جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مشخصات خودروی شاهین

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
مشخصات خودروی شاهین

خودرو ها جز آن دسته از محصولاتی می باشند که روز به روز بر تنوع آن ها افزوده می گردد. بر اساس آماری که به دست رسیده است می توان گفت که  ظاهرا سایپایی ‌ها درحال آماده کردن تیپ جدیدی برای خودرو شاهین هستند. پروژه تولید شاهین با «صفحه کیلومتر دیجیتال» آغاز شده و احتمالا در آینده ‌ای نزدیک، روی نسخه ‌های گران‌ قیمت ‌تر این خودرو نصب می‌ شود. این برای نخستین ‌بار در صنعت خودروسازی کشورمان است که خودرویی با این آپشن، به تولید می‌ رسد.

نمایشگر دیجیتال صفحه کیلومتر این خودرو، می تواند اطلاعات، خطاها و نویگیشن خودرو را بسنجد. علاوه بر آن تغییر نور پس ‌زمینه و نمایش برخی از اطلاعات سیستم مالتی ‌مدیا را دارد. البته سایپا به همین یک آپشن، بسنده نکرده است و می‌ خواهد شاهین را با آپشن ‌های جدید زیر نیز به تولید برساند: سنسور کنترل باران، کروز کنترل، کنترل پایداری، صندلی برقی جلو، نورپردازی کابین، ایربگ جانبی جلو، ایربگ پرده ای، حالت رانندگی (احتمالا در نسخه اتوماتیک)

مشخصات خودروی شاهین

مشکلات کیفی خودروی شاهین

همانند دیگر محصولات الکترونیکی یا به طور کلی وسایل نقلیه که همیشه سعی می شود با بالاترین کیفیت ساخته شود می توان گفت گاها یک سری نقص ها وجود دارد که آن محصول را مورد نقد قرار خواهد داد. در طی یک محاحبه فردی که خودروی شاهین خریداری کرده بو درباره مشکلات فنی و ایرادات کیفی سایپا شاهین بعد از 8 هزار کیلومتر کارکرد، حرف‌ های جالبی گفته که خلاصه آنها را در زیر می‌ خوانید:

1- خاموش شدن ناگهانی خودرو

بنابر اطلاعات و اخبار به دست آمده یکی از مالکین خودرو گفته است که وقتی در حال رانندگی در اتوبان بوده است خودرو اش به طور ناگهانی خاموش شده است و بعدا مشخص شده که ایراد از دسته سیم بوده است. این اتفاق در شب ‌هنگام برای مالک شاهین رخ داده و هر راننده‌ ای می ‌داند که خاموشی ناگهانی خودرو در سرعت بالا، چه تبعات خطرناکی می ‌تواند داشته باشد. خوشبختانه مالک شاهین توانسته خودرو را کنترل و سپس آن را متوقف کند. اما متاسفانه، سایپا نه تنها از بابت این مشکل عجیب، عذرخواهی نکرده بلکه از مالک شاهین نیز (به دلیل دروغ‌ گویی) شکایت کرده است.

2- کیفیت پایین رنگ بدنه

بر اساس نظر سنجی صورت گرفته مشخص شده است که تعدادی از مالکین شاهین، گفته اند که کیفیت رنگ بدنه خودرو، مطلوب نیست. دلیل این حرفش را هم رنگ ‌پریدگی قسمت ‌های مختلف کاپوت شاهین (به علت سنگ ‌خوردگی در جاده) اعلام کرده است.

3- کیفیت نامناسب سپر عقب

این توصیفات فقط بر اساس گفته های مالکان خودرو و خریداران است و ممکن است برای همه تکرار نشود. گزارش شده است که قسمت پایینی سپر عقب خودروی شاهین بعد از مدتی، از حالت استاندارد خارج و اصطلاحا دفرمه شده است. علاوه بر این مشکل، مالک خودرو گفته که به علت تراز نبودن فاصله میان درب صندوق با سپر عقب، در هنگام بستن، درب صندوق با سپر عقب برخورد می‌کند و باعث آسیب‌دیدن سپر شده است.

4- کیفیت نامناسب صندلی

متاسفانه شنیده ایم که صندلی راننده بعد از مدتی، از حالت استانداردش خارج شده و در کناره‌های صندلی، دچار بیرون‌زدگی شده و باعث عدم راحتی کمر راننده شده است.

5- ریپ زدن در دنده سه

این که یک سری اتفاقات ناگهانی برای مالکان این خودرو افتاده است به این معنا نیست که این مشکل به طور دائمی وجود دارد و قابل رفع نیست بلکه به این معناست که برای افراد اتفاق افتاده و مسئولین در حال پیگیری این اشکالات هستند. بر اساس شنیده ها گفته شده است که در زمان سبقت ‌گرفتن با دنده 3، خودرو با افت ناگهانی توان مواجه می ‌شود. با پیگیری مالک، نمایندگی چنین گفته که این مشکل با آپدیت نرم ‌افزاری خودرو، بزودی برطرف می ‌شود.

6- مصرف سوخت خودرو

به تازگی مشخص شد که مالک خودرویی در جاده متوجه این شد که خودرو اش چیزی حدود 8 لیتر می ‌سوزاند. این عدد با عدد رسمی 7.2 لیتر کارخانه، تفاوت چندانی ندارد. اما طبق تجربه مالک خودرو، مصرف شهری شاهین حدود 11 لیتر است که با عدد رسمی 9.4 لیتر کارخانه، تفاوت دارد.

قیمت خودرو شاهین

همان طور که همه ی ما می دانیم کشور عزیزمان ایران هر روزه با تورم بالایی روز های خود را سپری می کند که سایپا قیمت نمایندگی خودرو شاهین را افزایش داده. قیمت جدید شاهین حدود 24 میلیون تومان، گران ‌تر از قیمت مصوب پیشین این خودروست. قیمت شاهین سایپا بدون احتساب مالیات و سایر هزینه جانبی، معادل 236.5 میلیون تومان اعلام شده است. یکی از مسئولان همچنین تاکید کرده که این قیمت، صرفا برای پاییز 99 محاسبه شده است. با اینکه قیمت مصوب فروش شاهین هنوز از سوی سایپا اعلام نشده اما واضح است که محصول جدید سایپا حالا در مقابل دنا پلاس توربو دنده‌ای ایران خودرو ایستاده است.

سایپا شاهین چه رنگ ‌هایی دارد؟

همیشه تا بوده همین بوده که خریداران خودرو برای انتخاب رنگ وسواس بسیار زیادی به خرج می دهند زیرا معتقدند وسیله ایست که در معرض دید همه قرار دارد و باید برای آن به بهترین نحو سلیقه به خرج داد. براساس دعوتنامه‌ های صادر شده سایپا برای شاهین G یا همان شاهین فول، این خودرو تنها در 4 رنگ سفید، مشکی، نقره‌ ای متالیک و نوک مدادی متالیک بدست مشتریان می‌ رسد و خوشبختانه هیچ اختلاف قیمتی در آن ها نیست و هر چهار رنگ خودرو شاهین، قیمت یکسانی دارند.

حاشیه‌ های شماره گذاری خودرو شاهین

به لحاظ محیط زیستی اگر بخواهیمصحبت کنیم باید بگوییم تما خودرو ها به ضرر طبیعت هستند و موجب صدمه زدن به درختان و دیگر منابع طبیعی خواهند شد.  بر اساس یافته های به دست آمده از یکی از دبیران کارگروه کاهش آلودگی هوای سازمان محیط زیست، ضمن تکذیب خبر مخالفت سازمان محیط زیست با شماره گذاری خودرو شاهین، گفته که گزارش‌ها و مستندات فنی و زیست ‌محیطی خودرو شاهین سایپا قرار است در هفته آتی به سازمان محیط زیست ارسال شود تا بررسی‌ های لازم صورت گیرد.

بر اساس نتایج به دست آمده که رسمی هم نیستند نشان می دهند که مشکل عجیبی تا به امروز مشاهده نشده و در آینده مجوزهای نهایی به جهت شماره گذاری این خودرو صادر خواهد شد و اگر مشکلی هم وجود داشته باشد، پیگیری شده و حل ‌شدنی است. همچنین به نحوه صدور مجوز پیش فروش خودروها از سوی وزارت صمت انتقاد شده و گفته شده است که خودروسازان مجوز پیش فروش را از وزارت صمت دریافت می‌کنند اما متاسفانه هیچ استعلامی از سازمان محیط زیست انجام نمی ‌شود و تا به امروز نیز وزارت صمت، در مورد پیش فروش هیچ خودرویی، از سازمان محیط زیست استعلام نگرفته و این موضوع، صرفا محدود به خودرو شاهین نیست.

تغییراتی مهم در آپشن شاهین G

بر اساس اطلاعات و بررسی های صورت گرفته مشخص شده است که قرار است تغییراتی در راین خودرو داده شود. در حقیقت مهندسان چندین تغییر کوچک را در نسخه تولید نهایی شاهین G اعمال کرده‌ اند که به شرح زیر است:

یکی دیگر از بخش های مهم در هنگام خرید خودرو انتخاب نوع خودرو است. یکی از مهم ترین تغییرات این است که این نسخه از خودرو با تریم داخلی مشکی بدست مشتریان می ‌رسد. مجموعه زیر داشبورد و رودری ‌ها هم مشکی شده است درحالیکه این قسمت‌ ها در نسخه‌ های آزمایشی شاهین، رنگ طوسی داشتند. علاوه بر این تغییر دیگری که در شاهین G رخ داده، اضافه شدن زیرآرنجی در میان صندلی ‌های جلوست. درحالیکه نسخه‌ های آزمایشی شاهین، چنین چیزی را نداشتند. ظاهرا سایپا، این زیرآرنجی را به دلیل انتقادهای رسانه ‌ها، به شاهین اضافه کرده است.

علاوه بر مواردی که دربالا ذکر شد و قابل توجه بود یکی دیگر از تغییراتی که در این خودرو دیده می شود، روکشی اسن که بر روی فرمان قرار می گیرد که چرم است. چرا که نسخه‌ های آزمایشی شاهین، فاقد روکش بودند. چهارمین تغییر مهمی که در شاهین G خودنمایی می ‌کند، روکش صندلی‌ هاست. درحالی که سایپا قرار بود شاهین G را با روکش پارچه ‌ای به بازار بیاورد، ظاهرا تسلیم انتقاد های رسانه‌ ها شده و روکش چرمی را روی صندلی‌های شاهین G کشانده است. علاوه بر چهار تغییری که به آنها اشاره کردیم، شاهین G در مرحله تولیدانبوه، اصلاحات دیگری هم داشته است. مثلا سوییچ خودرو تغییر کرده و عایق‌ بندی کابین نیز بهبود یافته تا صدای کمتری به گوش سرنشینان برسد.

کیفیت شاهین بهتر از سراتو

احتمالا با دیدن این تیتر کمی متعجب شده باشید ولی در حقیقت مدیرعامل سایپا همچنین درباره وضعیت کیفی خودرو شاهین گفته که این محصول توان رقابت با خودروهایی همچون تندر90 و سراتو مونتاژی را دارد و حتی در برخی از شاخص‌های کیفی، وضعیت بهتری از کیا سراتو مونتاژ دارد. آقای سلیمانی، همچنین گفته که شاهین اتومات به مرحله نمونه‌سازی رسیده و کالیبراسیون آن درحال انجام است. بنابراین از نیمه اول سال 1400 باید منتظر عرضه شاهین اتومات نیز باشیم.

مشخصات فنی سایپا شاهین

برای خرید خودرو متقاضیان در ابتدا به سوی مشخصات فنی کشیده می شوند زیرا برایشان اهمیت بسیار بسیار زیادی دارد حتی از مشخصات ظاهری بسیار بیشتر. سایپا قرار بود از موتور ملی خود برای پلتفرم SP استفاده کند، ولی ظاهراً استفاده از این پیشرانه، تا اطلاع ثانوی، به تعویق افتاده است. در اسفندماه 98، سایپا برای نخستین بار، مشخصات پیشرانه M15TC توربوشارژ شاهین را اعلام کرد. باتوجه به اینکه قبلا، موتور تنفس طبیعی BM16 برای شاهین انتخاب شده بود، مشخص است که سایپایی‌ها حالا تصمیم‌شان را تغییر داده اند و از عرضه موتور BM16 منصرف شده‌اند.

مشخصات خودروی شاهین

بیشتر بخوانید: مشخصات فنی خودروی ایرانی تارا

تفاوت تیپ های شاهین دنده ای چیست؟

سوال بسیار مهمی که وجود دارد این است که تفاوت تیپ های هر خودرو در چیست و چرا با قیمت های متفاوتی عرضه می شوند. تابستان 97، اولین باری بود که سایپا دست به انتشار مشخصات فنی و آپشن‌های سایپا رهام زد. سایپا در آن زمان، می‌خواست نسخه دنده ای رهام را در 2 تیپ و نسخه اتومات رهام را در 4 تیپ عرضه کند. تصویر زیر، همان مشخصاتی است که سایپا در سال 97 برای رهام، منتشر کرده بود. اما به مرور زمان، سایپا همه چیز را تغییر داد! یعنی هم نام رهام را به شاهین تبدیل کرد، هم موتور BM16 تنفس طبیعی را برداشت و به جای آن از موتور M15TC توربو استفاده کرد و هم اینکه برخی از آپشن‌های استاندارد این خودرو را، حذف کرد.

همیشه بعد از چند ماه که خریداران به مرور بیشتر می شوند نتایج رو ی شود. در نهایت همه این تغییرات در چند ماه بعد نتیجه داد؛ زمانی که سایپا برای اولین ‌بار، اطلاعات فنی و آپشن‌ های شاهین را مطابق تصویر زیر، منتشر کرد. اما تغییرات سایپا در تجهیزات شاهین همچنان ادامه داشت. سایپا بعد از آنکه سیستم نام ‌گذاری تیپ ‌های محصولاتش را در اوایل تابستان 99 تغییر داد، آپشن‌های شاهین را هم دستکاری کرد و آنرا به دو تیپ لوآپشن و فول آپشن تبدیل کرد؛ تیپ لوآپشن آن با نام شاهین S و تیپ فول آپشن آن نیز با نام شاهین G معرفی شد.

از سایپا رهام تا سایپا شاهین

در حقیقت در ابتدا نام این خودرو چیز دیگری بود و آن هم رهام بود که اعلام شد برخی از محققین ایرانی و همچنین برخی از انجمن های حامی محیط زیست، برای حفاظت از گونه درحال انقراض شاهین ایرانی، پیشنهاد تغییر اسم سدان جدید سایپا را دادند. سرانجام نیز مدیرعامل سایپا در تاریخ 7 اسفندماه 98 با این پیشنهاد دوستداران محیط زیست موافقت کرد. بنابراین از این به بعد به جای رهام باید از اسم تازه «شاهین» برای محصول جدید سایپا استفاده کنیم.

در واقع به عنوان سخن پایانی باید گفت که این خودرو به نسبت ایرانی بودنش امکانات و کیفیت بالایی دارد و بسته به سلیقه ی خودتان است که آن را انتخاب یا رد کنید. سایپا قرار است مبدا تمام محصولات جدید این شرکت باشد؛ یعنی علاوه ‌بر نسخه سدان، باید منتظر محصولات دیگری نیز با این پلتفرم باشیم؛ محصولاتی در سگمنت کراس ‌اور و حتی هاچ ‌بک. سایپا می ‌گوید طراحی‌ سدان جدیدش را با الهام از شاهین انجام داده است. پیدا کردن شباهت ‌‌های این خودرو با شاهین با خودتان، ولی باید اعتراف کرد که شاهین به لحاظ رعایت تناسب در چهره‌ اش، بهترین خودرویی است که تا کنون از خط تولید سایپا، بیرون آمده است. یکی از ایرادات سختگیرانه ‌ای که می‌ توان به این محصول جدید گرفت، جلوپنجره آن است. البته ایراد از شاهین نیست، از طراحان سایپا است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید