جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه می‌‌توانیم به احساس شادی دست یابیم

author منتشر کننده
نظرات (2) 4 1
چگونه می‌‌توانیم به احساس شادی دست یابیم

گاهی اوقات تصور می‌کنیم که اوضاع بر وفق مرادمان پیش نمی‌رود و آنچه که بر ما می‌گذرد برایمان سخت و دشوار است. به این جملات توجه کنید، « چطوری شد که من به اینجا رسیدم»، «چرا همچین کاری کردم»، « چرا من چنین گندی زدم».  برایتان آشنا است؟ بله.. برای همه ی ما پیش آمده که چنین مکالمات ذهنی را با خودمان تکرار نموده و خود را سرزنش می‌کنیم و شرایط دشوار را برای خود طولانی تر می‌نماییم.

باید قبول کنیم که همه‌‌ی انسان ها مرتکب اشتباهاتی می‌شوند و به دلیل تصمیم گیری های غلط، نتایج و پیامدهای بدی را تجربه می‌کنند. برخی افراد این خصلت را دارند که معمولا دیگران را راحت تر و آسان تر می‌بخشند و در مورد بخشیدن خودشان سخت گیر هستند. به عبارتی، آن اندازه که بر خود سخت می‌گیرند در مورد دیگران سخت‌گیری نمی‌کنند. به این شیوه همیشه در کلنجار با خود و رفتارهایشان هستند و طعم شادی و لذت را در زندگی خود تجربه نمی‌کنند.

بخشیدن خود و یا خود بخشودگی به این معناست که بتوانیم خودمان را به ‌خاطر اشتباهات، خطاها و تصمیم ‌های غلطی که تا به حال گرفته ایم  ببخشیم و تلاش کنیم که در تجربه ی بعدی بهتر عمل نماییم و به این شیوه  به احساس شادی بیشتری دست یابیم.

در این مقاله به شما می‌گوییم که چگونه خودتان را ببخشید و برای خود ارزش قائل شده و به خودتان افتخار نمایید و از دشواری دغدغه های ذهنی خود بکاهید و به آدم‌ های شادتری تبدیل شوید.

شادی

بیشتر بخوانید: چگونه احساس شادی و لذت را وارد زندگی مان کنیم؟

برای رسیدن به شادی خودتان را ببخشید

کارشناسان بیان می‌دارند که بخشیدن خودتان از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است و هر زمان که بتوانید مهارت خود بخشودگی تان را افرایش دهید، می‌توانید اضطراب و استرس ناشی از آن را نیز کاهش دهید که نتیجه‌ی مثبت آن تقویت سیستم ایمنی بدن تان است. خصلت بخشش خود و دیگران، بیماری ‌ها و اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب را بهبود می‌دهد و شما با کاستن از خشم خود می‌توانید سلامت قلب خود را تقویت کنید که تضمینی برای سلامت عمومی بدن شما خواهد بود.

تجربه‌ی زندگی در عصر کنونی همراه با تنش و اضطراب و نگرانی است و روز به روز گسترده تر و فراگیر تر می‌شود. باید تلاش کنیم و با بخشیدن خودمان به بهبود سلامتی خود کمک کنیم و اگر روشی برای بخشیدن خودمان و دیگران پیدا نکنیم، گرفتار نگرانی و مشکلات فراوان می‌شویم و بهره ای از یک زندگی شاد نخواهیم داشت.

باید این نکته را دریابیم که بیزاری از خود، هیچ سود و منفعتی ندارد، درحالی‌که بخشیدن خود و گذر ازسختی ها مزایای زیادی دارد.  برای قدم برداشتن به سمت شادی و بخشیدن خود، از خود بپرسید که، چه شد که این اشتباه را کردم؟ و سپس با بررسی دقیق آن سعی کنید که در موقعیت های بعدی آن را تکرار نکنید. نکته‌ی مهم، یافتن دلیل و علت انجام کارهاست و با شناسایی آن بهتر می‌توانیم درباره ی موقعیت بعدی خود، تصمیم گیری نماییم.

اشتباهات ما نباید از ارزشی که برای خودمان قائلیم، بکاهند. زیرا اشتباه کردن و تصمیم گیری ‌های غلط، ارتباطی با این موضوع که ما چه کسی هستیم، ندارد. باید باور داشته باشید که هر انسانی اشتباه می‌کند و ما هم به دلایل گوناگون، برخی کارها را انجام می‌دهیم. با این باور می‌توانیم به احساس مثبت تری دست یافته و شادی بیشتری را تجربه کنیم و باعث می‌شود که انگیزه مان نیز برای انجام کارها افزایش یابد.

 مورد دیگری که می توان به کمک آن، خود بخشودگی را افزایش داد این است که سعی کنید در شرایط ناگواری و آشفتگی از خودتان استقامت و ثبات بیشتری نشان دهید.

ما با پذیرش شرایط دشوار و آشفته ای که پیش آمده است، در حقیقت می‌پذیریم که کامل نیستیم و اعتراف می‌کنیم که مرتکب اشتباه شده ایم و به این شیوه، دیگران نیز با ما راحت ‌تر ارتباط برقرار می‌کنند و ما را قوی ‌تر می‌پندارند.

گاهی یک عذرخواهی ساده، موضوع مثبتی تلقی می‌شود و به معنای پاسخگو بودن ما در قبال رفتارهایمان است و بیانگر این است که ما قدرتمند و استوار هستیم. و در این شرایط گفتن جمله‌ی «معذرت می‌خوام، سعی می‌کنم جبران کنم» موثر است و با این جمله بیان می‌داریم که می‌خواهیم برای ترمیم و بهبود وضعیت موجود تلاش کنیم.

استقامت در آشفتگی، یعنی ما در برابر دیگران و خودمان وانمود نمی‌کنیم که اوضاع رو به ‌راه است و می‌پذیریم که پای عمل‌ و رفتارمان می‌ایستیم و به مرور زمان بهبود می‌یابیم و به آرامش بیشتری می‌رسیم که این عمل، ما را به سمت شادی بیشتر هدایت خواهد نمود.

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم، عبور از روزهای گذشته و رها کردن آن است. یعنی سعی کنیم که خودمان را به‌ خاطر آنچه که نمی‌دانستیم و انجام ‌داده‌ایم و کمبود ها و اشتباهات ‌مان ببخشیم. ما با رها کردن افکار بد و منفی یاد می‌گیریم که بهتر و شاد تر زندگی کنیم.

در این مسیر، باید اشتباه را شناسایی کنیم، تصمیم بگیریم دیگر آن را تکرار نکنیم و مسئولیت خسارات‌ ایجاد شده را بپذیریم و بر‌عهده بگیریم. فراموش نکنید که باید دست از سرزنش کردن خود بردارید.

شادی

نکاتی برای بخشش خود و احساس شادی بیشتر

مهربانی با خود: سعی کنید قبل از هر چیزی با خودتان مهربان باشید و خود مهرورزی را امتحان کنید که می‌توان گفت یک عامل مهم و اساسی بوده و برای گذران زندگی شاد لازم است.

اگر بتوانید خودتان را همانند یک دوست عالی ببینید و با عشق و مهربانی با خود صحبت کنید و خودتان را در اولویت قرار دهید، یعنی شما باور دارید که ارزشمند هستید. همواره سعی کنید تا همان مهر و عاطفه ای را که نسبت به دیگران  ابراز می‌دارید را برای خود نیز داشته باشید.

ما معمولا با دیگران با عطوفت و مهربانی و با خودمان سخت گیرانه رفتار می‌کنیم، تنها کافی‌ست که با خودمان مهربان ‌تر باشیم. هر لحظه ای که در حال سرزنش کردن خودتان هستید، همان لحظه از خود بپرسید «اگر همین  موضوع برای فرد دیگری اتفاق افتاده بود، باز هم همین فکر را می‌کردم؟ و در مورد او هم همین احساس را داشتم؟»

 دوری از احساس گناه: یکی از روش های آشتی با خود و خود بخشودگی این است که با احساس گناه لحظاتتان را سپری نکنید و  آن را از خودتان دور کنید، زیرا احساس گناه نه ‌تنها کمکی به بهبود وضعیت شما نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود که روحیه خود را از دست دهید. احساس گناه باعث می‌شود، آنچه را که نیاز به تغییر دارد، شناسایی کنیم. اما این حس به هیچ وجه نباید درون‌ مان ماندگار شود. زیرا روند طولانی آن ممکن است باعث شود که گمان کنیم به ‌اندازه ی کافی خوب نیستیم و خود را لایق بخشیده شدن ندانیم، در نتیجه نمی‌توانیم به طور عادی به امور و فعالیت هایمان بپردازیم و به جایگاهی که توانایی و شایستگی ‌اش را داریم، برسیم. هرگز اجازه ندهید که احساس گناه، احساس شادی را درونتان از بین ببرد و انرژی و انگیزه‌ تان را نابود کند.

شاید احساس گناه برای مدتی کوتاه و برای ارزیابی و کسب تجربه از برخی وقایع، موثر باشد اما در نهایت ما انسان هستیم و نیاز به همدلی و مهربانی داریم.

انجام کار خیر برای دیگران: با کمک به دیگران و یاری آن‌ها برای عبور از شرایط دشوار و دردناکی که دارند، می‌توانیم راهی برای گذر از دشواری ‌ها و دردهای خودمان نیز باز کنیم. به این معنا که ما همانگونه که به دیگران کمک می‌کنیم و برای انجام کار خیر برای دیگران پیش قدم می‌شویم،  شرایط را برای خودمان و برای ایجاد خوبی و شادی خلق می‌کنیم.

گاهی اوقات دردها و رنج ‌هایی که متحمل می‌شویم می‌توانند دلیلی برای انجام کارهای خیر برای دیگران باشند.  شاید نتوانیم اوضاع را برای آن‌ها به طور کامل تغییر داده و بهبود دهیم، ولی با کاستن از درد و گرفتاری دیگری به خودمان کمک می‌کنیم تا دچار ناراحتی و غصه نشویم. ما می‌توانیم اموری چون کمک فکری برای تصمیم گیری‌ بهتر، کمک به نیازمندان، انجام فعالیت های داوطلبانه، همراهی با فردی که احساس تنهایی دارد، گوش سپردن به درد و دل دوستان و... به مرور به بهبود حال خودمان کمک کنیم. بنابراین، کاملا واضح است که چه باید بکنیم. کافی ا‌ست همان مهر و بخششی را که سخاوتمندانه به دیگران می‌دهیم، به خودمان پیشکش کنیم.

شفافیت نیات درونی: با صحبت از خود و آنچه که بیانگر تصمیمات شماست، خود بخشودگی ساده تر می‌شود. زمانی که در مورد موضوعاتی که برایمان مهم هستند و یا بازدارنده ی ما از انجام برخی کارهای هستند صحبت می‌کنیم به احساس آرامش دست می‌یابیم و در این مواقع بهتر است به نکات و رویدادهایی که توجه دیگران را جلب می‌کنند، اشاره نمایید. شما تمایل دارید که دیگران چه چیزی از شما بدانند، همان ها را بگویید. به این صورت هم دیگران شما را بهتر می‌شناسند و هم با بازگویی آن‌ها خودتان به درک بهتری از خود می‌رسید. در نتیجه در می‌یابید که نقاظ ضعف‌ تان را برای خود آشکار کنید و این در حالی است ‌که کاملا می‌توانید توانمندی‌ هایتان را شناسایی کنید.

آشکار سازی تمایلات درونی نیاز به جرات و شجاعت شما دارد، هر چند که راه حل اصلی نیست اما می‌تواند قدم اولیه خوبی برای شما باشد. دقت داشته باشید که قرار نیست حرف ‌هایتان را برای هر کسی و با صدای بلند بگویید. (این افشا سازی خودتان است!). می‌توانید تنها به تعدادی از دوستان نزدیک و مورد اعتماد از وضعیت و احساسات‌ خود بگویید تا از احوال شما با خبر باشند و در برخی مواقع، تصمیمات اشتباهتان را به شما گوشزد کنند. شاید به ‌خاطر اشتباه‌ مان لایق سرزنش باشیم، شاید هم نباشیم، اما به هیچ عنوان با سرزنش مداوم خودمان، زندگی سالمی را تجربه نخواهیم کرد.

ما می‌توانیم، رفتار و برخوردمان با دیگران را تغییر داده و اصلاح نماییم و خود بخشودگی را یاد بگیریم. به‌ عبارتی می‌توانیم پاسخ ‌گوی اعمالمان باشیم و هم‌ زمان از حرکت رو به جلو و پیشرفت، باز نمانیم. ما با باور به این موضوع که ارزشمند هستیم، می‌توانیم با شادی و رضایت به سمت جلو پیش رویم و به رشد و پیشرفت برسیم.

شما باید به این درک برسید و بدانید که هر چه بیشتر به خودتان عشق بورزید، لحظات شادی و نشاط بیشتری را برای خود خلق خواهید کرد که در سایه ی آن به آرامش می‌رسید.

زمانی که بپذیرید، ما انسانی هستیم که فراتر از کارها و اعمالش است. انسانی که همان ‌گونه که هست کامل و کافی است، در این لحظه خود بخشودگی بسیار آسان خواهد بود و نتیجه ی خوب آن رسیدن به آرامش و احساس شادی در زندگی است.

بیشتر بخوانید: آیا از نقش و اهمیت ورزش کردن آگاهی دارید؟

برای کسب شادی به خودتان افتخار کنید

یک حس ناخوشایند برای هر فردی این است که مدام مورد سرزنش واقع شود و موضوع ناخوشایند تر که تقریبا همیشه نادیده گرفته می‌شود این است که خودمان دائما در حال سرزنش و ایراد گرفتن از خودمان باشیم. در این شرایط چطور می‌توان انتظار یک زندگی سالم و توام با شادی و نشاط را داشت!

عدم توجه و افتخار به خود در طولانی مدت باعث می‌شود که به سمت خود تخریبی رفته و اعتماد به نفس مان از بین رود. در اینجا برای مقابله با خود تخریبی و تقویت اعتماد به نفس راهکارهایی آورده شده است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید همواره به خودتان افتخار نموده و خود را قادر به برای انجام کارهای مهم تر بدانید و در نتیجه به شادی بیشتری برسید.

افتخار به داشته های خود: همواره شاکر آنچه که به شما ارزانی شده باشید و قدر داشته هایتان را بدانید و با شادی به استقبال هر آنچه که زندگی به شما ارزانی می‌دارد، بروید. همین شیوه‌‌ی برخورد، شما را متفاوت و متمایز می‌کند. سعی کنید با تمام کسانی که با آن‌ها تعامل دارید، با مهربانی و گشاده رویی رفتار کنید. این خصلت رفتاری، ساده شما را دوست‌ داشتنی ‌تر می‌کند.

افتخار به تجارب خود در زندگی: همواره سعی کنید که بر ترس و استرس خود از شکست غلبه نمایید و با آن‌ها رو‌برو شوید، مسئولیت آن‌ها را بپذیرید و مقاومت نشان دهید. در این صورت است که شما به آنچه که می‌خواهید می‌رسید و به موفقیت های بزرگ تری نائل می‌شوید. زمانی را به تفکر و تعمق اختصاص دهید تا میزان خود آگاهی در شما افزایش یابد. این موضوع به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از شرایط دیگران داشته باشید. سعی کنید در محیط کار به‌عنوان کسی که وظیفه‌‌ی خود را به بهترین نحوه انجام می‌دهد شناخته شوید. با این اقدامات می‌توانید به اعمال و رفتاری که دارید افتخار نمایید و بدین شیوه میزان اعتماد به نفس‌تان افزایش خواهد یافت که عاملی انرژی بخش برای انجام درست و دقیق کارهای شما خواهد بود.

افتخار به دستاوردهای خود: برای تمام امور زندگی خود، خط ‌مشی مناسبی را در نظر بگیرید و هیچ  وقت دستاوردهای خود را با دیگران مقایسه نکنید. زیرا آن‌ها تنها به شخص شما تعلق دارند و شما را به انسانی خاص و منحصر به فرد تبدیل کرده‌اند. روحیه ی ریسک پذیری را در خود افزایش دهید و شغلی را انتخاب کنید که شما را خوشحال کند زیرا به این شکل می‌توانید به زندگی خود معنا دهید.

افتخار به روابط خود: سعی کنید در گروه های دوستی و اجتماعی مهم شرکت کنید و یا مناسب ترین گزینه را  برای همسر و شریک زندگی خود بیابید، چرا که برقراری ارتباط با دیگران یکی از موارد مهم برای ایجاد زندگی سالم و افتخار به آن است.

برای آنکه در روابط خود موفق باشید سعی کنید که احساسات دیگران را درک کنید و به گفته ‌هایشان به ‌خوبی گوش دهید و به آن‌ها توجه داشته باشید. با آن‌ها مهربان باشید و به عقاید آن‌ها احترام بگذارید. به آن‌ها بگویید که دوست ‌شان دارید و ابراز دوستی خود را به آن‌ها نشان دهید. به اطرافیان خودکمک کنید. شما با این کار می‌توانید طعم واقعی شادی را بچشید.

افتخار به بدن خود: بدن و ظاهر خود را بپذیرید و آن را دوست داشته باشید و تمام تلاش خود را برای حفظ سلامت بدن تان انجام دهید. یک سبک زندگی سالم را انتخاب کنید و بر اساس آن عمل نمایید. ورزش روزانه انجام دهید و توان فیزیکی خود را افزایش دهید. ورزش می‌تواند شما را ده سال جوان‌ تر نشان دهد و زندگی سالم تری را برای شما به ‌ارمغان آورد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. کم‌توفیقی بهتر از بسیاری عقل است. عقل در کار دنیا، موجب زیان است، ولی عقل در کار درین، مایه شادمانی است. نهج‌الفصاحه

    1. عقل در کار دین مایه شادمانی است.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید