جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه یک کارآفرین موفق باشیم

author منتشر کننده
نظرات (1) 5 0
چگونه یک کارآفرین موفق باشیم

همه کارآفرینان موفق طی سال‌ها کار و تلاش توانسته‌اند به جایگاهی که همواره در آرزو و در جستجوی آن بوده اند، دست پیدا کنند. تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق و رسیدن به جایگاه ایده آل در کارآفرینی، اگر چه کار سختی به نظر می‌رسد اما با پشتکار و تلاش وافر می‌تواند تحقق یابد. کارآفرینی در حقیقت به وجود آوردن و خلق بینشی گران‌بها از هیچ است. کارآفرینی فرآیند آفرینش و حصول فرصت ها و دنبال کردن آن‌ها بدون توجه به منابع موجود است. کارآفرینی شامل به وجود آوردن و توزیع و حفظ ارزش و منافع و درآمدها بین افراد و گروه ها، سازمان ها و در کل جامعه ای است که در آن زندگی می‌کنند. یک کار آفرین موفق فردی خلاق و نوآور و متمرکز و ریسک پذیر و همواره در پی کسب موفقیت است. در این مقاله شما را با ویژگی های یک کارآفرین موفق آشنا خواهیم کرد.

کارآفرینی

یک کار آفرین موفق قبل از شروع کار عزم خود را جزم می‌کند

تمامی کارها و فعالیت ها و تصمیم گیری های یک کارآفرین موفق با یک عزم راسخ و قصد جدی و محکم و در مسیر رسیدن به اهداف و دستیابی به آن‌ها انجام می‌گیرند. این ویژگی به یک کارآفرین موفق این امکان را می‌دهد که همیشه پیشرو باشد و در طول مسیرش به سمت موفقیت هیچ گاه متوقف نشود. داشتن یک هدف و در حقیقت مقصد مشخص و شفاف، منجر به افزایش انگیزه و انرژی  در کار می‌شود.

یک کار آفرین موفق متمرکز است و خود را باور دارد

برای اینکه یک کارآفرین موفق باشید باید متمرکز بمانید و خودتان را باور داشته باشید و به توانایی ها و قضاوت هایتان ایمان و اعتماد داشته باشید. برای هر کارآفرینی همواره موقعیت هایی پیش می‌آید که به خودش شک کند، پس سعی کنید چنین موقعیت هایی را تحت کنترل خود داشته باشید. سعی کنید مقداری باریک بینی را سرلوحه کارتان کنید، باریک بینی برای یک کارآفرین موفق می‌تواند مفید باشد البته هنگامی که در مسیر درست قرار گرفته باشید. شاید قبل از شروع کار از خود سوال کنید که آیا من یک کار آفرین موفق خواهم شد؟ و این پرسش شما را در شک و تردید باقی بگذارد. حتی اگر توانایی وافر و قدرت و همت استیو جابز یا دیگر کارآفرینان موفق در عرصه ی جهان را نداشته باشید ولی باز هم توانایی پرسیدن سوالات چالش برانگیز از خود را داشته باشید، سوالاتی مانند آیا توانایی انجام این کار را دارم؟ قطعا شما جرأت وارد شدن به حرفه کارآفرینی و موفق شدن در این مسیر را دارید، چون خود را باوردارید.

بیشتر بخوانید: با هم استارت آپ راه اندازی کنیم

یک کار آفرین موفق ذهنیت عالی دارد

موفقیت برای یک کارآفرین یک مسئله ذهنی است. اگر می‌خواهید در زندگی یک کارآفرین موفق باشید، لازم نیست هر چیزی را در زندگی در یک دوره زمانی مشخص قربانی کنید تا به موفقیت برسید. درحقیقت انسانهای موفق از هرچیزی پلی برای رسیدن به اهداف و مقصد نهاییشان می‌سازند. در این دوره باید تنها به آینده نزدیک فکر کنید و تمامی تمرکز خود را به آن معطوف کنید. داشتن ذهنی که تنها به موفقیت فکر می کند در کارآفرینی اهمیت زیادی دارد. کارآفرینان موفق همواره در تلاش اند تا در ذهن افراد تاثیر مثبت و حتی به یاد ماندنی باقی بگذارند.

یک کار آفرین موفق اعتماد بنفس دارد

یک کارآفرین موفق از اعتماد بنفس بسیار بالایی برخوردار است و به خاطر داشتن این ویژگی شهرت یافته است. کارآفرینان موفق معتقداند که می‌توانند انتظاراتی که دیگران از آن‌ها دارند و انتظاراتی که خودشان از خودشان دارند را به راحتی برآورده کنند. به عبارت دیگر، آن‌ها امکان و احتمال موفقیت خود را بیشتر از چیزی که هست و احتمال اتفاق افتادن دارد، در نظر می گیرند. ظاهراً کارآفرینانی که در خود اعتماد بنفس بالایی می‌بینند و برای دیگران این مقدار اعتماد به نفس غیرقابل درک است، به موفقیت مورد نظر خود دست می‌یابند.

کار آفرین

یک کار آفرین موفق فرصت طلب است

بهترین موقعیت برای آغاز کسب و کارها، رکوردهای اقتصادی هستند. زیرا موقعیتی ایجاد می‌کنند که در زمینه سرمایه گذاری باید بسیار حساب شده عمل کرد و در هنگام شکوفایی و رونق اقتصادی برای شما سود آور و به نفع شما خواهند بود. در حقیقت یک کارآفرین موفق در طلب فرصت ها و شکارچی آن‌هاست. فرصت طلبی در کارآفرینی با تمرکز بر شرایط کنونی کسب و کار صورت می‌گیرد به طوری که در شرایطی متغییر و نامشخص که پیش بینی آینده آن ممکن نیست و سرمایه گذاری روی آن موجب ضرر و مخاطره آمیز است. در این حالت شناخت روش محتاطانه تر و پر منفعت تر و تشخیص و حداکثر استفاده از فرصت ها، با هدف به دست آوردن سود در آن شرایط خود را نمایان می‌سازد.

یک کار آفرین موفق همیشه به دنبال موفقیت بعدی است

یک کارآفرین موفق همواره در پی فتح قله های موفقیت دیگر است. و وقتی برای بهانه تراشی و صحبت کردن راجع به دیگران و وقت تلف کردن ندارد. کارآفرین موفق آنچنان به فکر اهداف خود است و در مسیر رسیدن به آن‌ها به پیش می‌رود که هیچ گاه به عقب نگاه نمی‌کند و هرگز برای صحبت کردن و عیب جویی از دیگران تلاش نمی‌کند. او بر این مسئله واقف است که دادن انرژی منفی در هر شرایطی، فضایی زندگی تمام افراد موجود را مسموم می‌کند. بنابراین همواره تنها به مسائل مثبت فکر می‌کند و بر آن‌ها تمرکز دارد. اگر همواره خواستار رسیدن به مراحل بعدی هستید و دلیل برخورد با موانع پیش رو و مقاومت ها را نمی‌دانید، به ارزیابی رفتارتان با دیگران بپردازید، آیا قضاوت ها نادرست یا صحبت های بی مورد در مورد دیگران داشته اید یا خیر.

یک کار آفرین موفق هرگز «نه» نمی‌گوید.

آیا می‌دانید چرا کارآفرینان موفق، پس از خیل عظیم نا امیدی ها و دلسردی ها دوباره راه خود را به اوج قله پیدا می‌کنند؟ چون هیچ گاه پذیرای «نه» به عنوان پاسخ برای هیچ سوالی نیستند. وقتی از دیگران در موردی برای کمک کردن درخواست می‌کنید و آن‌ها با پاسخ «نه» ناامیدتان می کنند، هرگز پاسخ آن‌ها را به عنوان عامل تعیین کننده در موفقیتتان در نظر نگیرید.

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید درکارآفرینی مد نظر گرفت

یک کار آفرین موفق مسئولیت پذیر است

یک کارآفرین موفق باید همواره مسئولیت تمامی کاستی ها و اشتباهات پیروانش را برعده بگیرد. فردی که تلاش می‌کند مسئولیت هایش را گردن دیگران بیاندازد نمی‌تواند کارآفرین موفقی باشد و در این مسیر پیشرفت کند. اگر یکی از افراد تیم یا گروه کاری شما مرتکب خطا یا اشتباهی شود یا بی کفایتی از خود نشان دهد، به عنوان یک کارآفرین، شما باید خودتان مسئولیت خطای او را برعده بگیرید. یم مارآفرین موفق به خود و کارش تعهد و اعتماد دارد.

کار آفرین

یک کار آفرین موفق خستگی ناپذیر است

اگر می‌خواهید یک کار آفرین موفق باشید باید خستگی ناپذیر باشید و برای مشکلات به دنبال راه حل باشید و برای حل آن‌ها سریعاً وارد عمل شوید. یک کارآفرین موفق به این امر واقف است که با کار و تلاش رسیدن به قله موفقیت حتمی است. تقریباً همه انسان ها در طول زندگی طعم لحظات دشوار و طاقت فرسا را چشیده اند، اما یک کارآفرین موفق تحت چنین لحظات سخت و دشواری کم نمی آورد و محکم و استوار و با تمام قوا به سمت مقصد نهایی خود حرکت می‌کند.

یک کار آفرین موفق همیشه برای چیزهای غیر مترقبه آماده است

کارآفرینان موفق در طول مسیر تقریباً آماده اتفاق افتادن هر چیزی هستند. آن‌ها می‌دانند چیزهایی وجود دارند که هرگز از اتفاق افتادنشان مطلع نیستند پس با درک این موضوع، هنگامی که حادثه یا دگرگونی غیر مترقبه ای ایجاد می‌شود، در شوک فرو نمی‌روند و بدون فکر و برنامه ریزی عمل نمی کنند و از فرصتی استفاده می‌کنند که توسط دیگران مورد غفلت و نادیده شدن، قرار گرفته است.

یک کار آفرین موفق انرژی و وقت خود را تلف نمی‌کند

تلف کردن وقت و انرژی به خاطر موضوعات بی فایده و شرایط و وقوع حوادثی که خارج از کنترل شما قرار دارند کاری نامعقول است. با این کار می توانید اضطراب و استرسی را بر خود تحمیل کنید که در حقیقت غیر ضروری است و تنها انرژی شما را می‌گیرد. اگر انرژی و وقتی که صرف شرایط نامطلوب می‌کنید بتوانند نتایج را تغییر دهند و اگر با داده های واقعی منطبق باشند، می‌توان گفت که این تلاش ها و وقت گذاشتن ها مفید بوده اند. با این وجود تمامی داده ها باید به صورت کاملاً حرفه ای ارائه شوند به صورتی که قابل درک باشند.

یک کار آفرین موفق از خطر استقبال می کند

یک کارآفرین موفق همواره از خطرات احتمالی استقبال می‌کند. هر کارآفرینی باید جرأت پذیرفتن خطر را داشته باشد و با شجاعت سرنوشت خود را رقم زند اما در شرایط نامطمعن باید تمامی جوانب را بسنجد و آن‌ها را برای حل مشکلات طبقه بندی کند و در طول زمان راه حلی برای مشکلات پیدا کند. یک کارآفرین موفق مسئولیت تمامی فعالیت های خود را خالصانه و شخصاً بر عده می‌گیرد. یک کارآفرین موفق همواره در پی مبارزه است و حس مطلوب دستیابی به خود یافته‌ها و خود ساخته هایش را بسیار دوست دارد. بنابراین برای کار خود استانداردهای بالایی در نظر می‌گیرد و محصولات باکیفیت تولید می کند و بر اساس این کیفیت و راندمان وارد رقابت می‌شود در حقیقت از وارد رقابت شدن هیچ گونه هراسی ندارد و رقابت برایش بسیار لذت بخش است. می توان گفت ریسک پذبر بودن از بارزترین و شاخص ترین ویژگی های یک کارآفرین موفق است. از لحاظ ریسک پذیری می توان گفت که یک کار آفرین موفق با سایر افراد تفاوت بسیار زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: چگونه استارت آپ شروع کنیم؟

یک کار آفرین موفق ایده پرداز است

یک کارآفرین موفق همواره ایده هایی جدید دارد، به عبارت دیگر ماشین تولید ایده است. کارآفرینان معتقد اند که هر ایده ای نمی‌تواند سودآور باشد، اما صاحبان کسب و کار بر این عقیده اند که هرچه بیشتر ایده پردازی کنند شانس آن‌ها برای دستیابی به یک ایده خوب و سودآور بیشتر است. کارآفرینان موفق صرف نظر از اینکه چه تعداد از پروژه های خود را تکمیل کرده اند به ایده پردازی و فکر کردن در رابطه با پروژه های بعدی می پردازند. برای مثال توماس ادیسون بیشتر از 1000 ثبت اختراع در ایالات متحده آمریکا داشت و تد ترنر در کسب و کارهای متنوعی از رستوران داری تا برنامه های تلویزیونی فعالیت دارد.

یک کار آفرین موفق در تصمیم گیری سرعت عمل دارد

یک کارآفرین موفق وقت و انرژی خود را صرف تصمیم گیری های دشوار و طاقت فرسا نمی‌کند. اگر می‌خواهید یک کارآفرین موفق باشید تا حد امکان سعی کنید سریع تصمیم بگیرید حتی در زمینه تصمیمات بزرگ. به طور کلی تصمیماتی که سریع گرفته می شوند تصمیمات درست تری از آب در می آیند و نتیجه بهتری به دست می‌هند. اگر به طور سریع و کارآمدتری تصمیم بگیرید، بدون شک مسیر موفقیت را با شتاب بیشتری طی خواهید کرد. دودلی و تردید در مسیر کار مانع رسیدن به هدف اصلی و پیشرفت در مسیر کسب و کار می‌شود و باعث شکست می‌شود. اگر در مسیر خود تصمیم احمقانه ای گرفتید، حداقل می‌توانید از آن درس بگیرید و این تجربه باعث پیشرفت شما خواهد شد.

یک کار آفرین موفق پشتکار دارد

یک کارآفرین موفق می‌داند که کار و تلاش زیاد می تواند بر استعداد چیره شود. اگر بخواهید یک کارآفرین موفق باشید باید بدانید که بدون فعالیت، کار و تلاش به هیچ جایگاهی در کسب وکار نخواهید رسید. کار و فعالیت و تلاش بسیار زیاد هیچ گاه آسان نیست، اما پشتکار، تعلق خاطر و همت عالی برای دنبال کردن و رسیدن به یک هدف مشخص، در یک مسیر طولانی است. یعنی آنچه برای نایل شدن به هدف غایی خود و به پایان رساندن این مسیر لازم است را در اختیار دارید. پشتکار می تواند این معنی را داشته باشد که برای رسیدن به هدف از هیچ چیزی دریغ نخواهید کرد و دارا بودن این مشخصه درخور احترام و تقدیر است.

یک کار آفرین موفق انعطاف پذیر است

سازگار شدن با هر موقعیت و شرایط و داشتن این مهارت بسیار با ارزش است. انعطاف پذیر بودن بدین معناست که شما می‌توانید با هر نوع افرادی تحت هر شرایطی همکاری داشته باشید. منعطف بودن بدین معنی است که شما توانایی این را دارید که برای دستیابی به نتیجه ایده آل، خود را با هر شرایط و موقعیتی وفق دهید. انعطاف پذیری باعث می‌شود در زندگی دستاوردهای زیادی داشته باشید. همچنین می تواند شما را به جایگاه و موقعیتی برساند که هیچگاه فکرش را نمی‌کردید. بای همواره برای حرکت در مسیر دستیابی به هدف خود اشتیاق داشته باشید و در عین حال حافظ ارزش ها و تمامیت خود باشید.

یک کار آفرین موفق رو ی فرصت ها تمرکز می‌کند

تمرکز بر روی فرصت ها به شما کمک می‌کند که تلاش های بی فایده و عواملی که منجر به حواس پرتی و عدم تمرکز هستند را از زندگی خود حذف کنید. بیشتر شرکت ها بیش از آنکه از گرسنگی بمیرند از سوء هاضمه جان می‌دهند. به عبارت دیگر، شرکت ها بیشتر از رنج بردن از انجام چند کار به نحو احسن عمدتاً از انجام کارهای فراوان به صورت همزمان رنج می‌برند‌. پس بهتر است روی مأموریتتان برای رسیدن به هدف متمرکز باشید.

یک کار آفرین موفق به خود عشق می‌ورزد

اگر می‌خواهید یک کارآفرین موفق باشید باید بدانید که به خودتان عشق بورزید. بسیاری از انسان‌ها برای جلب رضایت و خوشنودی دیگران خودشان را رنج می‌دهند، به حدی که احساسات خودشان را در برابر دیگران نادیده می‌گیرند. در دنیای کارآفرینی و راه اندازی کسب وکار باید تا حد امکان خود عشق ورزی را یاد بگیرید و خودتان را دوست داشته باشید. در این مسیر بسیاری از افراد ممکن است به احساسات شما اهمیتی ندهند. همه در حال تلاش و فعالیت برای پیروز شدن باشند. پس از تلاش برای جلب رضایت و خوشنودی دیگران دست بردارید و شروع به دوست داشتن و عشق ورزی و اهمیت دادن به خودتان کنید.

یک کار آفرین آماده تغییر است

اینکه اتفاق یا شرایطی پیش بیاید و کسب وکار و موقعیت شما را به چالش بکشد، هیچ تعجبی ندارد. کارآفرینی حرفه ای غیرقابل پیش بینی است و ممکن است برنامه هایتان با اتفاقی مختل شوند. شاید یکی از رقبایتان نسخه ی جدیدی از محصول شما را با کیفیت بالا وارد بازار کرده باشد. شاید عرضه کننده ای که با شما همکاری دارد در انجام درخواست برای سفارش ها و حفظ کیفیت محصولات دچار مشکل شود. شاید شرکای شما ایده جدیدی داشته باشند و خواهان خرید سهام شما باشند. هر موردی می تواند اتفاق بیافتد و شما را وارد چالش تازه ای در دنیای کارآفرینی و کسب و کار کند. پس باید همواره برای تغییر جهت دادن و اعمال تغییرات جدید سرعت عمل کافی داشته باشید. می‌توانید از مسائل و مواردی که به کسب و کارتان جلوه ی تازه و خاصی می دهند برای مثال قید کردن یک بند به منظور فسخ قرار داد از روی اجبار با شرکایتان یا امتحان کردن یک محصول با فناوری جدید و با کیفیت جدید، فهرستی تهیه کنید و مطابق با آن عمل کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. کارآفرینی نیاز به حمایت اساسی داره و بدون حمایت دچار مشکلات اساسی میشه

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید