جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چه گام هایی را برای افزایش تعالی سازمانی باید طی کنیم

author منتشر کننده
بدون نظر 7 0
چه گام هایی را برای افزایش تعالی سازمانی باید طی کنیم

جهان و رویداد های مختلف آن هرگز ثابت باقی نمی‌ماند و همواره با سرعت فزاینده ای در حال تغییر و دگرگونی است و همین موضوع، وابستگی‌ بین سازمان‌ ها، اجتماعات، کشورهای مختلف و اقتصاد جهانی را به‌ شکل پیچیده‌ ای گسترش داده است و در حال تقویت و افزایش است. هر سازمان برای اینکه در چنین محیطی رقابتی باقی بماند، نیاز به نوآوری و بهبود دائمی دارد. اکنون بیشتراز گذشته، سازمان‌ ها باید نیازها و انتظارات ذینفعان خود را دریابند و سعی کنند که بین آن‌ها تعادل برقرار نموده و به‌ شکلی موثر آن را مدیریت کنند. مدل تعالی سازمانی، چهارچوبی برای فهم و مدیریت این پیچیدگی ها می‌باشد.

امروزه آنچه که باید در روند امور و فعالیت های مختلف سازمان مورد توجه قرار گرفته و تمهیدات دقیقی را برای آن در نظر گرفت و اهداف و برنامه های سازمان و شرکت مورد نظر را بر مبنای آن بنیاد گذاشت، افزایش تعالی سازمانی می‌باشد.

تعالی سازمانی به معنای رشد و ارتقای یك سازمان در ابعاد مختلف آن است، به گونه ‌ای که منجر به کسب رضایت از تمام ذینفعان و کارمندان و همکاران و مشتریان شود و با  ایجاد تعادل بین آن‌ها، شرایط رسیدن سازمان به موفقیت را در بلند مدت هموار نماید.

بیشتر بخوانید: تامین سلامت مالی کارمندان بر برند شرکت شما موثر است

کسب رضایت مشتریان در سازمان های خدماتی و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان از جمله شاخص های مزیت رقابتی می باشد که با برنامه ریزی دقیق و صحیح در جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف و زمینه های بهبود عملکرد سازمان و اجرای یک سیستم مناسب برای دریافت امتیاز بیشتر از مشتریان، می‌توان به یکی از روش های افزایش تعالی سازمانی دست یافت.

یک مثال خوب از فردی که سطح بالایی از تعالی را نشان می ‌دهد نلسون ماندلا است که به مدت 27 سال توسط دولت آپارتاید در آفریقای جنوبی حبس شد. او در طی این مدت مجبور به کار در اردوگاه های کار اجباری و انجام کارهای بسیار سخت بود. سرانجام ماندلا به آزادی دست یافت و در نهایت اولین رئیس‌ جمهور سیاه‌ پوست آفریقای جنوبی شد. او می‌‌توانست از موقعیت خود به عنوان رئیس ‌جمهور، جهت انتقام علیه عاملان آپارتاید استفاده کند. با این حال، ماندلا برای تسکین خود و الهام بخشیدن به دیگران تصمیم گرفت تا از رفتارهای غیرانسانی گذشته که تجربه کرده بود، چشم پوشی کند و حتی تمایلات طبیعی و احساسی خود را برای انتقام نادیده بگیرد. او دیدگاه ثابتی در مورد هدف اصلی خود داشت که چیزی به جز قدم برداشتن در مسیر آبادانی و توسعه ی کشورش نبود. او سعی داشت اشتباهات گذشته ی خود را تصحیح کند، زخم ‌های گذشته اش را التیام دهد و خانه‌ ای امن را برای همه‌ی شهروندانش بسازد. تمایل شدید او به رشد و تعالی نسبت به آفریقای جنوبی این فرصت را داد که جایی برای خود در کمیته‌ی ملل باز کند.

تمایل به رشد و تعالی، یک ابزار کلیدی برای رهبران، چه در سیاست و چه در کسب و کار است. مربیان و مشاورانی که در سازمان ها نقش رهبری را ایفا می‌ کنند، می‌توانند با آگاهی از روش های افزایش تعالی سازمانی، به کارمندان و همانطور به مشتریان  کمک ‌کنند تا زندگی مفیدتر و معنادارتری را کشف و تجربه نمایند.

بهره وری و تعالی سازمانی یک ابزار عملی و کاربردی برای یاری رساندن به سازمان هاست که با کمک آن بتوانند تشخیص دهند در کجای مسیر پیشرفت و تعالی قرار دارند و همچنین می‌توانند خلاءهای موجود را شناسایی کرده و راه حل صحیحی را برای آن در نظر بگیرند. این مدل در سازمان ها صرف نظر از اندازه، ساختار و بخش های مختلف آن قابل اجرا بوده و کاربردی است.

تعالی سازمانی

اهیمت تعالی سازمانی را می‌توان در رشد و تعالی دادن خود دانست و دستیابی به تعالی، نیازمند تمرکز و هدفمندی بهینه می‌باشد. به عنوان مدیر یک شرکت، کارهایی وجود دارند که شما می‌توانید برای افزایش میزان تعالی خود انجام دهید و آن را در فعالیت های سازمان خود پایه ریزی کنید، در ادامه به تعدادی از این امور اشاره شده است:

برای افزایش میزان تعالی سازمانی به تفکردر مورد عملکرد روزانه خود بپردازید

یکی از روش های افزایش تعالی سازمانی این است که در مورد عملکرد های خود و سازمان تان بیندیشید و زمانی را صرف فکر کردن به وضعیت فعلی تان کنید و در نظر داشته باشید که شما به عنوان یک مدیر، آیا راضی و خوشحال هستید، آیا زندگی شادی دارید؟ با خودتان قراری بگذارید تا از تجربیات روزمره تان لذت ببرید. یک دفترچه‌ی یادداشت از سپاس گزاری های روزانه‌ی خود تهیه کنید و با ذکاوت با مسائل برخورد کنید. داشتن یک دفترچه ی سپاس و قدردانی، به شما کمک خواهد کرد تا هر روز چیزهای مثبت زیادی را در زندگی خود به یاد آورید، در غیر این صورت، شما آن رویدادها را بسیار بدیهی و ساده فرض خواهید کرد.

بنابراین زمانی که شما برای هر اتفاق هرچند کوچکی که در زندگی شما رخ می‌دهد قدردان و سپاس گزار باشید و از آنجایی که شما احساسات مثبتی در مورد زندگی خود دارید، این کار برای شما نسبتا آسان ‌تر خواهد بود که فراتر از خودتان بروید  و بر نیازهای مشتریان خود و اینکه چگونه می‌توانید به آن ‌ها در رسیدن به شادی و آرامش کمک کنید تمرکز کنید.

برای افزایش میزان تعالی سازمانی دست به انتخاب و گزینش بزنید

شما برای دستیابی به تعالی سازمان باید در ابتدا دست به انتخاب و گزینش بزنید و با بررسی دقیق در نظر بگیرید که کدام امور و فعالیت ها را باید در اولویت انجام دادن قرار دهید و تمام برنامه های خود را با آن منطبق سازید و مواردی که به بن بست می‌رسد و یا منجر به بروز مانع می‌شود را با برباری از میان بردارید.

سعی کنید همواره در پایان روز، زمانی که به اندیشه و تفکر می پردازید، انتخاب کنید که بر کدام یک از تجربه های شادی‌ بخشی که داشتید، می‌خواهید تمرکز کنید. به عنوان یک مربی یا رهبر، تمرکز و مراقبه به شما کمک خواهد کرد تا فراتر از رشد و تعالی خود قدم بردارید و بتوانید بر نیازهای مشتریان خود تمرکز کنید و به آن ‌ها کمک کنید تا به محوریت، احساسات مثبت، آرامش، صلح و شفافیت برسند.

در نظر داشته باشید آنچه را که در مورد مفهوم زندگی و تعالی آموخته اید را با مشتریان خود به اشتراک بگذارید. حتی می‌توانید در مورد دفترچه ی یادداشت خود نیز با آن ‌ها صحبت کنید و تجارب و یافته های خود را برای آن‌ها بیان کنید تا آن‌ها نیز بتوانند با دید بازتر به امور بنگرند. به این ترتیب، شما قادر خواهید بود فراتر از خودتان بروید و به نتایج بهتری در ارتباط با مشتریان خود دست پیدا کنید چرا که شما در حین کار بر روی این موضوع تمرکز نموده اید.

سازمان هایی که برنامه ی افزایش تعالی را در نظر دارند سعی می‌کنند تا به خوبی مشتريان خود را شناسایی نمایند و آن ها را درک کنند، زيرا از این مساله آگاهی دارند که تنها مشتريان آن‌ها هستند که درخواست کنندگان نهايي محصولات و خدمات هستند و وفاداری و ماندگاری مشتری تنها در سایه‌ی  تمرکز بر خواسته‌ ها و انتظارات فعلی و بالقوه‌ی مشتريان به دست می‌آید.

چنين سازمان‌ هايی تجربيات و خواسته های مشتريان را مورد بازبینی قرار داده و در صورت وجود خطا و اشتباه، به سرعت به اصلاح و رفع موثر آن می‌پردازند. اين سازمان ها به برقراری و حفظ رابطه‌ی متعالی با مشتريان شان نهایت دقت و توجه را دارند.

تعالی سازمانی

بیشتر بخوانید: چگونه یک شرکت متفکر ایجاد کنیم

برای افزایش میزان تعالی سازمانی انسان دوستی را فرا گیرید

اهمیت تعالی سازمانی را می‌توان در رشد و گسترش بعد معنوی و اخلاقی دانست که یکی از عوامل مهم آن، خصلت انسان دوستی می‌باشد که منجر به اتفاقات و رویداد های بسیار خوشایند در روند انجام امور می‌شود. میزان شادی و نشاطی که شما در حین انجام کار و دستیابی به موفقیت تجربه می‌کنید، به شما این قدرت را می‌دهد که با نگرش بر افزایش تعالی سازمانی، به جلسات کاری خود بروید و بر روی کمک به مشتریان خود تمرکز کنید. این امر به این خاطر است که کاری شما در حال انجام دادنش هستید، باعث خوشحالی شما می‌شود. بدون توجه به شرایط حاکم به اطرافیان خود مهربانی کنید، این کار به شما کمک می‌‌کند که از کار خود لذت بیشتری ببرید و این خصیصه و ویژگی از طریق رفتارهای شما به دیگر افراد منتقل می‌شود. زیرا هیچ موضوعی همچون مهربانی و انسان دوستی منجر به امور مثبت و سازنده نخواهد شد.

در مسیر رسیدن به افزایش تعالی سازمانی سعی کنید که همیشه اهمیت نقد و بررسی را  در نظر داشته باشید و زمانی را برای پرداختن به این موضوع کنار بگذارید، تا ببینید چگونه تغییراتی که تا به حال ایجاد کرده‌اید به شما کمک نموده است تا به تعالی برسید و بتوانید به نتایج بهتری با مشتریان خود دست پیدا کنید.

حال با توجه به نکات گفته شد سعی کنید همواره تمام آن ها را برای زندگی شخصی خود به کار بردید و با دستیابی و تجربه‌ی تعالی خود به دیگر افراد و کارمندان خود نیز آن را آموزش دهید و بیاموزید و آن را در سازمان خود به کار برید و خود را متعهد به انجام آن نمایید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید