جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

روزانه بدن به چند ساعت خواب احتیاج دارد؟

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
روزانه بدن به چند ساعت خواب احتیاج دارد؟

بدن انسان در هر روز به چند ساعت خواب احتیاج دارد؟

شاید شما هم جزو آن دسته از افراد باشید که از سوی خانواده و دوستان به فردی کم خواب یا خوابالو متهم می ‌شوید و یا شاید واقعا با مشکل بی خوابی مواجهید! اما بیایید بررسی کنیم خواب کافی درست چند ساعت است؟ از زمان های دور همیشه به ما گفته شده که باید 8 ساعت خوابید، اما این میزان خواب یک متوسط و یا میانگین است و این امکان وجود دارد که بهترین میزان خواب برای همه افراد نباشد. بعضی افراد به خواب بیشتری احتیاج دارند و برخی با کمتر خوابیدن احساس بهتری را تجربه می کنند. نیازی که ما به خواب داریم  در طول عمر و در سنین مختلف متفاوت است و به هزاران دلیل دیگر وابسته است پس لطفا جمله تکراری و کلیشه ای  «هر شب 8 ساعت بخوابید» را فراموش کنید زیرا چیزی بیش از یک شعار نیست. شما برای تنظیم خواب خود باید نیازتان را برآورد کنید و به دنبال یک الگوی صحیح برای خود باشید. بهر حال به هر میزانی که می خوابید این را می دانید که دیر خوابیدن شما را رفته رفته مریض میکند و اصلا راه خوبی برای انتخاب کردن نیست حال در ادامه به این موضوع به طور مفصل پرداخته ایم پس با ما همراه باشید.

روزانه بدن به چند ساعت خواب احتیاج دارد؟

معایب دیر خوابیدن

آیا تا به امروز برایتان این اتفاق افتاده است که فراموش کنید ساعتتان را تنظیم کنید و درست سر ساعت بیدار شوید ؟ این اتفاق یک جادو و یا معجزه نیست، بلکه بیولوژی است. بله بیولوژی بدن انسان. جالب است که بدانید بیشتر موجودات زنده بر روی زمین مانند قارچ ها و گیاهان ساعت بدن دارند. این ساعت خیلی دقیق است و در مغز ما جای دارد و به وسیله هیپوتالاموس - دقیقاً همان قسمتی از مغز که چشم ها را به مغز متصل می کند - مدیریت می شود. ساعت مغز ما از نور استفاده می کند تا بتواند برای سیکل روزانه، بدن را تنظیم کنند. این سیکل از لحاظ علمی به ریتم شبانه روزی مشهور است و به ما در مورد زمان بیدار شدن، استراحت کردن، غذا خوردن و نوشیدن آگاهی می دهد.

این موضوع صحیح است که همه ما این سیکل و چرخه را داریم اما به این معنا نیست که این چرخه برای همه ما شبیه به هم باشد. در افراد این ساعت به اشکال مختلفی تنظیم می شود و این موضوع به این معناست که آن ها زمان بدن مختلفی دارند. این تنظیمات متفاوت کرونوتایپ نام دارد و ارتباطی به ترجیح ما ندارند. به عبارت بهتر و آسان تر افرادی که ترجیح می دهند شب ها دیرتر بخوابند و صبح ها دیرتر بیدار شوند، همین اتفاق برایشان رخ می دهد زیرا ساعت بدنشان به این شکل تنظیم شده است.

معایب دیر خوابیدن

بیشتر بخوانید: با انواع اختلالات خواب بیشتر آشنا شوید

از عوارض دیر خوابیدن شب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش ایمنی بدن در صورت کم خوابی

در صورتی که در هر موقع از سال دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا می شوید، چگونگی خواب شما می تواند بسیار در بهبود سیستم ایمنی بدنتان موثر باشد. کمبود خواب طبیعتا سیستم ایمنی را به هم می ریزد و به علاوه، قدرت مبارزه با ویروس در این صورت کاهش می یابد.

چاقی و اضافه وزن با دیر خوابیدن

کم خوابی برابر است با اضافه وزن. تحقیقات نشان داده افرادی که کم تر از هفت ساعت در طول شب می خوابند، اضافه وزن بیشتری نسبت به افرادی دارند که خواب کافی دارند چون آشفتگی در خواب موجب کاهش سطح لپتین می شود که یک ماده شیمیایی است و به شما احساس سیری می دهد. همچنین سطح گرلین را بالا می برد که این یک هورمون تحریک کننده گرسنگی است.

کاهش سلامت ذهنی در اثر خواب ناکافی

کم خوابی در شب سبب ایجاد کلافگی و بد اخلاقی در افراد می شود که امکان دارد اثرات بلند مدت آن افسردگی و اضطراب باشد. زمانی که افراد درگیر مشکلات روحی می شوند، می بایست عادات خواب خود را مورد بررسی قرار دهند. احتمالا خیلی از آن ها شب ها کمتر از شش ساعت می خوابند.

ابتلا به دیابت در اثر کم خوابی

تحقیقات نشان داده افرادی که به طور معمول کم تر از پنج ساعت در شب می خوابند، احتمال ابتلا به دیابت دارند و در نتیجه کم خوابی می تواند عاملی برای مبتلا شدن به دیابت نوع دو باشد چون بدن شما در استفاده از گلوکز و مبدل ساختن آن به انرژی ناتوان می شود.

کاهش میل جنسی به دلیل دیر خوابیدن

خانم ها و آقایانی که به اندازه لازم در شب نمی خوابند، میل جنسی پایین تری دارند. مردانی که از آپنه خواب رنج می برند، یعنی اختلالی که مشکلات تنفسی را در خواب ایجاد می کند، موجب می شود که فرد از خواب بپرد. این افراد معمولا سطح تستوسترون کم تری دارند که میل جنسی آن ها را کاهش می دهد.

خطر ابتلا به سندرم متابولیک با کم خوابی

بیدار ماندن شبانه باعث ایجاد مشکلاتی مثل کم خوابی، بد خوابی و حتی غذا خوردن در ساعات نامناسب می گردد که این مشکلات در نتیجه منجر به تغییرات متابولیک و سوخت و سازی در بدن می شوند. عادت به یک الگوی خواب صحیح و درست از گزینه های مهم در کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک، چربی شکمی و در نهایت کاهش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و دیابت است.

بیشتر بخوانید: اگر با آرایش بخوابیم چه اتفاقی می‌افتد؟

ناباروری از عوارض کم خوابی

نیاز به سعی و کوشش زیاد جهت بچه دار شدن از عوارض کم خوابی در مردان و در زنان بوده و تحقیقات نشان داده که ظاهراً خواب منظم می تواند این مشکل را تا حدودی حل کند.

دیر خوابیدن باعث ایجاد امراض قلبی می شود

دیر خوابیدن می تواند عاملی برای مشکلات قلبی، بالا بردن فشار خون و سطح بالای مواد شیمیایی خاصی شود که عاملی برای التهاب هستند و به قلب فشار زیادی وارد می سازند.

سر درد و کمر درد با دیر خوابیدن شب

شاید بدن با بی نظمی خوابیدن شبانه خود را تطبیق دهد و امکان دارد این کار را هیچ وقت انجام ندهند. دیر خوابیدن در شب دلیل اصلی ایجاد سر درد و گاهی اوقات کمر درد هایی است که بالغ بر نیمی از روز شما را درگیر خودش می کند. همین سردرد ها شاید در بعضی افراد سرفه و تب های خفیف ایجاد کند.

دیر خوابیدن و کمبود تمرکز

هنگامی که مغز به اندازه ای که نیاز دارد استراحت نکرده باشد، تمرکز هنگام انجام کار، مطالعه، ارتباط با افراد دیگر کاهش می یابد. در حقیقت همان زمان هایی که احساس می کنید هیچ تمرکزی ندارید و فقط به افراد خیره می شوید و شبیه احمق ها به نظر می رسید آن وقت هایی است که به مقدار کافی نخوابیده اید.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای دستیابی به ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮاس و غلبه بر افکار مزاحم

کاهش شادی به علت دیر خوابیدن

انسان ها برای اینکه شاد شوند به دوپامین نیاز دارند. وقتی که شب ها دیر می خوابید، این ماده شیمیایی دیگر تولید نمی شود و در ین خاطر بدن با کمبود آن مواجه می شود و ناخودآگاه حس غمگینی و نارضایتی دارد که می توان آن را یکی از عوارض جانبی اصلی شب زنده داری حساب کرد.

نامرتب شدن عادات غذایی با دیر خوابیدن

بهتر است که بدانید دیر خوابیدن در شب رژیم غذایی را به هم می ریزد و حتی افراد لاغر را می کند. لاغری که اصلا منتظر آن نیستید و هیچ زیبایی ندارد و در نتیجه به سیستم ایمنی هم آسیب وارد می شود.

بنابراین با همه چیزهایی که گفتیم، همیشه عادت داشته باشید تا شب ها قبل از ساعت دوازده بخوابید چون بعد از ساعت 12 شب احتمال دارد که با این عوارض جانبی روبرو شوید.

مزایای به موقع خوابیدن

همانقدر که دیر خوابیدن عوارض داشت به موقع خوابیدن و یا همان زود از خواب بیدار شدن نیز فوایدی دارد که در این بخش به مهم ترین آن ها اشاره کردیم:

- شادابی و سر خوشی

- داشتن تایم بهتر و برنامه ریزی منظم تر برای انجام امور روزانه

- داشتن ذهنی آرام

- توانایی تصمیم گیری شما بهتر می شود

ساعت خواب و ژنتیک بدن

هر فردی با توجه به شرایط شخصی اش به مقدار مشخصی از خواب احتیاج دارد که به وسیله اطلاعات ژن‌ها یا ژنتیک او مشخص می‌شود. این نیاز بر اساس میزان خوابی است که بدن برای این که ما سرحال و سرزنده بیدار شویم نیاز دارد. تفاوت بین افراد کم خواب و پ خواب در میزان نیازشان به خواب مشخص می‌شود. میزان نیاز طبیعی به خواب در حقیقت یک بازه است؛ افراد کم خواب‌ افرادی اند که کمتر از میانگین این بازه به خواب میاز دارند و افراد پ خواب افرادی هستند که بالاتر از میانگین این بازه زمانی به خواب محتاج اند.

شرایط زندگی و ساعت خواب

همانطور که گفته شد افراد متناسب با شرایط زندگی شان خواب خود را تنظیم می کنند. مسلما فردی که رییس جمهور است در برابر شخصی که حتی شغل هم ندارد ساعت خوابشان یکی نیست زیرا مشغله ها و گرفتاری های متفاوتی دارند. بنابراین یکی از عوامل تعیین کننده و موثر در مشخص کردن میزان ساعات خواب افراد مشغله و درگیری و نوع شغل است.

پس با توجه به نکاتی که گفته شد می توان نتیجه گرفت:

شاید خیلی از افراد از این به بعد تلاش کنند عادت های بد دیر خوابیدن خود را کنار بگذارند یا برای داشتن بدنی سالم‌تر ساعت خواب‌شان را به درستی تنظیم کنند. فراموش نکنید دير خوابيدن و دير بلندشدن از خواب باعث مي‌‌شود نه‌تنها مواد سمي از بدن دفع نشود، بلكه در روند بسياري از برنامه‌هاي حياتي ارگان‌هاي مختلف بدن نيز سستی رخ دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید