جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

راه هایی عملی برای افزایش اشتها

author منتشر کننده
نظرات (1) 7 0
راه هایی عملی برای افزایش اشتها

در دنیای امروز ما بیشتر افراد به دنبال داشتن وزنی متعادل و اندامی زیبا هستند. عده زیادی از افراد به دنبال کاهش وزن و رفع چاقی خود و داشتن وزن نرمال هستند اما عده ای از افراد نیز وجود دارند که از نداشتن اشتها، کمبود وزن و در پی آن از لاغری رنج می‌برند. همانند چاقی لاغر بودن و رنج بردن از بی اشتهایی نیز عوامل مختلف خود را دارد. عامل اصلی کمبود وزن در افراد نداشتن اشتهای کافی برای خوردن مواد غذایی است. افرادی که از بی اشتهایی رنج می‌برند، خیلی کمتر از افراد دارای اشتهای معمولی غذا می‌خورند. افرادی که دارای اشتهای کم هستند یا از بی اشتهایی رنج می‌برند معمولا مقدار کمی از غذای خورده شده را هضم می کنند که این حالت با جویدن طولانی مدت غذا و مصرف نوشیدنی های سرد بدتر می شود. بی اشتهایی گاهی به علت عوامل روحی نیز اتفاق می‌افتد. در این مقاله می خواهیم شما را با راه هایی عملی برای افزایش اشتها آشنا کنیم.

افزایش اشتها

بیشتر بخوانید: غذاهای سریع هضم

برای افزایش اشتها ورزش کنید

برای تحریک اشتهای خود می‌توانید بعضی از تمرینات ورزشی سبک را انجام دهید. سیستم بدن ما انسان ها به گونه ای ساخته و طراحی شده است که پس از سوزاندن کالری نیاز بیشتری به مواد غذایی خواهد داشت و در نتیجه این امر، اشتهای انسان برای جایگزین کردن این کالری های از دست رفته، افزایش می‌یابد. بنابراین بعد از ورزش بدن نیاز به غذا را احساس می‌کند و در نتیجه اشتها افزایش می‌یابد. برای افزایش اشتها از طریق ورزش نیازی به باشگاه رفتن و انجام تمرینات و حرکات سنگین ورزشی نیست بلکه با انجام حرکات سبک و حتی یک پیاده روی ساده در هوای آزاد می‌توانید اشتهای خود را افزایش دهید. اگر وزنتان از حالت نرمال پایین تر است از انجام حرکات سنگین ورزشی اکیداً خودداری کنید چرا که صدمات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

برای افزایش اشتها هنگام غذا خوردن محیط اطراف خود را لذت بخش کنید

یکی از تجربیات لذت بخش در زندگی انسان می‌تواند غذا خوردن باشد. اگر هنگام غذا خوردن در محیطی لذت بخش، مطبوع و دلنشین باشید، بدون شک اشتهای بیشتری برای خوردن خواهید داشت. برای این کار می‌توانید از ظروف زیبای خود استفاده کنید، شمع روشن کنید، هنگام غذا خوردن به موسیقی مورد علاقه تان را گوش دهید یا فیلم مورد علاقه ی تان را ببینید. می‌توانید غذای خود را به شکلی زیبا تزیین کنید. اگر بی اشتهایی شما ناشی از اضطراب است، سعی کنید از بحث های مضطرب کننده و استرس زا هنگام غذا بپرهیزید.

برای افزایش اشتها لیستی از غذاهای مورد علاقه ی خود تهیه کنید

می‌توانید خودکار و کاغذ بردارید و لیستی از غذاهای مورد علاقه خود تهیه کنید. در این مورد میزان علاقه و انگیزه برای خوردن غذا با یکدیگر رابطه مستقیم دارند هرچه علاقه به غذایی بیشتر باشد انگیزه برای خوردن آن بیشتر است. پس غذاهایی که دوست دارید را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید. سعی کنید از مصرف فست فود و غذاهای ناسالم بپرهیزید و اگر غذاهای مورد علاقه ی شما جزء این دسته هستند، سعی کنید آن‌ها را به صورت سالم تهیه کنید.

برای افزایش اشتها تنهایی غذا نخورید

هنگام تنهایی، خوردن غذا بسیار دشوار است. در چنین لحظاتی اکثر افراد ترجیح می‌دهند چیزی نخورند. برای افزایش اشتها سعی کنید غذای خود را با افراد خانواده بخورید یا از دوستان خود برای صرف غذا با یکدیگر دعوت کنید. در حقیقت مصرف غذا در کنار افرادی که دوستشان دارید شدیداً در افزایش اشتها موثر است. سعی کنید غذا خوردن را به محیطی دوستانه، صمیمی و اجتماعی تبدیل کنید.

برای افزایش اشتها از بشقاب های بزرگ استفاده کنید

یکی از ترفندهای روانشناسی برای افزایش اشتها استفاده از بشقاب های بزرگ است، با این کار می‌توانید ذهن خود را فریب دهید. در این حالت ذهن انسان باور می کند که در حال خوردن مقدار غذای کمی است. سعی کنید از بشقاب های رنگی زیبا استفاده کنید و در حد امکان غذای خود را تزیین کنید. این کار می‌تواند در افزایش اشتها موثر باشد.

برای افزایش اشتها از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید

اگر نتوانستید بی اشتهایی خود را درمان کنید، بهتر است از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید، اگر دکتر تشخیص دهد که بی اشتهایی شما برای سلامت جسمانیتان خطر دارد ممکن است از روش تجویز دارو برای رفع بی اشتهایی و افزایش اشتها در شما استفاده کند. برای این کار ممکن است قرص هایی مانند سیپروهپتادین یا مجسترول را برای افزایش اشتها برایتان تجویز کند.

برای افزایش اشتها همیشه صبحانه بخورید

همانطور که می‌دانیم، یکی از وعده های غذایی مهم صبحانه است. خوردن یک صبحانه سالم، مغذی و متعادل می‌تواند با تحریک متابولیسم بدن، بدن را برای تمام طول روز آماده کند. مصرف صبحانه به شما کمک می‌کند که انرژی مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید و در کل روز فعال باشید. بنابراین صبحانه می‌تواند اشتهایتان را افزایش دهد. برای داشتن یک صبحانه سالم، مغذی و متعادل می‌توانید از نان سبوس دار، گرانولا، ماست، میوه های تازه و اسموتی های سالم، استفاده کنید. برای افزایش کالری می توانید از کره بادم زمینی با نان تست یا نان سبوس دار استفاده کنید این مواد سرشار از چربی سالم هستند و بسیار خشمزه و مقوی می‌باشند.

بیشتر بخوانید: نوشیدنی های معجزه آسا برای سلامتی بدن

برای افزایش اشتها وعده های غذایی کم و مکرر داشته باشید

برای افزایش اشتهای خود می توانید وعده های غذایی مکرر با حجم کم داشته باشید. مصرف وعده های غذایی با حجم زیاد نمی‌تواند به افزایش اشتها کمک کند. از طرف دیگر مصرف وعده های غذایی باحجم کم می تواند در افزایش اشتها موثر باشد. شما می‌توانید هر وعده غذایی خود را به وعده های کوچکتر و کم حجم تر تقسیم کنید و به صورت مکرر مصرف نمایید. خوردن وعده های غذایی با حجم کم باعث می شود که بعد از خوردن حس سبکی و خوبی داشته باشید اما زمانی که حجم وعده غذاییتان زیاد باشد با پرشدن بیش از حد معده حس سنگیتی و ناخوشایندی به شما دست می‌دهد. بنابراین سعی کنید وعده های غذایی سبک و مکرر داشته باشید. بهتر است برای افزایش اشتها چهار الی شش وعده غذایی کم حجم در طول روز داشته باشید.

برای افزایش اشتها میان وعده و تنقلات سالم بخورید

اگر نمی‌توانید هنگام وعده های غذایی اصلی غذا بخورید، می توانید از میان وعده و مصرف تنقلات سالم استفاده کنید. مصرف میان وعده های کم حجم می‌واند اشتهای شما را برای خوردن وعده غذای اصلی افزایش دهد. می‌توانید ظرفی از تنقلات مورد علاقه خود را در جایی در دسترس خود بگذارید تا در طول روز به خوردن این مواد مغذی ترغیب شوید. تنقلات و میان وعده ها نباید به جای وعده های اصلی غذایی مصرف شوند. اگر میان وعده ها یا تنقلات در نزدیک زمان وعده اصلی خورده شوند موجب از بین رفتن اشتها می‌شوند. بنابراین بهتر است زمان خوردن تنقلات یا میان وعده ها خیلی نزدیک به صرف وعده غذای اصلی نباشند. از مواد غذایی که حاوی چربی و قند سالم هستند استفاده کنید مواردی مانند آووکادو، موز، آجیل ها یا اگر خواستید از حمص، پنیر خامه ای یا ذرت بو داده استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ریز مغذی‌ها و نقش آن‌ها در مبارزه با پیری

برای افزایش اشتها از غذاهایی که عطر و طعم تند دارند بپرهیزید

مصرف غذاهای دارای عطر و طعم تند می‌توانند باعث از بین رفتن اشتهایتان شوند به طوری که نتوانید وعده ی غذایی خود را کامل بخورید. این اتفاق می‌تواند هنگامی رخ دهد که زیاد گرسنه نیستید. از مصرف پنیر یا تن ماهی بد بو اکیداً خودداری کنید. به یاد داشته باشید که غذاهای داغ دارای بوی بیشتری نسبت به غذاهای سرد هستند. بنابراین می توانید سالاد یا ساندویچ و غذاهای سرد دیگر را امتحان کنید.

برای افزایش اشتها فیبر کمتری بخورید

فیبر ماده ای مغذی است که در سبزیجات، میوه ها و غذاهای سبوس دار وجود دارد. این ماده مغذی برای رژیم غذایی سالم ضروری است. البته غذاهای حاوی فیبر می‌توانند شما را سیر نگه دارند و به شما حس سیر بودن بدهند و در نتیجه موجب کاهش اشتهای شما شوند. بنابراین سعی کنید از مصرف زیاد مواد غذایی دارای فیبر بالا بپرهیزید یا در حد اعتدال از آن‌ها مصرف کنید. هضم مواد پر فیبر توسط دستگاه گوارش انسان زمانبر است. مصرف غذاهای حاوی فیبر زیاد می تواند برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند بسیار مفید باشد. پس، اگر می‌خواهید اشتهای خود را افزایش دهید بهتر است مصرف غذاهای پرفیبر را کاهش دهید.

برای افزایش اشتها مایعات مناسب و کافی بنوشید

سعی کنید روزانه ۶ یا ۸ لیوان آب بنوشید. مصرف آب به اندازه کافی، برای مثال یک لیوان قبل و یک لیوان بعد از غذا می تواند به هضم بهتر غذا کمک کند. اما نوشیدن آب به مقدار زیاد قبل از صرف وعده غذایی می‌تواند موجب کاهش اشتها و حتی بی اشتهایی شود. می‌توانید از دمنوش های گیاهی که در طب سنتی برای افزایش اشتها توصیه می‌شوند، استفاده کنید. دمنوش‌های رازیانه، نعناع، شیرین بیان از جمله دمنوش های مفید برای افزایش اشتها هستند. اگر بتوانید روزانه یک الی دو فنجان از این دمنوش ها بنوشید می‌توانید مقدار مایعات دریافتی بدن خود را از این طریق افزایش دهید و در نتیجه اشتهای بیشتری برای خوردن غذا خواهید داشت. می توانید از مایعات پر انرژی نیز استفاده کنید برای مثال می‌توانید از آبلیمو، انواع اسموتی ها، میلک شیک ها، شیرهای غنی شده و .. استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر دمنوش ها بر سلامتی انسان

نکات مهم درمورد افزایش اشتها

بی اشتهایی می‌تواند یکی از علائم افسردگی باشد. در این مورد سعی کنید با یک پزشک متخصص مشورت کنید. سوالاتی از خودتان بپرسید: آیا علاقه و اشتیاق خود به خوردن غذاها را از دست داده ام؟ آیا تغییر در اشتهای من با موارد دیگری همراه بوده است؟ آیا استرس موجب شده تا علاقه ام به غذا خوردن کاهش یابد؟ بی اشتهایی می‌تواند به دلیل استرس باشد. در این مورد، روش های کاهش استرس و اضطراب می توانند بسیار مفید باشند.

هشدارها درمورد افزایش اشتها

افزایش سریع و ناگهانی وزن می تواند بسیار مضر باشد و خطراتی برای سلامتی انسان در پی داشته باشد. بنابراین سعی کنید وزن خود را آرام، در طول زمان و به صورت پایدار افزایش دهید. از مواد غذایی سالم قوی و مغذی استفاده کنید. همواره قبل از آغاز یک رژیم غذایی جدید بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. مطالب خیلی کاربردی و آموزنده بودند. ممنون از شما

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید