جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تغییرات محیط زیست در زمان قرنطینه خانگی به علت بیماری کرونا

author منتشر کننده
نظرات (3) 6 0
تغییرات محیط زیست در زمان قرنطینه خانگی به علت بیماری کرونا

بعد از انتشار کرونا در چین، یکی از مهم ترین کانون های جمعیتی جهان، قرنطینه خانگی به عنوان یکی از راه حل های مقابله با این بیماری آغاز شد. رفت و آمد مردم، کارخانه ها، وسایل حمل و نقل (فردی و عمومی) و بسیاری از فعالیت های دیگر عملا تعطیل و این کشور در سکون بی سابقه ای قرار گرفت. با شیوع بی سابقه این بیماری در سایر کشور ها، جهان چین را الگوی خود قرار داده و به این ترتیب انسان حضور در محیط زیست و خارج از خانه را برای خود ممنوع ساخت. عدم حضور انسان در محیط زیست، مانند فرصتی دوباره برای زمین بود تا به بازسازی خود بپردازد. گونه های جانوری و گیاهی را احیا کند و با تصفیه هوا، محیطی تمیز تر برای انسان فراهم کند.

کرونا راه حل محیط زیست برای کنترل جمعیت

جمعیت جهان از سال 1350 میلادی رشد سریعی را آغاز کرد و از 370 میلیون نفر به بیش از 7 میلیارد و 768 میلیون نفر در سال 2018 میلادی رسید. این نرخ رشد سریع جمعیت موجب استفاده بی اندازه از منابع طبیعی مانند نفت، گاز، اقیانوس ها، دریاه او... شده است. رشد جمعیت تنها به این موارد منتهی نمی‌شود. ما با مسئله مهم تری روبه رو هستیم. آلودگی زمین و نقش آن در گرمایش زمین. علاوه بر افزایش شدت نور خورشید، انسان ها با از بین بردن منابع طبیعی محیط زیست مانند جنگل ها و مراتع، استفاده بی رویه از سوخت های فسیلی در فعالیت های صنعتی و تولید گاز های گلخانه ای مانند دی اکسید کربن باعث افزایش دمای کره ی زمین به اندازه 0/74 سلسیوس و ایجاد گرمایش زمین شده اند.

محیط زیست

حال طبیعت فکری برای برای این کنترل بی رویه جمعیت نموده است. (تا تاریخ انتشار این متن هنوز آزمایشگاهی بودن این ویروس تایید نشده است.) تاکنون بیش از 563 هزار نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند که اگرچه برای انسان ها مایه تاثر است اما برای طبیعت و محیط زیست جانی دوباره برای زندگی می‌دهد. گرمایش زمین مسئله ای جدی است،زیرا عوارض جبران ناپذیری مانند از بین رفتن یخچال های قطبی و افزایش سطح آب اقیانوس ها و دریا و به طور کل تغییر اکوسیستم زمین و تبدیل آن به جایی غیرقابل زندگی را به دنبال دارد. اما با وجود این کاهش جمعیت 500 هزار نفری و تولید کمتر گازهای گلخانه ای، شاید اتفاق فاجعه آمیز (در صورت ادامه دار بودن بی توجهی انسان ها) کمی دیر تر به وقوع بپیوندد.

بیشتر بخوانید: ورزش در خانه مخصوص روزهای قرنطینه کرونا

کرونا راه حل محیط زیست برای ترمیم لایه اوزون

همه ما تا اندازه ای با لایه اوزون آشنایی داریم. لایه اوزون متشکل از مولکول های اوزون یا O3 است  که در ارتفاع 20تا 30 کیلومتری از سطح زمین و به ضخامت 3 میلی متر وجود دارد. پرتوی فرابنفش تولید شده توسط خورشید در صورت رسیدن به زمین می‌تواند باعث ایجاد بیماری های جدی ای مانند: سرطان پوست، آسیب رساندن به سیستم ایمنی و ... شود. لایه اوزون حدود 95% این پرتو ها را جذب کرده و آن ها را به شکل پرتو فروسرخ به زمین می‌فرستد. (در حال حاضر با وجود لایه اوزون همچنان پرتو فرابنفش باعث شده است که نرخ سرطان پوست در افرادی که زیر نور خورشید کار می‌کنند مانند کارگران و ماهیگیران بیشتر از مردم عادی باشد.) اهمیت این لایه به قدری است که در صورت نبود آن زندگی بر روی زمین ممکن نبود.

از سال 1930 و تولید ترکیباتی به نام کلروفلوئورکربن ها توسط ایالات متحده آمریکا و استفاده آن ها در صنعت و خانه ها (این مواد در تولید اسپری ها، مواد کف دار،حلال ها و ...مورد استفاده قرار می‌گرفته اند.) موجب از بین رفتن لایه اوزون شده است. زیرا کلر و برم موجود در این گاز ها طی واکنش های شیمیایی موجب تخریب تدریجی لایه اوزون شدند. به طوری که میزان لایه اوزون در قطب جنوب به شدت کاهش یافته و در مناطقی از آمریکا از بین رفته و یا ضخامت بسیار نازکی از آن باقی مانده است.

محیط زیست

با توجه به پژوهش های به دست آمده در سال 2018 مشخص می‌شود که لایه اوزون از سال 2000 با نرخ 1تا3 درصدی در مناطقی از قطب جنوبدر حال ترمیم است و کاهش فعالیت های انسانی در زمین در قرنطینه خانگی موجب افزایش سرعت ترمیم ضخامت لایه اوزون شده است.

محیط زیست و زندگی نوین انسان

محیط زیست ما اکنون به شدت آلوده است. منابع طبیعی با وجود زباله های بی رویه پلاستیکی و دریاها و اقیانوس ها با وجود انتشار نفت و زباله های صنعتی در حال از بین رفتن هستند. از سوی دیگر با وجود قطع بی رویه جنگل ها و از بین بردن کوه ها و تبدیل آن به مناطق مسکونی سرعت این از بین رفتن را افزایش می‌دهیم. ما نیازمند راه حل هایی هستیم تا بتوانیم عمر زمین عزیزمان و محیط زیست را افزایش دهیم و این مهم جز به تغییر شیوه‌ی زندگی انسان در استفاده درست از منابع طبیعی و محیط زیست محقق نخواهد شد.

کرونا و قرنطینه خانگی تاکنون ضررهای اقتصادی، جانی و روانی بسیاری به انسان ها وارد کرده است. اما دلتنگی انسان ها برای دریاها و جنگل ها و مراتع به او یادآوری کرد که خانه اصلی او زمین است و هرچقدر هم که در دنیای ماشینی آلوده شود و به دنبال ارتقا رتبه و افزایش راحتی زندگی خود باشد نهایتا آرامش او در بازگشت به دامان طبیعت میسر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا جدید می‌تواند باعث ایجاد لخته های خون در بیماران بحرانی شود

پس باید به دنبال راه هایی برای کاهش آلودگی زمین و افزایش عمر آن برای زندگی خود و آیندگان باشیم.استفاده از انرژی های تجدید پذیر، انجام کارهای اداری از خانه (یا به اصطلاح دورکاری ها که به لطف کرونا توانستیم شاهد آن باشیم) و به همان میزان کاهش استفاده از وسایل حمل و نقل، الکترونیکی شدن کارهای اداری واموزشی و هم چنین در راس آن ها کنترل جمعیت و جلوگیری از آلودگی زمین به ما این امکان را می‌دهد تا برای مادر اول خود فضای بهتری برای ادامه حیات فراهم کنیم تا مجبور نباشیم زندگی مان را در سیاره دیگری (اگرچه ادامه زندگی در سیاره دیگر در جای خود جالب و قابل بحث است.) دور از سرزمین اول مان و به سختی ادامه دهیم.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (3)

  1. خیلی جالب بود. در هر پدیده ای میتوان علاوه بر جنبه های منفی و مخرب آن جنبه های مثبت آن را هم در نظر گرفت.

  1. ای کاش انسان یه فکری به حال زمین می کرد تا زمین هم با از دست دادن و در آغوش کشیدن اون سرزنده نشه

  1. مطالب آموزنده ای بود و البته ناراحت کننده در جایی که اشاره شده بود برای زمین خوب شده که ۵۰۰ هزار نفر بر اثر کرونا از دست رفته اند.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید