جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونگی تحقیق برای رشته‌های زیست شناسی

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
چگونگی تحقیق برای رشته‌های زیست شناسی

در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی یک موضوع پر طرفدار یعنی چگونگی تحقیق برای رشته‌ی زیست شناسی با شما سخن بگوئیم. البته منظور از ما از تحقیق بیشتر تحقیق برای مقاله نویسی، آن‌هم مقاله به طریق isi  است. بنابراین اگر قصد دارید تحقیق شما در ژورنال‌های معتبر به عنوان یک مقاله چاپ شود، حتما مطالب ما را تا انتها کنید.

زیست شناسی چه گرایش‌هایی دارد؟

قبل از اینکه درباره‌ی چگونگی نوشتن تحقیق و بعد مقاله برای isi  حرف بزنیم خوب است که کمی درباره‌ی انواع رشته‌ های زیست شناسی و گرایش‌های آن‌ها حرف بزنیم. در واقع هدف ما هم از نوشتن این مطلب بیشتر درباره‌ی نحوه‌ی نوشتن تحقیق برای رشته‌ های زیست شناسی است و در مقالات آینده درباره‌ی رشته‌ های دیگر هم حرف می‌زنیم.

ببینید زیست شناسی گرایش‌های جذاب و متنوعی دارد. برخی از این گرایش‌ها عبارت‌اند از: زیست شناسی سلولولی و مولکولی ، ژنتیک، زیست جانوری، زیست گیاهی و ... انواعی از این گرایش‌ها هستند. در بین این گرایش‌ها، ژنتیک از محبوبیت بیشتری در بین سایر گرایش‌ها دارد. البته با رشته‌ی زیست سلولی و مولکولی هم می‌شود، گرایش‌های  مربوط به ژنتیک را ادامه داد، اما خب از نظر تخصصی بودن وجه کمتری دارد.

خب گفتیم که ژنتیک جذابیت بیشتری نسبت به سایر دروس دارد، دلیلش هم کاملا مشخص است. اول اینکه ژنتیک معمولا با انسان‌ها سر و کار دارد و تا انسان‌ها باشند، کمتر کسی به گیاهان و حتی جانوران توجه می‌کند. دومین دلیل هم جذابیت خاصی است که دروس ژنتیک در پایه‌های دیگر دارد. ژنتیک هم به دروس پزشکی مربوط می‌شود و هم در داروسازی و هم در انواع دیگر دروس تجربی دخالت دارد، پس کاملا عادی است که این رشته با جذابیت خاصی همراه باشد. حالا در ادامه شما را با نحوه‌ی مقاله نوشتن در این دروس و به خصوص ژنتیک آشنا می‌کنیم. البته به یاد داشته باشید که این مقاله می‌تواند برای اپلای کردن در رشته‌ های دیگر هم مناسب باشد.

چگونه برای رشته‌های زیست‌شناسی تحقیق بنویسیم که چاپ شود؟

خب واقعیت این است که چارچوب مقاله‌های isi  در رشته‌های زیست شناسی و سایر رشته‌ها خیلی متفاوت نیست. کلیت مقالاتی که در isi چاپ می‌شود به طور تقریبی یکسان است. مقاله‌ای که در این ژورنال چاپ می‌شود حتما باید عنوان داشته باشد و نویسنده به طور مختصر اما کامل خودش را معرفی کرده باشد. علاوه بر معرفی، نویسنده باید اطلاعاتی مانند اطلاعات تماس را در اختیار مخاطبان خود قرار داده باشد. این اطلاعات تماس لزوما نیازی نیست که شماره باشد، بلکه در بیشتر مواقع ایمیل هم کفایت می‌کند.

علاوه بر این، مقالات باید مقدمه و چکیده و کلمات کلیدی منحصر به فرد داشته باشد. بدنه‌ی مقاله هم باید مشخص باشد. یعنی اینکه چارچوب نظری و تحقیقات و روش تحقیق باید معین باشند. امروزه کارشناسان می‌گویند که مهمترین عامل در نشر یک مقاله ساده نویسی آن ‌می‌باشد. یعنی مطالب باید گونه‌ای بیان شوند که خواننده بدون هیچگونه کج فهمی آن را متوجه بشود. برخی‌ها می‌گویند این ساده نویسی باید به گونه‌ای باشد که حتی کسی که رشته‌ی زیست شناسی و حومه‌ی آن را هم نخوانده است، باید از کلیات آن مطالبی متوجه شود. در ضمن مقاله‌ ی قابل چاپ باید کاملا با ایده‌ ی نو و منحصر به فرد نوشته شده باشد. حالا در ادامه برای هر کدام از این مواردی که نام بردیم توضیحاتی را ذکر می‌کنیم.

چگونگی تحقیق برای رشته‌های زیست شناسی

بیشتر بخوانید: چگونه زمین را نجات دهیم؟

در درجه‌ی اول با عنوان آغاز می‌کنیم. به راستی عنوان ما که شروع کننده‌ی مقاله‌ی ما هست، باید چه شکل باشد؟ عنوان باید در حین اختصار، کاملا جذاب باشد و مفهوم کل مقاله را به خواننده القا کند. در عناوین مقاله از کلماتی که خواننده را به اشتباه می‌اندازد نباید استفاده گردد. همچنین عنوان باید بسیار جذاب باشد که خواننده نسبت به خواندن آن رغبت کند.

حالا به سراغ چکیده می‌رویم. چکیده باید چگونه نوشته شود؟ چکیده از پارامترهایی است که در داوری نقش به سزایی را ایفا می‌کند. برخی از ژورنال ها چگونگی نگارش چکیده را در دستور کار خود قرار می‌دهند. اما بعضی هم این‌ کار نمی‌کنند. ژورنال‌هایی که چکیده در دستور کارشان است، معمولا نویسنده نگارش راحت تری را در آن‌ها تجربه می‌کند.

نوشتن چکیده معمولا به دو شکل انجام می‌شود. این دو شکل عبارت‌ اند از آزاد و ساختاری. در نوع آزاد چکیده‌ی مقاله در قالب پاراگرافی بیان می‌شود. شکل ساختاری چکیده معمولا برای مقالات علوم انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد. چکیده معمولا باید ۱۵۰ کلمه را در خود جای دهد. پس اگر خواهان نوشتن یک مقاله خوب هستید باید چکیده را در این حیطه کلمات بنویسید.

حالا به سراغ بدنه‌ ی مقاله زیستی می‌رویم. در ایران بدنه‌ ی مقالات و حتی تدریس دانشگاه‌ها به صورت نظری است. در واقع کارهای عملی در این حیطه بسیار کم قرار می‌گیرد. اما در نوشتن حوزه‌های ژورنال‌ های معتبر نیاز هست که فرد اقدامات و تحقیقات عملی‌ در این زمینه انجام دهد. حتی فرد نویسنده‌ی مقاله  در صورت لزوم باید پرسش‌ نامه‌هایی هم از جانب دیگران در مقاله‌ی خود جای داده است.

هنگام نوشتن مقاله زیستی بسیار جذاب است که از سوالات استفاده شود. سوالات باید به گونه‌ای طرح شود که جواب آن‌ها در طی تحقیقات و پرسش‌های شما پاسخ داده شود. علاوه بر این، متن مقاله‌ ی شما باید حالت تحلیلی داشته باشد یعنی مخاطب داور در هنگام خواندن متن شما باید به تسلط شما به نگارش مقاله پی ببرد. همچنین شما باید از نحوه‌ی نمونه گیری خود که در مقالات استفاده کردید نیز سخنانی به میان آورید.

از دیگر نوشته‌های مقاله زیست شناسی آوردن خصوصیات یافته است. بین یافته‌های شما ترتیب و نظمی باید همراه باشد. در واقع نگارش شما باید به گونه‌ای رخ دهد که در نوشته‌ی شما و یافته های خود هیچ‌ گونه خللی نباشد.اگر این مورد نظر را نتوانید در مقاله پیاده کنید بدون هیچ چون و چرای مقاله‌ ی شما برگردانده می‌شود. پس دقت کنید.

بخش بعدی تفسیر مقاله است. نکته‌ای که هست مقالات در کشور ایران پس از نتیجه گیری به اتمام می‌رسند، اما در ژورنال‌ های معتبر به هیچ وجه اینگونه نیست و تازه پس از نتیجه گیری تفسیر آغاز می‌شود. در واقع در این بخش شما باید به عنوان نویسنده بگوئید که چگونه این مطالب را به دست آورده اید. پس تمام منابع و روش خود را در پایان مقاله ذکر کنید. یادتان باشد این بخش به هیچ وجه در تحقیقات حوزه زیست نباید فراموش شود.

حالا به سراغ این می‌رویم که چگونه نشریه ای پیدا کنیم که مقاله‌ ی ما چاپ شود. در این مقاله مد نظر شما حتما isi باید تاثیر گذار بوده باشد. همچنین مطالب isi کاملا باید به روز شده باشند. شما برای اینکه بتوانید یک مجله خوب در جهان چاپ پیدا کنید حتما باید از سایت تامسون استفاده کنید. در این سایت از نشریات مختلفی استفاده شده است که راه را برای نویسنده باز می‌گذارد. در این سایت شما می‌ فهمید که هر نشریه چه نگارشی را می‌پسندد. چراکه تمام ژورنال‌هایی مشابه یک دیگر نیستند.

الآن باید بفهمید که تمامی مواردی که یک مقاله برگشت داده می‌شود را در نظر بگیرید. اولین نکته در برگشت سریع مقاله عنوان غیر جذابی است که بسیاری از افراد به اشتباه انتخاب می‌کنند. علاوه بر این تخصصی نبودن مطلب و ناهمگون بودن آن با موضوع از دیگر نکاتی است که در صورت عدم رعایت مرجوع شدن صد در صد می‌باشد. در زمینه‌ی برگشت مقاله یونیک نبودن محتوا هم دیگر گفتن ندارد. چراکه مهمترین اصل می‌باشد. متاسفانه بعضی از ایرانیان در این سال‌های اخیر از محتواهای غیر یونیک استفاده کرده‌اند.

چگونگی تحقیق برای رشته‌های زیست شناسی

نکات

حالا به سراغ نکاتی خاص می‌رویم. اولین نکته، دانستن نکته ارجاع به خود است. ارجاع به خود یعنی نویسنده، نوشته‌هایش را فقط بر اساس تحقیقات خود نوشته باشد. این ارجاع به خود وجه بین المللی مقاله را از بین می‌برد. بنابراین از این شیوه نوشتن استفاده نکنید. کارشناسان می‌گویند در مقالات زیستی و سایر مقالات، ارجاع به خود باید حداکثر بیست درصد باشد. همچنین ضریب ارجاع از مقالات دیگر هم از نکات بسیارمهم است. این یعنی ضریب ارجاع معمولا هرچه کمتر باشد بهتر است. چراکه نشان می‌دهد شما منابع بیشتری را مطالعه کرده‌ اید. البته این نکته همیشه صدق نمی‌کند‌.

یکی دیگر از سوالات پر تکرار نویسندگان خواهان چاپ در مقاله این است که چگونه مقاله در isi  پذیرش می‌گیرد. واقعیت این است که در تمامی مقالات زیست شناسی و البته سایر مقالات در هر رشته فقط ۱۰۰۰ مقاله یا حتی کمتر وجود دارد. پس پیدا کردن تمامی مقالات معتبر هم چندان کار خاصی نیست. در کل باید ۷۵ الی ۸۰ درصد مقاله شما از این منابع باشد.

حالا تحقیقات زیستی را چگونه آغاز کنیم؟ باید یک سری از تحقیقات زیستی معتبر را پیدا کنید و از جدیدترین مقاله به قدیمی‌ترین بروید. اگر تحقیق زیستی شما در رابطه با مطالب داخلی هست و شما هم قصد دارید که آن را در مجلات داخلی به چاپ برسانید، حتما در ابتدا از تحقیقات داخلی استفاده کنید. در نوشتن مقاله از یادآوری نام یک شخص به صورت مکرر جلوگیری کنید.

 به یاد داشته باشید اگر مقاله‌ زیستی شما حوزه تاریخی داشته باشد، مثل بررسی حیواناتی که اخیرا منقرض شده‌اند، هرچه منبع تحقیق قدیمی تر باشد، به نظر داوران مطلب جذاب‌ تر است. البته این فقط در صورتی است که مقاله زیستی تاریخی باشد، اما در مقاله‌‌ی زیستی تنها، رفرنس هرچه به روز تر باشد، در چاپ مقاله اثر گذاری بیشتری دارد.

اگر در هنگام نوشتن مقاله به این مشکل برخوردید که شک کردید این مطلب برای کدام منبع است، از نوشتن آن به طور واقعی پرهیز کنید. دلیل این پرهیز حتمی این است که داوران تمام منابع را دارند و در صورت اشتباه شما در نام منبع سریع آن را متوجه می‌شوند و مرجوع شدن صد در صدی است. به یاد داشته باشید تمامی جملات شما باید رفرنس داشته باشد و نه این اینکه به پاراگرافهای اکتفا کنید.

به عنوان نکته‌ی آخر هم باید اشاره کنم که شما دو حالت برای نوشتن بدنه مقاله‌ ی خود دارید. اول اینکه از سایت‌های اینترنتی استفاده کنید و دومین حالت هم برای تحقیقات خود استفاده از کتاب‌ها است. در خصوص رفرنس اول شما حتما باید از سایت‌هایی استفاده کنید که تبلیغاتی نباشند. در خصوص کتاب هم باید کتبی مورد استفاده قرار دهید که تازه نوشته شده‌اند. متاسفانه در ایران کتب خیلی به روز نیستند که این نویسندگان را با مشکل روبه می‌کند.

به پایان یکی دیگر از مقالات مرتبط با اپلای رسیدیم. اگر شما هم از کسانی هستید که قصد رفتن به کشورهای دیگر را کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم مقالات آینده‌‌ی مارا نیز مانند مقالات گذشته دنبال کنید. این مقاله امروز ادامه‌ی دو مقاله‌‌ی پیشین که درباره‌ی اپلای و همچنین مقاله‌ی کارشناسی نوشته شده بود، بود‌. حالا اگر زمان بود در مقالات آینده هم باز هم شما را با دنیای مقاله نویسی بیشتر آشنا می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید