جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تکنولوژی بهداشتی؛ اولین نقشه سه بعدی از ویروس کرونا تا تاثیرات منفی گوشی بر مغز انسان

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
تکنولوژی بهداشتی؛ اولین نقشه سه بعدی از ویروس کرونا تا تاثیرات منفی گوشی بر مغز انسان

هر روزه تکنولوژی های به روزی توسط شرکت ها، کمپانی ها و کارآفرینان برتر جهان رونمایی می‌شود. دانشمندان ضمن پیشرفته همه روزه کارهای خود به دستاوردهای شگرفی دست پیدا می‌کنند. از آن جایی که محیط پیوسته در حال تغییر و دگرگونی است، ابزارهای زیادی دامن انسان ها را خواهد گرفت و نیاز انسان ها به این ابزارهای خود ساخته آن ها را به آینده‌ی درخشانی سوق خواهد داد. تکنولوژی های دی ماه و بهمن ماه به ما اجازه داده این مقاله را در اختیار شما قرار دهیم.

با تکنولوژی بهداشتی نقشه سه بعدی ویروس کرونا آشنا شویم

یک ماه از انتشار ویروس کرونا در چین می‌گذرد و اکنون گریبان گیر برخی از افراد کشور ما شده است. تکنولوژی نقشه سه بعدی دستاورد بزرگی است که محققان به در جامعه پزشکی بدان دست پیدا کرده اند. اولین نقشه سه بعدی در راه توسعه واکسن جهت درمان ویروس کرونا توسط محققان و دانشمندان یافت شد. این نقشه توسط پژوهشگران دانشگاه تگزاس آمریکا از طریق ابزارهای پیشرفته نقشه برداری شد. در حین آزمایش هایی که محققان دانشگاه بر روی Spike Protein داشتند نهایتاً ویروس کرونا با کمک این نمونه پروتئین وارد بدن انسان شده و سپس با تغذیه سلول های بدن رشد و تکثیر می‌یابد.

محققان آمریکایی تگزاس از طریق توالی ژنتیکی ویروس کرونا، نمونه هایی از گیرنده آنرا را تولید کرده اند و سپس از طریق میکروسکوپ ساختار ویروس را به صورت سه بعدی طراحی کرده اند. از دیدگاه محققان دانشگاه تگزاس ویروس کرونا شباهت بسیاری به ویروس سارس دارد با این تفاوت که ویروس کرونا بسیار مستحکم تر است و احتیاج بیشتری به زنده بودن سلول های بدن دارد.

تکنولوژی نقشه سه بعدی ویروس کرونا اولین گام در جهت تسریع روند درمان آن به شمار می‌رود که نتیجه آن ساخت واکسن کرونا است که چیزی حدود 18 ماه طول خواهد کشید.

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا و راه های مبارزه با این ویروس

تکنولوژی گوشی های هوشمند و تاثیرات مخرب آن بر روی مغز

تکنولوژی گوشی های هوشمند علی رغم پیشبرد اهداف امروزی کاربران، تاثیرات منفی بسیاری نیز در پی دارد که از جمله مهم ترین آن ها حامل شدن تغییراتی از جمله تغییر در اندازه و شکل مغز است. مطابق با بررسی ها و آزمایش های انجام شده توسط MRI بر روی 48 نفر از مردم آمریکا که 22 نفر آن ها معتاد به گوشی های هوشمند بوده اند و 26 نفر به آن اعتیاد نداشته اند، شکل و اندازه مغز تعداد افراد معتاد به گوشی تغییر کرده و بخش های مهمی از مغز به خصوص میزان ماده خاکستری آن کاهش پیدا کرده است. ماده خاکستری، بخش بسیار مهمی از بافت مغز به شمار می‌رود که وظیفه کنترل سیستم عصبی مرکزی، کنترل احساسات و تصمیم گیری را بر عهده دارد. لذا کاهش یافتن بافت خاکستری نشان دهنده کوچک شدن مغز شما  بر اثر استفاده بیش از حد شما از گوشی های هوشمند است.

اگر می‌خواهید گوشی های هوشمند برای شما زیان بار نباشد کافی است بعضی اوقات گوشی خود را کنار بگذارید و یا اپلیکیشن ها و بازی های اعتیادآور را از گوشی خود حذف کنید.

تکنولوژی شنوایی و اثر تکان دهنده هدفون بر مغز و گوش انسان

استفاده تکنولوژی شنوایی اعم از هدفون ها و هندزفری های موجود در بازار در طولانی مدت بر روی گوش شما تاثیرگذار خواهند بود. گمان نکنید که استفاده از هندزفری های بازار بر روی گوش شما تاثیر نمی‌گذارد. تکنولوژی های شنوایی بر خلاف دیدگاه شما می‌توانند به طور وحشتناکی مضر باشند. به طور مثال هنگامی که مشغول رانندگی هستید و از هندزفری آهنگ مورد علاقه خود را گوش می‌دهید سیگنال های الکتریکی متفاوتی از هندزفری به گوش شما منتقل می‌شود و مغز را فرا می‌گیرد. فرکانس ها و جریان های الکتریکی متناوب نه تنها گوش شما بلکه ممکن است افراد محیط را نیز آسیب پذیر کند.

اکنون عوارض جانبی هدفون ها و هندزفری ها را به دقت مطالعه می‌کنیم:

* عفونت گوش ها: گوش ها بر اثر شنود امواج صوتی بلند و طولانی مدت راه را برای پیشرفت باکتری های مضر باز می‌کنند. عفونت گوش همچنین به خاطر اشتراک گذاری هندزفری شما با دیگر کاربران هم ایجاد می‌شود. سعی کنید هندزفری خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

* وز وز گوش: عارضه وز وز گوش به دلیل صدای بلند ابزارهای الکترونیکی روز ایجاد می‌شود. هنگامی که مغز شما قادر به دریافت سیگنال های صوتی نیست، دست به ساخت سیگنال های عصبی غیر طبیعی می‌کند. نهایتاً امواج صوتی راه نفوذ به گوش را پیدا نمی‌کنند و از قسمت حلزونی گوش محیط گوش را دچار خدشه می‌کنند. جهت رفع چنین مشکلی، شنیدن آهنگ با تک گوش را کنار بگذارید و یا سعی کنید در محیطی به آهنگ ها گوش دهید که محیط، صدایی برابر با موسیقی شما داشته باشد.

* اثرات مخرب بر مغز: امواج الکترومغناطیسی حاصل بر مغز توسط هندزفری ها، آثار مخرب و جبران ناپذیری را بر جای خواهد گذاشت. هنگامی که شما با صدای بلند به امواج صوتی گوش می‌دهید، این امواج بر روی محافظ سلول های عصبی شما فشار می‌آورند. سلول های عصبی به دلیل رفتارهای ناکارآمد در اثر ترکیب صداهای بلند با محیط هموار ناشنوایی مزمن را در وجود شما ایجاد می‌کنند. ناشنوایی مزمن نیز نهایتاً موجب درد گوش و متضرر شدن سیستم عصبی مغز می‌شود. همچنین ناهوشیاری و عدم توانایی یادگیری آثار مخرب دیگر تکنولوژی های شنوایی بر روی مغز شما هستند.

بیشتر بخوانید: آنچه باید در مورد ویروس ها باید بدانیم

آیا استفاده از تکنولوژی روز سرطان زا خواهد بود؟

توسعه فناوری و تکنولوژی موجب شده نگرانی ما نسبت به بیماری سرطان رشد روز افزونی پیدا کند. اگرچه تکنولوژی، مشکلات جامعه را به سرعت حل کرد ولی آثار مضر آن به گونه ای نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد. سلامت انسان هر روزه بر اثر فناوری های جدید و استفاده از دستگاه و ابزارهای الکترونیکی در حال تهدید است. تشعشعات گوشی های همراه مهم ترین چیزی است که افراد را ترسانده درحالیکه اینگونه نیست که شما گمان می‌کنید. پرتوهای پخش شده توسط گوشی های همراه آن گونه که به نظر می‌رسد به سرطان منجر نخواهند شد و این مورد در تحقیقات هم حاصل شده است. لذا گوشی های همراه اگرچه دارای فرکانس های صوتی و امواج الکتریکی هستند ولی بیشترین ضرر را لوازم جانبی گوشی همراه به ما می‌رسانند. همانطور که در بالا با هم خواندیم هندزفری ها مشکلات عدیدی را برای ما به همراه دارند.

اینکه تشعشات الکترونیکی 100 درصد موجب امراض شوند غیر ممکن است. تحقیقات نشان داده هیچ عاملی موجب نشده که تکنولوژی 100 درصد موجب متضرر شدن بدن ما شود. آسیب های ناشی از تشعشعات پس از سال ها و تکرار بیش از حد موجب ایجاد امراض می‌شوند. جالب است بدانید که اکثر دانشمندان نسبت به خطرناک بودن گوشی های هوشمند، ایده های خود را کنار گذاشته اند. علت آن هم ترس دانشمندان از ایده های اشتباه است. در حالیکه این ابزارهای هوشمند آن چنان که به نظر می رسند قدرت ندارند که موجب سرطان شوند.

نهایتاً اینگونه می‌توان نتیجه گرفت که پرتوها و تشعشعات اگرچه مرض های پوستی و تاثیرات مخرب بر روی مغز به همراه دارند ولی به هیچ وجه موجب سرطان نمی‌شوند. تکنولوژی نه تنها سرطان زا نیست، بلکه راه حل مناسبی را هم برای درمان سرطان برای شما فراهم می‌کند. در ادامه به این موضوع بیشتر پرداخته می‌شود.

تکنولوژی چه نقشی در درمان سرطان دارد؟

تکنولوژی پس از ورود به دنیای ما نگرانی هایی را نیز با خود آورده است. از جمله نگرانی های ما بیماری «سرطان» است که درمان آن به دغدغه های امروز ما مبدل شده است. شراکت هوش مصنوعی و انسان نتیجه همکاری ما با دنیای تکنولوژی است. همه ما می‌دانیم که سرطان گستره عظیمی از سلول های مختلفی را در بدن شامل می‌شود که درمان آن به شدت سخت و غیر ممکن به نظر می‌رسد. انسان در نظر دارد تا از طریق تکنولوژی هوش مصنوعی، راه درمان سرطان را پیش بینی کرده و در آینده ای نزدیک راه درمان آن را قطعی کند.

نکته ای که از تکنولوژی هوش مصنوعی قابل ذکر است، تکنیک به کار رفته در آن برای پیدا کردن پیشرفت تومور سرطانی است. طبق گفته محققان لندنی دستگاهی ساخته شده که مبتنی بر هوش مصنوعی و وابسته به تکنولوژی روز است. این ابزار قادر است انواع مختلف سرطان را شناسایی کند، زنجیره تکامل آن را پیش بینی کند و راه های درمان سرطان را در اختیار پزشکان قرار دهد.

تاثیر تکنولوژی اطلاعات بر رفتارهای کاربران در محیط کاری

امروزه تمامی سازمان های کاری و شرکت ها مبتنی بر تکنولوژی روز پیش می‌روند. تکنولوژی، طیف گسترده ای از کمپانی های امروزی را احاطه کرده است. سازمان ها به منظور بهبود روند کاری، وظایف خود را بر پایه ساختار تیمی تقسیم بندی می‌کنند. تشکیل تیم بر پایه تکنولوژی و فناروی اطلاعات، نتایج متفاوتی را رقم خواهد زد. یکی از مهم ترین نتایج آن تشکل افراد با تاثیرپذیری متناوب آن ها به صورت مجازی است. این تاثیرپذیری به گونه ای است که ممکن است برخی از افراد تیم حذف شوند و یا اینکه رفتار افراد به شدت تغییر یابد. ربات را می‌توان یکی از نمونه های تکنولوژی سازمانی نام برد که جای برخی از افراد را در آینده ای نزدیک می‌گیرند. شما خود را به جای کارمند یک سازمان بگذارید. رئیس آن به جای شما از فردا تصمیم می‌گیرد رباتی را به کار گیرد و شما می بایست از سیستم کاری کنار گذاشته شوید. رفتار شما در برخورد با رئیس کاملا متفاوت تر از قبل خواهد بود. توجه داشته باشید که ربات یک تکنولوژی قدیمی به شمار می‌رود. بسیاری از ابزارهای امروزی بستری برای فضای مجازی شده اند. فضای مجازی نیز در محیط کاری موجب حواس پرتی اعضا از روند شغلی می‌شود. خواه این حواس پرتی به خاطر مشکلات خانوادگی ناشی از شنود خبر آن از گوشی های هوشمند باشد، خواه ناشی از جایگزینی تکنولوژی های مجازی به عنوان افراد از قبل به کار گرفته شده باشد.

بیشتر بخوانید: در مورد ویروس ابولا چه می‌دانید؟

چند تکنیک حائز اهمیت برای کاهش پیامد های تکنولوژی گوشی های هوشمند

تکنولوژی گوشی های هوشمند را برای ضرر رساندن به انسان روز به روز پیش روی می‌کنند. هرچه تکنیک های سخت افزاری گسترش می‌یابد طیف آسیب های روانی، رفتاری و جسمی انسان بیشتر می‌شود. برای کاهش دادن فناوری گوشی های هوشمند لازم است نکات زیر را به دقت انجام داده تا از هر گونه بیماری و متضرر شدن جلوگیری کنید:

* تلفن همراه را در جیب خود قرار ندهید؛ جیب شلوار شما جایی برای تلفن همراه شما نیست. بافت های بخش پایینی بدن به شدت تحت شعاع تشعشعات گوشی های همراه قرار می‌گیرد.

* همیشه بگذارید، ابتدا ارتباط برقرار شود، سپس گوشی خود را بردارید و پاسخ دهید.

* زمان مکالمه خود را کاهش دهید؛ چه لزومی دارد تماس تلفنی شما بیشتر از 3 دقیقه طول بکشد؟! برنامه ریزی کنید و تماس تلفنی خود را به سه دقیقه کمتر کاهش دهید.

* کودکان فقط در موارد ضروری دسترسی به گوشی های هوشمند داشته باشند.

* هیچ وقت سعی نکنید قاب تلفنتان فلزی باشد. قاب های ژله ای طراحی شده اند تا بتوانند از آسیب های ممکن جلوگیری کنند.

* برای پاسخ گویی از هندزفری های استفاده کنید. اگرچه هندزفری ها نمونه نامناسب برای ایجاد آثار مضر در گوش شما هستند ولی استفاده مجاز آن ها در تماس هاس تلفنی مشکلات سیستم عصبی شما را کاهش می‌دهند.

* استفاده از آنتی اکسیدان ها برای همه شما پیشنهاد می‌شود. آنتی اکسیدان ها موادی در بدن هستند که موجب می‌شوند مضرات ناشی از گوشی های هوشمند راهی برای نفوذ به بدن نداشته باشند.

* موبایل خود را در منزل و در کنار سر خود قرار ندهید. از بردن موبایل در بیمارستان ها و مکان های نامناسب مانند پمپ بنزین و اطفاء حریق خودداری کنید. موبایل را در جیب بالای لباس نگذارید. قلب به شدت به چنین تکنولوژی هایی حساس است.

* موبایل با تومور مغزی هم در ارتباط است. طبق تحقیقات انجام شده توسط موسسه ملی بهداشت آمریکا افراد معتاد به گوشی های هوشمند 5 برابر بیشتر از افزار غیر معتاد به گوشی های هوشمند به تومور مغزی مبتلا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید