جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

توصیه هایی برای رسیدن به یک برنامه ریزی بهتر

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
توصیه هایی برای رسیدن به یک برنامه ریزی بهتر

یکی از با ارزش‌ ترین و مهم ترین سرمایه ‌ی هر انسانی را باید زمان و وقت وی دانست. زیرا افراد در خلال زمانی که در اختیار دارند می‌توانند به هر توانایی و مهارتی که نیاز دارند دست یافته و از این طریق به رشد و پیشرفت بهتری برسند. هر فردی باید اهمیت میزان وقتی که در اختیار دارد را بداند، زیرا موهبت بزرگی محسوب می‌شود.

باید توجه داشت که ‌گذران وقت بدون هیچ برنامه و هدف مشخصی، بسیار خسته ‌کننده و چه بسا مضر و زیان ‌بار می‌باشد. اگر شما برای اهداف و امور مهم زندگی خود برنامه‌ ریزی نداشته‌ باشید، اولویت کارها و فعالیت های خود را نمی‌دانید و در تلاش برای انجام و دستیابی به آن‌ها دچار تردید می‌شوید و به ‌مرور زمان، اهداف مورد نظر در ذهن ‌تان کم ‌رنگ‌ شده و درنهایت کاملا آن را گم کرده و یا فراموش می‌کنید.

اگر دوست دارید که بر امور زندگی خودتان تسلط داشته و از زمان خود بهترین استفاده را داشته باشید سعی کنید حتما به تعیین برنامه ی مناسب بپردازید و در آن تمامی علاقه و خواسته‌ی خود را در نظر گرفته و اعمال کنید. مرحله ی اول برای انجام این کار این است که برنامه ریزی اصولی داشته باشید. این نکته را فراموش نکنید که تمام افراد موفقی که می‌شناسید که به مدارج و سطوح عالی دست یافته‌اند با برنامه ‌ریزی برای زندگی خود به اینجا و نقطه ای که هم اکنون در آن قرار دارند، رسیده‌اند. مطلب زیر را بخوانید تا با چند روش برای داشتن یک برنامه‌ ریزی دقیق و مناسب برای زندگی بهتر و ایده‌آل آشنا شوید.

برنامه ریزی

بیشتر بخوانید: 14 مانعی که قاتل انگیزه‌ی شما هستند

برای برنامه ریزی بهتر چشم انداز زندگی خود را مشخص کنید

با تعیین چشم ‌انداز مناسب، شما یک مسیر مشخص برای رسیدن به خواسته ها و اهداف خود دارید و برنامه ‌ریزی برای داشتن زندگی بهتر یکی از ضروریات برای هر شخصی محسوب می‌شود و باید در اولین فرصت به انجام آن بپردازد.

برای انجام این مرحله از برنامه ریزی خود باید مشخص کنید چه چیزی برای شما مهم است. ممکن است برنامه ریزی کردن در زندگی‌ کار دشوار و طاقت‌ فرسایی به نظر بیاید، زیرا موارد بسیار مختلفی در زندگی هر فردی وجود دارند که باید در هنگام برنامه‌ ریزی به تمام آن‌ها توجه داشته و آن را در نظر بگیرید. برای این منظور شما باید زمانی را صرف بررسی موارد مختلفی که برایتان مهم تر و معنی ‌دار هستند، نموده و چشم انداز بهتری از آینده‌ ی مورد نظرتان داشته باشید. شما می‌توانید با در نظر داشتن موارد زیر درمورد خواسته هایتان بهتر فکر کنید.

به عنوان مثال، با خود بیندیشید که موفقیت از ‌نظر شما چیست، آیا به عنوان شغلی خاص و مهم و یا مقدار مشخصی پول فکر می‌کنید، دوست دارید یک فرد خلاق‌ و با مهارت باشید، دوست دارید یک خانواده‌‌ی دوست ‌داشتنی و موفق تشکیل دهید. و یا با خود بیندیشید که اگر می‌توانستید روند زندگی خود ‌را تغییر دهید، زندگی ‌تان چه شکلی می‌شد، تصمیم می‌گرفتید که کجا زندگی کنید و چه شغلی را انتخاب می‌کردید، اوقات خود را چگونه سپری می‌کردید؟ و یا برای الهام گرفتن از افراد موفق، توجه کنید که زندگی چه فردی را بیشتر می‌پسندید و کدام دوره از زندگی آن‌ها برایتان جذاب  تر و مهم تراست؟

هنگامی ‌که شما با پرسش از خود و اندیشیدن درباره ی هر یک از آن‌ها، می‌دانید که چه چیزی برایتان مهم است، سعی کنید که پاسخ‌ های مورد نظرتان را به ‌صورت جمله بنویسید و از آن بهو‌عنوان بیانیه‌‌ی چشم‌ انداز خویش استفاده کنید. برای نوشتن بیانیه‌‌ی چشم ‌انداز می‌توانید آن را به صورت زمان حال و به این شیوه بنویسید، زندگی من موفق است، من هر روز احساس  نشاط و آزادی می‌کنم، من از خلاقیتم استفاده می‌‌کنم، من اوقات خوشی را با خانواده ‌ام سپری می‌کنم.

به دلیل اینکه روزهای زندگی و اتفاقات و رویداد های آن نیز بسیار متغیراست، بنابراین برنامه ریزی برای زندگی نیز یک کار دشوار است و با توجه به همین موضوع و جنبه ی متغیر بودن آن، می‌توانید برای تدوین و برنامه ریزی بهتر، همواره به ‌یاد داشته باشید که شغل، موقعیت یا هدف های شما ممکن است تغییر یابد و این تغییر تا زمانی‌ که چشم ‌انداز زندگی شما در حال تکمیل‌ است، جریان دارد.

 در روند مشخص نمودن چشم انداز خود برای برنامه ریزی بهتر سعی کنید که آهسته و با دقت پیش روید. زیرا ممکن است که برنامه‌ی شما در مسیری صاف و مستقیم پیش نرفته و با دشواری هایی مواجه شوید. زیرا معمولا این اتفاق روی می‌دهد که مسائل مورد نظر، دقیقا مطابق برنامه ریزی یا انتظارات فرد انجام نشود. سراسر زندگی، پر از پیچ ‌و ‌خم و دشواری و در مواردی نیز فرصت ‌های جدید است. اما هرگز بدین معنا نیست که شما تسلیم و یا ناامید شوید. سعی نمایید که با گام ‌های کوچک آغاز نموده و همانطورکه به هدف ‌تان نزدیک ‌تر می‌شوید، از اقداماتی که انجام می‌دهید درس بگیرید.

آماده باشید  و فرصت‌ هایی را برای خودتان ایجاد کنید،‌ شاید شما در حال‌ حاضر، شغل، موقعیت و یا فرصت شغلی مناسب و راضی کننده ای نداشته‌ باشید و لازم باشد که خودتان آن فرصت را ایجاد کنید، بنابراین در هنگام برنامه‌ ریزی برای زندگی ‌تان درک کنید که ممکن است مجبور باشید برای عملی ‌شدن اهداف ‌تان، خودتان فرصت ایجاد کنید و انجام این کار باعث می‌شود که شما از نظر ذهنی برای تغییرات پیشِ رو آمادگی لازم را داشته باشید و در موقعیت مناسب بهترین استفاده از را از وقت خود ببرید.

برنامه ریزی

بیشتر بخوانید: 8 ترفند برای ایجاد تغییر اساسی در زندگی

برای برنامه ریزی بهتر، برنامه‌‌ی زندگی خود را تعیین نمایید

برای آنکه یک برنامه ریزی مطلوب داشته باشید باید سعی کنید و با دقت زیاد یک برنامه برای زندگی تان بنویسید. نوشتن برنامه‌‌ ی زندگی، می‌تواند در رسیدن به اهداف و مشخص نمودن موارد و بخش‌هایی از زندگی تان که بسیار دوست دارید آن را  تغییردهید، به شما کمک کند و باعث می‌شود که زندگی خود را به سبک و ‌شیوه‌ ا‌ی دیگر در نظر بگیرید. دیدن جنبه‌ های مختلف آن روی کاغذ ممکن است به شما کمک کند ایده‌ هایتان را اولویت ‌بندی کرده و دوباره آن را تعیین نمایید.

همچنین نوشتن برنامه‌ ی زندگی  بر روی کاغذ و توجه به آن نیز به شما کمک می‌کند تا اهداف و خواسته‌هایی که مشابه یکدیگر هستند را دریابید و برنامه ‌مورد نظر و نهایی را براساس اموری تنظیم کنید که لزوما متناسب نیستند و برای شما اولویت بیشتری دارند.

در نظر داشته باشید که شما بیشتر دوست دارید که چه بخش‌هایی از زندگی ‌تان را تغییر دهید زیرا اقدام برای داشتن یک برنامه‌ ی زندگی به این معنا نیست که تمام جنبه ‌های زندگی‌ شما فورا باید تغییر یابد، اما مرحله‌ی آغازین برای انجام این عمل است . شاید چندین بخش وجود داشته باشد که دوست دارید در مورد آن‌ها برنامه‌ ریزی کنید، اما برای شروع، باید آن بخشی را انتخاب نمایید که برای شما از بقیه مهم ‌تر است.

این خود شما هستید که باید تصمیم بگیرید با کدام بخش از زندگی ‌تان شروع کنید، به عنوان مثال مواردی چون شغل، گروه های  اجتماعی و دوستان،  گذران اوقات فراغت و سرگرمی ‌ها و موارد دیگر نیز نمونه ‌هایی از بخش‌ های مختلف زندگی هر فردی است که می‌‌توانید اگر تمایل دارید، تغییرشان دهید.

برای انجام امور برنامه ریزی و نوشتن  آن سعی کنید با یک فرد مشورت کند و به عنوان پشتیبان از وی کمک بگیرید و اطلاعات مختلفی را پیرامون موضوع مورد نظر به دست آورید.

در هنگام تلاش برای ایجاد هرگونه تغییر در روند زندگی شما، بسیار مهم است که از حمایت یک فرد پشتیبان برخوردار باشید و در صورت نیاز از آن‌ها کمک بگیرید. بخش مهمی از برنامه ریزی برای تغییر، آن است که بدانید هنگام بروز شرایط  دشوار، برای جلب کمک و حمایت دقیقا سراغ چه کسی باید بروید. درمورد برنامه‌‌ی زندگی و آنچه می‌خواهید تغییر دهید، با افراد بسیار نزدیک ‌تان صحبت کنید. فهرستی از افرادی تهیه کنید که می‌دانید در صورت نیاز، می‌توانید به آن ها تکیه کرده و از آن‌ها کمک بجویید.

درمورد تغییراتی که در آینده باید انجام شود، سعی کنید تا جایی که ممکن است، اطلاعات به دست آورید و داستان ‌های موفقیت دیگران را بررسی کنید  و یا برای رشد شخصی و موفقیت خودتان، در گروهای مفید عضو شوید. از آن‌ها بپرسید که چه روش‌ هایی را در برنامه ریزی زندگی و ایجاد تغییرات خویش به‌ کار گرفته‌اند و چه موانعی را پیش ‌بینی کرده‌اند.

موضوع دیگری که مهم است و باید آن را مورد نظر قرار دهید این است که منابع و گام ‌های برنامه را مشخص کنید زیرا شما برای شروع و انجام اصلاحات و تغییرات لازم در برنامه‌ ی زندگی خود، به منابع قابل دسترس نیاز خواهید داشت. برای انجام این کار شاید نیاز باشد که چند کتاب بخرید، بنابراین باید بودجه ‌ای را برای خرید آن در نظر بگیرید و شاید باید مهارت‌ های جدیدی یاد بگیرید یا از کمک دیگران استفاده کنید. همچنین ممکن است لازم باشد مشخص کنید که چگونه بر موانع خاصی غلبه می‌کنید. بعد از شناسایی آنچه برای شروع نیاز دارید، برنامه‌‌ی خود را آغاز نموده و مرحله ‌به ‌مرحله پیش روید. به ‌عنوان‌ مثال،  شاید برنامه ای که برای تغییر در نظر گرفته اید، شامل سالم‌ ترشدن شما باشد که نیاز دارید از یک سبک زندگی دیگری پیروی نمایید و شاید اولین گام برای این کار، آشنایی با روش‌ های آشپزی و غذاهای سالم ‌تر و مقوی تر باشد و سپس با آگاهی در مورد آن، باید تصمیم بگیرید که یک وعده سبزیجات در روز مصرف نمایید و به انجام تمرینات ورزشی بپردازید. با تعیین برنامه ی مورد نظر و برای انجام درست و صحیح آن، باید به‌ آهستگی به ‌سمت هدف‌ تان حرکت کنید تا از پا نیفتید و به مسیر خود تا رسیدن به آنچه که مورد نظر است سرسختانه ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: برای زندگی مان برنامه ریزی داشته باشیم

برای برنامه ریزی بهتر، اهداف مورد نظرتان را تعیین نمایید

نکته ای که در جریان برنامه ریزی مهم است و از اهمیت زیادی برخوردار است موضوع تعیین اهداف می‌باشد و اهمیت آن تا بدانجاست که بسیاری از افراد موفق برای کمک به افزایش انگیزه ‌ی خود، آن را به ‌کار می‌گیرند.

شما با تعیین اهداف، می‌توانید به راحتی بر روند تکمیل یک کار تمرکز کرده و از تمام منابع وابزارهای مورد نیاز برای به ‌انجام ‌رساندن هدف‌ تان استفاده نمایید. یکی از بهترین قسمت ‌های تعیین هدف، احساس افزایش اعتماد به‌ نفس در زمان دستیابی به آن است.

سعی کنید در روند برنامه ریزی برای تعیین اهداف، آنچه را که برای شما ملموس تر و واقعی تر است را انتخاب نمایید و در تلاش برای به انجام رساندن آن کوتاهی نکنید. شما می‌توانید از چندین روش استفاده نموده و با کمک آن اهداف ‌تان را واقعی تر و دست‌ یافتنی تر کنید. در مرحله ی اول، شما باید هدف‌ خود را بنویسید، زیرا با نوشتن هدف، شما آن را واقعی ‌تر از زمانی که فقط  در  اندیشه و ذهن شما حضور دارد، می‌یابید. بنابراین قدم اولیه برای شما این است که اهداف مشخصی داشته باشید و یا آن‌ها را مشخص نماید.

برای انجام درست و دقیق این امر باید سعی کنید و اهداف‌ تان را به صورت مثبت و مستقیم بیان کنید. اگر هدف شما این است که در طی چند ماه آینده وزن کم کنید به جای اینکه  بگویید دیگر هرگز هله ‌هوله ‌و خوراکی های اضافه نخواهم خورد و من چاق و زشت شدم، بگویید، سالم ‌تر و مقوی تر غذا می‌خورم و پنج کیلو وزن کم می‌کنم.

باید توجه داشته باشید که اهداف ‌تان را براساس میزان اولویت ‌شان  برای خود ردیف کنید و اگر چندین هدف دارید،  بدانید که به هیچ عنوان نمی‌توانید همزمان همه را با هم انجام دهید و اگر هم انجام دهید از کیفیت خوبی برخوردار نخواهد بود. بنابراین باید خودتان تصمیم بگیرید که درحال‌حاضر، کدام یک برای شما مهم تراست و کدام یک را می‌توانید با کمی تاخیر انجام دهید. سپس اقدام کنید و اگر هدف بزرگی دارید سعی کنید که آن‌ها را به اهداف کوچک‌ تر تقسیم نموده و با دست یابی به هر یک از خرده اهداف و در یک بازه ی زمانی طولانی تر به هدف نهایی خود دست یابید و احساس موفقیت کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید