جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مدیاک

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
مدیاک

جهت موضوع مهمی که قرار است با شما مطرح کنیم، بهتر است در ابتدا مقدمه‌ای از کمپانی معروف چینی بگوییم که طراح محصولات نیمه رسانا برای کاربردهای بی‌سیم، رسانه دیجیتال و پردازنده می‌باشد. این شرکت چینی با نام مدیاتک ( به انگلیسی: MediaTek Inc. ) در سال ۱۹۹۷ تأسیس شد و ۲۳ ژوئیه ۲۰۰۱ در فهرست بازار بورس تایوان با کد ۲۴۵۴ قرارگرفت. دفتر مرکزی مدیاتک در شهر سینچو چین قرار داشته و به منظور فروش و پژوهش، شعباتی در چین، هند، سنگاپور، ایالات متحده آمریکا، ژاپن، کره، دانمارک، انگلستان، سوئد و دبی دارد.

تاریخچه

این کمپانی بزرگ در اوایل کار خود جزئی از یونایتد مایکروالکترونیس با ماموریت طراحی تراشه‌های وسایل سرگرمی بود. در ۱۹۹۷ این شرکت از شرکت مادر جدا شد و در ۲۰۰۱ وارد بورس تایوان شد. شرکت ابتدا شروع به طراحی تراشه‌هایی برای درایو‌های نوری کرد و سپس به سوی طراحی تراشه پخش‌کننده DVD، تلویزیون‌های دیجیتال، تلفن ‌همراه، تلفن‌ همراه هوشمند و تبلت گسترش یافت. بخش طراحی تراشه‌های موبایل مدیاتک در ۲۰۰۷ ایجاد شد. هفت سال بعد تولید کننده ۵۰۰ میلیون سیستم روی تراشه برای موبایل هوشمند و غیرهوشمند شد. در نوامبر ۲۰۱۴، بیش از ۱۵۰۰ مدل موبایل با ۷۰۰ میلیون واحد، از تراشه‌های مدیاتک استفاده می‌کنند. در میانه ۲۰۲۰ نیز مدیاتک عنوان بزرگترین تولید کننده تراشه تلفن همراه را از کوالکام گرفت.

تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ در پرچمداران ۲۰۲۲ به‌کار گرفته می‌شود!

تقریباً اوایل آذر ماه سال 1400 بود که شرکت مدیاتک به طور رسمی اعلام کرد که پنج کمپانی آنر، اوپو، ردمی، ویوو و شیائومی از تراشه‌‌ی قدرتمند Dimensity 9000 در پرچمداران سال ۲۰۲۲ خود استفاده خواهند کرد. زمانی که مدیاتک تراشه‌ی قدرتمند Dimensity 9000 را رونمایی کرد، همه منتظر رقابت این تراشه‌ی مدیاتک با تراشه‌های سری ۸ کوالکوام بودند. مدیاتک در سیستم‌-روی‌-یک-چیپ پرچم‌دار خود از آخرین معماری ارائه شده‌ی کورتکس آرم (Arm Cortex) بهره برده که بازده‌ی خارق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند. مدیاتک امیدوار است که با ساخت این پردازنده‌ی قدرتمند به بازار آمریکای شمالی راه پیدا کند، بازاری که هیچ‌ وقت نتوانسته است به آن ورود جدی کند. محصولات این تولید کننده‌ی نیمه ‌هادی بیشتر در بازارهای چین، اروپا و هند به‌ فروش می‌رسند.

خبرها حاکی از آن است که طبق اعلام رسمی که هنری دوان، قائم‌ مقام مدیر عامل اوپو داشته، گوشی پرچم‌دار بعدی از سری Find X به عنوان نخستین محصولی معرفی می‌شود که به تراشه‌ی Dimensity 9000 مجهز خواهد شد. انتظار می‌رود، این گوشی، Oppo Find X4 پرچم‌دار بعدی اوپو باشد که البته پیش از این در رویدارد کوالکام سامیت اعلام شده بود که به تراشه‌ی اسنپدراکون ۸ نسل اول مجهز خواهد شد. به این ترتیب احتمالاً اوپو دو نسخه از گوشی Find X4 را با دو پردازنده از کوالکام و مدیاتک تولید خواهد کرد و نسخه‌ی کوالکام را در بازار امریکای شمالی و نسخه‌ی مجهز به دایمنسیتی ۹۰۰۰ را در بازار جهانی ارائه خواهد کرد.

مدیاک

بیشتر بخوانید: نمونه اولیه آیفونی که مورد پسند استیو جابز بود: موبایل در دستگاهی شبیه آیپاد

اگر بخواهیم در داخل پرانتز نگاه مختصری به دیگر ویژگی‌های گوشی فایند ایکس ۴ هم داشته باشیم، باید بگوییم که این دستگاه از مشخصات سطح بالایی برخوردار خواهد بود به طوری که طبق اطلاعات منتشر شده، صفحه نمایش آن از نوع LTPO AMOLED بوده و از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی نیز پشتیبانی می‌کند. این نمایشگر رزولوشن +QuadHD و اندازه ۶.۷۸ اینچی خواهد داشت. مطابق با گزارش GizChina، این تلفن هوشمند دو نسخه با حافظه های رم ۸ و ۱۲ گیگابایتی (از نوع LPDDR5) خواهد داشت. همچنین ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره سازی داخلی نیز برای این گوشی هوشمند در نظر گرفته شده است. حافظه به کار رفته در این دستگاه از نوع UFS 3.1 است. دوربین سلفی Find X4 وضوح ۳۲ مگاپیکسلی خواهد داشت.

اما در ادامه مطالب گفته شده و با همه این تفاسیر، هنوز که هنوز است مشخص نشده که دیگر کمپانی‌های مد نظر شرکت مدیاک در کدام یک از محصولات خود از این تراشه قدرتمند استفاده خواهند کرد. ما می‌دانیم که شیائومی در گوشی Xiaomi 12 از اسنپدراگون ۸ استفاده خواهد کرد. اما این گوشی نیز ممکن است در بعضی از بازارها از جمله بازار بزرگ چین به همراه تراشه Dimensity 9000 عرضه شود. مدیاتک پشتیبانی از نمایشگرهای ۱۴۴ هرتز را در سیستم‌-روی‌-یک-چیپ دایمنسیتی ۹۰۰۰ میسر کرده است که باعث می‌شود گزینه‌ی مناسبی برای گوشی‌های گیمینگ ردمی شود.

در حقیقت باید به این نکته اشاره کرد که پنج کمپانی معروفی که مدیاتک به عنوان شریک‌های تجاری خود برای بهره گیری از تراشه‌ی جدید و قدرتمند دایمنسیتی از آن‌‌ها یاد کرده است، همان شرکای قدیمی این شرکت هستند که محصولات خود را در همان بازارهای قدیمی مدیاتک ارائه می‌کنند، یعنی همان بازارهایی که مدیاتک در آن‌ها موفق بوده است. مدیاتک هنوز موفق نشده است تا کمپانی‌های جدیدی همچون سونی، وان‌پلاس یا موتورولا را به فهرست شرکای تجاری خود اضافه کند. به این ترتیب انتظار نمی‌رود مدیاتک با دایمنسیتی ۹۰۰۰ نیز بتواند وارد بازار امریکای شمالی شود. با این حال انتظار می‌رود برخی از پرچمدارانی که در بازارهای غیر امریکای شمالی عرضه می‌شوند به این پردازنده مجهز شوند.

بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط فعالین این عرصه، پیش بینی می‌شود که اگر تراشهDimensity 9000  قادر باشد که به درستی و به طور کامل از نظر بازده با Snapgragon 8 Gen 1 رقابت کند، احتمالاً برندهای بیشتری (علاوه بر 5 کمپانی فعلی یعنی آنر، اوپو، ردمی، ویوو و شیائومی) نسبت به استفاده از تراشه‌های مدیاتک تشویق خواهند شد. آن ‌وقت احتمال ورود مدیاتک به بازار امریکای شمالی در سال ۲۰۲۳ میسر خواهد شد. البته مدیاتک برای ورود به بازار امریکا نیاز دارد تا از mmWave 5G در تراشه‌های خود پشتیبانی کند.

به عنوان سخن پایانی، خالی از لطف نیست اگر بدانید که شرکت بزرگ مدیاتک چیزی حدود ۵۰ میلیون تراشه در سال ۲۰۲۰ روانه بازار کرده و به ‌فروش رساند و پس از آن یک سال بعد در سال ۲۰۲۱ فروش تراشه‌ی خود را سه برابر کرد و ۱۵۰ میلیون تراشه فروخت. این کمپانی اگر بتواند وارد بازارهای جدید شود و شرکای تجاری بیشتری را نسبت به خرید و به‌ کارگیری تراشه‌های خود تشویق کند، می‌توانند روند صعودی فروش خود را حفظ کند. و در نهایت سؤالی که از شما خواننده محترم داریم این است که آیا تجربه‌ی استفاده از گوشی‌های مجهز به تراشه‌های مدیاتک را دارید؟ لطفاً آن را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید