جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

رمان دنیای سوفی

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
رمان دنیای سوفی

عجیب نبود که نمی دانست کیست؟ و بی انصافی نیست که انسان در قیافه خود دستی ندارد؟ این قیافه را به او قالب کرده بودند. آدم می تواند دوستانش را خود انتخاب کند، اما انتخاب خودش درست خودش نیست. حتی بشر بودنش هم دست خودش نیست.

دنیای سوفی یکی از هیجان‌انگیزترین رمان‌های فسلفی ا‌ست که به خوبی تاریخ فلسفه را با ادبیات پیوند زده و یک اثر خواندنی وبسیار آموزنده خلق کرده است.

معرفی رمان دنیای سوفی:

در این رمان یوستین گردر (Jostein Gaarder) نویسنده دنیای سوفی(Sophie’s world) با خلاقیتی بی‌همتا، نکات ارزشمندی که هر فردی باید در مورد علم فلسفه با آن آشنا شود را با زبانی ساده و روان و در قالب رمان بیان می‌کند که این کتاب را به یکی از پرفروش‌ترین و شگفت‌انگیزترین کتاب‌های دنیا تبدیل کرده است. دنیای سوفی گزیده‌ای از سخنان ارزشمند فیلسوفان بزرگ دنیا در 3 هزار سال گذشته و داستانی پیرامون تاریخ فلسفه‌ی کل دنیا است. کتاب «دنیای سوفی» یک رمان خودآموز است با طرح و موضوعی گیرا و دلنشین درباره هستی که در سراسر جهان با استقبال چشمگیری مواجه شده است.

شخصیت اصلی این رمان سوفی آموندسن، دختری پرانرژی و خلاق در آستانه‌ی 15 سالگی است. ذهن او با دریافت نامه‌ای پر از سؤالات متفاوت فلسفی می‌شود که جوابی برای آن‌ها وجود ندارد. متن نامه در دو کلمه خلاصه شده بود: «تو کیستی». اما داستان این نامه‌ها به همین راحتی خاتمه نمی یابد چرا که مدتی بعد سوفی نامه‌ای طولانی‌تر از قبلی دریافت می کند با مضمون: جهان چگونه به وجود آمد! سوفی نمادی از بسیاری نوجوانان دنیا محسوب می‌شود که با ذهنی آشفته از سؤال‌های بی‌پاسخی از کیستی و چیستی خود مواجه هستند. داستان دنیای سوفی به طور کلی دنیای دختری با این ویژگی‌ها را به تصویر می کشد. این رمان جذاب تلاش می کند به سوالاتی که بشر در طول تاریخ همواره با آن‌ها مواجه بوده، پاسخ دهد.

رمان دنیای سوفی

در همان برخورد اول به کتاب دنیای سوفی، می‌توان حدس زد که این کتاب، یک رمان متفاوت است. آموزش تاریخ فلسفه فقط در 600 صفحه؟ آن هم به یک نوجوان 15 ساله؟ باید کتاب خواندنی باشد. و همین‌طور هم هست. داستان بسیار جذاب و پرکشش است و تلاش می‌کند در ضمن پیش بردن ماجرا، تاریخ فلسفه را به‌صورت طبقه‌بندی شده به خواننده بیاموزد. دنیای سوفی تاکنون به بیش از 60 زبان‌ دنیا ترجمه شده و میلیون‌ها نسخه‌ى آن به فروش رفته و علاوه بر نوجوانان توجه بزرگسالان را هم به خود جلب کرده است همچنین بر اساس آن فیلم ساخته شده و با استقبالى بی نظیر مواجه شده است؛ به خصوص در آلمان که سرزمین پیدایش و پرورش بزرگ‌ترین مردان فلسفه‌ى مغرب زمین در دنیاى پس از یونانى و رومى شناخته می شود و نیز در فرانسه که سرزمین بحث و جدل‌هاى دائمى و روشنفکرانه است.

معرفی نویسنده رمان دنیای سوفی:

یوستین گردر در سال 1952 در نروژ، در خانواده‌ای تحصیل کرده  به دنیا آمد. او استاد فلسفه و تاریخ عقاید در دانشگاه‌هاى نروژ، امروزه نامى آشنا و مشهور در دنیاى ادبیات و فلسفه‌ى غرب به حساب می آید. با آن که او پیش از این، آثار مهمى از قبیل «راز بردبارى (1990)» را منتشر کرده که موجب شهرت او در وطنش نروژ شده، اما عمده‌ى نام‌آورى خود را در جهان، مدیون دنیاى سوفى است که اثرى ابتکارى و بى‌سابقه در ساده کردن و به صورت رمان درآوردن حکمت اروپا از آغاز پیدایش آن در دنیاى یونانى تا آخرین سال‌هاى قرن بیستم است. گردر چند رمان، داستان کوتاه و کتاب کودک را در کارنامه خود نیز دارد. معروف‌ترین اثر گردر کتاب «دنیای سوفی» است که در سال 1994 برنده جایزه ادبیات نسل جوان آلمان شد. گردر به عنوان یک نویسنده روشن‌فکر شناخته می‌شود و کتاب‌هایی که از زاویه دید کودکان می‌نویسد بسیار مورد استقبال واقع شده اند.

یوستین گردر نویسنده‌ی نروژی اثر مشهور دنیای سوفی، در واقع معلمی پر مشغله بود که بیشتر سال‌های عمرش را به تدریس درس فلسفه و تاریخ عقاید گذراند و به دنبال راهی برای انتقال آسان‌تر مفاهیم فلسفی به جوانان می‌گشت. او سال‌های زیادی را در جستجوی پیدا کردن کتابی آسان و روان در مورد فلسفه بود تا بتواند آن را به شاگردان ارایه دهد، اما با وجود فراوانی کتب فلسفی، نتوانست کتابی را بیابد که فلسفه را به صورت روان بیان کند. همین دغدغه باعث شد تا خودش نگاشتن را شروع کند تا بتواند فلسفه را با خلق داستان‌های گیرایی که برای جوانان جذاب‌تر است، به شاگردانش آموزش دهد.

رمان دنیای سوفی

پس از انتشار کتاب «دنیای سوفی» او به یک نویسنده تمام‌وقت تبدیل شد و هر چند سال یک بار کتابی را منتشر می کند. وی علاوه بر نویسندگی، به طور فعال در حمایت از حقوق بشر و ترویج و توسعه آن کوشیده است. به همین هدف، در سال 1997 او و همسرش جایزه سوفی را بنیان نهادند که سالانه به حامیان محیط زیست و توسعه‌گران تقدیم می‌شود.

کتاب‌هایی از قبیل دنیای سوفی، مایا، راز فال ورق، دختر پرتقالی، دختر رهبر سیرک (مرد داستان‌فروش)، درون یک آینه درون یک معما، قصر قورباغه ها، راز تولد، زندگی کوتاه است، سلام کسی اینجا نیست؟ و کتابخانه سحرآمیز بیبی بوکن از دیگر آثار این نویسنده هستند که به زبان فارسی ترجمه و منتشر شدند.

افتخارات رمان دنیای سوفی:

- برنده جایزه ادبیات نسل جوان آلمان در سال 1994

- برنده جایزه Buxtehuder Bulle ادبیات آلمان در سال 1996

- برنده جایزه ادبی هیات داوران خوانندگان جوان در سال 1997

- برنده جایزه ادبی ایتالیایی بانکارلا در سال 1995

- برنده جایزه نخست‌وزیر پاکستان

- برنده جایزه کتابفروشان کبک در سال 1996

چه کسانی رمان دنیای سوفی را بخوانند؟

کتاب دنیای سوفی برای کسی که فلسفه را به خوبی مطالعه کرده است و با افکار بسیاری از فیلسوفان آشنایی دارد، در حد یک جمع بندی ساده است. ولی اگر فلسفه نخوانده‌اید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید، یا نمی‌دانید آثار چه فیلسوفی را مطالعه کنید، این کتاب قطعا گزینه مناسبی برای خواندن است. شما می‌توانید چکیده‌ای از نظریات هر فیلسوفی را بخوانید و در صورتی که به آن علاقه‌مند شدید سراغ آثارش بروید. این کتاب برای نوجوانان و بزرگسالانی که به دنیای فلسفه و هستی‌شناسی علاقه مند هستند، مناسب است. کسانی که می‌خواهند تنها اطلاعاتی جزئی درباه فلسفه و سیر تاریخی آن به دست بیاورند و به طور خلاصه با فیلسوفان مشهور تاریخ آشنا شوند، از مطالعه این کتاب لذت خواهند برد. بنابراین اگر علاقه مند به خواندن یک رمان هیجان انگیز و ساده فلسفی هستید، این کتاب به شما پیشنهاد می شود.

تکه هایی از رمان دنیای سوفی:

رنسانس، بیش از هر چیز دیگر، دید تازه‌ای از انسان به ارمغان آورد. انسان‌مداری رنسانس، برخلاف تاکید تعصب‌آمیز قرون وسطا بر طبیعتِ گناهکار بشر، منجر به باوری تازه به انسان و ارزش انسان شد. انسان اینک بی‌اندازه والا و ارجمند به شمار می‌رفت. یکی از چهره‌های اصلی رنسانس مارسیلیو فیچینو بود که گفت: «خود را بشناس، ای موجود الهی در جلد آدمی!»

ارسطو می‌پرسد: چگونه باید زیست؟ خوب زیستن مستلزم چیست؟ و پاسخ می‌دهد: انسان فقط در صورتی می‌تواند خوشبخت شود که همه توانایی و شایستگی خود را به کار اندازد.

هرچه می‌بینی بخشی از جهان پیرامون توست، اما نحوه دیدنت بستگی دارد به عینکی که به چشم می‌زنی.

رمان دنیای سوفی

هراکلیتوس می‌گفت «همه چیز روان است». همه چیز پیوسته در گذر، در حرکت است، هیچ چیز ثابت نیست. پس، «در یک رود دو بار نمی‌توان پا نهاد». زیرا بار دوم که پا در رود می‌نهم، نه رود همان است که بود نه من.

در ضمن امکان هم دارد که جهان کائنات سرشار از حیات باشد. جهان چنان عظیم است که به تصور نمی‌گنجد. فاصله‌ها آنقدر زیاد است که ما آن‌ها را به دقیقه نوری و سال نوری محاسبه می‌کنیم.

حتماً نام ثور و گرزش را شنیده‌ای. پیش از این که مسیحیت به نروژ بیاید، مردم باور داشتند که ثور سوار بر ارابه‌ای که دو بز نر آن را می‌کشند آسمان‌ها را در می‌نورد. هر وقت گرزش را در هوا تکان می‌دهد رعد و برق می‌شود.

بهترین اتفاقی که می تواند بیفتد داشتن مخالفان پر انرژی است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید