جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

زبان بدن، گویای اعتماد به نفس در شما می‌باشد

author منتشر کننده
نظرات (2) 4 0
زبان بدن، گویای اعتماد به نفس در شما می‌باشد

برای رسیدن به اعتماد به نفس و برخورداری از آن باید تمهیداتی اندیشید و از آن بهره برد تا به نقش و اهمیت آن در تمام لحظات و انجام امور و فعالیت های مختلف پی برد.

برای شروع و تمرین آگاهانه ی رسیدن به اعتماد به نفس، همین الان و در هر حالتی که هستید، لحظه ‌ای تامل کرده و به طرز نشستن ‌تان توجه کنید، دقت کنید که دست‌ های شما در چه حالتی قرار دارد و در کجاست، حالت چهره ی شما و صورت ‌تان به چه شکلی است و احوال تان چگونه است، با دقت و بروز رفتار و حالات به شیوه ای آگاهانه، شما موفق تر ظاهر خواهید شد، زیرا زبان بدن تان بیانگر حالات و احوال شما، به دیگران می‌باشد. با خود بیندیشید که اگرهم اکنون فردی در مجاورت شما باشد، با دیدن  شما و از طریق زبان بدن تان، چه ‌برداشتی را درباره‌ی شما خواهد داشت؟

اگر به این مساله واقف نیستید و تا به حال در مورد آن فکر نکرده اید باید بدانید که بدن شما زبان خاص خودش را دارد، بهتر است در این موضوع، تجدید نظر کنید. درصد زیادی از ارتباطات و نحوه‌‌ی برداشت دیگران از شما، متأثر از زبان بدن‌ تان است و این مساله شامل نحوه ی نشستن و برخاستن، ژست ایستادن، طرز نگاه کردن و حرکات چشم، صورت و دست‌ ها هنگام صحبت کردن می‌باشد.

در این مقاله در مورد زبان بدن صحبت می‌شود و به کمک آن و با تمرین و تقویت بیشتر و به عبارتی توجه آگاهانه به آن  می‌توانید اعتنماد به نفس خودتان را افزایش داده و بهبود دهید. به عبارتی در اینجا به این نکته‌ی مهم پی می‌بریم که زبان بدن هر فرد نشانگر اعتماد به نفس در وی می‌باشد. در ادامه مهم ‌ترین نکات درباره‌ ی زبان بدن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: چگونه شرایط بحرانی را مدیریت کنیم

برای نشان دادن اعتماد به نفس هرگز قوز نکنید

یکی از موضوعاتی که شاید بارها وبارها در دوران کودکی و نوجوانی از مادر خود و یا اطرافیان شنیده باشید این بوده که قوز نکن. شاید اگر به ماهیت این جمله ی ساده آگاه بودید، بیشتر به آن اهمیت می‌داید.

قوز کردن از اعتماد به نفس ظاهریِ شما می‌کاهد و اگر به حالت قوز کرده وارد جمع و یا محفلی شوید و دیگران شما را در این حالت ملاقات کنند، بدون شک در نظر آن‌ها، هیچ وجهه ی ظاهری مثبتی نخواهید داشت.

موضوع مهمی درباره‌ ی زبان بدن وجود دارد که شاید تا به حال در مورد آن نشنیده باشید، موضوع این است که زبان بدن هر فردی چه خوب و چه بد، بر هورمون‌‌ ها و ذهن و تفکر وی اثرگذار است و مورد مهمی بر تصمیم گیری های بعدی فرد می‌باشد و موضوع مهم تر در همین زمینه این است که شما به راحتی می‌توانید در مدت زمانی بسیار کوتاه و با کمی دقت و توجه، ایرادات زبان بدن ‌خود را اصلاح نموده و در موقعیت های مختلف، بهتر و بهینه تر از آن استفاده نمایید.

طبق مطالعاتی که درباره‌ ی تاثیر زبان بدن بر نگرش و درک انسان نسبت به خودش انجام شده، این نتیجه به دست آمده که نحوه‌ی ایستادن و ظاهر مناسب و داشتن اطمینان و اعتماد به نفس، موجب ایجاد تحریک در هورمون ‌های بدن شده و به شما کمک می‌کند که فردی قوی و مصمم به نظر آیید و برعکس موضوع بیان شده، با انجام حرکاتی که باعث کوچک جلوه دادن بدن می‌باشد، مثل قوز کردن، موجب می‌شود که شما از نظر دیگران فردی منزوی و خجالتی به نظرآیید و حتی خودتان به مرور زمان همین احساس را نسبت به خودتان پیدا کنید.

اگر شما در مورد خودتان چنین احساسی را دارید و تصور می‌کنید که اعتماد به نفس کافی و لازم را ندارید، سعی کنید که حالت بدنی افرادی را که دارای اعتماد به نفس بالاتری هستند را تمرین کنید و به این شیوه یاد بگیرید که چطور باید با کمک زبان بدن تان اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و آن را به دیگران نیز نمایش دهید. در ادامه ی متن، ‌نکانی مبنی برنشان دادن قدرت بیشتر گفته شده و شما می‌توانید از آن استفاده کنید.

مورد اول استفاده از حالت مشت گره ‌کرده به نشانه‌ ی پیروزی می‌باشد و اگر شما در موقعیتی قرار دارید و می‌خواهید برای یک مصاحبه ی شغلی آماده شوید و یا باید در یک مسابقه‌‌ی مهم ورزشی شرکت کنید، می‌توانید برای حفظ آرامش بیشتر، حرکت مشت گره کرده را امتحان کنید و‌ به خودتان قدرت و اطمینان بیشتری ببخشید و به این طریق میزان اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

موضوع مهم دیگر برای تمرین اعتماد به نفس، برقراری ارتباط چشمی مناسب با دیگران است، زیرا اگر در هنگام صحبت با دیگران، به جای نگاه کردن به آن ها، به سمت پایین و زمین چشم بدوزید، احساس عدم ‌امنیت و اضطراب را به دیگران منتقل خواهید کرد.

بهتر است در حین صحبت با دیگران، تماس چشمی ‌تان را با آن‌ها حفظ کرده و هرازگاهی به اطراف نگاهی بیندازید. نگاه کردن به بالا و پایین وقتی که سوالی از شما پرسیده می‌شود و شما نیاز زمانی برای فکر کردن به آن را  دارید، یک امر طبیعی به نظر می‌رسد. ولی نکته ای باید در اینجا ذکر شود که توجه بدان بسیار مهم است، توجه داشته باشید که هرگز در حین صحبت با دیگران از زل زدن به دیگری استفاده نکنید و آن را به طور کلی فراموش کنید، زیرا این سبک نگاه کردن، بسیار تهاجمی است و حتی نتیجه ای منفی برجای می‌گذارد.

مورد دیگری که برای زبان بدن و نمایش اعتماد به نفس شما به فرد مقابل مهم است استفاده از حرکات دست و باز بودن کف دست می‌باشد. شما در حین صحبت و یا سخنرانی های خود باید این موضوع را مورد توجه قرار دهید و توجه داشته باشید که در برابر فرد دیگری که با وی در حال صحبت هستید، کف دستان‌ هایتان به سمت بالا و نوک انگشتان‌ رو به فردی باشد که با او در حال صحبت کردن هستید. باز بودن کف دست شما، بیانگر این است که شما راغب به تبادل ایده ها و نظرات هستید، و عکس این موضوع نشان از این دارد که شما علاقه‌ ای به شنیدن حرف‌ های طرف مقابل ندارید و راه را بر مکالمه و گفت و گوی موفق خواهید بست.

اعتماد به نفس

بیشتر بخوانید: نقش جملات انگیزشی بر سبک زندگی ما

برای نشان دادن اعتماد به نفس به شیوه‌ی لباس پوشیدن تان توجه کنید

مطالعات مختلفی که در این زمینه انجام شده این گونه بیان می‌دارند که نوع پوشش و شیوه ی لباس پوشیدن مان تاثیر مستقیم بر نوع برداشت ما از خودمان و همچنین برداشت دیگران از ما دارد. به عبارتی با توجه به موقعیتی که در آن قرار می‌گیریم باید به طرز لباس پوشیدن مان نیز توجه داشته باشیم. زیرا با داشتن لباس مناسب و متناسب با موقعیتی که در آن واقع می‌شویم، اطمینان از شرایط و خودمان خواهیم داشت و دقت در انتخاب لباس مناسب، نقش مهمی را برای تقویت اعتماد به نفس هر فردی ایفا می‌کند. البته دقت داشته باشید که این موضوع به معنای پوشیدن لباس ‌های مد روز و شیک نیست، بلکه منظور از طرز لباس پوشیدن، رسیدن به یک حس خوب و افزایش اعتماد به نفس در تمام موقعیت‌هایی است که در آن قرار می‌گیریم.

اگر توجهی به انتخاب لباس مناسب ندارید و با نگاه به کمد لباس هایتان بر میزان اعتماد به نفس شما افزوده نمی‌شود، اگر شلخته و نامرتب هستید و متناسب با موقعیت لباس نمی‌پوشید، باید بگوییم که شما از این موضوع مهم غافل هستید و نمی‌دانید که سلیقه‌ی شما در انتخاب لباس ، بخشی از زبان بدن شماست و پیام و مفهوم متفاوتی را به دیگران منتقل می‌کند.  اگر در این زمینه مشکل دارید بهتر است از یک دوست کمک بگیرید، زیرا دقت درانتخاب لباس، نوعی بازخورد غیرکلامی می‌باشد و باید گفت که به شیوه ای غیرمستقیم بر اعتماد به نفس شما و اثرگذاری آن بر دیگران نقش دارد.  

برای افزایش اعتماد به نفس، عادات منفی و عصبی خود را ترک کنید

تحقیقی توسط شرکت مشاوره منابع انسانی صورت گرفته و در آن از تعدادی مدیر نظرسنجی شد و این نتیجه به دست آمده که یک پنجم از متقاضیان شغلی که آنها رد کرده‌اند، دچار تیک‌ های عصبی بودند که عاملی منفی برای مدیر استخدام محسوب شده و این افراد، مورد تایید قرار نگرفتند. این موارد نشانگر این مفهوم بوده‌اند که فرد، فاقد اعتماد به نفس و آمادگی لازم برای مصاحبه است.

عادات منفی و عصبی معمولا به شکل تکان دادن مداوم پاها، دست زدن به مو، جویدن ناخن و..  بروز می‌یابد، که نشانه ‌ی واضحی از وجود اضطراب در فرد می‌باشد. این حرکات عصبی و ناخوشایند مانع توجه دیگران به حرف‌های شما شده و اجازه نمی‌دهد که آن‌ها به سهولت پیام و مفهوم گفته های شما را دریافت کنند.

هنگام صحبت کردن، ‌آگاهانه به حرکات خود توجه داشته باشید واز لمس صورت، گردن یا موهای خود، بپرهیزید، چون نشانه ‌‌ی وجود اضطراب  در شما هستند وبه فرد مقابل شما القا می‌کند که شما از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستید و عاملی منفی بر وجهه و اعتبار شما خواهد بود.

اگر دچار حالات منفی و یا تیک عصبی هستید و دیگران درباره‌ ی این نوع رفتارها از شما انتقاد کرده‌اند، به حالاتی که در هنگام صحبت با دیگران از خود بروز می‌دهید و یا حتی مواردی که سبب تحریک این نوع رفتارها در شما می‌شوند را شناسایی کرده و در صدد رفع آن‌ها برآیید.

و در شرایط  مواجهه شدن با هر یک از این نوع محرک ‌ها، به این مساله فکر کنید که چه کاری را می‌توانید انجام دهید و یا جایگزین رفتار عصبی خود کنید. به عنوان مثال اگر زیاد دست های خود را تکان می‌دهید و یا به سمت مو و چشم های خود می‌برید که اصلا جالب نیست، می‌توانید دست‌ به سینه بایستید و از حرکات دست و صورت برای رساندن مفهوم استفاده کنید یا یک مداد یا خودکار را به دست بگیرید. اگر به طور مداوم پا یا زانویتان را تکان می‌دهید، سعی کنید هر دو پای خود را صاف روی زمین بگذارید، چند نفس عمیق بکشید و فکر تکان دادن عصبی پا را از سرتان بیرون کنید.

برای افزایش اعتماد به نفس به حالت بدنی ‌تان توجه داشته باشید

برای تمرین اعتماد به نفس، ‌موضوعی که باید بسیار مورد توجه قرار گیرید و حتی در اولویت تمرین های شما قرار گیرید توجه به حالت بدنی تان است و نحوه ی صحیح حالت بدنی شما زمانی که در حالت نشسته و یا ایستاده هستید باید کمترین میزان فشار را به عضلات تان وارد آورد. در حالت نشسته، کمر شما باید  به حالت صاف بوده و به پشتی صندلی تکیه دهید، پاهایتان صاف بر روی زمین قرار دهید و زانوها  خم شده و زاویه‌‌ی 90 درجه بسازند و حالت ایستاده نیز باید به گونه ای باشد که به راحتی بتوانید یک خط فرضی صاف را از لاله‌ ی گوش تا شانه‌، لگن، زانو و وسط قوزک پا بکشید.

رعایت حالت بدنی صحیح  شما را از دردهای عضلانی و مشکلات بسیار دیگر دور می‌نماید و سبب باز شدن راه‌ های هوایی برای تنفس راحت تر و بهتر در شما می‌شود و در نتیجه‌، تمام اعضا و بافت‌ های بدن به درستی به وظایف خود عمل می‌کنند.

زمانی که شما صاف می‌ایستید، شانه ‌هایتان را عقب می‌دهید و سرتان را به سمت بالا می‌گیرید، از نظر دیگران فردی با اعتماد به نفس و موجه به نظر می‌رسید. توصیه می‌شود که حتما قبل ازحضور در یک جمع  و یا جلسه ی کاری، به حالات بدنی ‌تان  توجه کرده و آن را اصلاح کنید و به این شیوه شما با اعتماد به نفس بیشتری در جمع ظاهر خواهید شد.  

برای افزایش اعتماد به نفس از زبان بدن کمک بگیرید

شما می‌توانید برای افزایش اعتماد به نفس از یک زبان بدن گرم و گیرا و مختص به خودتان استفاده کنید و به این شیوه همیشه در جمعی که واقع می‌شوید خوش درخشیده و در نظر دیگران فردی مهم و موقر جلوه نمایید.

شما اگر می‌خواهید از نظر دیگران محبوب باشید، هنگام مذاکره با دیگری به توافق برسید، دل کسی را به دست بیاورید و یا فردی را متقاعد کنید، باید از زبان بدن درست و صحیح استفاده کنید تا اعتماد به نفس شما افزایش یافته و پیام تان را قدرتمندانه به فرد مقابل منتقل کنید.

به موقعیت ‌هایی فکر کنید که ممکن است به متقاعد کردن فرد مقابل نیاز داشته باشید،‌ قطعا در این شرایط باید با اعتماد به نفس و نمایش آن به فرد مقابل ظاهر شوید تا بتوانید موفق تر عمل نمایید. بنابراین پیش از قرار گرفتن در چنین موقعیت ‌هایی، تمرین زبان بدن صحیح را آغاز کنید و در صحبت‌ های عادی، عبارات و حرکات صحیح را تمرین کنید تا به راحتی بتوانید در شرایط مورد نیاز آن‌ها را به کار برید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. من تو حالت بدن مشکل دارم. فک کنم باید بیشتر تمرین کنم.

  1. بسیار جالب بود. ممنون از مطالب ارزنده ی شما .

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید