جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

هر چیزی که باید در رابطه با ویروس کرونا و آنفولانزا بدانید؟

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
هر چیزی که باید در رابطه با ویروس کرونا و آنفولانزا بدانید؟

تا به این لحظه هزاران نفر به ویروس ناشناخته‌ی کرونا آلوده شده اند .تعداد زیادی درمان شده اند و تعدادی جان خود را از دست داده اند.این بیماری برای اولین بار با علائمی شبیه ذات الریه در شهر ووهان چین دیده شد و در مدت زمان کمی سرتاسر دنیا را درگیر کرده است.این ویروس به سرعت در حال تکثیر است. اما این ویروس تا چه اندازه خطرناک است؟ چه تفاوتی با نوع رایج آنفولانزا دارد؟ چگونه می‌توان جلوی شیوع آنرا گرفت؟ آیا درمانی دارد؟در این مطلب قصد داریم شما را با همه چیز در رابطه با این بیماری آشنا کنیم.

آنفولانزا و  COVID-19 (که ویروس جدیدی از خانواده ی کرونا ویروس ها است) هر دو بیماری های عفونی هستند که دستگاه تنفس فرد مبتلا را هدف قرار می‌دهند. اگرچه علائم این دو بیماری می تواند مشابه به نظر برسد ولی منشاء این بیماری ها ویروس های مختلفی هستند.

ویروس کرونا

تشابهات میان ویروس کرونا و آنفولانزا

علائم بیماری:

میان علائم بیماری‌های آنفولانزا و ویروس کرونا تشابهات زیادی وجود دارد که ممکن است در نگاه اول نتوان تفاوت میان آنرا به خوبی تشخیص داد.

هر دو بیماری می‌تواند موجب تب، سرفه، بدن درد و خستگی شوند و گاهی علائمی چون اسهال و استفراغ را از خود بروز دهند.

علائم این دو بیماری می‌تواند خفیف یا شدید باشد و حتی موجب مرگ مبتلایان شود.

در روند بیماری کرونا ریه‌ی فرد مبتلا درگیر شده. با توجه به شرایط بیمار و سطح ایمنی بدن آن ابتدا درگیری ریه با علائمی چون تب محدود و سرفه‌ی خشک شروع شده و در صورتی که بیمار بهبود نیابد با تنگی نفس ادامه خواهد یافت و در حدود 2 درصد افراد منجر به نارسایی قلبی و تنفسی، کاهش سطح هوشیاری و ایست قلبی خواهد شد.

از آنجایی که علائم سه بیماری آنفولانزا، کرونا و سرماخوردگی شبیه به هم است، برای درک بهتر تشابهات و تفاوت های این بیماری ها توجه به جدول زیر مهم است.

با توجه به جدول بالا می توان استدلال کرد که احساس ناراحتی در قسمت قفسه‌ی سینه در کرونا با شدت بیشتری نسبت به سایر بیماری ها بروز می‌یابد. همچنین تب کمتر از 40 درجه سانتی گراد از علائم بیماری کرونا و تب بالای 40 درجه مربوط به بیماری آنفولانزا می‌باشد.

علائمی چون عطسه و آبریزش بینی مربوط به سرماخوردگی و آنفولانزا می‌باشد.

بیشتر بخوانید: ویروس کرونا و راه های مبارزه با این ویروس

نحوه انتقال بیماری

این دو بیماری از طریق قطرات آلوده موجود در هوا و به وسیله ی سرفه، عطسه، یا صحبت کردن از شخص آلوده به سایرین انتقال می‌یابد. ویروس از طریق دهان، چشم و بینی وارد بدن فرد می‌شود.

شخصی که به بیماری آنفولانزا مبتلاست تا مدتی قبل از بروز علائم ناقل ویروس است و تحقیقات نشان داده است که ویروس کرونا نیز به همین شکل عمل می‌کند.

جلوگیری موثر

هر دو بیماری با رعایت نکات بهداشتی، شستن مکرر دست ها، استفاده از دستمال یا گوشه‌ی آرنج در هنگام سرفه کردن، حفظ فاصله ی استاندارد با سایر افراد، ماندن در خانه و محدود کردن تماس با افرادی که آلوده هستند قابل کنترل است.

تفاوت های میان ویروس کرونا و آنفولانزا

تفاوت های این دو بیماری کاملا در جدول بالا مشهود است اما به طور کلی می‌توان گفت که سرعت شیوع و بروز علائم کرونا تدریجی بوده اما علائم آنفولانزا به صورت ناگهانی بروز پیدا می‌کنند.

توصیه‌های پزشکی

با مشاهده‌ی علائمی شبیه به سرماخوردگی سریعا خود را قرنطینه کنید.در صورت بروز سرفه‌ی خشک و تنگی نفس که علائم جدی این بیماری محسوب می‌شوند با پزشک خود مشورت کنید و اگر این علائم شدیدتر شد با اورژانس تماس بگیرید.

در مطالعات انجام شده این بیماری بین 2 تا 6 درصد باعث مرگ افراد مبتلا می‌شود. در حدود 14 درصد باعث سندروم حاد تنفسی شده و برای سایر افراد مشابه آنفولانزا و سرماخوردگی ساده بروز پیدا می‌کند. عده ای از افراد نیز این بیماری را به راحتی و حتی بدون بروز کوچکترین علائمی پشت سر میگذارند.پس ممکن است شخص، آلوده و ناقل بیماری باشد اما هیچ نشانه ای  از بیمار بودن بروز ندهد. پس حتی در صورت سالم بودن ارتباط خود را با افرادی که در گروه پرخطر قرار دارند محدود کنید.

احتمال اینکه حیوانات و دام ها بتوانند این ویروس را به راحتی به انسان انتقال دهند وجود دارد.پس از تماس مستقیم با حیوانات وحشی و دام ها بپرهیزید.

گروه افراد پر خطر چه کسانی هستند؟

افرادی با بیماری های زمینه ای مزمن مثل بیماران ریوی، بیماران قلبی و عروقی، افراد دیالیزی، کسانی که کورتن مصرف می کنند، افراد مسن، افرادی که آسم و دیابت دارند، افراد خیلی چاق (BMI بیش از 40)، افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند یا در معرض دود آن قرار دارند.

توصیه های دارویی

همانطور که در ابتدا ذکر شد، منشاء بیماری های ویروس کرونا و آنفولانزا ویروس است. پس برای مقابله یا پیشگیری از آن ها نباید از آنتی بیوتیک ها استفاده کرد. زیرا آنتی بیوتیک ها برای مقابله با بیماری هایی که منشاء باکتریایی دارند استفاده می‌شوند.

همچنین برای درمان و جلوگیری از بیماری کرونا داروی خاصی وجود ندارد و بهترین راه در مقابله با این بیماری قرنطینه کردن و ضد عفونی است.

در صورت آلوده شدن به این بیماری اگر دچار علائم حاد تنفسی نشدید می‌توانید با ماندن در خانه و استراحت کردن، مصرف مایعات و آب فراوان و کنترل تب سلامتی خود را بدست بیاورید.در صورتی که در شرایط اورژانسی قرار نگرفته اید از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: آنچه باید در مورد ویروس ها باید بدانیم

ضد عفونی کردن راهی مطمئن برای مقابله با ویروس کرونا

همانطور که می‌دانید ضد عفونی کردن دست ها و سطوح برای مقابله با این بیماری بسیار اهمیت دارد.

ضد عفونی دست و صورت

راه ورود ویروس کرونا به بدن، چشم ها، دهان و بینی است. پس تا زمانی که از تمیز بودن دست های خود مطمئن نشده اید از تماس مستقیم آن با صورت خود بپرهیزید.

برای ضد عفونی کردن دست های خود از مایع دستشویی و آب گرم استفاده کرده و دستانتان را حداقل به مدت 20 ثانیه با دقت بشویید. در صورت دسترسی نداشتن به آب و مواد شوینده از ژل های ضد عفونی کننده با حداقل 60 درصد الکل استفاده کنید.

ضد عفونی کردن سطوح

ویروس کرونا تا مدت زمان زمان طولانی بر روی سطوح باقی خواهد ماند. پس باید به وسیله ی مواد شوینده و وایتکس سطوح را پاک سازی کرد. ضد عفونی سطح وسایل پر کاربرد مانند تلفن همراه و کارت های بانکی اهمیت زیادی دارد.

ضد عفونی مواد خوراکی

میوه و سبزیجات نیز باید قبل از مصرف به وسیله ی سرکه و نمک و آب گرم به خوبی ضد عفونی شوند.

همچنین مواد خوراکی چون گوشت و تخم مرغ قبل از مصرف باید به خوبی پخته شوند. همچنین از مصرف مواد فله ای و محلی بپرهیزید و به جای آن از محصولات پاستوریزه و بسته بندی شده استفاده کنید.

نظافت لباس و پوشاک

تمام لباس هایی که خارج از منزل پوشیده می‌شوند باید بلافاصله پس از ورود به منزل شسته شده و با حرارت بالای اتو یا نور مستقیم خورشید خشک شوند تا آلودگی آن ها از بین برود.

استفاده از لوازم ایمنی

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم لازم است که ژل های ضد عفونی کننده همراه خود داشته باشید تا در صورت دسترسی نداشتن به آب و مایع دستشویی بتوانید از آن استفاده کنید. استفاده از دستکش های یکبار مصرف و ماسک نیز برای جلوگیری از ابتلا یا انتقال ویروس موثر است. نکته‌ی قابل توجه این است که ماسک و دستکش نباید در بازه ی زمانی طولانی مورد استفاده قرار گیرند و باید مرتب تعویض شوند.

کرونا و دستگاه ایمنی بدن

یکی از دلایلی که باعث می‌شود بیماری کرونا نگران کننده باشد این است که دستگاه ایمنی بدن ما با این بیماری نا آشناست و برای مقابله با این ویروس پادتنی ندارد .هنگامی که ما در طول زندگی خود به بیماری مبتلا می‌شویم یا واکسن بیماری را تزریق می‌کنیم به مرور بدن با ویروس ها سازگار شده و توانایی مقابله با آن را پیدا خواهد کرد. پس دلیل همه گیری و شدت ویروس کرونا بدین شکل به دلیل بیگانه بودن بدن انسان با آن است.

کرونا و استرس

بالا رفتن استرس تاثیر مستقیمی بر روی کاهش ایمنی بدن می‌گذارد و چیزی که شما بیش از هر چیز برای مقابله با این بیماری به آن نیاز دارید ایمنی بدنتان است.

پس از گوش دادن به اخباری که هدفشان چیزی جز اغراق و بزرگنمایی و نگران کردن افراد نیست بپرهیزید و به جای آن سایت های اطلاع رسانی معتبر مانند سایت سازمان بهداشت جهانی یا سازمان بهداشت کشور و استان خود را پیگیری کنید. توجه داشته باشید تا زمانی که به خوبی نکات بهداشتی را رعایت کنید بیماری شما را تهدید نخواهد کرد.

نقشه آنلاین مناطقی که به ویروس کرونا آلوده شده اند

در لینک زیر نقشه‌ی مناطقی که به ویروس کرونا آلوده شده اند، تعداد مبتلایان، درمان شدگان و جانباختگان به صورت لحظه به لحظه نمایش داده خواهد شد که با استفاده از فیلتر شکن می‌توانید به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

منابع:

www.hopkinsmedicine.org

www.bbc.com

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید