جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

رونمایی از اسنپدراگون 865 با پشتیبانی از سنسور 200 مگاپیکسلی

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
رونمایی از اسنپدراگون 865 با پشتیبانی از سنسور 200 مگاپیکسلی

پردازنده های اسنپدراگون 865 و 765 چند روز پیش توسط کوالکام معرفی شدند. بی شک این چیپست ها، دستاورد جدیدی برای کوالکام به شمار می‌رود که تحول شگرفی را در گوشی های هوشمند جدید ایجاد کرده است. پردازنده های اسنپدراگون هرساله توسط کوالکام معرفی می‌شوند که امسال نوبت به نسخه 865 و 765 رسید. اکنون انتظار این را داریم که گوشی های پرچمدار سال 2020 از چیپست اسنپدراگون 865 بهره ببرند. در کنار پردازنده اسنپدراگون 865، قرار شده که اسنپدراگون 765 نیز ارائه شود. از خصوصیات جدید اسنپدراگون 865 دستاورد آن نسبت به اینترنت 5G و سنسور 200 مگاپیکسلی است.

پردازنده اسنپدراگون 865 و پرچمداران آتی گوشی های هوشمند

پردازنده اسنپدراگون 865 در زمره پرچمداران گوشی های آینده قرار خواهد گرفت. سامسونگ، ال جی، گوگل، و وان پلاس از جمله شرکت هایی هستند که به این گوشی مجهز خواهند شد. این چیپست در ادامه به گوشی های هواوی نیز منتقل خواهد شد. در سال 2019 پرچمداران گوشی های هوشمند از اسنپدراگون 855 استفاده می کردند. اکنون وقت پیشرفت رسیده است و روز به روز آن را احساس می کنیم.

عملکرد پردازنده ها از رویدادهای گوشی های هوشمند نیز فراتر رفته و به هوش مصنوعی رسیده است. کوالکام در نظر دارد تا عملکرد پردازنده اسنپدراگون 865 را بر روی هوش مصنوعی اجرا کند. بکارگیری هوش مصنوعی بر روی این پردازنده ها عملاً با محوریت پشتیبانی از بازی های پیشرفته اندروید صورت می گیرد. امید می رود که این چیپست به مانند سال قبل انرژی گوشی های هوشمند را در مسیر بهینه ای مصرف کند و عملکرد گرافیکی تا جایی که ممکن است ارتقا ببخشد.

بیشتر بخوانید: تکنولوژی اینترنت اشیا IOT و چالش‌های امروزی

پردازنده اسنپدراگون 865 با پشتیبانی از اینترنت 5G

تلاش گسترده کوالکام در پیشرفت پردازنده اسنپدراگون 865 بی نظیر به نظر می رسد. کوالکام سعی کرده با ایجاد تراشه های بیشتری در زمینه پردازنده های مرکزی، فناوری 5G را در آن ها بگنجاند. این کار هم به تولید کنندگان کمک می کند تا تولید بیشتری داشته باشند و هم به کاربران اجازه می دهد در کنار کیفیت بالا، گوشی های متنوعی را با داشتن فناوری 5G در اختیار داشته باشند.

گوشی های هوشمند مجهز به تکنولوژی 5G، در سال 2019 مانند گلکسی s10، و نوت 10 پلاس با قیمت های بالایی به فروش می رسند؛ اگرچه آن ها به اسنپدراگون 865 مجهز نیستند. یقیناً در صورتی که نسخه های بعدی گلکسی اس و نوت عرضه شود علاوه بر اینترنت های 5G به پردازشگر اسنپدراگون 865 هم تجهیز می‌شوند.

پردازنده اسنپدراگون 865

بیشتر بخوانید: فناوری اینترنت 5G، جدیدترین تکنولوژی شبکه ای جهان

بررسی مشخصات هسته پردازنده اسنپدراگون 865

از آنجایی که پس از ارتقای عدد چیپست ها شاهد پیشرفت قدرت آن ها هستیم، پردازنده اسنپدراگون 865 نیز مطمئناً چنین پیشرفتی را تجربه خواهد کرد. گفته شده که عملکرد CPU در پردازشگر اسنپدراگون 865 تا 25 درصد افزایش یافته و سریع تر شده  و در ادامه آن پردازش گرافیکی آن هم 20 درصد ارتقا داده شده است. در این چیپست از هسته های ARM Cortex-A77 استفاده شده که سرعت عملکرد آن را بالاتر برده است. هسته های پرقدرت کورتکس، به دلیل داشتن 2.48 کلاک موجب سرعت بالای چیپست های مرکزی می شوند. در صورت خرید گوشی های هوشمند 2020 که به چنین چیپستی مجهزند، به خوبی سرعت پردازش گوشی خود را احساس خواهید کرد. همچنین 3 هسته معمولی 2.40 کلاکی و 4 هسته کم مصرف 1.8 کلاکی در گوشی های هوشمند نسل بعد به کار گرفته شده است.

پردازشگر اسنپدراگون به خاطر پشتیبانی از هوش مصنوعی در جدیدترین مدل خود 2 برابر قدرت پردازش خود را بالاتر برده و قادر است تا 15 تریلیون درستورالعمل را در کسری از ثانیه اعمال کند. این دستورالعمل ها نه تنها به هوش مصنوعی، بلکه به فرآیند رفت و برگشت شما به محیط گوشی کمک می کند.

پردازشگر گرافیکی پردازنده اسنپدراگون 865 با نمایشگر 144 هرتزی

طراحیان پردازنده اسنپدراگون 865 سعی کرده اند نمایشگرهای پر قدرتی برای پردازنده گرافیکی طراحی کنند. پردازشگر گرافیکی مدل 865، با نام Adreno 650 شناخته می‌شود و مجهز به پردازنده گرافیکی 144 هرتزی نمایشگر می‌باشند. نرخ رفرش آن 60 ثبت شده و از نمایشگرهای UHD بهره می‌برند. پردازنده سیگنال های به کار رفته در آن با نام Spectra 480 دارای سنسور 200 مگاپیکسلی است.

پردازنده های آدرنو همیشه قدرت بالایی در فیلم برداری دارند. لذا به شما توانایی فیلمبرداری با رزولوشن 4K را خواهند داد. فیلمبرداری در نرخ 60 فریم بر ثانیه (در کنار لرزشگیر اپتیکال به همراه اسلوموشن) از جمله ترفندهای مورد علاقه هر کاربری در زمره فیلمبرداری است. همچنین در رزولوشن 4K قادر است تا 120 فریم بر ثانیه تصویربرداری کند که این ویژگی از پردازنده، در خور و شایسته به نظر می‌آید.

پردازنده اسنپدراگون 865

X55، مودم به کار رفته در پردازنده اسنپدراگون 865

از آنجایی که پردازنده اسنپدراگون 865 به فناوری 5G تجهیز شده، تصمیم بر این شده که مودم X55 در چیپست به کار گرفته شود. مودم X55، بر روی یک مدار مجتمع قرار نمی‌گیرند ولی با این حال توانایی حمل اینترنت 5G را دارند. اتصالات 5G و 4G به ترتیب با سرعت دانلود 7.5 گیگابیت بر ثانیه و 2.5 گیگابایت بر ثانیه، محتوای توانایی مودم X55 را برای ما نمایش می‌دهند. همچنین این مودم از پهنای باند 6 گیگاهرتزی و طول موج بالایی بهره می برد.

برخی از شرکت های آلمانی دست به بازسازی گوشی های آیفون 7 و 8 زده اند که در آن از مودم های کوالکام استفاده می کنند. این احتمال داده که نسخه های جدید آیفون به مودم X55 مجهز شوند دور از انتظار نیست.

اسنپدراگون 865

بیشتر بخوانید: رایانش ابری و نقش آن در زندگی امروز

نتایج به دست آمده پردازنده اسنپدراگون 865 در گیک بنچ

چند روزی از عرضه پردازنده اسنپدراگون 865 توسط کوالکام می گذدرد و این شرکت قول داده بود که پردازنده ی مرکزی خود را با قدرت 25 درصد سرعت پردازشی و 20 درصد پردازش گرافیکی بسازد. پس از نتایجی که در آزمایش گیک بنچ به دست آمد، پی بردیم که قول این شرکت محقق شده است. قدرت پردازش 25 درصدی تک هسته ای نوید پیشرفت چشمگیر این چیپست می دهد.

در تصویر زیر گوشی های تست شده زیر نظر چیپست 865 اسنپدراگون را مشاهده می‌کنید.

پردازنده اسنپدراگون 865

البته کوالکام پردازنده اگزینوس را هم زیر نظر دارد. باید ببینیم که اگزینوس چگونه از آزمون گیک بنچ بیرون می آید. احتمال می رود قدرت پردازنده اگزینوس به پردازنده اسنپدراگون 865 نرسد. پس اسنپدراگون 865 پرچمدار پردازنده های سال 2020 خواهد بود. البته پردازنده کرین 990 را هم باید در نظر بگیریم که در گیک بنچ نتایج مستمر ثمری را از خود نشان دادند.

همچنین این نکته را متذکر شویم که سامسونگ از طراحی چیپست خود صرف نظر کرده و هواوی هم کماکان از چیپست های ARM بهره می برد. پس توان پردازشی مشابه ای را سال های دیگر در گوشی های هواوی و سامسونگ شاهد خواهیم بود. تنها پرچمدار گوشی های آیفون است که کماکان قدرت پردازنده های موبایل را در اختیار دارد.

پردازنده اسنپدراگون 865 و مقایسه آن با مشخصات نسخه 765

پردازنده اسنپدراگون 865 در جدول پردازشگرها در رتبه بالارده قرار می‌گیرد. در صورتی که اسنپدراگون 765 یک پردازنده میان رده محسوب می شود. اسنپدراگون 765  اگرچه هم سطح 865 نیست، ولی قرار نیست از ویژگی های ممتاز محروم باشد. در این پردازنده ها از مودم X52 استفاده می‌شود. این مودم از طول موج میلی متری و پهنای باندهای ضعیف بهره می‌برند. موتور هوش مصنوعی در در اسنپدراگون 765 نیز به کار رفته است. این هوش مصنوعی ققادر است 5 تریلیون دستور را در هر ثانیه اعمال کند. پردازنده گرافیکی اسنپدراگون 765 مبنی بر 192 مگاپیکسل است.

پردازنده اسنپدراگون 865

گوشی های مجهز به پردازنده اسنپدراگون 865

گوشی های هوشمند بسیاری در سال 2020 از پردازنده اسنپدراگون 765 بهره خواهند برد. قبلاً اشاره شد که چه شرکت هایی سعی دارند از این ویژگی بهره ببرند. البته کوالکام اسم شرکت هایی که این ویژگی را استفاده می‌کنند هرگز به زبان نمی آورند، بلکه آن را بر عهده شرکای کاری خود یعنی تولیدکنندگان موبایل می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: استارتاپ واژه‌ای که در مورد آن زیاد می‌شنویم

از جمله موبایل هایی که انتظار می‌رود از پردازنده های اسنپدراگون 865 بهره ببرند:

1. گلکسی نوت 10

2. ساکسونگ گلکسی اس 10

3. گوگل پیکسل 4

5. ال جی V50

6. وان پلاس 7 پرو

7. وان پلاس 7T

همچنین تولیدکنندگان شیائومی از استفاده از فناوری 5G در گوشی های آینده خود سخن گفته اند و اوپو نیز پردازنده های اسنپدراگون 865 را در محور کارهای خود قرار داده است.

پردازنده اسنپدراگون 865

نتایج به دست آمده:

* پردازنده های اسنپدراگون 865 مجهز به فناوری 5G خواهند بود.

* عملکرد پردازنده اسنپدراگون 865 نسبت به نسخه قبلی، حدود 25 درصد، و پردازش گرافیکی 20 درصد ارتقا یافته است.

* پردازشگر اسنپدراگون به دلیل پشتیبانی از هوش مصنوعی در جدیدترین مدل خود، 2 برابر قدرت پردازش را بالاتر برده است.

* هسته های نسخه جدید اسنپدراگون بر پایه ARM کورتکس  A77 طراحی شده اند.

* اسنپدراگون 865 از پردازنده گرافیکی 144 هرتزی پشتیبانی می کند.

* نرخ رفرش پردازنده گرافیکی اسنپدراگون 865، 60 هرتز و فریم فیلمبرداری آن 120 فریم بر ثانیه تعیین شده است.

* برای پردازش هوش مصنوعی بالا و پشتیبانی از فناوری پر سرعت 5G، از مودم X55 در اسنپدراگون 865 بهره برده شده است.

* پردازنده های اسنپدراگون 765 اگرچه به قدرت پردازنده های اسنپدراگون 865 نیستند، ولی این کمبود نشان از محدودیت آن ها نیست.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید