جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

ده ویژگی یک مدیر موفق

author منتشر کننده
نظرات (1) 12 0
ده ویژگی یک مدیر موفق

لازمه­‌ی موفقیت هر کسب و کار، داشتن یک مدیر موفق است. کشتی­بانی که بتواند کشتی کسب و کار را در دنیای پرتلاطم تجارت امروز به حرکت درآورد. درست است که داشتن نیروی کار مسئول و متعهد نیز در موفقیت کسب و کار نقش بسزایی دارد، اما بدون یک مدیر باسواد و مدبر، بدون کسی که به کار گروه نظم دهد و آن را در مسیر درست قرار دهد، چیزی به جز شکست در انتظار آن کسب و کار نیست.

مدیر موفق

مطالعه و به روزرسانی اطلاعات حرف اول را در دنیای مدیریت می‌زنند. دیگر اطلاعات خاک گرفته­ی قدیمی برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق کافی نیست. ما در این مقاله سعی کوچکی داشتیم تا شما را با ده مورد از مهم‌­ترین ویژگی‌­های مدیر موفق به اختصار آشنا کنیم. امیدواریم که این اطلاعات در مسیر پر فراز و نشیب مدیریت به شما کمک نماید.

بیشتر بخوانید: شش علت شکست در کسب و کار

راستگویی، اولین ویژگی یک مدیر موفق

درست در همان لحظه‌­ای که تیم کاری، اعتمادشان را به مدیرشان از دست بدهند، همه چیز شروع به از بین رفتن می­‌کند. چرا نیروی کار باید از یک مدیر هرچند خبره اما دروغگو تبعیت کنند؟ در دنیای تجارت، صداقت به شدت اهمیت دارد. یک مدیر موفق اهمیت شفافیت و صداقت را می­داند. راستگویی یک مدیر، دیگر اعضای تیم را نیز به این کار تشویق می­‌کند. به جرات می‌­توان گفت در ایجاد اعتماد در سازمان، هیچ عملی مهم تر از ساختن یک تعامل صادقانه بین مدیر و کارمندان نیست. متاسفانه اکثر مدیران به شدت در این موضوع دچار ضعف و بحران­اند در سال 2014 یک تحقیق که برروی 33هزار نفر انجام شده بود نشان داد که تنها 20 درصد از افراد مدیرشان را فرد صادقی می ­دانند که این رقم در بین مدیران دولتی به 13 درصد کاهش پیدا کرده است. صداقت اولین چیزی ست که کارمندان از مدیریت انتظار دارند. تحقیقات نشان می­‌دهد که 4 نفر از هر 5 مدیر، رابطه­‌ی صادقانه‌­ای با کارمندانشان ندارند. سازمان­‌هایی که به صداقت مدیرشان اعتماد دارند، درصد سودآوری و انگیزه­‌ی به مراتب بالاتری از دیگر مجموعه­‌ها دارند.

مهارت­‌های ارتباطی یک مدیر

یکی از ویژگی­‌های مدیر موفق، اِشراف داشتن به روش­‌های برقراری ارتباط موثر با کارمندان است. بسیاری از مدیران به خوبی می‌دانند که چه کارهایی باید در شرکت انجام شود، اما آنچه نمی‌دانند شیوه ­ی برقراری ارتباط با کارمندان و مخابره‌­ی دستورات لازم است. مهارت‌های برقراری ارتباط دوستانه با کارمندان، مهارت‌های سوال پرسیدن و گزارش خواستن، مهارت گوش دادن و مهارت‌های کنترل مکالمه، از مهارت‌های ارتباطی ست که یک مدیر موفق باید به آن‌ها توجه داشته باشد و در موردشان اطلاعات کسب کند. زمانی که مدیریت مجموعه روی این مهارت‌ها تمرین داشته باشد، نه تنها هدف و راستا به خوبی برای کارمندان تفهیم می­‌شود و سودآوری افزایش پیدا می­‌کند، بلکه منجر به حل سریعتر مشکلات و افزایش درآمد در مجموعه نیز می­‌گردد.

یک مدیر قاطع باشید

هرچقدر که در یک سازمان فضای دوستانه حاکم باشد، مواقعی وجود دارد که یک مدیر باید تصمیمات قاطعانه و حتی ناخوشایندی برای کارکنان اتخاذ کند. مدیر باید این موارد را به خوبی تشخیص دهد و از گرفتن تصمیم درست نترسد. مدیریت قوی می‌­تواند بعد از ارزیابی تمام جوانب، با سرعت تصمیمات سخت و قاطعی بگیرد. برای این کار وقتی نیاز به گرفتن این تصمیمات بود، اسناد و مدارک را جمع آوری کنید؛ راه حل را آنالیز کنید، متغیرهای مختلف را در نظر بگیرید و سپس تصمیم گیری نمایید.

بیشتر بخوانید: مدیران موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

مدیر با اعتماد بنفس

برای آنکه یک مدیر، به حمایت از تیمش ادامه دهد، باید این اعتماد به نفس را داشته باشد که تصمیمی که می­‌گیرد درست است. وقتی یک تصمیم سخت گرفته می­‌شود؛ مدیر باید اعتماد به نفس لازم برای هدایت تیمش به سمت آن مسیر را داشته باشد، حتی کارکنانی که با آن تصمیم موافق نیستند. تجارت شما نیز مانند هر تجارتی ممکن است در یک دوره دچار مشکلاتی ­شود، ممکن است دچار مشکلات قانونی شوید، ممکن است رقیبتان بهتر از شما در بازار ظاهر شود و یا محصولی که به تازگی به بازار عرضه کردید چندان مورد استقبال قرار نگرفته باشد. در این موقعیت­‌ها، مدیر باید اعتماد به نفسش برای هدایت تیمش به سمت جلو را حفظ کند. اعتماد به نفس یک رفتار مُسری ست و یک مدیر با اعتماد به نفس می­‌تواند الهام بخش کارکنانش باشد. اعتماد بنفس باعث جاه­طلبی مثبت و انگیزه­ی مدیر می­‌شود و درنتیجه او مدام به تعیین اهداف بعدی و تکمیل موفقیت آمیز آن‌ها می­پردازد. همچنین اعتماد بنفس باعث می‌شود مدیر در زمان­های سخت آرامش خودش را حفظ نماید.

مدیر موفق باید مسئولیت ­پذیر باشد

یکی از ویژگی‌­های مدیر موفق، مسئولیت­ پذیری می‌باشد. مدیر موفق می­‌داند که مسئولیت امور با اوست و این یعنی آن‌ها مسئول رفتار کارکنان – چه شکست و چه موفقیت – هستند. به این منظور آن‌ها تمام کارکنان را تحت نظارت دارند تا ببینند می‌­توانند چه کمک‌­هایی برای سودآوری و موثرتر بودن به آن‌ها بکنند. براساس یک تحقیق در سال 2019، بیش از نیمی از کارکنان بر این باورند که مسیر شغلی و ترفیع رتبه برای آن‌ها مشخص نیست و همین موضوع مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

مدیر موفق

مسئولیت پذیری در واقع همان تعهد اخلاقی نسبت به انجام کارهای تخصیص داده شده است. در شرایطی که مدیران روی کارمندانشان سرمایه ­گذاری می‌کنند و متعهداند که به آن‌ها در رشد حرف ه­ای کمک رسانی نمایند، کارمندان به شکل فزاینده­­ و مثبتی درگیر کارشان می‌شوند.

مدیر بیرحمی نباشید

یکی دیگر از ویژگی­ های مدیر موفق، یکدلی، درک و شناخت است. وقتی کارمندی مستعصل است یا دچار مشکلی شده باشد -که براساس گزارش 70 درصد از آن ها این احساس را دارند- مدیر باید آن‌ها را درک کند. یک مدیر موفق باید بتوانند خود را جای آن کارمندان بگذارد و بفهمد در جایگاه آن‌ها بودن و کار آن‌ها را انجام دادن چه احساسی دارد. زمانی که مدیر به حرف کارکنانش گوش ندهد، اتفاقات ناگواری بر سر کار رخ می‌­دهد. یکدلی و تمرکز باید باهم تعادل داشته باشند و وقتی به این حالت برسند، مهارت‌های مدیریتی به شکل بهینه‌­ای موثر واقع می­‌شوند. گوش دادن به مشکلات کاری کارمندان، توجه به نیازهای آن‌ها از حقوق گرفته تا زمان استراحت و مرخصی، بیتوجه نبودن نسبت به مشکلات خانوادگی و بیرون از محل کارِ کارکنان که ممکن است برروی روند کاری آن‌ها تاثیر بگذارد از نشانه­‌های یک مدیر یکدل و با سطح درک بالاست.

بیشتر بخوانید: مدیریت مناسب چگونه به دست می آید؟

خانم/آقای مدیر حواست را جمع کن!

در هر شرکتی، تعداد زیادی الویت رقابتی وجود دارد. کارها و وظایف زیادی به صورت همزمان در جریان هستند. برای موفقیت در تجارت، مدیر نباید تمرکزش را به هیچ موردی از دست دهد. مدیر باید از تصویر و هدف اصلی شرکت آگاه باشد. اما این کار نباید آن‌ها را از اهداف کوچک و کوتاه مدت غافل کند. اگر می­‌خواهید یک مدیر موفق باشید باید قدرت تمرکز همزمان بر چند کار را داشته باشید. در محیط کار نواحی وجود دارد که تمرکز روی آن‌ها از اهمیت ویژه­تری برخوردار است که از جمله‌ی آن‌ها می­توان به تکنولوژی اطلاعات، بهبود عملیات و فرایند ( از جمله توسعه­‌ی سیستم‌­های مدیریت و گاهاً زنجیره­‌ی عرضه)، امور مالی و منابع انسانی اشاره کرد.

خلاقیت و نوآوری در وجود یک مدیر

آیا می­‌خواهید شرکتتان به مرحله­‌ی بعدی صعود کند؟ پس باید مدیری باشید که ذهن بازی دارد و مدام در حال طرح ایده‌­های جدید و سود آور است. تصمیم گیری­‌ها همیشه سیاه و سفید نیستند. گاهی راه حل‌های خلاقانه برای حل مشکلات لازم است. بیشتر مدیران موفق دنیا افراد خلاقی بوده‌­اند آن‌ها به خاطر شیوه‌­های نوین فکری برای بهبود عملیات و خدمت رسانی بهتر به مشتریان در کنار شاد کردن کارمندان خود به این موفقیت رسیده‌­اند. خلاقیت و نوآوری یک مدیر نه تنها در اتخاذ تصمیمات خلاقانه، بلکه در تغییر، عرضه و فروش محصولات و خدمات نیز می­تواند موثر باشد. برای خلاقیت و نوآوری در مدیریت، چهار مرحله وجود دارد: مشاهده‌­ی مشکل، طرح راه حل، امتحان کردن آن در مقیاس خرد و درنهایت ورود به بازار.

مدیر موفق

مدیر مثبت اندیش

خوش­بینی و اعتماد مدیر، برای خلق یک مدیریت مثبت اندیشانه، دست به دست هم می­‌دهند. مدیری که در تفویض مسئولیت­‌ها خوشبین است به افراد اجازه می‌­دهد تا از سبک خود در تحقق اهداف استفاده کنند. مدیران خوشبین، آرزوی افراد برای رسیدن به بهترین شکلشان از طریق تمرکز بر نوآوری حل مسئله و شکست­‌های خلاقانه را افزایش می‌­دهند. یک مدیر خوش بین باعث آغاز تجارت­‌ها می­‌شود، او فرصت‌­هایی که در آن دیگران دچار شک و تریدی و نا امیدی هستند را می­بیند. خوش بینی باعث تلاش فوق العاده‌­ی انسانی می‌­شود. یک مدیر موفق باید بر این باور باشد که مهم نیست همه چیز چطور به نظر می‌­رسد، باید باور داشت که می­‌توان آن‌ها را به سمت چیز بهتری تغییر داد. وقتی این روحیه را داشته باشید، کارکنان شما نیز از شما الگوبرداری می­‌کنند و این حس خوش­بینی در سراسر شرکت به جریان درخواهد آمد.

مدیر خوب، زیر قولش نمی‌­زند

یکی از بارزه‌­های یک مدیر موفق، تعهد داشتن است. یک مدیر موفق باید نه تنها به وظایف مربوط به تولید و سودآوری متعهد باشد بلکه به کارمندان خود تعهدات اخلاقی نیز دارد. تعهد یک مدیر را می‌توان در دو بخش دید، بخشی از تعهد او به سهام داران است. به اینکه تمام سعی و تلاشش را در سودرسانی به آن‌ها انجام خواهد داد و در این مسئله کوتاهی نخواهد کرد. تعهد دیگر یک مدیر به کارمندان است. مدیر متعهد به وعده­‌های مالی و موقعیتی خود به کارمندانش عمل خواهد کرد. او به این مسئله آگاه است که نیروی کار صرفاً برای زمان تولید و سودرسانی به سهام داران نیستند. او می­‌داند که نباید با بروز کوچکترین مشکل، کارمندانش را تعویض یا اخراج کند. تعهد به کارمندان هم باید در زمان عمل به وعده‌­های مالی حقوقی و تشویقی و هم نسبت به امنیت شغلی که به آن‌ها قول داده شده است، وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. بردباری و تحمل سختی‌ها، ابزار ریاست است. نهج‌البلاغه

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید