جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

نگاهی به آیفون 5s؛ قلمی، برای نوشتن قدمت اپل

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
نگاهی به آیفون 5s؛ قلمی، برای نوشتن قدمت اپل

کمپانی اپل از سال 2007 وارد دنیای گوشی های هوشمند شد و تحول شگرفی را در آن حاصل کرد. اگرچه گوشی های اندروید در سال 04-2003 عرضه شدند اما این آیفون بود که گل سرسبد گوشی های هوشمند نام گرفت. پس از عرضه ی آیفون 4 که تقریباً موفق از آب درآمده بود آیفون 5 جدیدترین محصولی بود که پس از دسترسی کاربران به آن، موجب شد بسیاری از کمپانی ها از آن یک نمونه برداری یا کپی برداری پیشرفته تر داشته باشند. هواوی و شیائومی دو کمپانی چینی هستند که در نمونه برداری از سیستم عامل آیفون دست توانایی دارند و راه آیفون را در پیش گرفته اند. در واقع این آیفون بود که دنیای گوشی های هوشمند را متحول کرد. اکنون به بررسی تخصصی آیفون 5s را که استارت زننده ی گوشی های آیفون بود، می پردازیم.

گوشی هوشمند آیفون 5s

نیم نگاهی به مشخصات کلی گوشی هوشمند آیفون 5s

* سیستم عامل: IOS7 (به روز ترین سیستم عامل آن IOS11)

* وزن 112 گرمی

* دارای پردازنده مرکزی A7

* باتری 1560 میلی آمپری

* بدون درگاه حافظه

* دارای حافظه داخلی 13،32 و 64 گیگابایتی

* حافظه رم: 1 گیگبایت

* صفحه نمایش: 4 اینچی

* دوربین پشت 8 مگاپیکسلی؛ دوربین سلفی 1.2 مگاپیکسلی

* توانایی فیلمبرداری 1080p در بستر 120 فریم صحنه آهسته

* حذف شدن نویز صدا با کمک میکروفون جداگانه

* دارای شبکه 4G

* عرضه در رنگ های: خاکستری، سفید و طلایی

بیشتر بخوانید: گوشی های ردمی نوت 9 پرو مکس و ردمی نوت 9 پرو به طور رسمی معرفی شدند

بررسی طراحی ظاهری گوشی هوشمند آیفون 5s و کیفیت ساخت آن

کیفیت ساخت گوشی هوشمند آیفون 5s از همان ابتدا نقطه ی عطفی برای نمونه برداری هواوی بود تا گوشی p6 و p8 را مشابه با آن طراحی کند. البته آیفون 5s یک کپی از نسخه های قبلی خود یعنی آیفون 4 بود اما در اندازه ای بزرگ تر. با این حال تفاوت های جزئی و ریزتری در آن دیده می شود. اپل این آیفون تازه به دوران رسیده را در سه رنگ طلایی، سفید و خاکستری به بازار عرضه کرد.
جلوی گوشی یک صفحه نمایش 4 اینچی واقع شده است و دوربین سلفی نیز بالای بلندگو قرار گرفته است. در زیر صفحه نمایش نیز کلید Home قرار داده شده که امروزه در آیفون با عنوان سنسور اثرانگشت از آن استفاده می شود.

در سمت راست فقط اسلات سیم کارت قرار دارد. آیفون به هیچ وجه از اسلات های خارجی کارت حافظه بهره نمی برد. در سمت چپ کلید های ولوم به شکل دایره ای ساخته شده است. و کلید پاور در بالای گوشی است. در زیر گوشی هم درگاه اتصال مخصوص، جک هدفون 3.5 میلی متری و اسپیکر قرار داده شده است.

پشت گوشی به جنس آلومینیومی مقاوم تعبیه شده است و در بخش شیشه ای آن دوربین و فلش محیط ساده و خلوت آیفون را تشکیل داده اند.

آیفون 5s یک گوشی 4 اینچی به شدت خوش دست است. اما ممکن است صفحه نمایش کوچک آن موجب نارضایتی بسیاری از مشتریانی شود که به صفحه نمایش های بزرگ علاقه مند هستند.

گوشی هوشمند آیفون 5s

صفحه نمایش گوشی هوشمند آیفون 5s به همراه سنسور Touch ID

همانطور که گفته شد صفحه نمایش 4 اینچی، گوشی هوشمند آیفون 5s را خوش دست ترین گوشی زمان خود کرده است. وضوح صفحه نمایش 1136×640 پیکسل و تراکم پیکسلی آن 326 پیکسل در اینچ است. گوشی آیفون 5s نسبت به هم رده های خود یعنی HTC1 و گلکسی اس 4 دارای تراکم پیکسلی ضعیف تری است؛ لذا وضوح صفحه نمایش آن نیز پایین تر خواهد بود.  نسبت ابعاد آیفون 5s 16:9 و از نوع رتینا طراحی شده است. اما در کنار وضوح پایین تر صفحه نمایش آیفون 5s، میزان نور نمایشگر بالاتری را به خود اختصاص داده و رنگ ها نیز دارای اشباعیت با کیفیت تری هستند هستند. همچنین آیفون با بهره گیری از صفحه محافظ و مقاوم کورینگ گوریلا گلس در زمره گوشی های هوشمندی قرار گرفته که از این فناوری برای مقاومت هر چه بهتر گوشی خود استفاده می کند.
از جمله مهم ترین بخشی که به صفحه نمایش آیفون 5s اضافه شده است، قسمت سنسور اثر انگشت است. این حسگر اثر انگشت با 170 میکرون ضخامت قادر است تا 500 نقطه را در هر اینچ تشخیص دهد. لذا این دقت عملکرد موجب امنیت بالاتر گوشی خواهد شد که همیشه اپل از عنوان آن کسب درآمد می کند. جالب است بدانید کلید Home قادر است چندین انگشت شما را شناسایی کند. این سنسور با نام Touch ID شناخته شده و به دلیل رمزگذاری آن محیطی ایمن را خواهند داشتغ لذا به هیچ وجه هک کردن آن امکان پذیر نیست و در جایی هم آپلود نخواهند شد.

نگاهی به رابط کاربری گوشی هوشمند آیفون 5s

هنگامی که گوشی هوشمند آیفون 5s عرضه شد، رقم سیستم عامل آن 7 بود. یعنی از سیستم عامل IOS7 بهره می برد. پس از گذر زمان آیفون 5s توانست تا نسخه IOS10 هم پیش برود. اما از آنجایی که اکثر تغییرات رابط کاربری از IOS11 آغاز می شود لذا جدیدترین آپدیت ها و به روزترین رابط کاربری در آیفون 5s دیده نمی‌شود. در هر حال رابط کاربری IOS7 در زمان خود یک تغییر بسیار بزرگ به شمار می رفت. در این سیستم عامل، طراحی آیکون ها به شکل کلاسیک مسطح درآمده و آیکون های سه بعدی استفاده نکرده است. مرکز کنترل که حاوی ابزارهای وایفای، حالت هواپیما، تنظیم نور و ... است شلوغ تر و تجملی تر شده اند. این منو با کشیدن بخش زیرین صفحه نمایش به سمت بالا هویدا می‌شود.

بخش کنترل شامل موارد زیر است:

حالت هواپیما، وایفای، بلوتوث، چرخش صفحه، حالت خواب، تنظیم نور صفحه نمایش، منوی موسیقی، فلش، ماشین حساب و دوربین.

بخش Notifications نیز تغییرات زیادی را به خود میبیند. جایی که باعلان ها در صفحه دوم و سوم و رویدادها در بخش Today مشاهده می شود. قسمت تسک منیجر گوشی که با دو بار فشردن کلید Homw انجام می پذیرد در جدیدترین نسخه ی IOS ، حالت نمایش جالب تری را نسبت به نسخه IOS7 به خود گرفته است و به نحوی شباهتی به تسک منیجر Windows 7 دارد. بخش تنظیمات نیز کم و بیش با آن آشنایی داریم و مشابه آن را قبلا در گوشی های هواوی p8 و p9 دیده ایم. از جمله مهم ترین بخش سیستم کاربری آیفون متعلق به اپل آیدی است که در این گوشی نیز توانایی دوچندان آن مشاهده می شود.

بیشتر بخوانید: گلکسی S20 اولترا و رونمایی از اولین های تاریخ گوشی های هوشمند

جبهه‌ی سخت افزاری گوشی هوشمند آیفون 5s

استفاده از پردازنده ی خودساخت کمپانی اپل، گوشی هوشمند آیفون 5s را از هر گوشی مدرن روز مجزا می‌کند. پردازنده ی آیفون 5s با نام A7 خودنمایی می کند. البته سامسونگ مسئول ساخت این پردازنده مرکزی بوده است. شاید بارها این حرف را شنیده باشید که اپل به هیچ وجه کُند نمی‌شود. این حرف به کلی اشتباه است. پردازنده A7 نسبت به پردازنده های گلکسی S4 و اکسپریا 1 ضعیف تر است. این پردازنده 2 هسته ای بوده و سرعت آن فقط 1.3 گیگاهرتز تخمین زده اند، همچنین این گوشی از رم 1 گیگابایتی بهره می برد. برای اولین بار است که آیفون به یک پردازنده 64 بیتی مجهز می‌شود.

اگرچه آیفون با وجود این پردازنده در شرایط سخت سیستم عامل، کُند خواهد شد ولی از لحاظ کارآیی تواناتر از سیستم عامل ها و پردازنده های اندروید است. به همین دلیل است که ضمن وجود فقط دو هسته در پردازنده به همراه یک گیگابایت رم، هنگِ خاصی را از آیفون مشاهده نمی کنیم.

بزرگ ترین تغییری که در چیپست دستگاه دیده می شود وجود یک پردازنده کمکی به نام M7 در کنار پردازنده اصلی است. این پردازنده کمکی، بارهای اضافی را از دوش پردازنده اصلی بر می دارد. این کار موجب می شود هم فشار کم تری بر روی باتری بیاید و نهایتاً بهینه تر مصرف شود و هم اینکه فرآیند کاری سیستم عامل بهتر دنبال شود.

از شکست های بزرگی که از کمپانی اپل انتظار نمی رفت، باختن به یک باتری کم ظرفیتی بود که کاربران پس از استفاده به شدت از آن انتقاد کرده اند. حتی پردازنده کمکی M7 یکی از شگردهای اپل برای افزایش عمر باتری بوده که تقریباً موفق از آب درآمده است. ظرفیت 1560 میلی آمپری باتری آیفون 5s، نتوانست آنچنان که باید شایسته ی گوشی های اپل باشد، لذا کمپانی در مدل های بالاتر خود از باتری های قوی تری استفاده کرد.

گوشی هوشمند آیفون 5s با دوربین 8 مگاپیکسلی

گوشی هوشمند آیفون 5s دارای یک دوربین 5 مگاپیکسلی در پشت است. اپل دوربین این نسخه از گوشی را به مانند آیفون 5 زده ولی دارای سنسورهای بزرگ تری است. لذا سنسور دوربین آیفون 5s حدود 15 درصد بزرگ تر از سنسور دوربین آیفون 5 است. در کنار دوربین شاهد دو فلاش هستیم، در حالیکه در آیفون 4 از 1 فلاش LED استفاده شده بود. وجود دو فلاش موجب می شود که سنسور دوربین ها، سوژه های محیط کم نور و تاریک را بهتر تشخیص دهند.

گوشی هوشمند آیفون 5s

گوشی آیفون 5s کیفیت فریم گذشته را پشت سر نهاده و هم اکنون با 120 فریک در ثانیه قادر به تصویربرداری خواهد بود. این قابلیت را در بخش دوربین و در قسمت Slow Motion می توان آزمایش کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید