جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه می‌توان به احساس رضایت از شغل دست یافت

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
چگونه می‌توان به احساس رضایت از شغل دست یافت

برخی از افراد عاشق شغل و حرفه‌ی خود هستند و از انجام آن احساس خوشایندی دارند، برای این عده از افراد هر روز کاری و تمام ساعات و لحظاتی که مشغول انجام آن هستند رضایت بخش است و امر بسیار مهمی محسوب می‌شود، به طوری که هر فرد کارمندی تمایل دارد که عاشق شغل خویش باشد و یا حداقل آن را کمی بیشتر دوست داشته باشد، به عبارتی با تمهیدات و برنامه های مشخصی می‌توان به احساس رضایت از شغل خویش دست یافت و به آن عشق ورزید.

اگر بخواهیم درباره‌ی احساس عشق، به عنوان یکی از ویژگی های انسانی صحبت کنیم باید بگوییم که عشق احساس عجیبی است و می‌توان آن را در آواز زیبای پرندگان، زیبایی و طراوت گل ‌ها و شکوفه های درختان مشاهده کرد و این طور به نظر می‌آید که همه‌ چیز در طبیعت زیباست. این یک احساس زیبا و خوشایند است و همه‌‌ی افراد در زندگی شخصی و زندگی کاری خود به دنبال آن هستند. ممکن است این امر کمی بیش ‌از حد خوش بینانه به نظر برسد، اما شما می‌توانید دقیقا همین احساس را نسبت به شغل خود داشته باشید. یعنی می‌توانید شغل خود را کمی بیشتر دوست داشته باشید، تنها کافی است که باور داشته باشید و به اهمیت شغل خود پی ببرید.

احساس رضایت از شغل

یکی از اصول اساسی عشق ورزی، احساس شناخته شدن است و این امر در مورد  شغل و محل کار نیز کاملا صدق می‌کند. احساس شناخته شدن در محل کار، به معنای داشتن همکاران صمیمی است که ما را به خوبی درک می‌کنند و ما را دوست دارند و برای کمک و همدلی به ما همیشه آماده هستند. در پروژه‌ های گروهی، می‌توانیم به ‌طور کامل مشارکت داشته باشیم و نقاط قوت خود را به شکلی ظاهر کنیم که مورد قدردانی دیگران  قرار گرفته و بر آن‌ها موثر واقع شود. این موضوع ممکن است رئیس تان را نسبت شما آگاه تر سازد زیرا یک رئیس یا رهبر گروه است که ما را برای ارتقاء انتخاب می‌کند و به‌ طور بالقوه ما را تحت نظر دارد و فعالیت های ما را بررسی می‌کند.

تحقیقاتی که توسط پژوهشگران مختلف انجام ‌شده است، بیان می‌دارند، افرادی که توانایی‌ های مهم و اساسی خود را در محل کار به منصه‌‌ی ظهور می‌رسانند و به راحتی از آن برای پیشبرد کارهایشان استفاده می‌کنند، علاوه بر اضطراب کمتر، دارای احساس خوشبختی بیشتر، بهره‌ وری، تعهد و رضایت شغلی بیشتری نیز هستند که همچون یک عنصر طلایی عمل نموده و فرد را خشنود می‌سازد. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که علاوه بر موضوع بیان شده که همچون یک نوش دارو به نظر می‌رسد؛ اما هنوز هم راهکارهای زیادی برای این موضوع وجود دارد که می‌توانیم از آن‌ها بهره مند شویم.

در این مقاله نکاتی در مورد همین موضوع و کسب رضایت بیشتر از شغل اشاره شده است و شما می‌توانید با مطالعه‌ی آن دریابید که چگونه می‌توانید به شغل خود عشق بورزید. پس به این چند توصیه، خوب دقت کنید:

برای احساس رضایت از شغل، روابط موثر برقرار نمایید

یکی از امور مهم برای یک فرد در محل کار و برای انجام بهتر شغل خود، برقراری ارتباط موثر با همکاران، رئیس، ارباب رجوع و مشتریان می‌باشد. اگر شما به دنبال کسب احساس رضایت از شغل خود هستید باید حتما مهارت ارتباط موثر با دیگران را فرا گیرید و یا در کارگاه های آموزشی با همین مضمون شرکت کنید تا بتوانید با روند آن بهتر و بیشتر آشنا شوید و در محل کار خود آن نکات را به کار گیرید، می‌توانید این گونه آغاز کنید، از دیگران سوال بپرسید و به پاسخ آن‌ها گوش سپارید و همواره به همکاران خود علاقه ‌مند باشید و با خوشرویی با آن ها صحبت کنید. این موضوع به ‌طورکلی شما را به مسیر آسان تر و به سمت شفافیت هر چه بیشتر هدایت می‌کند. هر چه بیشتر به دیگر افراد در محل کار خود علاقه ‌مند باشید، آن‌ها نیز بیشتر با شما مشارکت خواهند داشت که این موضوع به نوبه ی خود، راه را برای ایجاد روابط نزدیک ‌تر به روی شما باز می‌کند و در طولانی مدت منجر به احساس رضایت از شغل برای شما می‌شود.

احساس رضایت از شغل

بیشتر بخوانید: دورکاری و مزایای آن

برای احساس رضایت از شغل، خود را به همکاران معرفی کنید

از آنجایی که شما در شغل خود روزانه و برای ساعت های طولانی با همکاران در ارتباط هستید، بنابراین باید خودتان را به آن‌ها معرفی کنید و کاملا واضح و بدیهی است که به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیشتر در مورد خودتان، بسیار به شما در این زمینه کمک خواهد کرد و راه را برای ایجاد شرایط مساعد تر نیز هموارتر خواهد نمود، البته دقت داشته باشید که به هیچ عنوان نباید این کار را بدون مقدمه و ناگهانی انجام دهید چرا که مصنوعی و غیر عادی به نظر می‌رسد و شما را به نتیجه‌ی دلخواه نخواهد رساند.

شما می‌توانید در هر زمانی که فرصت دست داد و شرایط و موقعیت فراهم بود، کمی در مورد داستان‌ ها و رویدادهای شخصی، علایق  و خواسته های خود با دیگران صحبت کنید. همان ‌طور که شما این کار را انجام می‌دهید، دیگران نیز تمایل پیدا می‌کنند که در مورد خودشان با شما صحبت کنند و در خلال همین صحبت ها، خودشان را به شما معرفی می‌کنند و شما با ویژگی ها و خصوصیات رفتاری آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

 بنابراین شما به این صورت می‌توانید نقاط مشترکی را بین خود و همکاران تان پیدا کرده و با یکدیگر راحت تر و بهتر ارتباط برقرار کنید که عامل مثبتی محسوب شده و در احساس رضایت داشتن از شغل به شما کمک خواهد نمود.

برای این امر و معرفی خود و شناخت همکاران، سعی را بر این بگذارید که یک حلقه‌ ی ارتباطی مثبت ایجاد کنید و در نهایت  موضوعات مشترک بیشتری را مطرح کنید و دیگر همکاران را نیز در این امر دخیل نمایید تا برای انجام کارهای گروهی و تیمی، مشارکت بهتری داشته باشید.

برای احساس رضایت از شغل، بازخورد دریافت کنید

عامل مهمی که در بحث روابط انسانی و به خصوص روابط با همکاران مطرح است، دریافت بازخورد و چگونگی انجام آن است. زیرا دریافت بازخورد مثبت از دیگر همکاران منجر به احساس رضایت بیشتر از شغل خواهد شد.

 چارچوب روان ‌شناختی جوهری نشان می‌دهد که علاوه بر اشتراک‌ گذاری آزاد علاقه ‌مندی ‌ها و جزئیات شخصیتی که منجر به پیوستگی بیشتر با دیگر افراد و یا همکاران می‌شود، ما می‌توانیم با درخواست بازخورد از آن‌ها، نقاط منفی که به عنوان عاملی بازدارنده در روابط و یا پیشبرد کار می‌باشد را کاهش دهیم. موارد منفی در واقع ویژگی ‌هایی در مورد  شخص ماست که دیگران آن‌ها را می‌بینند اما خودمان از  وجود آن‌ها بی‌ اطلاع هستیم. به ‌عنوان ‌مثال یک خصلت منفی، ممکن است یک عادت آزار دهنده باشد که اعضای تیم را ناراحت و آزرده خاطر می‌سازد، یا یک تیک عصبی که در حین سخن گفتن از خود بروز می‌دهیم و حواس مخاطبین را پرت می‌کنیم. هر چه انعطاف بیشتری برای دریافت بازخورد از دیگران داشته باشیم، بیشتر می‌توانیم خود را بشناسیم و رفتارهای خود را مدیریت کنیم و دیگران نیز از ارتباط داشتن با ما و هم گروه بودن با ما احساس رضایت داشته باشند. این امر و دریافت بازخورد، ما را به سمت رشد و پیشرفت بیشتر در کارها سوق می‌هد.

بیشتر بخوانید:‌ توصیه هایی برای رسیدن به یک برنامه ریزی بهتر

برای احساس رضایت از شغل، همکاران و خودتان را بپذیرید

شما برای آنکه بتوانید شغل خود را دوست بدارید و روابط را در محل کار برای خود خوشایند تر بسازید، باید سعی کنید که تمام خصایص همکاران را بپذیرید. زیرا  پذیرش دیگران و حتی نواقص و عواطف آن‌ها منجر به ایجاد روابط و پیوند های محکم تر و سازنده تری می‌شود. همچنین شرایطی را فراهم می‌آورد که به‌ طور موثرتر و بهتر نیز توسط دیگر افراد پذیرفته شوید.

در پایان بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که عشق ورزیدن به شغلی که دارید تاثیر مستقم و موثری بر تمام وجوه زندگی شخصی شما خواهد گذاشت. شناخت دیگران و شناخت خود می‌تواند در شادی و رضایت هرچه بیشتر از شغل ما نقش داشته باشد. پس چرا نباید کار خود را دوست داشته باشیم و به احساس زیبای عشق ورزیدن در تمام ابعاد زندگی خود برسیم؟

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید