جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

نکاتی برای داشتن ذهن خلاق

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
نکاتی برای داشتن ذهن خلاق

ذهن انسان همواره در تمامی ساعات طول شبانه روز مشغول بررسی و تحلیل امور مختلف بوده و با مسائل زیادی درگیر است و مهارتی که در بسیاری از مواقع می‌تواند به شما کمک کند تا کارهای خود را به بهترین شیوه انجام دهید و از ذهن خود نهایت بهره را ببرید، داشتن خلاقیت و به عبارتی یک ذهن خلاق است. می‌توان گفت که بسیاری از افراد به دنبال ذهن خلاق و پویا هستند.

اگر شما هم به دنبال داشتن ذهنی خلاق و پویا هستید و تمایل دارید که در شرایط مختلف همچون افراد خلاق و ماهر از موقعیت خود استفاده کرده و وظایف و مسئولیت های خود را به بهترین شیوه و با موفقیت سپری کنید این را در نظر داشته باشید که در یک محیط و فضای شلوغ نمی‌توانید موفق باشید، بنابراین توصیه می‌شود که در یک محیط ساکت تمرکز کنید. بیست دقیقه سکوت و آرامش به شما کمک خواهد کرد تا بر افکار و قدرت ذهن خود نیز غلبه کرده و تسلط داشته باشید. این امر به شما کمک خواهد نمود که قدرت و توانایی پردازش ذهنی شما افزایش یافته و با داشتن ذهنیتی مثبت،‌ میزان استرس و اضطراب شما نیز کاسته خواهد شد که در نهایت با تمرکز بیشتر به ذهن خلاق و پویا خواهید رسید.

در واقع با داشتن ذهن خلاق و مثبت شما به مهارت خلاقیت دست خواهید یافت که به کمک آن کارهای خود را با روشی متفاوت و متمایز از دیگر افراد انجام داده و همواره دست به ابتکار عمل زده و موفق تر از دیگران خواهید بود.  

در ادامه نکات مفیدی برای داشتن ذهن خلاق ارائه شده و شما برای اینکه ذهنی خلاق داشته باشید می‌توانید با مطالعه‌ی آن‌ ها ترفندهایی را فرا گرفته و به کار برید.

ذهن خلاق

بیشتر بخوانید: چگونگی دستیابی به افزایش تمرکز

برای داشتن ذهن خلاق، همواره امور جدید را فرا گیرید

ذهن خود را برای یادگیری موضوعات جدید و جالب، ایده ها، تجربیات و احساسات جدید باز نگاه دارید. سعی کنید ترس را کنار گذاشته و موارد جدید را امتحان کنید. در هر موقعیت پذیرای تجربه کردن مواردی جدید و متفاوت باشید. شما برای داشتن ذهن خلاق و مبتکر باید ماجراجو باشید و تمام موارد جدید و به روز را امتحان کنید. به عنوان مثال می‌توانید به شهرها و کشورهای مختلف سفر کنید و از طریق آشنایی با فرهنگ های آن ها، روش ها و موضوعات جدیدی را برای انجام کارهای خود فرا گیرید، شما باید زیاد مطالعه کنید و به صحبت های افراد بومی آنجا گوش بدهید تا ذهنی پویاتر و خلاق تر داشته باشید.

برای داشتن ذهن خلاق، کنجکاو باشید

سعی کنید همواره در جستجو و پژوهش امور مختلف باشید و تا می‌توانید کنجکاو باشید و سوالات مختلف مطرح کنید و از دیگران بپرسید تا به این شیوه، موضوعات جدید یاد گرفته و کشف کنید. خصیصه ی کنجکاو بودن به شما کمک می‌کند تا ذهن بازتری داشته و به دنبال چراهایی که فکر و ذهن تان را مشغول می‌کند، بروید و روش ها و شیوه های بهتری را برای انجام کارهایی که به شما سپرده می‌شود، بیابید. کنجکاوی یک تجربه برای یادگیری مسائل جدید می‌باشد و مغز شما را فعال تر کرده و نگرش شما را در تمام زمینه ها گسترش خواهد داد  و به این صورت شما ذهن خلاق تری خواهید داشت.  

برای داشتن ذهن خلاق، به دستاوردهای مهم بیندیشید

در اطراف شما، افراد زیادی وجود دارند که به موفقیت و دستاوردهای مهمی رسیده اند و باید گفت که آن عده باهوش ‌تر از شما نبوده‌اند. شما هم می‌توانید همچون آن‌ها عمل نمایید و چیزهایی بسازید که دیگران بتوانند از آن استفاده کنند.

به این موضوع فکر کنید که شما هم می‌توانید کتاب بنویسید، برنامه ‌نویسی یاد بگیرید، طراحی کنید و یا محصولی بسازید که دیگران از آن استفاده کنند. این نکته را در نظر داشته باشید تمام چیزهایی که در پیرامون‌ خود می‌بینید توسط کسانی ساخته شده‌اند که دارای مهارت و توانایی خارق العاده نبوده اند و موفقیت ‌شان در گرو  پرورش تفکر خلاق ریشه داشته است.

اگر فکر می‌کنید در انجام کاری توانایی ندارید، باید بر روی همین موضوع تامل و تمرکز نمایید و در همین زمینه تلاش کنید تا مهارت خود را بهبود داده و برای انجام کار مهم و مورد علاقه ی خود به سطح آمادگی بالاتری برسید.

ذهن خلاق

بیشتر بخوانید: چگونه از شر منفی بافی خلاص شویم؟

برای داشتن ذهن خلاق، درهای خلاقیت را به روی خود باز کنید

شما در مسیر رسیدن به خواسته های خود باید سعی کنید که به گفته ها و بازخوردهای دیگران در مورد خود اهمیت دهید و تمام آن ها را مورد توجه قرار داده و برای رشد و پیشرفت خود از ایده های آن‌ها استفاده کنید ولی اگر فردی بدون دانش و آگاهی کافی نسبت به خواسته و اهداف شما و بدون اینکه تمام ماجرا را بداند به این نتیجه رسید که کاری که در حال انجامش هستید، دست یافتنی نیست و یا نباید آن را انجام دهید، بهتر است حرفش را گوش نکنید. هرگز در مسیر رسیدن به خواسته های مهم خود، دست از تلاش برندارید و اجازه ندهید ایده‌هایتان قبل از اینکه به ثمر برسند، سرکوب شوند و سعی کنید اگر راهی را در پیش گرفتید و به نتیجه ی مطلوب نرسیدید، گزینه های دیگر را امتحان کنید و با ایده پردازی و بهره گیری از ذهن خلاق به ایده آل های خود دست یابید.

برای داشتن ذهن خلاق، دیدگاه خود را وسعت بخشید

شما برای فعال بودن و ماندگار بودن در دنیای کسب ‌و ‌کار و تجارت باید همواره در حال تلاش و فعالیت مفید باشید و برای این امر شما باید خودتان را با شرایط و موقعیت های مختلف وفق دهید. باید از ماهیت تفکری نوآورانه و خلاق برخوردار باشید تا بتوانید با بهره گیری از آن در مواقع لازم، ایده های خام را به ایده هایی نو و منحصر به فرد تبدیل کنید. این موضوع را در نظر داشته باشید که محدود کردن ذهن و فکر بر روی یک روش تکراری و انجام مداوم همان عمل، مانع تکامل و رسیدن به پیشرفت در شما می‌شود.

بنابراین شما برای داشتن ذهن خلاق و بهره گیری از آن باید  همچون یک فرد مبتکر باشید و همواره افق دید و نگرش خود را وسعت ببخشید. یکی از ویژگی ‌های افراد خلاق، میزان کنجکاوی آن ها و کشف موارد جدید است. آن‌ها همواره می‌خواهند بدانند که در اطرافشان چه می‌گذرد. افرادی که ذهن خلاق دارند به موضوعات مختلف علاقه مند هستند‌.

اگر شما هم همین ویژگی را در خود پرورش دهید یک مزیت محسوب می‌شود، به عنوان مثال، اگر شغل‌ شما طوری  باشد که با مشتریان متعدد ارتباط داشته باشید، پس باید فکر و ایده ی هر مشتری را بخوانید تا بتوانید عالی ‌ترین محصول یا خدماتی را که به دلخواه او نزدیک ‌تر است، ارائه دهید، شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید تا همه‌ی مشتریان ‌تان با شما هم ‌فکر باشند و باید یاد بگیرید که خواسته و نظر هر مشتری را درک کرده و مطابق نظر آن ها عمل نمایید.

بیشتر بخوانید: قدرت ذهن تان را دست کم نگیرید

برای داشتن ذهن خلاق، به هم فکری با دیگران بپردازید

برای اینکه بتوانید ایده‌ های خود را رشد و پرورش دهید، سعی کنید تا ایده‌های خود را با دیگران مطرح کنید و از هم ‌فکری با دیگران و کسانی که به آن‌ها اعتماد دارید، غافل نشوید. شما با همکاری دیگران می‌توانید ایده‌های خود را به ابعاد وسیع تری برسانید که  شاید به تنهایی هرگز تصورش را هم نمی‌کردید.

بیشتر مواقع در پی صحبت کردن و مشورت با یک دوست و یا همکار، ایده‌هایی ناب و مبتکرانه در ذهن شما ایجاد می‌شود و حتی پس از هم فکری با دیگری به یک فهرست طولانی از ایده‌ های نو می‌رسید که با ایده ‌ی ابتدایی شما بسیار متفاوت خواهد بود وحتی نظر دیگری ممکن است ذهن شما را فعال تر نموده و افق فکری جدیدی را برای شما ایجاد کند که کارایی بیشتری  برای شما داشته باشد. در نظر داشته باشید که در این زمینه سعی کنید بین ایده ‌های مختلفی که از گفته های دیگران به دست می‌آید ارتباط برقرار کنید تا بتوانید به یک نتیجه ‌ی بهتر و موثرتر برسید.

با توجه به نکات بیان شده و برای اینکه نیروی خلاقیت ذهن در شما فعال تر شود، نباید منتظر یک نیروی محرکه ‌ی قوی بیرونی بمانید، بلکه باید سعی کنید با تمرین مواردی در این زمینه، مهارت خود را افزایش دهید و بتوانید در مواقع لازم، خلاقیت بالقوه‌‌ی خود را به حالت بالفعل درآورید و به این شیوه، کسب‌ و کارتان را رونق دهید و حتی گاهی در زندگی شخصی نیز بهتر و سنجیده تر عمل نمایید. داشتن ذهن خلاق از شما فردی عالی و منحصر به فرد خواهد ساخت. بنابراین شما با داشتن یک ذهن خلاق نه تنها در مهارت‌های شغلی خود به رشد و پیشرفت خوبی خواهید رسید، بلکه می‌توانید تأثیرات مثبت ذهن خلاق را در تمامی جنبه‌ های زندگی خود نیز مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید