جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

پژوهشگران ژاپنی: گربه‌ها نام یکدیگر را به یاد می‌آورند

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
پژوهشگران ژاپنی: گربه‌ها نام یکدیگر را به یاد می‌آورند

گربه‌ها ممکن است گوشه‌گیری خاص خودشان را داشته باشند و رفتارشان به گونه‌ای باشد که در دنیای دیگری جدا از انسان‌ها زندگی می‌کنند، اما در واقعیت اینطور نیست. پژوهش محققان ژاپنی نشان می‌دهد که گربه‌ها آگاهی زیادی نسبت به محیط اطرافشان دارند و حتی نام یکدیگر را هم به یاد می‌آورند.

دانشمندان در سال‌های اخیر اثبات کرده‌اند که گربه‌ها می‌توانند پیوند بسیار عمیقی با انسان ایجاد کنند. این موجودات پیچیده قادرند با ما ارتباط برقرار کنند و حتی می‌توانند در زمان غیبت‌مان هم حرکات ما را رهگیری کنند.

مطالعات جدید محققان ژاپنی درباره رفتار گربه‌ها

با این حال تحقیقات جدید نشان داده‌اند که گربه‌ها می‌توانند نام گربه‌های دیگری که با آنها زندگی می‌کنند یا به طور مرتب با آنها در تماس هستند را به یاد بسپارند، قابلیتی که تا پیش از این بیشتر به سگ‌‌سانان نسبت داده می‌شد.

به گفته «ساهو تاکاگی»، پژوهشگر علوم حیوانی از دانشگاه آزابو در ژاپن برخلاف آنکه به نظر می‌رسد گربه‌سانان به صحبت انسان‌ها بی‌توجه هستند، اما این موجودات زیبا در حقیقت‌ شنونده‌های بسیار خوبی هستند و به تمامی گفته‌های ما گوش می‌دهند.

 پژوهشگران ژاپنی: گربه‌ها نام یکدیگر را به یاد می‌آورند

پژوهشگران ژاپنی به چه مواردی از رفتار گربه‌ها دست یافتند؟

بنابر گزارشات، طی این مطالعات تمرکز تاکاگی و تیمش روی گربه‌هایی قرار داشت که در محیط زندگی‌شان به همراه یک یا چند گربه دیگر زندگی می‌کردند. به عنوان مثال کافه‌های گربه‌ای ژاپن که طی چند سال اخیر شهرت جهانی پیدا کرده‌اند، محیط مناسبی برای یافتن چنین نمونه‌هایی است.

دانشمندان در آزمون‌های خود برای یک گربه تصاویری از گربه آشنای دیگری که از آن تحت عنوان «گربه مدل» نیز یاد می‌شود و در واقع هم‌خانه گربه شماره 1 محسوب می‌شود را به نمایش گذاشتند.

همچنین در حین نمایش این تصاویر صدای ضبط شده صاحب گربه‌ها در حال ادای نام گربه مدل نیز پخش می‌شد، حالتی که «وضعیت متجانس» نام دارد. در ادامه صدای پخش شده نام‌های متفاوتی را هم ادا می‌کند تا «وضعیت نامتجانس» نیز شکل بگیرد.

 پژوهشگران ژاپنی: گربه‌ها نام یکدیگر را به یاد می‌آورند

بیشتر بخوانید: داستان تست بی رحمانه لوازم آرایشی بر روی حیوانات

مطالعات جدید محققان ژاپنی درباره رفتار گربه‌ها

پژوهشگران طی این آزمون‌ها متوجه شدند که گربه‌های خانگی در طول وضعیت نامتجانس زمان بیشتری را صرف خیره شدن به تصویر گربه مدل می‌کنند. دلیل امر مذکور احتمالا بدین خاطر است که گربه شماره 1 در تلاش است تا ارتباط میان تصویر گربه مدل و نام ناآشنای ادا شده را درک کند.

البته گربه‌هایی که در کافه‌ها زندگی می‌کردند به دلیل آنکه گربه‌های بیشتری در محیط زندگی‌شان وجود دارد، تاخیر مشابه کمتری نسبت به گربه‌های خانگی داشتند. اما گربه‌های خانگی در مطالعات پس از شنیدن یک نام آشنا مشخصا انتظار دیدن چهره یک گربه آشنا را داشتند.

در حالت دیگری از آزمون به گربه شماره 1 به جای تصویر گربه مدل، تصاویر افرادی نشان داده شد که با گربه شماره 1 زندگی می‌کردند و در این حالت نیز کم و بیش همان نتایج پیشین تکرار شدند.

در نهایت به گفته همین پژوهشگران، ما در زمینه درک سازوکار یادگیری اجتماعی گربه‌ها در ابتدای راه قرار داریم و این مطالعات برای دستیابی به نتایج کامل‌تر باید روی تعداد بسیار بیشتری از گربه‌ها نیز انجام شود.    

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید