جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه یک شرکت متفکر ایجاد کنیم

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
چگونه یک شرکت متفکر ایجاد کنیم

شرکت های موفق اهمیت زیادی را به کارمندان خود می‌دهند و برنامه های زیادی را برای  پرورش کارمندان متفکر در نظر می‌گیرند. اندیشیدن و تفکر سازمانی ممکن است یک روند جدید باشد، اما بدان معنا نیست که بدون فایده است. یک شرکت متفکر همان جایی است که کارمندان به یکدیگر احترام می‌گذارند. روابط آن ها عمیق تر، مهربان تر و معنادارتر از معاملات حرفه ای تجاری است.

اگر صاحبان مشاغل مختلف سعی بر ایجاد یک شرکت متفکر داشته باشند، این کار تاثیر مثبت و موثری بر روند تجارت و کسب و کار در سطح عملی دارد. شما باید در فواصل زمانی مشخص و به طور مرتب از مراجعان خود بازخورد بگیرید تا بتوانید بفهمید که مهربانی و توجه کارکنان و همکاران عامل اصلی در انتخاب آن ها برای همکاری با شرکت شما بوده است و با دریافت بازخورد مثبت در می‌یابید که تفکر فقط شرکت شما را به مکانی بهتر تبدیل نمی‌کند، بلکه این کار به تجارت شما روابطی فراتر از ارتباطات انسانی می‌بخشد و در طولانی مدت شرکت شما را در نزد مشتریان معتبر می‌سازد و شما را به عنوان یک شرکت موفق می‌شناسند.

اگر به دنبال ایجاد تفکر در بین کارمندان خود هستید و می‌خواهید آن را به یک شرکت متفکر تبدیل کنید، باید سرمایه گذاری بر افراد و کارمندان تان را در اولویت قرار دهید. دغدغه ها، علاقه ها و ارزش های تیم خود را در نظر داشته باشید و برنامه های آموزشی را بر مبنای آن تدارک ببینید و آن را در هر صورت بالاتر از بهره وری و سود شرکت در نظر گرفته و در اولویت قرار دهید.

اگر پیوسته در تلاش برای کمک به کارمندان و همکاران و دیگر افراد و موفقیت آنان باشید، این امر باعث افزایش کیفیت محیط  کار شما خواهد شد. در اینجا می‌گوییم که چگونه می‌توانید آن را به واقعیت تبدیل کنید.

شرکت متفکر

بیشتر بخوانید: چگونگی کنترل خشم در محل کار

برای ایجاد شرکت متفکر، جلسات مفیدتری داشته باشید

جلسات متفاوتی که در شرکت و سازمان ها برگزار می‌شوند، فرصت مناسبی برای اندیشیدن و تفکر است و می‌تواند روشی برای ایجاد شرکت موفق  باشد و به همین دلیل جلسات باید فرصتی باشد که افراد یک شرکت بتوانند درمورد موضوعات خاص با یکدیگر مشورت کرده و نظرات خود را به اشتراک بگذارند.

شاهد این موضوع هستیم که سالانه مبلغ زیادی از سرمایه‌ی شرکت برای جلسات کاری و بررسی امور و تفکر در مورد آن‌ها می‌شود. البته این موضوع بیانگر این نیست که برگزاری جلسات، منجر به فرصت های از دست رفته برای ارتباط شخصی و رشد می‌شود، زیرا سعی بر این است که تمام جلسات مفید و سازنده باشد و در نهایت منجر به پرورش کارمندان متفکر شود که آن‌ها خودشان امور را به بهترین نحو به انجام رسانده و منجر به رشد شرکت متفکر شوند.

یک جلسه‌ی عالی فقط یک جلسه ی مفید و سازنده نیست، بلکه زمانی است که افراد مجبور می شوند مشکلات، نگرانی ها و ایده های هم تیمی های خود را در نظر بگیرند و به تفکر بپردازند و با همکاری و مشارکت یکدیگر تمام آن‌ها را از بین ببرند.

اولین و مهمترین موضوع برای برگزاری جلسات مفید و ایجاد شرکت متفکر این است که، تنها در صورت نیاز به آن و برای رفع موضوعی خاص برگزار شود، در غیر این صورت جلسه ای ترتیب ندهید. قبل از تصمیم گیری در مورد جلسه، به موضوعاتی که منجر به اندیشه و تفکر در بین کارمندان تان می‌شود و  آن ها را برای انجام کارهایشان آماده تر می‌نماید، بیندیشید و همان ها را مطرح کنید تا برگزاری جلسه تنها به منزله ی هدر دادن وقت و هزینه نباشد.

جلسات را تا آنجا که ممکن است دموکراتیک برگزار کنید و آن را به عنوان مکانی برای کارمندان در نظر بگیرید تا بتوانند درباره چیزهایی که برایشان مهم است صحبت کنند و به این ترتیب دیگر همکاران نیز ازموارد مختلف و متفاوتی که در ذهن دیگر افراد وجود دارد نیز آگاه می‌شوند. بحث و گفتگوهای گروهی را برای برطرف کردن مشکلاتی که ممکن است چندین کارمند با آن روبرو شوند را تشویق کنید و با مطرح کردن آن، کارمندان را واردار به تفکر و انتخاب راه حل نمایید. جلسات معمولا تنها به عنوان فرصتی برای ارائه بخشنامه های مختلف و بازگویی آن‌ها از افراد رده بالای سازمان به کارمندان رده پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما معکوس کردن این جریان می‌تواند اهمیت شرکت متفکر را دو چندان کند.

برای ایجاد شرکت متفکر، فعالیت های گروهی را تشویق کنید

یکی از بزرگترین عوامل محدود کننده اندیشه ورزی ‌و تفکر در محیط کار، عدم آشنایی کارکنان با موارد مهم و ضروری کسب و کار و تجارت است. همه اعضای تیم شما می‌توانند با یکدیگر مشارکت داشته باشند و با همکاران خود به عنوان بهترین دوست همکاری و ارتباط داشته باشند، این یک موضوع مهم است که تمام کارمندان شما با هم ارتباط برقرار کنند. بنابراین سعی کنید که برای ایجاد  یک شرکت متفکر، برنامه هایی را برای داشتن فعالیت های گروهی  در نظر بگیرید.

فعالیت های مربوط به ایجاد روابطی که می‌توانید انجام دهید و فکر می‌کنید برای تیم کاری شما بهتر است، می‌تواند شامل مواردی چون، صرف ناهار به صورت گروهی و انجام تمرینات کششی همچون یوگا در طول روز باشد، که اوضاع را کمی بهتر می‌سازد. به دنبال مواردی باشید که تیم شما به خوبی به آنها پاسخ می‌دهد و منجر به تعامل شخصی و باهم بودن می‌شود.

فعالیت هایی که باعث تعادل بین جمع گرایی و استقلال می‌شوند، ذهنیتی را برای محیط  کار ایجاد می کنند. آن ها همچنین یک چالش ایجاد می‌کنند که تمایل افراد را  برای دور هم جمع  کردن بیشتر می‌کند.

برای ایجاد شرکت متفکر، همکاری و مشارکت را گسترش دهید

همکاری و مشارکت داشتن افراد در انجام امور، آن‌ها راغب به دریافت نتیجه‌ی بهتر می‌سازد و عاملی است که به شما کمک می‌کند تا از طریق آن بتوانید یک شرکت متفکر ایجاد کرده  و کارمندانی متعالی و حرفه ای پرورش دهید و در بین رقبا به عنوان شرکت موفق شناخته شوید. همکاری و مشارکت با گروه تیمی و کار بر روی یک پروژه نیاز به درجه خاصی از احترام و انعطاف پذیری دارد که اگر به درستی انجام شود می تواند برای همه افراد، مزایای مفید و موثری داشته باشد.

به دنبال راه های جدید باشید و آن را امتحان کنید تا بتوانید اهمیت همکاری و مشارکت را بین افراد خود ترغیب کنید. پروژه هایی را پیدا کنید که بیش از یک نفر بتواند همزمان بر روی آن‌ها کار کند و به دنبال فرصت هایی برای اعضای تیم ها یا بخش های مختلف برای انجام آموزش و درک مسايلی که در سایر بخش های شرکت اتفاق می‌افتد، باشید.

بسیار مهم است که اعضای تیم شما فرا گیرند که به یکدیگر احترام متقابل قائل باشند. این امر به هر یک از کارکنان کمک می‌کند تا درک کنند که فعالیت های آن‌ها نقش مهم و اساسی در روند کلی شرکت دارد.

البته منظور از اندیشیدن، به این معنا نیست که همه افراد درشرکت باید همه موارد را با یکدیگر و دور هم انجام دهند. هدف اصلی از ایجاد یک شرکت متفکر این است که همه بتوانند راحت تر و مؤثرتر در کنار هم کار کنند و ترس از صحبت کردن و بیان ایده های خود را نداشته باشند، در این صورت به موفقیت و دریافت نتیجه خواهند رسید.

این که آیا شما می‌خواهید انتقاد سازنده را به عنوان بخشی لاینفک در جلسات خود تبدیل کنید، ساعت کاری را برای کارمندان آزاد بگذارید و یا یک نظرسنجی آنلاین را برای دریافت بازخورد مداوم از دیگران ایجاد کنید، مهم است که همیشه کانال های ارتباطی را باز نگه دارید تا کارمندان و مشتریان و دیگر همکاران بتوانند پیشنهادات خود را اعلام کنند. دستورالعمل هایی را برای کارمندان ایجاد کنید تا انتقادات ارزشمندی را درباره کار یکدیگر ارائه دهند و با ارائه‌ی پیشنهادان مفید خود، مشاوره نیز دریافت کنند. شرکت های موفق همواره تلاش دارند تا انتقاد سازنده را در سرلوحه‌ی برنامه ها و آموزش های لازم در نظر بگیرند.

اندیشیدن و تفکر سازنده می‌تواند بازدهی بسیار زیاد و ارزشمندی را برای کسب و کار شما به همراه داشته باشد و مهم نیست که چطور می‌توانید آن را پیاده سازی کنید، تنها باید به فکر پرورش کارمندان متفکر باشید که این امر، به طور طبیعی رضایت شغلی را برای همه افراد افزایش می‌دهد و می‌تواند تیم شما را در فرآیند کار فعال تر کند.

شرکت متفکر

بیشتر بخوانید: روش های رشد و افزایش خلاقیت

چگونگی ایجاد یک شرکت متفکر

برای ایجاد یک شرکت متفکر در ابتدا باید بر روی پرسنل و کارمندان خود سرمایه گذاری کرد و به پرورش کارمندان متفکر پرداخت تا بتوان با بهره گیری از دانش و آگاهی آن‌ها در خلال کار و تلاش های مداوم به یک شرکت متفکر تبدیل شد و در زمره ی شرکت های موفق قرار گرفت.

اساس و پایه ی هر شرکت موفقی برگفته از تلاش کارمندان آن می‌باشد که به طور کامل و شفاف با روند فعالیت های شرکت و ماموریت آن آشنا هستند و در زمان هایی مشخص و طبق تقویم آموزشی شرکت، آموزش های لازم را دریافت می‌کنند. شرکت های موفق برنامه های دقیق و منظمی را برای ارتقای دانش و آگاهی بخشی به کارمندان در نظر می‌گیرند. زیرا به خوبی از نتایجی که در آینده به دست می‌‌‌آورند آگاهی دارند.  

حال برای اینکه بدانیم چگونه یک شرکت ارتقا یافته و در زمره ی یک شرکت متفکر قرار می‌گیرد به موارد و نکاتی که در اینجا بیان شده، توجه کنید.

در شرکت باید آموزش هایی مبنی بر ایجاد و پرورش فرهنگ استدلال و پرس و جوی مبتنی بر شواهد مورد نظر باشد تا در روند انجام فعالیت ها بخشی از فرهنگ سازمانی شده و توسط کارمندان اجرا شود.

همچنین کارمندان شما باید این موضوع را بدانند که آن‌ها حتی باید به مراتبی  بالاتر از یافتن فرصت های یادگیری خود رفته و در این حین بتوانند برای دیگر همکاران خود نیز مشاوره درست و عقلانی ارائه دهند. برای اینکه دریابید آیا چنین تفکر و خواسته ای در ذهن کارمندان شما رخ می‌دهد و آن‌ها به سراغ یافتن فرصت های یادگیری که فراتر از حیطه‌ی شغلی آنهاست می‌روند یا خیر به طرح پرسش هایی از این قبیل بپردازید و سعی کنید در طی زمان به پاسخ آن‌ها دست یابید، آیا اطمینان دارید که تجربه حرفه ای شما برای تصمیم های عقلانی مورد استفاده واقع شود؟ آیا پرسنل شما علاوه برای چگونگی، به چرایی امور هم می پردازند؟ آیا همکاران با تجربه، دیگران را در مورد دیدن الگوها در اطلاعات پیچیده کمک می کنند؟ آیا چالش های پیش رو برای افراد توام با یادگیری است؟

شما به عنوان مدیر شرکت خود باید تلاش کنید وآموزه هایی را برای رشد و القای فرهنگ فهمیدن افراد در نظر بگیرید و  در جریان آموزش به مواردی چون، تشویق همکاران برای کسب مهارت ها و توانایی های مورد نیاز، تشویق دیگران برای بیان ایده و  تفکرشان، آموزش چگونگی اندیشیدن و تصمیم گیری در مورد مسائل و موضوعات متفاوتی که رخ می‌دهد را مورد توجه قرار دهید و بررسی کنید که با رفتار کارمندان شما عجین شده باشد، یعنی در زمان های مشخص به مشاهده و بررسی رفتار و عملکرد آن‌ها بپردازید و آن را با دوره های قبل مقایسه کنید و برای ارزیابی عملکرد کارمندان اطمینان حاصل کنید که، ارزیابی شما محدود به نتایج نیست و تنها فرایندها را به هم مرتبط می‌کند و در نظر می‌گیرد و مطمئن شوید که  کارمند شما از طریق استدلال های قوی و درست به پاسخ های مورد نظر خویش می‌رسند.

فرهنگ تفکر انتقادی را پرورش دهید و برای این منظور مسئولیت پذیری برای تفکر انتقادی را برای تمام کارمندان خود نیز تعریف کرده و به طور واضح و شفاف بیان کنید. به آن‌ها بیاموزید که  برای انجام هر رویداد و فعالیتی که نیاز به تفکر دارد به جست و جو پرداخته و مدارا، انصاف و تحلیل درست و عقلانی امور را در نظر بگیرند. بدین شیوه فرهنگ ایجاد تفکر و پرورش کارمندان متفکر با موفقیت به انجام می‌رسد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید