جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

زندگینامه ها | قسمت پنجم : آدولف داسلر

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
زندگینامه ها | قسمت پنجم : آدولف داسلر

اگر در خانه نشسته اید و مشغول خواندن این مقاله هستید به سراغ جا کفشی خود بروید؛ قطعا یک جفت کتونی آدیداس در آن جا پیدا می کنید و اگر در محل کار و مترو هستید تنها کافیست نگاهی به اطرافیان و همکاران بیندازید تا متوجه شوید خریداران و علاقمندان این برند در هر نقطه از زمین وجود دارند.

البته که تولیدات این برند تنها محدود به کتونی های زیبا و کاربردی آن نمی شود و امروزه یکی از برترین قطب های تولید دیگر پوشاک، مانند کاپشن ورزشی و... است.

در این مقاله قصد داریم درباره یک جوان آلمانی به نام آدولف داسلر که توانست با راه اندازی برند خود نام خود را جاودانه کند صحبت کنیم. آدولف داسلر یک پینه‌دوز، مخترع و کارآفرین آلمانی بود که یکی از بزرگترین شرکت‌های پوشاک ورزشی در جهان یعنی آدیداس را تأسیس کرد.

این مخترع معروف در تاریخ 3 نوامبر 1900 در شهر Herzogenaurach کشور آلمان چشم به جهان گشود. هرتزوگناوراخ، شهری با حدود 20000 نفر جمعیت در شرق فرانکونیا است و در 23 کیلومتری شمال غربی نورنبرگ واقع شده است. همین بخش از زندگی او نشان می دهد که چه شرکت های بزرگ و کار آفرینان موفقی از دل شهر های کوچک برخاسته اند.

 پدر او کریستف داسلر و مادر او پائولین داسلر بود. آدولف، سه خواهر و برادر به نام های فریتز، ماری و رودولف داشت. آدولف کوچکترین فرزند کریستف و پائولین بود. اگرچه کریستف به خانواده بافندگان و رنگرزان تعلق داشت، اما پس از افول صنعت نساجی این حرفه را ترک کرد. بدین صورت که پائولین یک سرویس خشک شویی در پشت خانه ایجاد کرد و در این سیستم خانوادگی، ماری در لباسشویی کمک می کرد و سه برادر مسئول حمل و نقل آن به مشتریان بودند. آدولف پس از پایان دبیرستان خود در سال 1913 به عنوان شاگرد در یک نانوایی مشغول به کار شد. با این حال، او مطلقاً هیچ علاقه ای به این کار نداشت.

زندگینامه ها | قسمت پنجم : آدولف داسلر

در عوض، همراه با دوستش فریتز زهلین، به ورزش علاقه مند شد و بیشتر اوقات فراغت خود را صرف شرکت و رقابت در ورزش هایی مانند دو و میدانی، فوتبال، هاکی روی یخ، پرتاب نیزه و اسکی کرد. جالب است بدانید که او، کفش سازی را نزد پدر خود فراگرفت.

این کارآفرین متاسفانه در سن 77 سالگی در همان شهر زادگاه خود و به علت نارسایی قلبی درگذشت. 6 سپتامبر 1978 آخرین روزی بود که آدولف داسلر در این کره خاکی زندگی می کرد.

جالب است بدانید که نام آدیداس از اسم خود او گرفته شده است. برای متوجه شدن ارتباط نام برند و نام آدولف داسلر تنها کافیست که دو حرف اول اسم کوچک او و سه حرف اول فامیلی او را به هم بچسبانید و به همین سادگی کلمه آدیداس را بسازید. به همین علت او گاها به نام آدیداسلر نیز شناخته می شود.

شروع کار آدولف داسلر نیز ریشه در علایقات او به دنیای ورزشی داشت. او در ابتدا به عنوان یک کفاش آموزش دید و هنگامی که پس از خدمت سربازی در جنگ جهانی اول به هرتزوگناوراخ بازگشت، شروع به ساخت کفش های ورزشی کرد. در واقع او برای شروع کار بین ژوئن 1918 و اکتبر 1919 اتاق رختشویی مادرش را به یک کارگاه کوچک کفش تبدیل کرد. در آن زمان او برای ساخت کفش ها به میخ هایی نیاز داشت که توسط آهنگر محلی تهیه می شد. وضعیت پس از جنگ خوب نبود و مشکلاتی در زمینه تامین مواد، اعتبار و خدمات برق در آلمان وجود داشت. او که یک فرد مبتکر بود، از موادی که در اصل برای مصارف نظامی در نظر گرفته شده بود، مانند کلاه ایمنی و کیسه های نان، برای ساخت کفش های خود استفاده کرد.

آدولف در ابتدا با تعمیر کفش های مردم محلی درآمد کسب می کرد و همزمان مدل های جدید را کفش مورد آزمایش قرار می داد. این کفش ها باشگاه ورزشی منطقه را تحت تاثیر قرار داد و در نتیجه او سفارش های زیادی دریافت کرد.

در سال 1924_1923 برادرش رودولف (1898-1974) شریک او شد و آنها به عنوان Gebrüder Dassler Schufabrik (برادران داسلر، کفاشیان) تجارت خود را آغاز کردند. در این تجارت هر یک از برادران در حیطه ای که مهارت داشتند مشغول فعالیت شدند؛ آدولف کفش ها را توسعه می داد و رودولف کار بازاریابی را بر عهده گرفت.

در سالهای 1926-1927، کسب و کار آن ها به قدری توسعه یافت که به یک کارخانه جدید و بزرگتر با ماشین آلات جدید نقل مکان کردند. در آن کارخانه کارکنان بیشتری را استخدام کردند و فعالیت خود را گسترده کردند.

در المپیک تابستانی آمستردام 1928، دونده آلمانی به نام لینا رادکه، کفشی را پوشید که توسط او طراحی شده بود و مدال طلا گرفت و این گونه بود که توجه ورزشکاران المپیک کم کم به آن ها جلب شد. این دوره همچنین شاهد ایجاد دوستی بین آدولف داسلر و مربی وقت تیم دوومیدانی المپیک آلمان، جوزف وایتزر بود. جوزف شروع به ارائه مشاوره و بازخورد در زمینه تولیدات کفش کرد. البته که این دوستی تنها همین منفعت را نداشت و باعث شد که آدولف با بازیکنان آلمانی و خارجی در تماس باشد.

در سال 1932 در المپیک لس آنجلس، ورزشکاران بیشتری از کفش های داسلر استفاده کردند. در سال 1933، برادران داسلر با در نظر گرفتن علاقه تجاری خود، به حزب نازی پیوستند. آدولف داسلر مربی و تامین کننده لیگ ورزش جوانان هیتلر شد.

آدولف داسلر در مارس 1934 با کته مارتز، دختر فرانتس مارتز، تولیدکننده معروف قالب کفش، ازدواج کرد. این زوج دارای پنج فرزند هستند - پسر هورست و دختران اینگه، کارین، بریژیت و سیگرید نام دارند.

موفقیت این دو برادر در زمینه تولید کفش نیز مانند دیگر برند ها و افراد موفق یک شبه به دست نیامد. می توان گفت اولین قدم بزرگ آن ها در سطح بین المللی در سال 1936 برداشته شد. آنها در سال 1936 هنگامی که کفش های دویدن را برای جسی اونز (1913-1980) تهیه کردند، مورد توجه در سطح بین المللی قرار گرفتند؛ چرا که جسی جونز از ورزشکاران ایالات متحده، توانست در المپیک برلین چهار مدال طلا کسب کند.

زندگینامه ها | قسمت پنجم : آدولف داسلر

بیشتر بخوانید: زندگینامه ها | قسمت چهارم : ویتنی ولف هرد

افزایش تقاضا منجر به افتتاح یک کارخانه جدید در هرتزوگناوراخ در سال 1938 شد. با این حال، آغاز جنگ جهانی دوم تأثیر منفی بر این تجارت گذاشت؛ تولید سقوط کرد و آدولف داسلر برای مدت کوتاهی بین سال‌های 1940 و 1941 به عنوان اپراتور رادیویی برای ارتش استخدام شد در نتیجه کارخانه جدید باید تعطیل می‌شد.

سرانجام هر دو برادر که به جزب نازی پیوسته بودند شروع به خدمت کردند؛ رودولف در ورماخت شروع به خدمت کرد، در حالی که آدولف شرکت خانوادگی را که در طول جنگ، چکمه های سربازان را می ساخت، مدیریت می کرد. این دو برادر بیش از دو دهه با یکدیگر همکاری خوبی داشتند اما متاسفانه این همکاری ادامه دار نشد. زمانی که رودولف در سال 1943 به ارتش فراخوانده شد، وضعیت بدتر شد. در اواخر همان سال، طبق دستور دولت، کارخانه داسلر مجبور شد تولید کفش را متوقف کند و در عوض قطعات سلاح تولید کند. آنها در سال 1948 از هم جدا شدند، ظاهراً به این دلیل که آدولف در طی یک بمباران در ماه‌های پایانی جنگ اظهارات تحقیرآمیزی درباره رودولف کرد.

در این لحظه سرنوشت ساز، آدولف تصمیم گرفت نام مستعار خود را که "Adi" بود به روی برند تجاریشان بگذارد و این جا بود که آدیداس شکل گرفت. در همین زمان بود که لوگو معروف آدیداس یعنی همان سه خط کج به عنوان نماد آدیداس طراحی شد و مورد استفاده قرار گرفت. در این زمان همسر آدولف به نام کت نقش مهمی را در پیشرفت آدیداس ایفا کرد

شرکت او در شهر زادگاه خودش یعنی Herzogenaurach مستقر بود و رفته رفته رونق گرفت. آدیداس توانست لباس، کفش و سایر اقلام ورزشی را برای انواع ورزش ها تولید کند و به مرور حمایت افراد برجسته و مشهور در این زمینه را نیز به دست آورد.

یکی از مواردی که باعث شد آدولف داسلر بتواند مسیر موفقیت را با سرعت بیشتری طی کند این بود که سریعا متوجه شد که هر رشته ورزشی، کفش مخصوص به خود را نیاز دارد و شروع به طراحی کفش های مخصوص هر رشته ورزشی کرد. البته که ارتباط قوی او با ورزشکاران برجسته و گرفتن بازخورد از آن ها نیز توانست کمک بسیاری به او در تولید با کیفیت تر و بهتر بکند. سرانجام بر همین اساس کفش‌هایی را برای ورزشکاران رشته‌های مختلف مانند دوومیدانی، فوتبال، تنیس، بسکتبال و حتی تیراندازی تولید کرد.

در همین حال رودولف نیز دست از کار نکشید و برند خود را به نام "پوما" راه اندازی کرد. امروزه این برند نیز از قوی ترین تولید کننده های وسایل ورزشی به شمار می رود. رودولف کارخانه و شرکت خود را در طرف مقابل رودخانه اوراخ بنا کرد.

آدیداس به طور پیوسته در طول دهه 1950 رشد کرد زیرا بازیکنان فوتبال به پوشیدن کفش های این برند روی آوردند؛ کفش‌هایی که وزن سبکی داشتند و دارای گیره‌های پیچ‌دار بودند. این شرکت سپس خط تولید کالاهای ورزشی را توسعه داد و در سال 1963  Soccer Footballرا معرفی کرد. آدیداس به طور تصاعدی رشد کرد و در سال 1967 پوشاک خود را روانه بازار کرد. سه سال بعد، آدیداس توپ رسمی جام جهانی فوتبال 1970 را ارائه داد. در این دوره همچنین آدولف داسلر با پزشکان ارتوپد و متخصصان پزشکی ورزشی برای ایجاد کفش های تخصصی برای ورزشکاران آسیب دیده مانند Uwe Seeler و Heide Ecker-Rosendahl همکاری کرد.

تا این سال ها آدیداس با اختلاف بسیار، پیشتاز این عرصه بود اما کم کم رقابت ها بالا گرفت و کار را برای او سخت کرد. این رقابت ها در سال 1970 رخ داد و یکی از رقیبان آدیداس در این سال، نایکی بود. درست متوجه شدید؛ یک برند معروف دیگر که امروزه همه آن را می شناسند.

البته که قهر میان این دو برادر نیز تا ابد به طول نینجامید؛ البته که جالب است بدانید این رفع کدورت در نبود آنها انجام شد! مدت ها پس از مرگ این دو برادر، دو شرکت آنها در سال 2009 توسط یک مسابقه فوتبال خیریه بین تیم های کارمند با هم آشتی کردند.

متاسفانه این رقابت طولی نکشید و هشت سال بعد آدولف داسلر دار فانی را وداع گفت و روز های تاریک آدیداس شروع شد. در زمان مرگ او، آدیداس بزرگترین تولید کننده کالاهای ورزشی بود. همسر و پسرش پس از مرگ او مسئولیت این تجارت را بر عهده گرفتند. این شرکت در طول دهه 1980 با کاهش سهام بازار مواجه شد تا اینکه در سال 1986 با یک گروه رپ به نام Run-D.M.C قرار داد بست تا این گروه آهنگ معروف Mu Adidas را خلق کنند و دوباره آدیداس را بر سر زبان ها بیندازند.

بین سال‌های 1990 و 1993 آدیداس تحت مالکیت برنارد تاپی قرار گرفت؛ یک مدیر برنامه فرانسوی که جز رسوایی چیزی برای آدیداس نداشت و نتوانست آن را احیا کند. سپس این شرکت به سرمایه گذارانی فروخته شد که فرانسوی دیگری به نام روبرت لوئیس دریفوس را به عنوان مدیر اجرایی و رئیس هیئت مدیره وارد کردند. تحت رهبری او، آدیداس گروه Salomon را در سال 1997 خریداری کرد.

اگرچه سالمون بیشتر به عنوان تولید کننده وسایل ورزشی زمستانی شناخته می شود اما مالک و تامین کننده کمپانی TaylorMade Golf نیز است. شرکت TaylorMade Golf  یک شرکت آمریکایی تولید کننده تجهیزات ورزشی است که در Carlsbad، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا مستقر است. تمرکز این شرکت بر بازار تجهیزات گلف، تولید چوب گلف، توپ و لباس است.

آدیداس به Adidas-Salomon AG تغییر نام داد و به دنبال رهبری نایکی در سال 2001 به خرده فروشی رفت. در سال 2004 این شرکت وارد یک مشارکت موفق با طراح لباس استلا مک کارتنی شد. در سال 2005 آدیداس سالومون را فروخت اما برند TaylorMade را حفظ کرد. خریدهای بعدی آدیداس شامل شرکت ریباک (2006) که مالک برند کفش Rockport بود و Five Ten سازنده کفش های ورزشی در فضای باز بود. آدیداس TaylorMade را در سال 2017 فروخت.

افتخارات و دستاورد ها:

آدولف داسلر برای کارهایش در موارد متعدد مورد توجه قرار گرفت. او نشان لیاقت آلمانی، درجه یک (1968) و نشان شایستگی باواریا (1974) را دریافت کرد و اولین غیرآمریکایی بود که به تالار مشاهیر ملی صنعت کالاهای ورزشی (1978) راه یافت.

در سال 2006، مجسمه برنزی او در اندازه واقعی در استادیوم آدی داسلر در هرتزوگناوراچ رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید