جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

کارما به چه معناست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
کارما به چه معناست؟

کارما به چه معناست؟ شاید شما‌هم مانند بسیاری دیگر از افراد اسم کارما را شنیده‌ باشید. به زبان ساده کارما به یک مجموعه اعمال گفته می‌شود که ضرب المثل ،هر‌چه بکارید درو می‌کنید، را پیاده می‌کند. البته این مثل، کارما را به طور ساده و البته خلاصه توضیح داده بود. برای‌اینکه بتوانید کارما را عمیقا درک کنید، خوب است نکاتی را درباره‌ی آن بدانید. در ادامه شما را با این نکات کارما و نحوه‌ی عملکرد آن به طور کامل آشنا می‌کنیم. پس اگر علاقه‌مند به این مباحث هستید مقاله ما را تا انتها دنبال کنید.

کارما در چه اعمالی خلاصه می‌شود؟

معمولا بیشتر ما افراد پست و بد ذات را به حال خودشان رها می‌کنیم. در بیشتر وقت‌ها ما می‌توانیم با آن‌ها مقابله کنیم، اما از درون می‌دانیم که آن‌ها روزی نتیجه اعمال بد خود را می‌بینند.  پس نیازی به مداخله نیست. حالا خود ما به طور نا‌خودآگاه مشوق کسانی هستیم که اعمالِ نیکی را بی توقع انجام می‌دهند و به هیچ‌وجه نمی‌خواهند که کسی به سبب کار خوبشان از آن‌ها قدر‌دانی کند. البته این به معنا نیست که آن‌ها از تشویق و قدر‌دانی خوششان نمی آید بلکه به این معناست که آن‌ها خدمات خوب خود را بدون چشم‌داشت انجام می‌دهند‌.

نکته‌ای که باید بدانید این است که نباید فکر کنید کارما یک قانون مبتنی بر پاداش و تنبیه می‌باشد. چرا‌که به هیچ وجه این‌گونه نیست.  کارما سیستمی می‌باشد که با درک جهان پایه ریزی شده‌است. ببینید فرض کنید در فکر این هستید که کاری را که نیاز به سرمایه‌ی اولیه دارد را می‌خواهید آغاز کنید. برای این‌کار شخصی به شما پولی قرض می‌دهد و موجب می‌شود شما کارتان را آغاز کنید. بعدا شما‌هم شاید با همین دلیل به دیگران کمک کردید و چرخه‌ی زیبایی در جهان شکل خواهد گرفت.

حالا این فرضیات را به گونه‌ای دیگر مثال می‌زنیم، آیا تابه ‌حال کودکانی که همان حرف‌های پدر‌ و مادرشان را به آن‌ها بر‌می‌گردانند، را دیده‌اید؟ این دقیقا کارما است‌. این کودکان در بزرگسالی هم اعمال پدر و مادر خود را بر فرزندانشان پیاده می‌کنند و این چرخه‌ی معیوب ادامه دار خواهد بود. در کل کارما خوب روابط را عمیق و کارما بد روابط را از هم گسسته می‌کند‌‌. حالا در ادامه شما را با چگونگی عملکرد کارما با استفاده از قوانین آن‌ آشنا می‌کنیم.

قوانین کارما

بر طبق کتابی از دو زانتاماتا قوانین کارما بر دوازده اصل پایه ریزی شده اند. البته این ۱۲ اصلی که ما در ادامه برای شما شرح می‌دهیم تنها از این کتاب نیست و برگرفته از بسیاری از مقالات و حتی کتب مقدس است. در واقع قانون کارما ترکیبی از قوانین دینی وقوانین جذب و بسیاری از قوانین دیگر است. به یاد داشته باشید که کارما حتما وجود دارد و خواندن قوانین آن باعث می‌شود که بفهمید آن چگونه کار می‌کند.

کارما به چه معناست؟

ریشه‌ی قانون

اصل قانون کارما به تمام اعمال ما مرتبط می‌شود. در واقع ما هر کاری می‌کنیم در واقع کارما انجام داده ایم. پس ریشه‌ی تمام کار‌ها کارما است. اگر همین قانون ریشه‌ی اعمال که گفتیم هم از کارما بدانید یعنی تا حدود زیادی کارما را درک کرده‌اید‌. پژوهشگران می‌گویند افراد بر تمام حرکات و کار‌های خود اختیار مطلق دارند اما بسیاری از افراد از نتیجه‌ی همین حرکات و کارکرد‌ها عاجز‌اند‌. اما چرا؟ چون کارما در نتایج کار‌ها تاثیر گذر است.

برای مثال شما برای امتحانی بسیار تلاش می‌کنید و مطمئن هستید که در این مدت خواندن برای امتحان هیچ کار خطایی انجام نداده‌اید. اما با جواب امتحان ناگهان متعجب می‌شوید، چراکه با وجود این همه سعی و کوشش ولی امتحان خراب شده‌است. در این وقت می‌باشد که شما احتمالا کل کارما را زیر سوال می‌برید. اما باید بدانید که کارما عمل خودش را انجام می‌دهد و این سعی و کوشش شما در جایی که فکرش را نمی‌کنید به شما برگردانده می‌شود.

قانون ایجاد

بسیاری از افراد می‌گویند که قانون ایجاد در واقع همان مفهوم قانون جذب را پیاده می‌کند. در مفهوم قانون جذب، تمام افراد همان چیزی که هستند را جذب می‌کنند و نه آن چیزی که در آینده مایل‌اند داشته باشند. قانون جذب در این خلاصه می‌شود که شما هر چه باشید همان را نیز جذب خود می‌کنید بعضی‌ها میگویند خب اگر قانون جذب یعنی هر‌چه باشید همان را جذب می‌کنید پس این قانون کاملا مسخره است. چراکه ما می‌دانیم دو قطبی از یک آهن ربا به هم جذب می‌شوند که در واقع قطب‌های مخالف اند!

بله قطب‌های مخالف جذب می‌شوند اما آیا یک فسفر یک آهن را جذب می‌کند؟ خب قطعا خیر‌ در واقع اول باید آهنی موجود باشد و بعد آهنربایی از آن ساخته شود. انسان‌ها هم به همین گونه‌اند. یعنی کارهای از یک جنس را جذب می‌کنند.به یاد داشته باشید اگر خودتان با خودتان خوب نباشید دیگران نیز شما را نخواهند خواست. برای مثال شما باید قدر دانی دیگران نسبت به خود را بپذیرید تا بتوانید خودتان را بیشتر بخواهید.

قانون تواضع

قانون تواضع همان اصلی است که می‌گوید هر چه بیشتر مقاومت کنید، بدتر می‌شود. قانون تواضع به شکرگزاری شهرت دارد. پس می‌گوید از چیزهایی که دارید لذت ببرید و برای نداشته‌ها تلاش کنید و نه افسوس!  ببینید هر شخص باید تمام کار‌ ها و اعمالی را که می‌خواهد انجام دهد. چراکه اگر عمل نکند به صورت عقده‌ای گریبان گیر او می‌شود و هر چه می‌گذرد به‌جای اینکه فرد فراموشش کند بیشتر از گذشته به آن فکر می‌کند. راه حل این مشکل شکر گزاری است.

قانون رشد(پیشرفت)

اولین نکته که باید برای قانون رشد بدانید این است که، تمام محیط تحت کنترل خود ما است، اما معمولا همه‌ی نتیجه به دست ما نیست.  اما منظور از این جمله چیست؟ این جمله را می‌شود در صدق فردی خواند که تمام عمرش را تلاش کرده ‌است و در آخر زندگی وقتی به گذشته نگاه می‌کند می‌بیند که که تا چه اندازه در زندگی خود پیشرفت داشته است. اما در حین همین پیشرفت آخری زندگی خود، وقتی نگاه می‌کند می‌بینید که شکست‌هایی هم گاهی تجربه کرده‌است. پس کارما کار خودش را انجام داده است اما در حین کار ممکن است که شکست‌هایی را تجربه کرده باشد که موجب شده نهایتا او قوی تر بشود.

شاید این جمله را شنیده باشید، پول، پول می‌آورد. اما چگونه؟ چون کسی که راه پول در آوردن را بداند دیگر تا آخر عمر خود در ثروت زندگی می‌کند. این برعکس هم صدق می‌کند و کسی که مال اندکی داشته باشد همان اندک هم از او گرفته می‌شود. این یعنی اینکه وقتی در مسیر خوب و یا بدی قرار می‌گیرید، ناخود آگاه در همان مسیر پیش می‌روید. البته باید به یاد داشته باشید که هیچ‌کس بدشانس یا خوش‌شانس مطلق نبوده و مهم این است که بعد از مشکلات خودش را در مسیر خوش شانسی قرار بدهد‌.

قانون انعکاس(آینه)

قانون انعکاس در واقع همان ترکیبی از دو قانون قبلی می‌باشد. یعنی اگر حس کردید چیز ناخوشایندی موجود است، یعنی چیزی ناخوشایندی در درون ما وجود دارد.قانون آینه در کارما می‌گوید که چه چیزی نیاز دارید که به یک پیشرفت واقعی برسید. در واقع نواقص شما را نشان می‌دهد‌‌. بعد نواقص در کارما آینه شما می‌فهمید که خوشبختی در دنیا به دیدگاه شما در زندگی بستگی دارد و هیچکس کامل نیست. پس شما می‌توانید با پر کردن نواقصتان با تغییر نگرش به پیشرفت زندگی خود کمک کنید.

قانون هم‌زمان

این قانون کارما می‌گوید تمام کارهایی که می‌کنید تاثیر گذار است، پس به کوچکی اعمالتان دقت نکنید. تمام آن‌ها بسیار مهم هستند. از نظر کائنات و یا حتی علم روانشناسی شما هر‌ چه را دنبال کنید یعنی نهایتا به آن می‌رسید. برای مثال یک سالاد و یا یک روز ورزش درست است که شاید خیلی تاثیر گذار نباشد اما همین عمل پس از دو هفته شما را به آنچه می‌خواهید نزدیک می‌کند.پس اگر خود را به اعماق کار آرزو‌ها ببرید، ناگهان خود را در سیلی از اعمال و اشخاص هم فرکانس خود می‌بینید، که صمیمانه به شما کمک می‌کنند‌. به یاد داشته باشید که حتما باید از راه لذت ببرید و نه مقصد!

قانون انگیزه

این قانون کارما درباره‌ی شرایط سختی است که هر شخصی در زندگی تجربه می‌کند. در واقع در این قانون می‌گوید که چگونه از این شرایط در بیاییم. خوب است بعد از اینکه کمی از ناراحتی عبور کردیم، بفهمیم که چه چیزی از این رویداد یاد گرفتیم. تجربه‌ی تلخ به ما یاد می‌دهد که چگونه دیگر اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم، پس انگیزه ایجاد می‌شود‌. از دیگر قوانین کارما انگیزه بخشش است که آن‌ هم به شیرینی یک پیشرفت کوچک در زندگی می‌تواند تاثیر گذار باشد.

از دیگر قوانین کارما انگیزه این است که یاد بگیریم وقتی ناراحت هستیم یک چیز را در ذهنمان مرتب تکرار نکنیم، چرا‌که موجب می‌شود آن خاطره‌ی ناخوشایند مرتب بیشتر و بیشتر شود. اما چگونه خود را کنترل کنیم که اتفاق ناگوار را در ذهنمان مرتب تکرار نکنیم؟ راهی وجود دارد، به نام مدیتیشن فعال. در این روش شما باید بعد از گذر کمی از معضل به بچه و یا به سگ و یا حداقل به شیئی که در خانه دوست دارید دقت کنید‌ و بعد از اعماق قلب‌تان به آن‌ها عشق بورزید‌. اینگونه مشکلات آن روز تلخ را کم‌‌کم فراموش می‌کنید.

کارما به چه معناست؟

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست؟

قانون علاقه

در کارما علاقه شما با شرایطی که در رابطه ها پیش می‌آید روبه رو می‌شوید. اما یعنی چه؟ در ابتدای روابط همه‌مان به خوبی طرف مقابل فکر می‌کنیم در حالی که با کمی گذر اتفاقات ناخوشایند در ذهنمان از طرف مقابل تداعی می‌شود که نباید به هیچ کدام یعنی خصوصیات منفی و مثبت طرف بهای زیادی داد و فقط باید به حس‌مان متمرکز شویم. از  دیگر چیز‌هایی که  قانون علاقه می‌گوید این است که به هر چه علاقه داشته باشید همان را به دست می‌آورید. پس مراقب علاقه تان باشید!

قانون اکنون

قانون کارما خانه مثال جالبی دارد و آن این است که نمی‌شود به خانه‌ی اولیه‌ی خود باز گشت، اما می‌توان سعی کرد که برگردیم. در اینجا منظور از خانه احساسمان در کودکی است. یعنی اینکه ما نمی توانیم مثل کودکی همه را مهربان ببینیم، اما می‌توانیم تلاش بر این‌ کار کنیم. ببینید به طور قطع نمی‌شود کودکی را برگرداند، اما می‌شود با مرور نکردن خاطرات ناگوار گذشته آن‌ها را از خود دور کرد و همه را مثل کودکی مهربان ببینیم. در کل حتی اگر خاطرات خوش گذشته‌ هم مرور نکردید مشکلی نیست، مهم این است که در لحظه زندگی کنید و دیگران را همین لحظه خوش طینت ببینید.پس قانون اکنون کارما قانون در لحظه زندگی کردن است.

قانون تغییر کارما این مفهوم را پیاده سازی می‌کند که هر‌ چه بیشتر هرچیزی را تغییر بدهید یعنی در واقع آن را با ثبات تر کرده اید. مثلا اگر همه‌چیز را برای فرزندانتان مهیا کنید چون می‌خواهید او بی‌نیاز شود، ممکن است شما نتیجه بر عکس برای فرزندانتان  بگذارید. چرا‌ که او به‌جای بی‌نیازی همیشه چشمش به شما و در نتیجه نیازمند خواهد بود. پس خیلی سعی نکنید چیزی را تغییر دهید چرا‌ که کارما تغییر گاهی انعکاس را به شما نشان می‌دهد.

قانون پاداش صبر

در این قانون کارما  گفته می‌شود که اگر صبر داشته باشید به هر‌ آنچه می‌خواهید می‌رسید، اما نباید که به نداشته‌ها فکر کنید، چون فکر به نداشته‌ها آن‌ها را به از آدمی دور‌تر می‌کند. در عوض باید به داشته‌هایتان فکر کنید و نسبت به چیز‌هایی که می‌خواهید صبر پیشه کنید. البته شاید با خود بگوئید هر‌چیزی در زمان خودش قشنگ است، اما باید بدانید شاید زمان قشنگ شما با چرخه‌ی قشنگ کائنات تفاوت دارد!

قانون ارزش

این قانون شبیه به همان قانون کارما اول است که در واقع هر چیز را بکارید همان را برداشت می‌کنید. در این قانون کارما گفته می‌شود که هر‌چه انرژی بفرستید همان به شما داده می‌شود. حفظ انرژی مثبتی که در ابتدا باید ساطع شود کاری سختی است که اگر آن را در گذر زمان حفظ کنید، کم‌ کم بر ارزش آن افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید