هر قدرت موجودی، نقطه ضعفی را نیز به همراه دارد. چیپست های قدرتمند اسنپدراگون با اینکه حساب شده طراحی و توسعه یافته اند، اما در بخش Secure World احساس ضعف می‌کند. گفته شده است که بخشی از اطلاعات شخصی افراد توسط هکرها در این قسمت قابل ردیابی خواهد بود. در حقیقت این بخش به هکرها اجازه می‌دهد بتوانند وارد سیستم شما شوند و اطلاعات شما را هک کرده و دستگاه را روت کنند. وجود چنین ضعف درشتی، هیچ نقطه‌ی ابهامی را برای شرکت کوالکام نذاشت و تصمیم بر آن شده تا از وجود چنین صعفی جلوگیری شود. این پردازنده ها با 4 ماه تلاشی که برای هک شدن آن ها صورت گرفت بالاخره بخش آسیب پذیر آن با عنوان منبع باز Secure World شناخته شد و اکنون تصمیم گرفته شده است تا این قسمت دچار اصلاح شود.

شرکت کوالکام در تلاش است تا با قدرت هرچه بیشتر آسیب پذیری های موجود را حل کرده و به تولید و توسعه ی بهتر چیپست های خود سرعت ببخشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. مطالب سایتتون که در رابطه با معرفی تکنولوژی های مختلف هست خیلی عالی هستند. بنده بسیار استفاده کردم.

    1. سپاس از شما که مطالب بنده را مطالعه می کنید

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید