جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

برترین پردازنده‌ اینتل

author منتشر کننده
نظرات (2) 6 0
برترین پردازنده‌ اینتل

اگر به فکر خرید پردازنده جدیدی هستید، بهتر است با ما همراه باشید، زیرا در این مقاله می‌خواهیم به بررسی برترین پردازنده‌ اینتل بپردازیم. این بررسی از ارزانترین پردازنده‌ها که در لپ تاپ‌های رده پایین استفاده می‌شود تا پردازنده‌های بسیار قدرتمند گیمینگ که می‌تواند کامپیوتر شما را به یک پلی استیشن تبدیل کند را شامل می‌شود.

هدف از این مقاله، کمک به شما برای پیدا کردن پردازنده مورد نیاز و متناسب با کاربری مورد نظرتان است و همچنین اگر فکر می‌کنید که دوره کامپیوترهای رومیزی گذشته است و به یک لپ تاپ نیاز دارید، پس از خواندن این مقاله می‌توانید براحتی به لپ تاپ مورد نیازتان دست یابید.

معرفی نسل دهم پردازنده‌های اینتل از جدیدترین اخبار در دنیای پردازنده‌هاست و شما می‌توانید با جستجوی صفحات وب، لپ تاپ‌هایی که از پردازنده نسل دهم اینتل استفاده می‌کنند را بیابید، اما در مورد کامپیوترهای دسکتاپ اینگونه نیست و گزینه‌های انتخاب شما برای پردازنده‌های دسکتاپ محدود به نسل هشتم و نسل نهم می‌شود.

در ابتدا به چند پیشنهاد مناسب برای برخی کاربری‌های رایج می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:‌ مقایسه لپ تاپ MacBook Pro 16 با Surface Laptop 3: اپل در مقابل مایکروسافت

برای گیمینگ حرفه‌ای: پردازنده اینتل 9900Kxp و  Core i9-9900KS

پردازنده اینتل Core i9-9900KS به جرات از قدرتمندترین پردازنده‌های موجود است. این پردازنده با 8 هسته و 16 ترید، نسخه اورکلاک شده پردازنده قدرتمند Intel Core i9-9900K بوده که از سیستم خنک کننده موثری استفاده می‌کند و براحتی با کارت‌های گرافیک رده بالا جفت می‌شود.

البته پردازنده Intel Core i9-9900K نیز قابل چشم پوشی نیست، زیرا با اینکه فرکانس پایه آن کمتر است، اما در عمل تفاوت چشمگیری با نسخه اورکلاک شده نداشته و در نهایت قیمت ارزان‌تری دارد.

پردازنده اینتل

برای استفاده روزانه: پردازنده اینتل i5-9400 و  Core i5-9600k

سری پردازنده‌های میان رده اینتل با پردازنده Core i5-9400 شروع می‌شود. اما توصیه می‌شود پردازنده تقویت شده Core i5-9600k را در نظر داشته باشید، زیرا با اختلاف قیمت ناچیز، ارتقای قابل توجهی را تجربه کرده است.

می‌توانید پردازنده Core i5-9600k را براحتی با کارت‌های گرافیک‌ رده بالا جفت کنید و مطمئن باشید که از حداکثر قدرت گرافیکی آنها استفاده می‌کنید. همچنین حرف K به معنی این است که این پردازنده برای تنظیمات اورکلاک نیز پیش بینی شده است. با این حال اگر فکر می‌کنید برای امور روزانه خود نیاز به استفاده از آن ندارید، می توانید به پردازنده خوش قیمت Core i5-9400 فکر کنید.

پردازنده اینتل

بیشتر بخوانید: بررسی لپ تاپ Asus ZenBook Flip 15

برای استفاده در لپ تاپ‌های رده بالا: پردازنده اینتل Core i7-10510U

همانطور که گفته شد پردازنده‌های نسل دهم اینتل برای استفاده در لپ تاپ‌ها عرضه شده‌اند که گزینه‌های بیشتری نسبت به نسل قبل وجود دارد. در این بین پردازنده Intel Core i7-10510U احتمالا بیشتر به چشم شما می‌خورد که در لپ تاپ‌های سبک و نازک مانند لپ تاپ Dell XPS 13 از آن استفاده شده است. نتیجه تست ها نشان می‌دهد که این پردازنده حدود 15-25% سریعتر از پردازنده i7-8565u است.

پردازنده اینتل

برترین پردازنده‌ اینتل: نحوه نام‌گذاری پردازنده‌ها

اینتل پردازنده‌های مختلفی را تولید می‌کند، از این رو ممکن است مدلی که از سایت Amazon یا Ebuyer سفارش می‌دهید و به دست شما می‌رسد، دقیقا مدل مورد نظر شما نباشد. این پردازنده‌ها از نام‌گذاری خاصی پیروی می‌کنند که به لطف اینتل، نحوه نام‌گذاری آن‌ها تغییر کرده و باعث ایجاد سردرگمی‌ بیشتری شده است!

با این حال، اصول اولیه هنوز مانند قبل است. پردازنده‌ها در سری‌های i3، i5، i7 و i9 دسته بندی می‌شوند و همانطور که می‌دانید با بالاتر رفتن عدد بعد حرف i، قدرت پردازنده‌ها نیز بیشتر می‌شود. اکنون به قسمت‌هایی که نحوه کد‌گذاری آن‌ها تغییر کرده است می‌پردازیم.

با جدیدترین پردازنده‌های نسل دهم شروع می‌کنیم، که قطعا برای خریداران لپ تاپ جذاب خواهد بود. برای اینکه بدانید پردازنده مورد نظر شما نسل چندم است، باید به اولین عدد بعد از i3، i5 و سری‌های بالاتر توجه کنید، به عنوان مثال پردازنده اینتل i7-10510U از نسل دهم پردازنده‌های این شرکت است.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید، مجموعه حروف و/یا اعداد در قسمت آخر کد پردازنده مورد نظر است. اگر حرف G و یک عدد وجود داشته باشد، بدین معنی است که این پردازنده از چیپ گرافیکی قدرتمندی استفاده می‌کند و عدد بعد از حرف G، به میزان قدرت آن اشاره می‌کند که از G1 تا G7 متغیر است. بدیهی است که عدد بالاتر به معنی قدرت بیشتر است.

در پردازنده‌های لپ تاپی قبلی مانند نسل هشتم، حروف آخر کدگذاری آنها به "U"، “HQ” و “Y” ختم می‌شد که براحتی قابل تشخیص بود. اما نحوه جدید کدگذاری و استفاده از حرف G، گویای این است که اینتل نگاه ویژه‌ای به گیمینگ در این نسل دارد که دلیل آن هم مشخص است، چرا که پردازنده‌های جدید Ryzen که متعلق به شرکت AMD هستند، چیپ گرافیکی قدرتمندتری را ارائه می‌دهند و مطمئنا اینتل نمی‌خواهد از رقیب سرسخت خود عقب بماند.

در نهایت هدف از این کار، ارائه چیپ‌های‌ گرافیکی یکپارچه با پردازنده است که قدرت مشابهی با کارت‌های گرافیک‌ مجزا داشته باشند، تا بتوانید بازی‌های روز را در تنظیمات 1080p بدون استفاده از سخت افزار اضافی اجرا کنید.

با این وجود، همچنان از حروف Y و U در نسل دهم پردازنده‌های اینتل استفاده می‌شود (البته بدون تمرکز بر گیمینگ). بعنوان مثال، لپ تاپ Dell XPS 13 از پردازنده i7-10710U استفاده می‌کند وهمانطور که می‌بینید عدد 0 و 1 در آن تکرار شده است که ما را به یاد کد نویسی‌های اولیه می‌اندازد!

اگر بخواهیم از مزایای پردازنده‌های نسل دهم اینتل بگوییم، علاوه بر قدرتمند تر بودن آن‌ها می‌توانیم به هوش مصنوعی تقویت شده و استفاده از وای‌فای نسل 6 (GIG+) برای اتصال سریعتر اینترنت اشاره کنیم.

برای کدگذاری پردازنده‌های دسکتاپی نیز روش‌های مختلفی وجود دارد. اگر حرف F در کدگذاری یک پردازنده وجود داشته باشد، بدین معنی است که این پردازنده فاقد چیپ گرافیکی می‌باشد. اگر بدنبال سرهم کردن کیس گیمینگ هستید، این مسئله چندان هم مهم نیست، زیرا قطعا از کارت گرافیک مجزا استفاده خواهید کرد. به هر حال، بهتر است برای چنین پردازنده‌‌هایی هزینه زیادی نکنید.

وجود حرف K در کدگذاری پردازنده به این معنی است که این پردازنده قابلیت اورکلاک را دارد. البته شرط استفاده از این پردازنده‌های قدرتمند، ایجاد سیستم خنک کننده مناسب است، تا در صورت استفاده از حداکثر قدرت پردازنده، نگران داغ شدن بیش از حد آن نباشید.

وجود حروف X و S نیز به معنی این است که عملکرد این پردازنده‌ها تا حد زیادی بهینه سازی شده است. در نهایت اگر در قسمت آخر کدگذاری پردازنده از حروف، استفاده نشده باشد، این پردازنده کاملا استاندارد است. اگر جزو افرادی هستید که بدنبال پردازنده مناسب برای انجام امور روزانه خود هستید، استفاده از پردازنده‌های استاندارد، گزینه معقولی است.

بیشتر بخوانید: از خانواده پردازنده های رایزن AMD تا اولین پردازنده ی 64 بیتی آن

برترین پردازنده‌ اینتل: در کامپیوترهای دسکتاپ

پس از ارائه توضیحات مربوط به نحوه نام‌گذاری پردازنده‌های اینتل، اکنون می‌خواهیم ببینیم کدام مدل برای شما مناسب است؟ پردازنده اینتل Core i3، i5، i7 یا i9؟

همانطور که می‌دانید از i3 تا i9 به ترتیب قدرت پردازنده‌ها افزایش می‌یابد. اما لازم است این افزایش عملکرد را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

پردازنده‌های دسکتاپی Intel Core i3، 4 هسته دارند. این پردازنده‌ها ارزش خرید بالایی داشته و در مقابل قیمت کم، عملکرد نسبتا خوبی را ارائه می‌دهند. آن‌ها فاقد تکنولوژی Hyper-Threading هستند که البته این ویژگی تنها در پردازنده‌های رده بالا مشاهده می‌شود.

تکنولوژی Hyper-Threading باعث ایجاد هسته‌های مجازی می‌شود تا در صورت نیاز، پردازنده از هسته‌های بیشتری استفاده کند. همچنین پردازنده‌های Core i3 نسبت به سری‌های دیگر، افزایش قدرت کمتری را در حالت  turbo boostتجربه می‌کنند (هنگامی که پردازنده تحت پردازش‌های سنگین قرار گیرد، تنظیمات turbo boost فعال می‌شود و فرکانس پردازنده را برای عملکرد بهتر آن افزایش می‌دهد).

پردازنده‌های دسکتاپی Core i5، 6 هسته دارند و مانند پردازنده‌های Core i3 از تکنولوژی Hyper-Threading بهره نمی‌برند، اما turbo boost قدرتمندتری را نسبت به آن‌ها ارائه می‌دهند.

پردازنده‌های Core i7، بسته به مدل مورد نظر، 6 یا 8 هسته دارند و تعدادی از آن‌ها از قابلیت Hyper-Threading استفاده می‌کنند.

پردازنده‌های Intel Core i9 نیز قدرتمندترین پردازنده‌های ساخت اینتل هستند که از 8 هسته‌ استفاده می‌کنند، بنابراین اگر می‌خواهید نهات قدرت را در کامپیوتر خود تجربه کنید و با قیمت آن‌ها مشکل ندارید، از پردازنده‌های Core i9 غافل نشوید.

با استفاده از اطلاعات موجود، بنظر شما کدام پردازنده برایتان مناسب است؟ قابل ذکر است که قابلیت Hyper-Threading برای افرادی که بصورت همزمان با چند نرم افزار کار می‌کنند یا از نرم افزارهایی مانند نرم افزار ویرایش ویدئو Adobe Premiere Pro یا نرم افزارهای رندرینگ 3 بعدی استفاده می‌کنند، بسیار مفید است و کاربرد آن برای گیمینگ یا نرم افزارهای ساده که تعداد هسته‌های کمتری را درگیر می‌کنند، کمتر است.

با این حال، بدین معنی نیست که اگر از نرم افزارهای سنگین استفاده نمی‌کنید، پردازنده رده بالا، مزیتی برای شما نخواهد داشت. بلکه این پردازنده‌ها فرکانس بالاتری را ارائه می‌دهند که باعث می‌شود هر هسته قدرتمندتر ظاهر شود و همچنین این پردازنده‌ها از حافظه cache بیشتری بهره می‌برند (اطلاعاتی که توسط پردازنده پردازش می‌شود در حافظه cache ذخیره می‌شود). بدیهی است که هر چه حافظه cache پردازنده بیشتر باشد، تحت فشارهای سنگین، عملکرد روان‌تری را ارائه می‌دهد.

پردازنده استاندارد Core i3، 6 مگابایت حافظه cache دارد، که این عدد در پردازنده Core i5 به 9 مگابایت و در پردازنده Core i7 به 12 مگابایت می‌رسد. بنابراین تفاوت سری پردازنده‌ها تنها محدود به تعداد هسته‌ها و فرکانس پایه آن‌ها نمی‌شود.
در اینجا به تعدادی از پردازنده‌های مهم اشاره می‌کنیم:

پردازنده اینتل Core i3-9100

بهتر است قبل از اینکه نگران قدرت پردازشی این پردازنده باشید، بدانید که این پردازنده بهترین انتخاب در رنج قیمتی کمتر از 100 یورو است و می‌توانید از آن برای استفاده در کامپیوتر روزانه یا سیستم گیمینگ ارزان قیمت خود حساب کنید. همچنین این پردازنده با کارت‌های گرافیک رده بالا مانند Nvidia RTX 2060 جفت می‌شود. با این وجود، کسانی که بدنبال سرهم کردن یک سیستم گیمینگ مقرون بصرفه هستند، می‌توانند پردازنده i3-9100F را نیز در نظر داشته باشند که بدون چیپ گرافیکی عرضه می‌شود.

پردازنده اینتل Core i5-9400

این پردازنده، بهترین محصول اینتل برای اکثریت مردم است. عملکرد کلی این پردازنده 4 هسته‌ای قدرتمند، عالی است و براحتی با گرانترین کارت‌های گرافیک موجود جفت می‌شود. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که پردازنده i5-9500 با 20 یورو قیمت بیشتر، فرکانس پایه نسبتا بالاتری را ارائه می‌دهد.

پردازنده اینتل Core i5-9600K

اگر می‌خواهید بدون اینکه هزاران دلار هزینه کنید، پردازنده‌ای با قابلیت اورکلاک داشته باشید، حتما پردازنده i5-9600K را در نظر داشته باشید. قیمت آن معقول است و قدرت پردازشی آن بدون اورکلاک حدود 15% از پردازنده i5-9400 بیشتر است.

پردازنده اینتل Core i7‑9700k

پردازنده i7‑9700k دارای 8 هسته، فرکانس پایه 3.6 گیگاهرتز و فرکانس turbo 4.9 گیگاهرتز است. نسل قبلی این پردازنده 6 هسته‌ای بوده و از 12 ترید استفاده می‌کند. بنابراین اینتل در این نسل تلاش کرده تا علاوه بر هسته‌های مجازی، تعداد هسته‌های واقعی را نیز افزایش دهد.

پردازنده اینتل Core i9-9900K

نگاهی به مشخصات پردازنده فوق العاده قدرتمند Core i9-9900K می‌اندازیم، 8 هسته و 16 ترید. نتیجه تست‌ها نشان می‌دهد که با یکی از بهترین پردازنده‌های موجود برای امور طراحی و گرافیکی طرف هستیم. این غول اینتل به هیچ وجه ارزان نیست، اما قدرت و سرعت حیرت انگیز آن قطعا شما را راضی نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید: بررسی لپ تاپ Razer Blade 15 Studio Edition

برترین پردازنده‌ اینتل: در لپ تاپ‌ها

وضعیت پردازنده‌ اینتل در لپ تاپ‌ها کمی متفاوت است. در حال حاضر لپ تاپ‌هایی با پردازنده‌های نسل هشتم، نهم و دهم برای فروش وجود دارد که ممکن است کمی گیج کننده باشد.

ممکن است از لپ تاپ‌های دارای پردازنده نسل هشتم دوری کنید، اما گاها این مدل‌ها با کاهش قیمت جذابی عرضه می‌شوند که منجر به ارزش خرید بالای آن‌ها می‌شود، زیرا این پردازنده‌ها همچنان پرقدرت و توانا هستند.

قدرتمندترین لپ تاپ‌های جدید اغلب از پردازنده‌های نسل نهم مانند پردازنده Intel Core i7-9750H استفاده می‌کنند. ممکن است تصور کنید که پردازنده Intel Core i7-10510U با توجه به اینکه از نسل دهم بوده، بهتر است، اما باید بدانید که هر دوی این پردازنده‌ها در اواسط سال 2019 معرفی شده‌اند.

پس تفاوت آن‌ها در چیست؟ راحت ترین راه برای درک تفاوت آن‌ها مقایسه TDP یا توان حرارتی آن‌هاست. این فاکتور به شما می‌گوید که پردازنده برای تولید چه مقدار گرما طراحی شده است. پردازنده Core i7-9750H توان حرارتی بسیار بالاتری (45W) دارد و بعبارتی برای امور سنگین‌تر و پردازش‌های قدرتمندتری ساخته شده است.

پردازنده‌های با توان حرارتی پایین مانند پردازنده i7-10510U مشابه موتور کوچک اما پربازده خودروهای شهری عمل می‌کنند، اما پردازنده‌های با توان حرارتی بالا مانند موتور ماشین‌های اسپرت هستند که علاوه بر ارائه قدرت بیشتر، گرمای بیشتری تولید می‌کنند و همچنین مصرف بیشتری دارند.

تا حد زیادی، نوع کاربری شما از لپ تاپ، نوع پردازنده مورد نیاز شما را تعیین می‌کند. لپ تاپ‌های بسیار باریک و سبک نمی‌توانند از پردازنده‌های با توان حرارتی بالا استفاده کنند، زیرا سیستم خنک کننده متناسب با گرمای تولیدی پردازنده را ندارند. و همچنین این پردازنده‌ها برق زیادی را مصرف می‌کنند، بنابراین قطعا برای استفاده در لپ تاپ‌هایی که بیشتر برای سفر طراحی شده‌اند، مناسب نیستند، چرا که به سرعت شارژ باتری را مصرف می‌کنند.

برترین پردازنده‌ اینتل: عملکرد واقعی و گیمینگ

اگر جزو افرادی هستید که مشغول ویرایش ویدئو یا رندرینگ سه بعدی هستید، هر چه پردازنده اینتل قدرتمندتری تهیه کنید، به نفع شماست. اما اگر بدنبال سرهم کردن سیستم برای انجام امور روزانه یا گیمینگ هستید، مولفه‌های بیشتری را باید در نظر داشته باشید.

پردازنده‌های Core i3 برای اجرای ویندوز 10 به اندازه کافی قدرتمند هستند، اما بهتر است برای عملکرد روان‌ و بدون مشکل، از حافظه SSD به جای حافظه هارد استفاده کنید.

پردازنده‌های لپ تاپی سری G، تنها مدل‌هایی هستند که به صورت تخصصی برای گیمینگ تولید شده اند. پردازنده‌های دیگر اینتل، نسخه‌ای از تراشه گرافیکی UHD را استفاده می‌کنند که عملکرد گیمینگ آن‌ها بطور قابل توجهی ضعیف‌تر است و به سختی بازی‌های جدید را اجرا می‌کنند.

در مورد پردازنده‌های دسکتاپی اینتل نیز باید گفت، هیچکدام از آن‌ها به تنهایی برای گیمینگ مناسب نیستند و اگر بدنبال پردازنده مناسبی برای قرار دادن در کیس گیمینگ خود هستید و بودجه زیادی نیز در نظر نگرفته‌اید، توصیه می‌کنیم بیشتر هزینه خود را به خرید کارت گرافیک اختصاص دهید تا پردازنده.

بعنوان مثال، پردازنده i3-9100 با کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 2070، نرخ فریم بهتری را نسبت به ترکیب یک پردازنده Core i9-9900 و گرافیک GeForce GTX 1650 ارائه می‌دهد. با این حال، بهتر است برای جفت کردن با گرافیک‌های بسیار قدرتمند، حداقل از پردازنده Core i5-9400 استفاده کنید. زیرا پردازنده‌های رده پایین، هنگام نیاز به پردازش گرافیکی قدرتمند، ممکن است موجب کاهش عملکرد گرافیک‌ بشوند، مخصوصا در بازی‌هایی مانند Civilization 6 و Total War: Warhammer 2. اغلب بازی‌های اکشن و ماجراجویی بیشتر وابسته به کارت گرافیک هستند و با پردازنده Core i3 براحتی اجرا می‌شوند.

برترین پردازنده‌ اینتل: کمی تخصصی‌تر

میزان سرعت یا فرکانس پردازنده اینتل به چه معنی است؟ این مقدار که با واحد گیگاهرتز نشان داده می‌شود نمایانگر تعداد محاسباتی است که یک پردازنده در عرض 1 ثانیه می‌تواند پردازش کند. به عبارت ساده‌تر، هر چه این عدد بیشتر باشد، پردازنده سریع‌تر و قدرتمندتر خواهد بود.

بعنوان مثال، 3.6 گیگاهرتز یعنی انجام 3,600,000,000 محاسبه در عرض یک ثانیه. البته قابل ذکر است که مقایسه یک پردازنده‌ با پردازنده نسل‌ دیگر یا شرکت‌ تولید کننده متفاوت، صرفا با این رقم کار اشتباهی است. مثلا هنگام مقایسه پردازنده‌های شرکت AMD و اینتل یا پردازنده‌های نسل دوم و نسل نهم اینتل، عدد بزرگتر به معنی عملکرد بهتر آن نیست. پردازنده‌ سری‌های مختلف (i3، i5و ...) از یک نسل نیز، بازدهی متفاوتی دارند، بنابراین میزان پردازشی که در هر بار پردازش انجام می‌شود، مهم‌تر از مقدار گیگاهرتز آن است.

همچنین در صورت نیاز به قدرت بیشتر، قابلیت Turbo Boost سرعت محاسبات پردازنده را افزایش می‌دهد (تنها در پردازنده‌های Core i5 و i7) و بدین معنی است که پردازنده در حالت عادی قدرت کمتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و همچنین گرمای کمتری را تولید می‌کند (البته بیشتر اوقات) و تنها در مواقع نیاز، قدرت را افزایش می‌دهد.

بنابراین با توجه به وجود قابلیت Turbo Boost، تنها مقایسه میزان فرکانس پایه پردازنده کافی نیست. بعنوان مثال، فرکانس پایه پردازنده Core i3-8100، 3.6 گیگاهرتز بوده، در صورتی که فرکانس پایه پردازنده Core i5-7600، 1.6 گیگاهرتز است، اما فرکانس پردازنده i5 در صورت نیاز می‌تواند تا 4.1 گیگاهرتز افزایش یابد که قطعا با توجه به تعداد هسته‌های بیشتر، می‌تواند سرعت بسیار بیشتری را در اختیار کاربر قرار ‌دهد.

هر چقدر فرکانس پردازنده افزایش یابد، گرمای بیشتری را تولید خواهد کرد. از این رو، پردازنده‌ها فقط برای مدت زمان محدودی می‌توانند فرکانس خود را افزایش دهند (تا هنگامی که در محدوده دمای تعریف شده قرار داشته باشند). بنابراین هنگامی که پردازند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. بنظرم اخیرا پردازنده‌های AMD دارن خودشونو به اینتل می‌رسونن

  1. البته شایدمقرون به صرفه نباشدبدنبال اپدیت ترین پردازنده گیمیک باشیم.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید