جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تکنیکی برای شناخت و حفظ مشتری

author منتشر کننده
بدون نظر 6 0
تکنیکی برای شناخت و حفظ مشتری

عامل مهم و موثر برای موفقیت هر کسب و کاری مشتریان آن‌ها هستند، هر کسب و کاری با مشتری خود رشد کرده و به سطوح بالاتر می رسد. بنابراین جذب مشتری و حفظ آن‌ها نقش به سزایی در سودآوری طولانی مدت هر کسب و کاری دارد، زیرا آمار ها نشان می دهند که میزان فروش احتمالی به مشتریان موجود، حدودا 60-70 درصد است، در حالی که این تعداد برای مشتریان جدید 5-20 درصد می‌باشد. (اگر چه که جذب مشتری جدید بسیار مهم است) و مشتریان راضی، به احتمال زیاد دیگران را به سمت کسب و کار شما سوق می‌دهند و خود عاملی برای تبلیغات کسب و کار شما محسوب می‌شوند. مشتریان وفادار و حفظ  آن‌ها برای موفقیت کسب و کار ها مهم و ضروری می‌باشد. و برای حفظ و ماندگاری مشتری و تبدیل آن‌ها به مشتری وفادار، تنها نباید به روند خرید و فروش توجه کرد بلکه عامل مهم تر برقراری ارتباط موثر و صمیمی با آن‌هاست. برای درک بهتر از ایجاد روابط موثر با مشتریان، تکنیک هایی در زیر ارائه شده که به تمامی افرادی که صاحب شغل و تجارت هستند توصیه می‌شود. شما می‌توانند به راحتی این تکنیک ها را هنگام مذاکره و صحبت با مشتری و یا دوستان و نزدیکان خود نیز به کار برده و به بازخوردی عالی دست یابید.

 حفظ مشتری

از مشتری در مورد خانواده هایشان سوال بپرسید

یکی از موارد برای شروع صحبت و برقراری ارتباط با مشتری صحبت در مورد خانواده‌ی آن‌هاست. شما برای شناخت بهتر مشتری و برقرای تعامل بهینه می‌توانید از سوالات رسمی تر و نه بسیار خصوصی در مورد اعضای خانواده آن‌ها شروع کنید و زمانی که آن‌ها به صحبت با شما ادامه می‌دهند حس خوشایندی خواهند داشت. سؤال شما از خانواده نشان می‌دهد که شما در سطح شخصی هم در فکر آن‌ها هستید.

اگر در حین صحبت متوجه شدید که مشتری شما بچه دارد، در مورد این که آیا فرزند او ورزش می‌کند، سوال بپرسید. اگر پاسخ داد و اهل ورزش بود، در مرحله بعد که با مشتری صحبت می‌کنید، می توانید با سؤال در مورد ورزش به راحتی با آن‌ها تعامل داشته باشید. مشتری  شما از این که جزئیات هر چند کوچک را درباره زندگی شخصی او به یاد دارید، خوشحال خواهد شد. به یاد داشته باشید که همیشه هنگام صحبت با مشتریان حداقل چند سوال در مورد خانواده هایشان از آن‌ها بپرسید، این سوال حتی می‌تواند، یک سوال ساده باشد، مانند اینکه، خانواده شما چطور هستند؟ همین سوال به نظر ساده راهی برای برقرای ارتباط موثر می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اهمیت ارائه خدمات آنلاین به مشتری

با مشتری در مورد شغل آنها صحبت کنید

شغل هر کسی برای وی مهم بوده و یکی از اولویت ها محسوب می‌شود. بنابراین شما می‌توانید در خلال برقرای روابط با مشتریان خود اطلاعاتی در مورد مشاغل آن‌ها به دست آورید، این امر همیشه به شناخت و آگاهی بیشتر شما کمک می‌کند.

شما با شروع صحبت در مورد شغل مشتری می‌توانید سؤالاتی از قبیل چگونگی انجام وظایف آن‌ها، نقش آن‌ها در شغلشان، رضایت آن‌ها از کاری که انجام می دهند، آنچه را که در مورد نقش خود بیشتر دوست دارند، بپرسید. این امر علاقمندی شما به مشتریان را نشان می‌دهد و به شما کمک می‌کند به شناخت عمیق تری از مشتری دست یافته و حتی در مواقع لازم به آن‌ها کمک کنید.  

در نتیجه، این موضوع می‌تواند شانس حفظ و نگهداری مشتری شما را افزایش دهد و حتی ممکن است فرصتی برای ارائه محصولات یا خدمات اضافی به مشتری ایجاد کند.

در مورد فعالیت های تفریحی از مشتری سؤال بپرسید

تفریح و گشت و گذار در شمار علاقه مندی های هر کسی می‌باشد و به کاری که مشتریان شما برای لذت بردن و یا گذران اوقات فراغت خود انجام می‌دهند، اشاره دارد. به عنوان مثال، می‌توانید با سوالاتی از این قبیل که، آیا آن‌ها تعطیلاتی در آینده دارند؟  سرگرمی و تفریح خاصی دارند؟ تیم ورزشی مورد علاقه آن‌ها چیست؟ و.. شروع کنید و به اطلاعات خوبی دست یابید.

اگر متوجه شدید که برخی مشتریان شما هواداران ورزشی هستند و تیم  ورزشی مورد علاقه دارند، می‌توانید یک یادگاری کوچک، مرتبط با تیمی که هوادارش هستند ارسال کنید تا علاقه و اهمیت خود را به آن‌ها نشان دهید. این روش بسیار موثر بوده و راهکاری مفید برای حفظ مشتری شماست، این عامل رابطه مشتریان با شما را بسیار طولانی خواهد کرد و حتی ممکن است که مشتریان شما را به دوستان یا همکاران خود معرفی کنند و مشتری جدید برای شما جذب کنند.

بیشتر بخوانید: 10 نکته مهم در تبلیغات که حتما باید بدانید

با مشتری در مورد رویاهایشان صحبت کنید

شما می‌توانید درباره رویاها و آرزوهای مشتریان، در مورد شغل یا زندگی شخصی شان صحبت کنید. برای آشنایی بیشتر با رویاهای مشتریان و آنچه که تمنای دستیابی به آن را دارند می‌توانید سؤالاتی از این قبیل: اگر می‌توانستید به هر جای دنیا سفر کنید، به کجا می رفتید، یک هدفی که می خواهید در طول زندگی خود به دست بیاورید چیست، خود را 10 سال آینده در کجا می‌بینید، از آن‌ها بپرسید و آن‌ها را به چالش بکشید، افراد دوست دارند در مورد خواسته ها و آرزوهایشان صحبت کنند و این موضوعی مهم برای شما خواهد بود تا از این طریق به شناخت بهتری از مشتریان خود دست یافته و راهی برای ارتباط بهتر پیدا کنید

مشابه مرحله دوم  که صحبت و سوال درباره شغل آن‌ها بود، می‌توانید در سطح شخصی در مورد مشتریان خود چیزهای زیادی بفهمید و پاسخ آن‌ها ممکن است راهکارهای جدیدی پیش روی شما گذارد که آن‌ها را در رسیدن به رویاهایشان کمک کنید.

دفعه بعد که با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنید، از بحث در مورد مسائل مربوط به خرید و فروش و ویژگی های کالا و محصول  فراتر بروید. در مورد خانواده، شغل، تفریحات و رویاهای آن‌ها سؤال کنید تا آنها را به طور دقیق و کامل بشناسید و بتوانید روابط معنی دار و موثر با آن‌ها برقرار کنید. انجام این کار می‌تواند منجر به وفاداری و حفظ مشتری شما شده و  دنیای متفاوتی را برای شما و مشتریان ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید