جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

راهکاری جالب و سریع برای رهایی از بن بست ذهنی

author منتشر کننده
نظرات (1) 2 0
راهکاری جالب  و سریع برای رهایی از بن بست ذهنی

مواقعی پیش می‌آید آنقدر آشفته، عصبی، خسته  و سردرگم هستید که از ادامه ی کار و فعالیت باز می‌مانید، روش هایی چون ضربه زدن به یک دیوار یا لگد زدن به ابزار و لوازم و ... شما را نه تنها آرام نکرده و به ادامه ی کار باز نمی‌گرداند، چه بسا آشفته تر هم می‌سازد.

زمانی که شما یک هفته ی پر کار دارید و مشغول کار بر روی یک پروژه هستید و ساعت ها کار می‌کنید تا بتوانید شغل خود را رشد داده و مراحل و سطوح بعدی را به انجام برسانید. نیاز به راه و روشی برای تمرین و بازیابی توان خود دارید.

بیشتر بخوانید: شخصیت شما چقدر در موفقیت شما تاثیر دارد؟

در اینجا راهکارهایی معرفی شده که به شما کمک می کنند تا به‌جای این‌ که به دلیل خستگی مدت‌ها به یک صفحه خالی خیره شوید، و زمان خود را از دست دهید، بتوانید نیروی ذهن و تخیل خود را تحت‌ الشعاع  قرار داده و دوباره احساس سر زندگی و نشاط کنید به عبارتی شما یک تمرین برای خلاص شدن از بن بست ذهنی و رهایی از آن در کمتر از 10 دقیقه خوهید داشت تا بتوانید دوباره کار و فعالیت خود را آغاز کنید.

بن بست ذهنی

باز آفرینی و رهایی از بن بست ذهنی

بسیاری از اساتید دانشگاه که مهارت زیادی در نوشتن خلاقانه دارند و یک نویسنده ماهر و برجسته می‌باشند از این ابزار بهره برده و آن را مفید و موثر قلمداد می‌کنند.

شما هم از این ایده و تفکر بهره بگیرید و در زمان هایی که در شرایط دشواری قرار می‌گیرید، به یک فرد قهرمان و خلاق فکر کنید که به شما الهام می‌‌بخشد. و اموری را که دوست دارید و برایتان خوشایند است را انجام دهید و سعی کنید آن‌ها را مطابق با شخصیت خود و بدون تقلید و کپی از قهرمان و برای خودتان بازآفرینی کنید.

به عنوان مثال اگر نویسنده ی مشهور مارک تواین، الهام بخش شماست، بخش مختصری از ماجراهای هاکلبری فین را انتخاب کنید، به دقت بخوانید و آن‌ها را بازنویسی کنید. شما همان ساختار و سبک جمله را دنبال می‌کنید اما از کلمات و شخصیت‌ های مختلف استفاده می‌کنید. این کار به شما احساس خوبی می‌بخشد. همان‌طور که آن‌ها نثر می‌نویسند.

بازآفرینی در سایر فعالیت ها نیز به شما کمک می‌کند. شما می‌توانید همین کار را با طراحی، نقاشی، تصویرگری، عکاسی، ساختن یک نمایش و... انجام دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا اولین ایده از طرح تان و حتی بخش بیشتری از آن را به دست آورید. وقتی ‌که متوجه شدید که از کجا باید شروع کنید و به ایده ای خاص دست یافتید که مسیر را برایتان روشن ساخت، ازهمان نقطه، می‌‌توانید نمونه الهام ‌بخش را کنار بگذارید و به ایجاد و اصلاح طرح خود بپردازید.

بن بست ذهنی

جایگزینی و رهایی از بن بست ذهنی

این تمرین در ابتدا توسط گیلفورد در سال ۱۹۶۷انجام شد و پس از آن توسعه یافته است. استفاده‌های جایگزین شما را مجبور می ‌کند تا دیدگاه خود را وسعت داده و فراتر از موقعیتی که هم اکنون در آن قرار دارید، فکر کنید. این ‌یک تمرین ساده است که می‌ توانید در هر زمان و هر مکان انجام دهید. حتی می توانید از آن به ‌عنوان یک فعالیت گروهی و سازمانی  نیز استفاده کنید. خواهید دید که همیشه مور د توجه است و به همان اندازه مفید و موثر خواهد بود.

برای تمرین و تمرکز می توانید یک شی معمولی، مانند یک منگنه یا کفش انتخاب کنید و یک محدوده‌ی زمانی  برای خود، که معمولا پنج دقیقه کافی خواهد بود، تعیین کنید. سپس، تعداد مواردی را که می‌توانید تصور کنید و جایگزین آنچه در نظر گرفته اید، بسازید را  ذکر کنید.

نکته اینجاست که لزومی ندارد شما یک کاربرد جدید نبوغ آمیز برای شی مورد نظر، پیدا کنید (اگرچه ممکن است). بلکه باید بتوانید در خلال این تمرین، تفکر واگرا را توسعه دهید، جایی که شما به‌جای جستجوی یک جواب درست، مثلاً تفکر همگرا ایده‌های اصلی زیادی ایجاد می‌کنید.

این تمرین را در هر زمانی که به یک ‌راه حل خلاقانه و یا یک مفهوم جدید نیاز دارید انجام دهید. خواهید دید که در جریان چالشی که برای خود ایجاد کرده اید و به دلیل عمل بارش و یا طوفان مغزی، شما چه نتایج خوبی بدست می‌آورید.

بیشتر بخوانید: از ایده تا اجرا

یافتن علت و رهایی از بن بست ذهنی

ساکیشی تویودا بنیان‌گذار شرکت تویوتا موتورز با استفاده از این تکنیک توانست به ریشه مشکلات تولید برسد. وقتی با یک بن ‌بست ذهنی مواجه شدید، از خود بپرسید «چرا؟» پنج بار پشت سر هم برای جستجوی منبع واقعی مشکلاتی که برای شما پیش آمده، در هر مرحله، یک گام به راه‌حل نزدیک تر خواهید شد.

به عنوان مثال:

شما می‌گویید دچار مشکل استرس هستم و نمی‌دانم که چه ‌کاری انجام دهم.

چرا ؟: چون گیج شده‌ام.

چرا ؟: چون‌که ما در حال تلاش هستیم که خیلی کارها را در یک مرحله انجام دهیم.

چرا ؟: زیرا برای رسیدن به اهداف خود استراتژی روشنی نداریم.

چرا ؟: زیرا اطلاعات کافی در مورد مشتریان نداریم تا بدانیم واقعاً چه می‌‌خواهند.

چرا ؟: زیرا ما تحقیقات لازم را تمام نکرده‌ایم.

پاسخ و راه حلی که بدان می‌رسید این است که:  قبل از حرکت به سمت هر پروژه دیگر، باید یک طرح تحقیقاتی را تکمیل کنم.

انجام کار متفاوت و رهایی از بن بست ذهنی

وقتی بارها و بارها تنها یک کار مشخص را انجام می‌دهید، به صورت روتین درآمده و فعال نگه داشتن ذهن دشوار می‌شود. در این شرایط شما می‌توانید با انجام  نوع دیگری از کارهایتان، مغز خود را به یک محیط و یا بخشی متفاوت هدایت کنید تا بن ‌بست خلاقیت شما از بین برود.

به عنوان مثال، اگر نویسنده هستید، سعی کنید چند طرح جدید ترسیم کنید. اگر طراح هستید، نوشتن را امتحان کنید. عکاسی، شعر، حتی اوریگامی و هر کار متفاوتی که بتوانید انجام دهید. سعی کنید از میز کار خود دور شوید و به مدت 10 دقیقه کامل مشغول به کاری دیگر شوید.

نکته جالب در مورد خلاقیت این است که یک منبع محدود نیست. هرچه بیشتر از آن استفاده کنید، بیشتر از آن بهره مند خواهید شد. شما به راحتی می‌توانید محدودیت بن بست ذهنی ایجاد شده را از بین ببرید و هر وقت مشکلی برایتان پیش آمد یا در مسیر فعالیت های خود با مانع مواجه شدید، این تکنیک‌ها را به کار برید. از نتیجه ی سریعی که عایدتان می شود شگفت زده می‌شوید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. ممنون از مقاله مفیدی که نوشتید.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید