جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

راهکارهای افزایش امیدواری در جریان زندگی

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
راهکارهای افزایش امیدواری در جریان زندگی

اگر به جریان زندگی و روند فعالیت های خود و اطرافیان تان توجه کنید متوجه می‌شوید که همه ی افراد برای کسب موفقیت و رسیدن به امیال و آرزوهای خود بی درنگ و بدون وقفه در حال تلاش و کوشش هستند تا به پول، عشق، شهرت، قدرت و غیره در زندگی دست یابند. این فعالیت ها گاهی بیش از حد بوده و فرد را تا سرحد نا امیدی و افسردگی می‌کشاند و فرد از خود می‌پرسد که حقیقتا به دنبال چه هستم؟ معنای زندگی من چیست؟ و در اینجاست که به دنبال جریان امید و امیدواری در زندگی خود می‌گردد و در جستجوی آن برمی‌آید که آیا زندگی بهتری برای وی وجود دارد و می‌تواند به آینده‌ی خود امیدوار باشد؟

یک اصل اساسی در این زمینه وجود دارد که بیان می‌کند روند زندگی دارای معنای عمیق ‌تری از دوندگی و تلاش بی وقفه  برای کسب جایگاه و درآمد بالاتر است و برای دستیابی بدان نیاز است که مفهوم زندگی و فلسفه وجودی خود را کشف کرده و امیدواری در زندگی را جستجو کنیم.

امیدواری همیشه به معنای لبخند و رسیدن به احساس شادی نیست، بلکه بیانگر نوع نگرش به زندگی و گرایش فکری، میزان امید به زندگی می‌باشد.

در این مقاله در مورد افزایش امیدواری در جریان زندگی و نقش آن به طور مفصل صحبت شده و در ادامه راهکارهایی برای رسیدن به خصلت امیدواری آورده شده است که با خواندن آن در می‌یابید که به سادگی و با تغییر نگرش و سبک زندگی می‌توانید راحت تر و بهتر زندگی کنید.

افزایش امیدواری

بیشتر بخوانید: بخشش دیگران و تاثیر آن بر سلامت روان

امیدواری چیست؟

امیدواری در اصل نوعی نگرش ذهنی و عاطفی در هر فردی می‌باشد که به طور موثر بر کیفیت زندگی وی تمرکز  دارد و برخورداری از آن، فرد را در مواجهه با تمام چالش ‌ها و اتفاقات روزانه مقاوم می‌نماید. از دیدگاهی دیگر می‌توان امید داشتن را به معنای انجام فعالیت و امور زندگی با چشم‌انداز مثبت دانست. این دیدگاه اشاره ای به اجتناب یا نادیده گرفتن اتفاقات یا نتایج بد ندارد، بلکه بیانگر افزایش تلاش همراه با مثبت اندیشی و احتمال وقوع موقعیت ‌های بد و ناخوشایند است.

روش های به ‌وجود آمدن و افزایش امیدواری بسیار متنوع هستند و هر فردی فراخور میل و احساس و اندیشه ای که دارد بدان دست می‌یابد و به نوعی می‌اندیشد که در آینده همه چیز خوب پیش می‌رود و شرایط برای وی ایده آل خواهد بود. یکی از دلایل مهمی که افراد جذب دین و خداپرستی می‌شوند، همین حس اطمینان و وابستگی به منبعی قدرتمند است که اجازه نمی‌دهد امید به آینده در وجود آن‌ها از بین رود.

برخورداری از خصلت امیدواری

یک فرد امیدوار معمولا دیدگاهی مثبت به انجام فعالیت ها  و جریان امور زندگی دارد و دارای خصوصیات و ویژگی های رفتاری ویژه ای می‌باشد. این دسته از افراد، دارای حس لذت درونی اند و همواره در طی فعالیت ‌های روزانه خود حس خوب شادی و لذت دارند که میزان رضایت و خرسندی آن‌ها را افزایش می‌دهد، آن‌ها توانایی خندیدن در موقعیت و شرایط گوناگون را دارند. مهارت مقابله با استرس در هر شرایطی را دارند و می‌توانند به راحتی آن را مدیریت نمایند و روحیه ی آن‌ها در برابر ناملایمات خدشته دار نمی‌شود و همواره به دنبال یافتن راهکارهای جدیدی برای امید به زندگی، حتی با وجود امکانات کم هستند. خصلت امیدواری به افراد کمک می‌کند تا بتوانند بین استراحت، کار، سرگرمی و روابط اجتماعی خود در زندگی روزانه ‌شان تعادل برقرار نمایند. آن‌ها توانایی ایجاد و حفظ روابط را داشته و معمولا از عزت ‌نفس بالایی برخوردار هستند.

اهمیت امیدواری در زندگی و مقابله با رویدادهای ناخوشایند بسیار مشهود است و باید دانست که برای رسیدن به موفقیت، تنها داشتن هدف و تلاش برای رسیدن بدان کافی نیست، زیرا دشواری ‌های زیادی در راه رسیدن به اهداف وجود دارد. بنابراین انسان باید از روحیه ی قوی برخوردار باشد تا بتواند حتی در حین برخورد با موانع و دشواری های متعدد، باز هم به راه خود ادامه دهد. امیدواری برای رسیدن به اهداف باعث می‌شود که افراد توانایی مقابله با مشکلات پیش رو را داشته باشند.  

امیدواری می‌تواند انسان را به سمت موفقیت و توسعه فردی هدایت کند و این مسئله باعث می‌شود که همیشه پیشرفت ‌های خود را بررسی و کنترل کنند و اطمینان داشته باشند که در مسیر درست قرار دارند.

آن عده از افرادی که از روحیه و خصلت امیدواری برخوردار نیستند، معمولا در جریان زندگی اهدافی دارند ولی تنها دست به انتخاب فعالیت هایی می‌زنند که چالش‌ نداشته باشند و با این کار فرصت پیشرفت را از خود می‌گیرند. زمانی که در کارهای خود شکست می‌خورند نیز تمام روحیه خود را از دست می‌دهند و کار خود را به اتمام نمی‌رسانند. ولی با افزایش امیدواری می‌توانند به راحتی توانایی کنترل محیط اطراف خود را داشته و  به اهداف خود دست یابند.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای کاهش استرس و از بین بردن آن

تاثیر خصوصیت امیدواری بر سلامت انسان

جالب است بدانید امیدواری با عواملی چون استرس و اضطراب و افسردگی رابطه معکوس دارد، بدین صورت که هر اندازه امیدوارتر و پرانگیزه تر  باشید، میزان افسردگی و استرس در شما کاهش می‌یابد و می‌توانید در برابر مشکلات و ناملایمات زندگی دوام آورده و موانع را از میان بردارید.

امیدواری خصیصه ای است که به طور مستقیم بر سیستم عصبی افراد تاثیر می‌گذارد. زیرا هر آنچه که در بدن اتفاق می‌افتد بر واکنش و پردازش ذهن نیز موثر است و هر چه بر ذهن تاثیرگذار باشد، بر جسم نیز تاثیر خواهد گذاشت و به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان می‌گویند، بیمارانی که داری بیماری سخت و ناعلاج هستند، در برخی مواقع می‌توانند با امیدواری بیماری خود را بهبود بخشند.

متاسفانه در در دنیای امروز، همواره با خبرهای ناگوار و ناراحت‌کننده زیادی درباره زندگی‌ و مشکلات محیط زیست و مسایل اقتصادی و ناهنجاری های جامعه مواجه ایم. در این میان تنها چیزی که به ما کمک می‌کند تا روحیه خود را حفظ نموده و برای زندگی خود تلاش کنیم، امید به زندگی و امیدواری به آینده ای بهتر است که همچون یک نقطه نورانی برای افراد بوده و شوق ادامه حیات را در آن‌ها تقویت می‌کند.

هر انسانی باید تلاش کند تا با افزایش امیدواری در خود بتواند امیدواری دادن به دیگران را نیز انجام دهد زیرا هیچ چیزی به اندازه کلمات انرژی ‌بخش و دلگرم‌ کننده به انسان آرامش نمی‌دهد. سعی کنید با انجام برخی امور و رفتارها به اطرافیان تان امیدواری بیشتری بدهید و میل و انگیزه ی آن‌ها را برای فعالیت و تلاش برانگیزید.

راهکارهایی برای افزایش امیدواری در انسان

معمولا افراد برای داشتن آینده ای بهتر تلاش می‌کنند ولی هیچ تصور مشخصی از آن آینده ی بهتر ندارند و این نوع برخورد با امور و عملکرد خود را امید به خدا داشتن و امیدواری مبنی بر رقم خوردن آینده ‌ی ایده آل نهاده‌اند. درحالی‌که باید بدانند امیدواری و توکل داشتن به خدا شرایط را برای افرادی که برای زندگی و آینده ی خود برنامه ریزی دارند، مهیاتر می نماید. بنابراین بهتر است زندگی و آینده‌ی خود را به بهترین نحو تصور کرده و برای آن برنامه ‌ریزی کنید. یک شخص امیدوار همواره تصویری زیبا از آینده و اتفاقات آن برای خود دارد  و با مثبت اندیشی، دشواری ها و مخاطراتی که برای وی ایجاد می‌شود را از بین می‌برد و روش های جدیدتر و موثرتری را امتحان می‌کند و به دریافت نتیجه ی تلاش خود امیدوار است.

سعی کنید تا در مورد داشتن یک زندگی ایده آل بیندیشید و انتظارات خود را از آن تعیین کنید. توجه کنید که انتظارات غیر واقع‌گرایانه، ممکن است باعث ایجاد احساس ناامیدی در شما شوند. دیدگاه خود را برای زندگی تا جایی که می‌توانید  به واقعیت ‌ها نزدیک کنید و بدین طریق با افزیش امیدواری راه رسیدن به آنچه که مطلوب و مورد نظر شماست را هموار نمایید.

شما می‌توانید با شناخت توانایی و مهارت هایی که دارید، نقاط قوت خود را یافته و بر روی آن‌ تمرکز کنید. برخی افراد ممکن است با این تصور و احساس که در انجام کارها خوب نیستند و توانایی لازم برای آن را ندارند، امیدواری لازم برای دست یافتن بدان را از دست دهند و انگیزه ی آن‌ها برای تلاش و فعالیت کاهش یابد اگر فکر می‌کنید در این دسته قرار دارید، فهرستی از تمام نقاط قوت و دستاوردهای خود را تهیه‌کرده و با مرور آن‌ها خود را تحسین نمایید و ویژگی های مثبت خود را در نظر داشته باشید و بدانید که با انجام این کار میزان اعتماد به نفس شما  افزایش یافته و در مدت ‌زمانی مشخص، آنچه که در لیست خود یاداشت کرده اید منجر به یک نماد و عاملی مثبت برای افزایش امیدواری در شما خواهد شد. همچنین سعی کنید عاداتی چون ورزش کردن، خوردن غذای سالم، استراحت و خواب کافی و آرامش و لبخند زدن به سختی ها را همیشه انجام دهید و در خود نهادینه سازید. انجام این قبیل امور به شما کمک خواهد کرد تا احساس امیدواری به زندگی  و آینده را در خود به ‌وجود آورید.

در نهایت باید بیان داشت که هر فردی با توجه به نوع نگرش و دیدگاهی که به زندگی دارد و عملکرد روزانه ا‌ی که در پیش می‌گیرد، می‌تواند فردی امیدوار یا نا امید باشد. بنابراین شما می‌توانید با تمرین نکات و روش هایی که در این مقاله بیان شد به ‌عنوان فردی مثبت اندیش و  امیدوار شناخته شوید و امیدواری را در دیگر افراد و نزدیکان خود نیز تقویت نمایید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید