جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

کروم بوک چیست؟ بررسی و قابلیت ها

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
کروم بوک چیست؟ بررسی و قابلیت ها

کروم بوک در ایالات متحده سهم درصدی در بازار بین دانش آموزان مهد کودک تا کلاس دوازدهم دارد، این تعداد قابل توجهی است. علاوه بر این، گوگل پیشرفت های چشمگیری را در Chrome OS به وجود آورده تا بتواند آن‌را به جایگزینی مناسب برای مک و ویندوز تبدیل کند. اگر سوال می‌کنید که کروم بوک دقیقا چیست، جای درستی اومدید. در این مقاله ما نگاهی به تمام جنبه های کروم بوک می‌اندازیم. همچنین در مورد سیستم عامل آن نیز توضیحاتی می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

توضیح مختصر راجب کروم بوک

قبل از توضیح در مورد کروم بوک، باید بدونیم که این دستگاه دقیقا از کجا به وجود آمد و تاریچه توسعه آن چیست. Chrome OS سیستم عامل کروم بوک است که دقیقا مانند ویندوز و مک است اما توسط گوگل تولید شده است. ممکن است این سیستم عامل کمی تازه وارد به نظر برسد اما تقریبا یک دهه از تولید آن می‌گذرد. اولین بار در سال 2009 تولید آن اعلام شد و در سال 2011 اولین کروم بوک تجاری در دسترس قرار گرفت. سیستم عامل آن مبتنی بر هسته لینوکس است و در اولین درجه تمرکز و پشتیبانی آن روی برنامه های وب است نه برنامه های بومی. این از دلایلی است که کروم بوک ها را نسبت به سایر رایانه های رومیزی بسیار سبک تر و سریعتر می‌کند.

بیشتر بخوانید: 6 گوشی هوشمند پیشنهادی تا پایان سال 2019

بهترین قابلیت های کروم بوک چیست؟

از نظر من بهترین ویژگی کروم بوک این است که این دستگاه از منابع سخت افزاری سنگینی استفاده نمی‌کند که راندمان و عمر باتری را کاهش دهد. باز هم، همه این ها به لطف سیستم عامل سبک وزن Chrome OS است که روی کروم بوک اجرا می‌شود. همانطور که گفتم، سیستم عامل کروم بوک فقط از برنامه های وب پشتیبانی می‌کند، بنابر این هیچ چارچوب سیستمی وجود ندارد که باعث شود منابع سخت افزاری به سختی درگیر شوند (به جز مرورگر کروم). یک کروم بوک در چند ثانیه خیلی سریع بوت می‌شود و هنگام ورود قابل استفاده است، بر خلاف چیزی که ما در ویندوز مشاهده می‌کنیم.

کروم بوک

از آنجایی که سیستم عامل بسیار سبک است، به قدرت زیادی احتیاج ندارد. بنابراین به راحتی می‌توانید دسته ای ازکارهای مختلف مانند تماشای فیلم، نوشتن اسناد، ارسال ایمیل را با پردازنده ارزان قیمت Intel core M3 انجام دهید. (برای مقایسه بدانید که M3 بسیار پایین تر از Intel core i3 قرار دارد). بعضی مواقع شما میتوانید خیلی راحت دو روز به طور متوسط با باتری این دستگاه کار کنید و این ویژگی خوبی است. به طور کلی شما هیچ نیازی به پردازنده قدرتمند در کروم بوک ندارید مگر اینکه هزاران خط کد بنویسید، اگر از رایانه شخصی به کروم بوک منتقل شدید، آماده باشید در این دو مورد شگفت زده نشید.

کروم بوک

پشتیبانی از حالت آفلاین در کروم بوک

بر خلاف گذشته، اکنون می‌توانید از کروم بوک به صورت آفلاین نیز استفاده کنید. ممکن است فکر کنید چگونه دسترسی به یک سایت مثلا Google Docs بدون اینترنت امکان پذیر است؟ خب، گوگل چیزی را به نام استاندارد PWA Progressive) Web App) ایجاد کرده است که از وب سایت یک بسته آفلاین را ایجاد میکند. بسیار مناسب است و احساس می‌کنید که وب سایت را مانند یک برنامه بومی باز می‌کنید، اما در واقع یک برنامه وب است که با استفاده از اجزای مرورگر ایجاد شده است. ضمن اینکه کاملا آفلاین هستید، می‌توانید به راحتی و به طور کامل به برنامه های وب دسترسی پیدا کنید و از آن‌ها استفاده کنید و زمان اتصال به اینترنت تمامی پرونده ها از طریق گوگل درایو همگام سازی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: بررسی لپ تاپ Asus Vivobook 14 X403: عملکردی خوب با باتری بی نظیر

پشتیبانی از برنامه های اندروید در کروم بوک

سیستم عامل کروم به دلیل وجود این قسمت از اصل اساسی خود که مبتنی بودن بر برنامه های تحت وب بود دور شد. اکنون می‌توانید میلیون ها برنامه اندروید را در کروم بوک از طریق فروشگاه گوگل پلی دریافت و استفاده کنید. هنوز از کامل و عالی اجرا شدن برنامه های اندروید روی کروم بوک دور هستیم اما این نشان می‌دهد گوگل سعی دارد به مرور زمان پشتیبانی کامل و خوب را از برنامه های اندروید ارائه دهد. ممکن است سوال کنید چگونه ممکن است؟ گوگل کاپایلر ART را در Chrome OS قرار داده، این لایه ای است که سیستم عامل اندروید و Chrome OS را به یکدیگر ارتباط می‌دهد. همچنین دستیار صوتی گوگل نیز در کروم بوک قرار دارد که به شما امکان میدهد به صورت راحت تر و صوتی با دستگاه خود کار کنید.

پشتیبانی از لینوکس در کروم بوک

مشابه مایکروسافت، گوگل نیز از لینوکس در کروم بوک پشتیبانی می‌کند. این پروژه هنوز در حالت آزمایشی قرار دارد، اما نتایج کاملا امیدوار کننده هستند. شما تقریبا میتوانید برنامه های لینوکس را روی کروم بوک اجرا کنید و این پیشرفت بزرگی است. در آزمایش من، ترمینال لینوکس بی عیب و نقص کار کرد و تنها 0.25 ثانیه طول کشید تا صفحه اصلی گوگل را از طریق دستور curl بارگیری کند. اگر آنرا با یک لپ تاپ ویندوزی که لینوکس شل را اجرا می‌کند مقایسه کنید، 1.04 ثانیه طول می‌کشد که 4 برابر بیشتر از زمان بارگیری در کروم بوک است. برنامه های بومی مانند GIMP نیز تقریبا خوب اجرا شدند و امیدوارم به مرور زمان این پشتیبانی بهبود یابد.

کروم بوک

امنیت و بروزرسانی ها در کروم بوک

بروزرسانی های امنیتی و یکپارچه یکی از اصلی ترین جنبه های سیستم عامل کروم بوک است. از همان ابتدا، گوگل اعلام کرد که کاربران دیگر نیازی به نگرانی در مورد بروزرسانی های امنیتی روی کروم بوک نخواهند داشت. به این دلیل که سیستم عامل کروم بوک دارای مکانیسم بروزرسانی یکپارچه است که دیگر کاربران مجبور نیستند سیستم را دستی بروز کنند یا منتظر بمانند تا بروزرسانی ها نصب شوند، بر خلاف سیستم وحشتناک ویندوز. هنگامی که گوگل بروزرسانی ها را منتشر کند، Chrome OS به طور خودکار آنرا دانلود میکند و آنرا در یک پارتیشن دیگر نصب می‌کند. اکنون هر زمان سیستم را مجددا راه اندازی کنید، اسلات های بوت به پارتیشن جدید منتقل می‌شوند و یک سیستم بروز را دریافت می‌کنید حتی بدون آنکه متوجه شوید. این یکی از برترین ویژگی های کروم بوک است.

کروم بوک

بیشتر بخوانید: سورفیس پرو 7: بررسی محصول جدید مایکروسافت

کروم بوک در مقابل ویندوز

اگر قصد دارید از یک رایانه شخصی ویندوزی به کروم بوک منتقل شوید، این بخش به تصمیم گیری شما کمک می‌کند. اول از همه تفاوت سیستم عامل ها عمدتا در هدف آن‌هاست. در حالی که Chrome OS برای مجموعه خاصی از کاربران دارای موارد استفاده محدود است، ویندوز یک سیستم رومیزی بالغ با پشتیبانی از برنامه های بومی بی شماری برای کاربران مختلف است. علاوه بر این ویندوز با برنامه های بومی و وب سازگار است و از پشتیبانی گسترده توسعه دهندگان سرتاسر جهان بهره می‌برد. همچنین استفاده زیادی برای گیمینگ دارد و گیمر ها را نیز هدف قرار داده است. به عبارت دیگر ویندوز صرف نظر از اینکه شما کاربر حرفه ای هستید یا معمولی برای شما برنامه دارد.

کروم بوک

به هرحال سیستم عامل کروم در عین حفظ عملکردی عالی با پردازنده ای ضعیف عمر باتری فوق العاده ای را نیز ارائه می‌دهد. ویندوز با سیستم عامل کروم بوک مطابقت ندارد و بنابر این فضای کاری این دو متفاوت است. جدای از آن، اگر در سرویس گوگل استدیا عضو شوید، در جبهه بازی گم نمی‌شوید و می‌توانید بدون در نظر گرفتن سخت افزار بازی های کلاس دسکتاپ را در کروم بوک خود انجام دهید و این عالی است. لازم به ذکر نیست، مایکروسافت قدم های گوگل را دنبال می‌کند و ویندوز (مانند ویندوز 10اس و ویندوز 10ایکس) را جدا می‌کند تا مانند سیستم عامل کروم منعطف باشند.

تاریخ انقضای کروم بوک

هر کروم بوک دارای تاریخ پایان عمر (EOL) خاصی است که معمولا 5-6 سال به طول می‌انجامد. این بدین معنی است که فقط در دوره EOL به روزرسانی ها را مستقیما از گوگل دریافت خواهید کرد. همچنین، به خاطر داشته باشید که دوره EOL هنگام خرید کروم بوک شروع نمی‌شود، اما هنگام تایید محصول توسط گوگل، خیلی قبل از تاریخ عرضه واقعی توسط OEM فعال می‌شود.

کروم بوک

در مقابل بروزرسانی های ویندوز به مدل خاصی از لپ تاپ و سیستم های رومیزی محدود نمی‌شود و تا زمانی که مایکروسافت به پشتیبانی از سیستم عامل خود ادامه دهد آپدیت ها را دریافت می‌کنید، اینجاست که خط گوگل کاملا از مایکروسافت جدا می‌شود و واقعا ناامید کننده است. بعد از دوره EOL هیچ آپدیت امنیتی دریافت نمی‌کنید که کروم بوک خود را در مقابل تهدیدات حفاظت کنید و حنی نمی‌توانید ویندوز را در آن نصب کنید زیرا پیچیده است و برای هر کاربری میسر نیست. بنابراین اگر قصد خرید دارید تاریخ EOL را بررسی کنید.

آیا کروم بوک برای شماست؟

به عبارت ساده تر، اگر بیشتر کارهای شما تحت وب است و روی یک مرورگر وب انجام می‌شود، کروم بوک بهترین قطعه سخت افزاری است که می‌توانید انتخاب کنید. از نظر کارایی و همچنین ماندگاری باتری از لپ تاپ های ویندوز خیلی بهتر است. شما می‌توانید از آن برای نوشتن، ارائه، تماشای فیلم و اساسا هرکار عمومی که بیشتر افراد انجام می‌دهند استفاده کنید. همچنین با اضافه شدن لینوکس، دانشجویان می‌توانند برنامه نویسی (پشتیبانی از vim) و موارد دیگر را انجام دهند و اگر شما توسعه دهنده اندروید هستید، پشتیبانی بومی برای ADB نیز وجود دارد.

کروم بوک

با گفتن این نکته، اگر یک مورد خاص برای استفاده مانند طراحی گرافیک، ارائه CAD یا ویرایش فیلم و ... دارید که به یک برنامه بومی قدرتمند نیاز دارد، کروم بوک مناسب شما نیست. این دامنه محدود است و کروم بوک به طور گسترده برای کاربران عمومی، دانش آموزان و دانشجویان و ... مناسب است. اگر استفاده ای فوق تخصصی ندارید کروم بوک گزینه ای کاملا مناسب برای شماست.

بیشتر بخوانید: از لپ تاپ مایکروسافت سرفیس پرو 7 چه می دانید؟

سخن آخر

من کروم بوک رو توضیح دادم و سعی کردم توضیح دقیقی رو راجب وضعیت این لپ تاپ بدم. هر جنبه ای از کروم بوک رو مورد بررسی قرار دادم تا بتونید آگاهانه و دقیق تصمیم گیری کنید. به عنوان کاربر هر دو سیستم عامل ویندوز و کروم، احساس می‌کنم سیستم عامل کروم هنوز جای کار دارد تا به یک سیستم عامل رومیزی بالغ تبدیل شود. با این حال، اگر شما یک کاربر معمولی هستید، می‌توانید به راحتی یکی از ارزانترین کروم بوک ها را از بازار انتخاب کنید. مطمئنا از خرید آن پشیمان نمی‌شوید. اگر نظری راجب این مقاله دارید، در قسمت نظر ها به ما اطلاع دهید، آیا شما حاضر به خرید این محصول هستید؟

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید