جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

پیش از تصمیم برای بارداری، حتما این مطلب را بخوانید!

author منتشر کننده
نظرات (1) 6 0
پیش از تصمیم برای بارداری، حتما این مطلب را بخوانید!

بارداری زمانی اتفاق می‌افتد که اسپرم پس از آزاد شدن تخمک از تخمدان هنگام تخمک گذاری، بتواند آن را بارور کند. تخم بارور شده سپس به داخل رحم می‌رود، جایی که کاشت صورت می‌گیرد. کاشت موفقیت آمیز منجر به بارداری می‌شود. به طور میانگین​​، بارداری 40 هفته طول میکشد. عوامل زیادی وجود دارد که می‌توانند در بارداری تأثیر بگذارند. زنانی که تشخیص زودرس بارداری و مراقبت های قبل از زایمان را دریافت می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که بارداری سالم را تجربه کرده و نوزاد سالم به دنیا بیاورند. دانستن آنچه در طول دوره بارداری اتفاق می‌افتد، برای نظارت بر سلامتی مادر و سلامت کودک مهم و لازم است. از طرفی اگر مایل به جلوگیری از بارداری هستید، اشکال مؤثری وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

علائم بارداری

شما ممکن است قبل از انجام آزمایش بارداری متوجه برخی علائم و نشانه ها شوید. علائم اولیه بارداری اغلب می‌تواند مشابه علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS) باشند. بنابراین تشابه علائم بین بارداری یا PMS را در نظر بگیرید. علائم دیگر با تغییر سطح هورمون شما، در هفته های دیگر ظاهر می‌شوند. در ذیل به تمامی علائم بارداری اشاره شده است:

عدم بروز قاعدگی

عدم بروز قاعدگی یکی از اولین علائم بارداری (و شاید برجسته ترین) می‌باشد. با این حال، عدم بروز قاعدگی لزوماً به معنای باردار بودن نیست، به خصوص اگر چرخه قاعدگی شما نامنظم باشد. بسیاری از شرایط سلامتی به غیر از بارداری وجود دارد که می‌تواند باعث عدم بروز قاعدگی یا تاخیر آن برای یک تا چندین ماه شود. از طرفی تشابه علائم بین بارداری یا PMS را هم در نظر بگیرید.

سردرد

سردرد در اوایل بارداری شایع است. معمولاً در اثر تغییر سطح هورمون و افزایش حجم خون ایجاد می‌شود. اگر سردرد شما از بین نرود یا به خصوص دردناک باشد، با پزشک خود تماس بگیرید.

لکه بینی

بعضی از خانم ها ممکن است در اوایل بارداری دچار خونریزی سبک و لکه بینی شوند. این خونریزی اغلب در نتیجه کاشت تخم صورت است. کاشت معمولاً یک تا دو هفته بعد از لقاح رخ می‌دهد. خونریزی زودرس حاملگی همچنین می تواند ناشی از شرایط نسبتاً جزئی مانند عفونت یا تحریک باشد. حالت دوم اغلب بر روی سطح دهانه رحم (که در دوران بارداری بسیار حساس است) تأثیر می‌گذارد. خونریزی همچنین می‌تواند علامت یک عارضه جدی بارداری، مانند سقط جنین، حاملگی خارج رحمی یا جفت سر راهی باشد. در صورت داشتن نگرانی با پزشک خود تماس بگیرید.

افزایش وزن

شما می‌توانید انتظار داشته باشید که در چند ماه اول بارداری بین 0.5 تا 2 کیلوگرم افزایش وزن داشته باشید. در چند ماه اول بارداری افزایش وزن نسبت به آغاز سه ماهه دوم شما قابل توجه تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: کلسیم؛ مهم ترین عنصر معدنی در ساختمان بدن

فشار خون بالا ناشی از بارداری

فشار خون بالا گاهی در دوران بارداری ایجاد می‌شود. تعدادی از عوامل می‌توانند خطر شما را برای ابتلا به فشار خون بالا ناشی از بارداری افزایش دهند، از جمله:

- داشتن اضافه وزن یا چاق بودن

- سیگار کشیدن

- داشتن سابقه قبلی یا سابقه خانوادگی برای فشار خون بالا ناشی از بارداری

سوزش سردل

هورمون های آزاد شده در دوران بارداری گاهی می‌توانند دریچه بین معده و مری شما را شل کنند. هنگامی که اسید معده نشت می‌کند، این امر می تواند منجر به سوزش سر دل شود.

یبوست

تغییرات هورمونی در اوایل بارداری می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش شما را کُند کند. در نتیجه، ممکن است دچار یبوست شوید.

درد شکم

از آنجا که ماهیچه های رحم شما شروع به کشش و گسترش می‌کنند، ممکن است احساس گرفتگی و درد شکم کنید که شبیه به گرفتگی قاعدگی است. اگر لکه بینی یا خونریزی در کنار درد شکم برای شما رخ دهد، می‌تواند سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی را نشان دهد.

کمردرد

اثرات هورمون ها و استرس روی عضلات، بزرگترین علت کمردرد در اوایل بارداری است. بعدها، افزایش وزن و مرکز ثقل تغییر یافته ممکن است به کمردرد شما بیفزاید. تقریبا نیمی از زنان باردار در دوران بارداری خود کمر درد را گزارش می‌کنند.

از دیگر علائم می‌توان به کم خونی، افسردگی، بیخوابی، تغییرات در پستان، بروز آکنه، اسهال و استفراغ و درد لگن اشاره کرد.

بارداری

تست های بارداری

معمولا تست های بارداری خانگی (بیبی چک) بعد از اولین روز از عدم بروز قاعدگی شما بسیار دقیق هستند. اگر در تست بارداری خانگی نتیجه مثبتی گرفتید، باید بلافاصله قرار ملاقات با پزشک خود را تعیین کنید. سونوگرافی برای تأیید و تاریخ بارداری شما استفاده خواهد شد. بارداری با اندازه گیری سطح هورمون گنادوتروپین جفتی انسان (hCG) تشخیص داده می‌شود. hCG همچنین به عنوان هورمون بارداری نیز گفته می‌شود، که هنگام کاشت تخم تولید می‌شود. اما ممکن است تا زمانی که عدم بروز قاعدگی برای یک ماه اتفاق نیافتد، شناسایی نشود. پس از آن سطح hCG به سرعت افزایش می یابد و از طریق آزمایش ادرار یا خون تشخیص داده می‌شود. آزمایش خون hCG به همان اندازه تست های بارداری خانگی دقیق است. تفاوت در این است که آزمایش خون ممکن است برای شش روز پس از تخمک گذاری توصیه شود.

پیش آگهی ها در دوران بارداری

احتمالاً بدون مشکل زیاد هر هفته از بارداری خود را طی خواهید کرد. بارداری تغییرات زیادی را در بدن شما به همراه می‌آورد، اما این تغییرات همیشه بر سلامت شما تأثیر جدی ندارند. با این حال، برخی از انتخاب های سبک زندگی می‌تواند به رشد کودک شما کمک کند یا به طور جدی به آن آسیب بزند. برخی از اقداماتی که می‌توانند شما و کودک شما را سالم نگه دارند، عبارتند از:

- مصرف مولتی ویتامین

- داشتن خواب کافی

- تزریق واکسن آنفولانزا

- مراجعه به دندانپزشک

برخی از اقداماتی که باید از آن ها اجتناب کنید، عبارتند از:

- سیگار کشیدن

- نوشیدن الکل

- خوردن گوشت خام یا لبنیات غیر استریل

- نشستن در وان یا سونا گرم

- افزایش وزن بیش از حد

بیشتر بخوانید: دیابت را بهتر بشناسیم

هفته به هفته با بارداری

هفته های بارداری در سه دوره سه ماهه قرار می‌گیرند که هر یک دارای نقاط عطف پزشکی برای شما و کودک است.

بارداری

سه ماهه اول

کودک در سه ماهه اول (هفته های 1 تا 12) به سرعت رشد می‌کند. جنین شروع به رشد مغز، نخاع و اندام های خود می‌کند. قلب کودک نیز شروع به ضربان خواهد کرد. در طول سه ماهه اول، احتمال سقط جنین نسبتاً زیاد است. طبق مطالعات، تخمین زده می‌شود که یک بارداری از هر ده بارداری به سقط جنین ختم می‌شود و حدود 85 درصد از این ها در سه ماهه اول رخ می‌دهد.

سه ماهه دوم

در طول سه ماهه دوم بارداری (هفته های 13 تا 27)، پزشک شما احتمالاً دستور سونوگرافی اسکن آناتومی را می‌دهد. این آزمایش بدن جنین را از نظر هرگونه ناهنجاری رشدی بررسی می‌کند. اگر می خواهید قبل از تولد کودک بدانید، نتایج آزمایش می‌تواند جنسیت کودک شما را نیز نشان دهد. در این دوره احتمالاً احساس می‌کنید کودک شما در حال حرکت، لگد و مشت زدن به رحم شما است. بعد از 23 هفته، نوزاد در رحم " ماندنی" محسوب می‌شود. این بدان معنی است که می‌تواند در خارج از رحم زندگی کند. البته نوزادان زودرس اغلب دارای مشکلات پزشکی جدی هستند.

سه ماهه سوم

در طول سه ماهه سوم (هفته های 28 تا 40)، افزایش وزن شما تسریع می‌یابد و ممکن است احساس خستگی بیشتری کنید. کودک شما هم اکنون می‌تواند نور را حس کند و همچنین چشمان خود را باز و بسته کند. استخوان های آن ها نیز تشکیل شده است. با نزدیک شدن به زایمان، ممکن است احساس ناراحتی در لگن داشته باشید و ممکن است پاهای شما متورم شود. انقباضاتی که منجر به زایمان نمی‌شود، ممکن است در هفته های قبل از زایمان شروع شود.

تغذیه در دوران بارداری

یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری فقط با 340 تا 450 کالری اضافی در روز، باید تقریباً مشابه با رژیم غذایی معمولی شما باشد. منظور از تغذیه در دوران بارداری، مصرف همزمان کربوهیدرات های پیچیده، پروتئین، سبزیجات و میوه ها، غلات و حبوبات و چربی های سالم است. اگر قبلاً رژیم غذایی سالمی می‌خوردید، اکنون فقط باید تغییرات جزئی ایجاد کنید. مایعات، فیبر و غذاهای غنی از آهن به طور ویژه در دوران بارداری اهمیت دارند. زنان باردار مقادیر بیشتری از ویتامین ها و مواد معدنی نسبت به زنانی که باردار نیستند، نیاز دارند. اسید فولیک و روی فقط دو نمونه هستند. وقتی فهمیدید که باردار هستید، می‌توانید با کمک مکمل ها میزان ویتامین و مواد معدنی خود را افزایش دهید. قبل از استفاده از مکمل ها یا داروهای بدون نسخه (OTC) حتماً برچسب های تغذیه آن ها را بخوانید و از پزشک خود مشاوره بخواهید. اگرچه نادر است، اما مصرف مکمل ها می‌تواند منجر به مسمومیت شود. با این وجود، قرص مولتی ویتامین احتمالاً حاوی ترکیب خوبی از مواد مغذی مورد نیاز برای یک بارداری سالم است.

بارداری

بارداری و ورزش

برخلاف باور قدیمی، بارداری و ورزش با هم تضادی ندارند و ورزش برای حفظ تناسب اندام، آرامش و آمادگی برای زایمان ضروری است. کشش های یوگا به طور خاص به شما کمک می‌کند تا ریلکس باشید. کشش های خود را بیش از حد نکنید، زیرا ممکن است باعث آسیب دیدگی به شما شود. سایر ورزش های خوب برای بارداری شامل پیلاتس ملایم، پیاده روی و شنا است. برای اطمینان از اینکه بیش از حد خودتان را خسته نمی‌کنید، با ارائه دهنده مراقبت های سلامتی یا یک مربی شخصی کار کنید.

بارداری و مراقبت های پزشکی

بیشتر زنان در 20 سالگی یا اوایل 30 سالگی شانس خوبی برای بارداری عاری از مشکل دارند. زنان بالای 35 سال در معرض خطر بیشتری برای عوارض سلامتی بارداری هستند. شرایط اساسی سلامتی مانند فشار خون بالا، دیابت یا بیماری قلبی عروقی خطر ابتلا به عوارض بارداری را افزایش می‌دهند. مثالهای دیگر عبارتند از سرطان، بیماری کلیوی و صرع. اگر یکی از این شرایط را دارید، اطمینان حاصل کنید که در طول بارداری به طور صحیح تحت نظارت و درمان پزشکی قرار می‌گیرد. در غیر این صورت، می‌تواند منجر به سقط جنین، رشد ضعیف جنین و نقص هنگام تولد شود. فاکتورهای دیگری که می‌توانند یک بارداری سالم را تحت تاثیر قرار دهند، عبارتند از:

- بارداری های چند قلویی، دوقلو یا سه قلو

- عفونت ها، از جمله STD

- اضافه وزن یا چاق بودن

- کم خونی

به طور کلی، عوارض بارداری می تواند سلامت کودک، سلامت مادر یا هر دو را درگیر کند. آن ها می‌توانند در دوران بارداری یا زایمان رخ دهند. عوارض بارداری شایع شامل فشار خون بالا، دیابت بارداری، پره اکلامپسی، زایمان زودرس و سقط جنین است.

بارداری و زایمان

بعد از ماه چهارم بارداری، ممکن است شروع به تجربه انقباضات Braxton-Hicks یا زایمان کاذب کنید. آنها کاملاً طبیعی هستند و برای آماده سازی رحم قبل از زایمان واقعی اتفاق می افتند. انقباضات Braxton-Hicks به طور منظم اتفاق نمی‌افتد و شدت آن افزایش نمی‌یابد. اگر قبل از هفته 37 دچار انقباضات منظم شوید، می‌تواند زایمان زودرس باشد. در صورت بروز این مسئله، با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

ابتدای زایمان

انقباضات زایمان معمولاً به صورت انقباضات ابتدای زایمان و انقباضات فعال زایمان طبقه بندی می‌شوند. انقباضات اولیه زایمان بین 30 تا 45 ثانیه طول میکشد. آن ها ممکن است در ابتدا بسیار فاصله داشته باشند، اما در پایان زایمان، انقباضات تقریباً پنج دقیقه با هم فاصله خواهند داشت.

زایمان فعال

در زایمان فعال، گردن رحم گشاد می‌شود و انقباضات به هم نزدیک تر شده و شدیدتر می‌شوند. اگر در این حالت هستید، باید با پزشک خود تماس بگیرید و به محل زایمان خود بروید.

درد زایمان

درد در هنگام زایمان فعال در اوج خود خواهد بود. در مورد روش ترجیحی برای مقابله با درد با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است اقدامات بدون دارو مانند مدیتیشن، یوگا یا گوش دادن به موسیقی را انتخاب کنید. اگر تصمیم دارید که درد خود را با دارو مدیریت کنید، پزشک باید بداند که آیا از مسکن یا بی حس کننده استفاده می‌کنید. مسکن ها، مانند مپریدین (Demerol)، درد را کاهش می‌دهند و بی حس کننده ها مانند بی حسی اپیدورال مانع از حرکات خاص عضلات شده و درد را کاملاً مسدود می‌کند.

دانستن اینکه چه موقعی زایمان می‌کنید، چه کسی در بدو تولد کودک به شما کمک خواهد کرد و پزشک شما در بارداری و زایمان چه نقشی می‌تواند داشته باشد؛ با ورود به هفته های پایانی باعث آرامش بیشتر ذهن شما می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. مطالب جامع و مفیدی بود. ممنون از شما

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید