جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

عینک های هوشمند و تحول دنیای بصری

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
عینک های هوشمند و تحول دنیای بصری

زمانی که تصویر یک عینک هوشمند را در ذهن خود مرور می‌کنیم یک تصویر زیبا از عینکی در ذهن ما تجلی می‌یابد که از طریق آن می توانید همه چیز را کنترل کنید. تجلی چنین خاطره تخیلی و جادویی ای مرهون فیلم های هالیوودی است که مشاهده کرده ایم. در فیلم های هالیوودی همیشه می‌بینیم که افرادی چون جیمزباند، تام کروز و یا اسپایدر من از چنین عینک هایی بهره می برند که با انگشت زدن رو به روی دیدگان خود کنترل بسیاری از اشیا را در دست می‌گیرند. علت آن، همانطور که گفته شد دیدن فیلم های هالیوودی است. عینک های هوشمند در واقع نقش سنسورهای مجازی، نمایشگرها و دوربین های تشخیص چهره را بازی می‌کنند.

عینک هوشمند

عینک هوشمند چیست؟

عینک هوشمند، یک ابزار تخیلی و جادویی نیست؛ بلکه یک وسیله واقعی محسوب می شود که سال هاست وارد دنیای ما شده است. عینک ها 50 سال است که ساخته شده اند و اکنون شکل تکامل یافته آن ها را در دنیای امروزی می‌بینیم. اگر بخواهیم تعریف دقیقی از عینک های هوشمند داشته باشیم؛ به گجت های پوشیدنی هوشمندی گفته می‌شود که مبتنی بر عملکرد رایانه ای، اطلاعاتی را به یک شخص اضافه کرده و ویژگی های آن بر اساس زمان قرار گرفتن در یک مکان خاص تغییر می‌یابد. به طور مثال یک عینک هوشمند آفتابی را در نظر بگیریم. این عینک در هوای آفتابی شدید، رنگ های زمینه متفاوتی نسبت به زمانی دارد که هوا، نیمه آفتابی می‌باشد. همچنین عینک ها علاوه بر بازه زمانی بر محیط و مکان هم تاثیرگذارند.

عینک های هوشمند معمولا به سه دسته «صفحه نمایش اپیتیکی»، «بی سیم دارای صفحه نمایش شفاف» و «واقعیت افزوده» طراحی شده اند. سیستم های عینک های هوشمند توانایی انعکاس دیجیتالی را در خود دارا هستند و به کاربران اجازه می‌دهند هنگام کار با عینک، بتوانند اطراف خود را بیبینند. این عینک ها به دلیل داشتن سیستم کنترل از راه دور، به وایفای قدرتمندی مجهز هستند و نسبت به فناوری سلولی هم تجهیز شده اند. طریقه برقراری ارتباط کاربران با اینترنت و وایفای از طریق قابلیت فرمان های صوتی آن ها صورت می گیرد که در عینک گنجانده شده است.

از نکاتی که باید در مورد آن توجه داشته باشیم این است که عینک های هوشمند مانند کامپیوترها دارای حسگرهای داخلی و خارجی هستند که اطلاعات آن قابل دسترسی است. لذا کاربران می‌توانند اطلاعات را حذف و جمع آوری کنند و حتی تغییر دهند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با کاربردهای واقعیت افزوده در زندگی روزمره

عینک هوشمند و قدمت تاریخی آن

تاریخچه عینک هوشمند به سال 1967 بر می‌گردد. ایوان ساترلند اولین کسی بود که توانست «شمشیر داموکلس» را بسازد. این شمشیر، یک دستگاه ابتدایی به شمار می‌رفت که راه طراحی و ساخت عینک های هوشمند را هموار کرد. بعدها، و در دهه 80 و 90 استیو مان کار ساخت عینک های هوشمند را در ادامه سازه ایوان ساترلوس ادامه داد که نهایتاً به ساخت عینک های هوشمند منجر شد.

این عینک ها به شکل دو مونوپاد پلاستیکی بود که از دو طرف به یک پایه وصل شده بود و در انتهای آن دو سوراخ که به شیشه عینک تجهیز شده بود ساخته شده بود. این عینک ها بر روی WearCamp یا همان رایانه های پوشیدنی قرار داشتند. رفته رفته عینک های مبتنی بر رایانه های پوشیدنی به عینک های دستی، چشمی بندی تبدیل شدند. تا اینکه در سال 2010 تحول شگرفی در دنیای عینک ها افتاد.

عینک هوشمند

بیشتر بخوانید: شهرهای هوشمند در آینده‌ای نه چندان دور

Vuzix Blade، بهترین عینک هوشمند 2019

عینک هوشمند پس از تحولی که در سال 2010 در خود دید، تاکنون توانسته بهترین عینک ها را در زمینه های متفاوتی ارائه دهد. بهترین عینک هوشمند در سال 2019 به Vuzix Blades تعلق می گیرد که فناوری های درخوری را داراست. اگرچه این عینک هوشمند بسیار شبیه به عینک های معمولی به نظر می‌رسد ولی دارای تکنولوژی متفاوتی نسبت به باقی عینک هاست.

عینک های هوشمند Vuzix Blades به به تکنولوژی واقعیت افزوده تجهیز شده اند. این عینک، اولین عینک هوشمندی به شمار می رود که از رابط کاربری الکسا بهره می برد. پیش از این گفتیم که الکسا، یک دستیار مجازی از آمازون است. در این عینک عدسی های شفافی به کار برده شده که به شکل موج، تصاویر موجود رو به روی عینک در سمت راست را به نمایش می‌گذارد. دوربین جلویی این عینک 8 مگاپیسل است و قادر است تا فیلم ها را با رزولوشن p1080 ضبط کند. پردازنده چهار هسته ای به کار رفته در عینک های هوشمند Vuzix Blades از نوع ARM هستند و با لمس کنترل می‌شوند. شما از طریق لمس و فرمان های صوتی موجود در میکروفون های درونی قادر به پاسخگویی نسبت به تماس ها و حتی فرمان اجرای موسیقی ها هستید.

عینک هوشمند

به صرفه ترین عینک هوشمند کدام است؟

همانطور که از نام عینک هوشمند پیداست از جمله تکنولوژی های موفق و پیشرفته روز به شمار می‌رود که در بازار کاربران قیمت بالایی هم دارد. خرید هر ابزاری در دنیای تکنولوژی نیاز به مطالعه دقیق آن ها نسبت به قیمت و ارزش خرید آن دارد. عینک های هوشمند هم از جمله وسایل گران قیمت موجود در بازار هستند. اما اگر بخواهید یک عینک هوشمند ارزان قیمت و مقرون به صرفه بخرید ما پیشنهاد عینک TechKen را به شما می‌دهیم. عینک هوشمند TechKen هم شبیه به یک عینک معمولی است؛ ولی هوشمند است و با قابلیت های تکنولوژی روز تطابق دارد. در این عینک، یک هدست استریو به کار رفته که طراحان آن را بر روی یک قاب نصب کرده اند و از طریق اهرم های تلسکوپی هیدرولیکی قابل تنظیم مستقل هستند.

عینک های هوشمند با داشتن بلوتوث برای اتصال بی سیم به تلفن های هوشمند، لپ تاپ ها و تبلت ها متصل می‌شوند. دو دوکمه بر روی این عینک تعبیه شده که دکمه های کنترل صدا هستند. از طریق این دکمه ها می‌توان پس از اتصال به گوشی، برای عکس گرفتن شاترها استفاده کرد.

عینک هوشمند

بهترین عینک هوشمند برای ثبت لحظات ورزشی

با عینک هوشمند Vue قادرید فعالیت های ورزشی خود را ثبت و ضبط کنید. این عینک ها شما را در ثبت فعالیت های ورزشی روزانه خود مساعدت می کنند. در این عینک ها، یک ردیاب بدنسازی گنجانده شده که کار همگام سازی تمامی داده های سلامت بدن انسان را در حین فعالیت با برنامه های دیگر انجام می‌دهند. از طریق گوشی هوشمند خود به عینک وصل شوید و فعالیت های ورزشی روزانه خود را بررسی کنید. عینک های هوشمند Vue کاملاً یک عینک معمولی به نظر می‌رسد، ولی ویژگی های فوق العاده و غیرمعمولی دارد. از جمله برنامه های درج شده در این عینک، شمارش تعداد قدم های شما و میزان کالری مصرفی حاصل از آن ها، مسافت هایی که طی می کنید و مدت زمان نشستن و استراحت کردن شما. همچنین عینک ها به شما یادآور می‌شوند که چه زمانی بهتر است استراحت کنید و یا به حرکت ادامه دهید.

عینک هوشمند

بهترین عینک هوشمند جهت کنترل هواپیماهای بدون سرنشین

بهترین عینک هوشمند برای کنترل هواپیماهای بدون سرنیشن، عینک Epson Moverio BT-300FPV است. این عینک هوشمند صرفاً برای اهداف تفریحی طراحی شده و به هیچ وجه نمی‌توان از آن برای اهداف نظامی و سیاحتی استفاده کرد. در واقع از طریق این عینک شما، خود را درون یک هواپیما می‌بینید که در اطراف آسمان در حال چرخش است. صفحه نمایش این عینک اگرچه کوچک است ولی شفاف است و رابط گرافیکی خوبی را به اجرا می‌گذارد. دوربین این عینک هوشمند 5 مگاپیکسل است و قادر است فیلمبرداری های با کیفیت 1080p را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: واقعیت مجازی و کنش و واکنش های آن بر روی مغز

عینک هوشمند گوگل، بهترین عینک کسب و کار

همه ما می‌دانیم گوگل در تمامی زمینه ها فعالیت دارد. فعالیت این کمپانی در زمینه عینک هوشمند هم کشیده شده است. عینک های هوشمند Google Glass توسط این کمپانی طراحی شده که بیشتر شکل یک سازمانی به خود دارد و جهت کسب و کارهای روزانه ساخته شده است. اینگونه تصور کنید که اول صبح را با یک دعوا بین خانواده شروع کرده اید و یا در راه آمدن موضوعی شما را رنجور کرده است. وارد محیط کسب و کار که می‌شوید موضوع پیش آمده، شما را درگیر می‌کند و شما قادر نخواهید بود در محیط کاری تمرکز کافی را داشته باشید. لذا این عینک ها به گونه ای طراحی شده اند که در جریان کارهای روزانه شما باشند و ضمن حذف اتفاقات و حواشی روزمره، محیط کاری را در ذهن شما مسلط گردانند. عینک هوشمند گوگل گلس، حذف کننده عوامل برهم زننده تمرکز در زندگی و کارهای روزمره خواهد بود. شما بدون دست نیز می‌توانید این عینک را کنترل کنید و از طریق فرمان های صوتی دستورالعمل های لازم را انجام دهید. همچنین کارمندان از طریق گوگل گلس به تماشای فیلم های آموزشی می پردازند و کیفیت کاری بهتری خواهند داشت. عینک های گوگل همچنین اجازه می‌دهند تا کارمندان بتوانند در محیط کاری و منزل به تعامل با یکدیگر بپردازند.

عینک هوشمند

عینک هوشمند طراحی شده توسط هواوی، سامسونگ و اپل

شرکت های دیگری نیز سعی در عرضه عینک هوشمند داشته اند. از جمله آن ها می‌توان به هواوی اشاره کرد. هواوی تاکنون 5 نوع عینک هوشمند ساخته است و دارای قاب و لنزهای مختلف است. این عینک ها مجهز به دو بلندگو و میکروفون هستند که شما قادرید با فشردن آن ها به طور مستقیم به تماس ها پاسخ دهید. همچنین سامسونگ عینک های هوشمندی را مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده طراحی خواهد کرد. اپل نیز چندی پیش از عینک های هوشمند خود سر صحبت باز کرد. عینک های هوشمند اپل، بر روی سر نصب خواهند شد و دراای لنزهای شفافی هستند که به خوبی بر روی عینک تعبیه شده اند.

عینک هوشمند

این عینک ها قادرند تمامی محاسبات سنگین نرم افزاری گوشی را محاسبه کنند. عینک های هوشمند هواوی که با استاندارد IP67 طراحی شده اند، در مقابل نفوذ گرد و غبار مقاوم هستند.

ویدیو عینک هوشمند طراحی شده توسط سامسونگ

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید